Time Machine og Time Capsule
Fra : John

Dato : 03-11-08 12:08

Hvis jeg har et almindeligt NFS eller Samba share tilgængeligt på mit
netværk, er det så lige så godt som Time Capsule eller har TC andre features
som éns egen storage ikke har?

Jeg overvejer at afbestille min 500GB TC og bare bruge mit almindelige
netværksdrev - på den måde kan jeg kryptere mine backup data.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-08 14:21

John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg overvejer at afbestille min 500GB TC og bare bruge mit almindelige
> netværksdrev - på den måde kan jeg kryptere mine backup data.

Du kan ikke bruge Time Machine til at lave backup på det drev, du tænker
på. Time Machine understøtter kun:

Lokale drev, tilsluttet din maskine.
Lokale drev, tilsluttet en Leopard Server på samme netværk.
Time Capsule, på samme netværk.

Men naturligvis kan du så i stedet bruge andet backup software.
Eksempelvis Retrospect som jeg bruger til backup af /Users på mine
Mac'er og \Documents and Settings på min Windåse.

Du kan downloade en demo, der virker i en måneds tid, på:

<http://www.emcinsignia.com/try/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : John

Dato : 03-11-08 14:29

> [...]
> på. Time Machine understøtter kun:
>
> Lokale drev, tilsluttet din maskine.
> Lokale drev, tilsluttet en Leopard Server på samme netværk.
[CUT]

Nå, det er da lidt usmart, at man ikke kan bruge sin NAS til det. Så må man
jo bare håbe, at TC med tiden vil kunne kryptere sit indhold (jeg forstår
slet ikke, at det ikke er en mulighed allerede).

> Men naturligvis kan du så i stedet bruge andet backup software.
> Eksempelvis Retrospect som jeg bruger til backup af /Users på mine
> Mac'er og \Documents and Settings på min Windåse.

Hvis jeg ønskede alternativer ville jeg bruge RSync - nemt og gratis - men
ikke så popsmart og ligetil som Time Machine.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-11-08 15:54

> [...]
>
> Hvis jeg ønskede alternativer ville jeg bruge RSync - nemt og gratis - men
> ikke så popsmart og ligetil som Time Machine.

Jeg har brugt Retrospect i mere end ti år.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 04-11-08 15:09

On 03/11/08 14.21, Per Rønne wrote:

> Du kan ikke bruge Time Machine til at lave backup på det drev, du tænker
> på. Time Machine understøtter kun:

Jo man kan, men det er ikke understøttet af Apple. Søg på 'Time Macine
nfs' på google...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : samir

Dato : 26-11-08 03:09

> Nå, det er da lidt usmart, at man ikke kan bruge sin NAS til det. Så må man
> jo bare håbe, at TC med tiden vil kunne kryptere sit indhold (jeg forstår
> slet ikke, at det ikke er en mulighed allerede).

Man kan godt lave TM backups til netværskdrev/NAS. Se her:

http://www.naschenweng.info/2008/07/15/os-x-time-machine-backup-to-synology-ds1

det kræver lidt et mini-hack. Men muligt.

samir

Fra : samir

Dato : 26-11-08 03:14

Hej,

Jeg er ny i Mac og Newsgroups, så korriger mig hvis jeg har postet
forkert mm.

Jeg får snart min allerførste Macbook.

I den forbindelse vil jeg lige høre jeg vidende macfolk om Retrospect
Vs. RSync.

Ud over Time Machine, så har jeg brug for et backup/program; som
automatisk i baggrunden på definerede tidspunkter kan lave kopi-kopi
af definerede foldere til et netværksdrev. Det skal være kopi til kopi
af filerne. Ikke noget med at pakke dem ned i en zip eller andet
gøgl.
Der må gerne være en slags synk-sammenlignings option, så kun ændrede
filer kopiers over. Nogle anbefalinger?

samir

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-11-08 11:24

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> gøgl.
> Der må gerne være en slags synk-sammenlignings option, så kun ændrede

Kig på Syncronise! Pro eller Plus fra Qdea og se om det ikke er det du
har brug for.

www.qdea.com

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-11-08 16:59

> [...]

> gøgl.
> Der må gerne være en slags synk-sammenlignings option, så kun ændrede

Jeg har gode erfaringer med Retrospect; RSync har jeg ingen erfaringer
med.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk