Betaling ned gennem tyskland og frankrig
Fra : Tony Lorentzen

Dato : 24-07-01 22:57

Hej gutter,

Hvad kan jeg forvente at skulle af med på div. betalingsmotorveje på min
vej til paris?

Og - nu tar de vel imod VISA alle steder?

Hilsner,
Tony

Fra : Armand

Dato : 25-07-01 00:52

Tony Lorentzen <tony@lorentzenNOSPAM.com> skrev i en
> [...]
min
> vej til paris?
> Og - nu tar de vel imod VISA alle steder?

Freie fahrt durch Deutschland; hvad der ikke er på motorvejene i
Frankrig!

VISA er et Fransk baseret bank-kort, så mon ikke at netop VISA skulle
være gangbar i Frankrig, Og de tekno-freak'ede franskmænd har helt
sikkert en kort-mulighed på deres motorveje!

--
Armand.
(Der senest var i Frankrig, før dankortet)

Fra : MikkelFJ

Dato : 25-07-01 11:05

> Freie fahrt durch Deutschland; hvad der ikke er på motorvejene i
> Frankrig!

Hvad med Schweitz? Jeg har set folk køre rundt med sådan et månedskort,
men jeg er da bare drønet igennem deres motorvejsnet.
Hvordan fungerer det?

Mikkel

Fra : JM

Dato : 25-07-01 18:04

MikkelFJ <mikkelj-anti-spam@post1.dknet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b5e995b$0$285$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvad med Schweitz? Jeg har set folk køre rundt med sådan et månedskort,
> men jeg er da bare drønet igennem deres motorvejsnet.

For kørsel på de fleste motorveje i Schweiz samt visse hovedlandeveje
afkræves der et engangs gebyr på ca. 40 scweizerfrancs.
Ved betaling får man udleveret en vignet, som er gyldig for kørsel med
personbil eller motorcykel.
Vignetten skal klæbes på en ikke aftagelig og let tilgængelig, synlig del.
Vignetten kan købes hos FDM (der er dog intet at spare), ved grænsen til
Schweiz og alle tankstationer i landet.

Mvh
Jesper Madsen

Fra : MikkelFJ

Dato : 25-07-01 18:57

"JM" <nogen@nogen.dk> wrote in message

> Vignetten skal klæbes på en ikke aftagelig og let tilgængelig, synlig del.
> Vignetten kan købes hos FDM (der er dog intet at spare), ved grænsen til
> Schweiz og alle tankstationer i landet.

Er det noget man forventes at vide, eller er der bomme på
betalingsmotorveje?
For hvis man ikke ved det, kan man jo pludselig få en stor bøde.

Mikkel

Fra : Armand

Dato : 25-07-01 21:05

> "JM" <nogen@nogen.dk> wrote in message

> Er det noget man forventes at vide, eller er der bomme på
> betalingsmotorveje?
> For hvis man ikke ved det, kan man jo pludselig få en stor bøde.

Østrig og Schweitz er begge blevet trætte af at skulle varetage dyrt
bjerg-vejbyggeri, til fordel for stort set ubetalende turister/vogntog
der kører transit til/fra Italien, hvorfor de har indført systemet med
årsbetaling for udlændinge(!).
Eftersom at der ellers ikke er betalingsmotorveje, er der ingen
"bom-afsnit" hvor man kan opdage at man er på vej ind i en "fælde"; men
på den anden side er der bekendtgjort vidt og bredt om vignetten på de
sidste mange motorvejs-rastepladser inden grænsen, så ignorance er ikke
en undskyldning.

Schweitz er udenfor EU, hvorved man ved grænsestationen har chancen for
at blive konfronteret med manglen af en vignette i tide; imens Østrig er
med i EU og grænsen derfor blot er en streg på kortet imellem to
storeuropæiske "amter", akkurat som ved Padborg. Derfor er kontrollen
med vignetten tilfældig; men til gengæld er straffen for mangel derfor
også konsekvent!!

--
Armand.

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 25-07-01 16:28

> Og - nu tar de vel imod VISA alle steder?

På min seneste tur gennem Tyskland mod Holland måtte jeg konstatere at flere
tankstationer ikke tager mod Visa!!! Enkelte tager slet ikke mod
plastickort. Jeg var inde på to tanke i træk som ikke tog Visa, så der blev
jeg ekstra glad for mc'ens store benzintank.

Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100 (som rummer 28 L benzin)

Fra : Armand

Dato : 25-07-01 20:47

Arne Rohr Pedersen <a-rohr@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> tankstationer ikke tager mod Visa!!! Enkelte tager slet ikke mod
> plastickort. Jeg var inde på to tanke i træk som ikke tog Visa,

På autobahn??

--
Armand.

Fra : Rolf Skovløkke

Dato : 25-07-01 22:58

Ja, Armand

2 "pengomater" i det tyske ville ikke tage mit Visa-kort tidligere i juni da
jeg var i Brussel, så jeg brugte mit master-card i stedet. Fik checket mit
visa i Unibank hjemme inden turen til Irland, men ingen fejl, så Arne's
oplevelser kan godt være helt på linie med mine fra "pølsjen".

mvh
Rolf

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 26-07-01 12:07

> flere
>
> På autobahn??
>
> --
> Armand.

Ja, det var på autobahn tanke de ikke ville tage Visa!!

--
Arne Rohr Pedersen
Honda ST 1100(der før har kørt 485 km mellem optankninger

Fra : Søren L Hansen

Dato : 26-07-01 12:50

Arne Rohr Pedersen <a-rohr@mail.tele.dk> wrote in article
<9jotjg$c2s$1@sunsite.dk>...

> Ja, det var på autobahn tanke de ikke ville tage Visa!!

Det har jeg også været ude for, dog var det mest de nye stationer øst der
ikke kunne finde ud af noget som helst.

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Armand

Dato : 27-07-01 15:52

> Ja, det var på autobahn tanke at de ikke ville tage Visa!!

Huh! =

Jeg har i mit tidlige Visa-ejerskab været omhyggelig med at forvisse mig
om hvorvidt at Visa kunne bruges!
I starten var der jævnligt en "svipser" (Eurocard er mere udbredt i D!);
men efterhånden synes jeg at alle tager imod Visa.
Derfor har jeg i de seneste år ikke tænkt nærmere over det på autobahn
endsige på større tankstationer i større byer; men den vane bør jeg
åbenbart revidere :-/

Hva' fa'en gør man egentlig med en opfyldt tank og ingen kreditværdighed

--
Armand.
(hvis indlæg har stået over alt imens at Cybercity fik hul igennem igen)

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 25-07-01 18:33

On Tue, 24 Jul 2001 23:56:56 +0200, "Tony Lorentzen"
<tony@lorentzenNOSPAM.com> wrote:

>Hej gutter,
>
>Hvad kan jeg forvente at skulle af med på div. betalingsmotorveje på min
>vej til paris?
>
>Og - nu tar de vel imod VISA alle steder?

Tyskland er som nævnt gratis.
Alternativet i Frankrig er at holde sig fra motorvejene.
For 2 år siden tog jeg derned i bil og undlod i protest at køre på de
af motorvejene, der kostede penge. Det kan sagtens lade sig gøre uden
voldsomt besvær.
Jeg mener en option på Geostars ruteplanner (Shells hjemmeside) er at
fravælge betalingsmotorveje, og at det var sådan, jeg fandt derned...
--
Peder
m/Mille

Fra : MikkelFJ

Dato : 25-07-01 18:58

"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
> [...]

> For 2 år siden tog jeg derned i bil og undlod i protest at køre på de
> af motorvejene, der kostede penge. Det kan sagtens lade sig gøre uden
Til gengæld er det faktisk ikke ret dyrt at køre på motorvejene.

Jeg blev dog ret sur da jeg kørte forkert i Calais og blev tvunget til at
betale for at komme væk fra motorvejen.

Mikkel