Time Capsule og kryptering
Fra : Erik M

Dato : 01-11-08 09:46

Indbrud er desværre ikke så ualmindeligt i dagens Danmark - er det muligt at
kryptere sin TC, så éns data i det mindste ikke bare er frit tilgængelig for
en evt. indbrudstyv?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-08 09:53

Erik M <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere> wrote:

> Indbrud er desværre ikke så ualmindeligt i dagens Danmark - er det muligt at
> kryptere sin TC, så éns data i det mindste ikke bare er frit tilgængelig for
> en evt. indbrudstyv?

Næsten. Du kan 1: slå FileVault til på din konto, men så virker
TimeMachine kun når du er logget ud. 2: Lav et krypteret disk image og
brug det til dine personlige oplysninger.

/thomas

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-11-08 15:09

On Nov 1, 12:45 am, "Erik M" <asdfsdfhjsdf...@gmail.nowhere> wrote:

> Indbrud er desværre ikke så ualmindeligt i dagens Danmark - er det muligt at
> kryptere sin TC, så éns data i det mindste ikke bare er frit tilgængelig for
> en evt. indbrudstyv?

Desværre ikke. Jeg luftede samme problematik i denne gruppe for en
måneds tid eller to siden, og der kom så vidt jeg husker -- en del
svar. Prøv eventuelt at kigge i arkiverne.

--
Michael Knudsen

Fra : Jon

Dato : 03-11-08 08:49

Michael Knudsen <micknudsen@gmail.com> wrote:

> Desværre ikke. Jeg luftede samme problematik i denne gruppe for en
> måneds tid eller to siden, og der kom så vidt jeg husker -- en del
> svar. Prøv eventuelt at kigge i arkiverne.

Jeg tror nok det er som Thomas sier, at man må da først kryptere de data
som skal kopieres. TC selv gjør ingen kryptering. Ulempen med å kryptere
f.eks. hele hjemmekatalogen eller et disk image, er at hver gang man
endrer noe, må alt kopieres over. (FileVault oppretter et kryptert disk
image av hjemmekatalogen. Dette imaget er teknisk sett, og fra TC's
side, én fil. Når den endres, må den kopieres på nytt.) Dette kan gjøre
at TC blir vesentlig mindre effektiv enn ellers. Nå finnes det gode
måter å holde f.eks. iTunes- og iPhoto-bibliotekene utenfor en
FV-hjemmekatalog på, men likevel er det ikke en ideell situasjon.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 03-11-08 22:36

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> måter å holde f.eks. iTunes- og iPhoto-bibliotekene utenfor en
> FV-hjemmekatalog på, men likevel er det ikke en ideell situasjon.

Af samme årsag blev FileVault ændret i Leopard, så det /ikke/ er en
monolitisk fil.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-11-08 22:49

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Af samme årsag blev FileVault ændret i Leopard, så det /ikke/ er en
> monolitisk fil.

men den kan stadig kun tages backup af med Time Machine når man er
logget ud ...

/thomas

Fra : Jon

Dato : 04-11-08 06:47

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Af samme årsag blev FileVault ændret i Leopard, så det /ikke/ er en
> monolitisk fil.

Heh. Det var jeg altså ikke a jour med. Jeg brukte FV intensivt under
Panther og noe under Tiger, men ikke lenger (har ikke det behovet
jobbmessig).