Afinstallere programmer i OS X
Fra : Erik M

Dato : 30-10-08 22:42

Jeg er p.t. Windows mand men overvejer en Mac. Jeg ved(?), at når man
installere et program på en Mac, så er det ret nemt - bare trække
installationsfilen over i en programmappe(?). Det lyder jo dejligt nemt og
ligetil.

Jeg ved også, at når man skal afinstallere, så skal man bare rykke
programmet ned i skraldespanden men hvordan er denne sletning mht.
oprydningen af filer bagved? Ligger der stadigt gamle filer og flyder rundt
eller kan man være sikker på, at den sletter alt til dét program? Jeg er jo
vant til fra Windows, at den kun sletter delvist og at der altid ligger alt
for meget og roder tilbage i reg.databasen, som der derefter gør computeren
mere og mere sløv og ustabil med tiden.

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-10-08 23:49

Erik M skrev:
> Jeg er p.t. Windows mand men overvejer en Mac.

Nu er du på ville veier. Du er vel ikke Obama-tilhenger også?

Jeg ved(?), at når man
> installere et program på en Mac, så er det ret nemt - bare trække
> installationsfilen over i en programmappe(?). Det lyder jo dejligt nemt og
> ligetil.

Ja, men du vil savne småplunder og heft på den gode gamle PC-en.

> [...]
> oprydningen af filer bagved? Ligger der stadigt gamle filer og flyder rundt
> eller kan man være sikker på, at den sletter alt til dét program?

Det ligger filer slengt rundt om på harddisken på en Mac også, men
programmet er i hovedsak borte.

> [...]
> for meget og roder tilbage i reg.databasen, som der derefter gør computeren

Registry blir sikkert et savn det også. Finnes ikke på Mac, og du vil
ikke få bruk for hardt tilegnede kunnskaper innen regeditering.

Fra : Jon

Dato : 31-10-08 00:01

Erik M <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere> wrote:

> [...]
> installere et program på en Mac, så er det ret nemt - bare trække
> installationsfilen over i en programmappe(?). Det lyder jo dejligt nemt og

Noen programmer har også installasjonsprogram med seg.

> [...]
> for meget og roder tilbage i reg.databasen, som der derefter gør computeren

Det kan godt ligge igjen filer, men da er det nesten alltid kun det:
Filer. Stort sett gjør de ikke annet enn å ta opp litt plass - og vise
at dette programmet en eller annen gang har eksistert å maskinen. Noen
reg.database finnes jo ikke.

Du kan som regel finne de angjeldende filer i ~/Library/Preferences
eller ~/Library/Application support, og slenge dem i papirkurven som
andre filer. Det finnes også billige eller gratis utilities som kan
hjelpe deg å finne alle.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik M

Dato : 31-10-08 00:15

> Det kan godt ligge igjen filer, men da er det nesten alltid kun det:
> Filer. Stort sett gjør de ikke annet enn å ta opp litt plass - og vise
> at dette programmet en eller annen gang har eksistert å maskinen.

Men hvorfor bliver de ikke fjernet ved at smide programmet i skraldespanden?
Burde de ikke det eller kan der være tale om shared filer?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 01:43

Erik M wrote:

> Men hvorfor bliver de ikke fjernet ved at smide programmet i skraldespanden?
> Burde de ikke det eller kan der være tale om shared filer?

Normalt når du sletter et program på Mac ved at smide den i papirkurven
vil hele programpakken blive fjernet fra systemet undtagen diverse
indstillingsfiler, der ligger i mappen username/library/preferences,
eller mere sjældent i volume/system/library/preferences. I det tilfælde
skal man blot åbne de mapper manuelt og flytte indstillingsfilerne til
papirkurven.

Nogle filer kan godt være shared files, hvor programinstalleren fx.
installerer nyere versioner, der specifikt også er tilrettet programmet.
Dette gælder fx. ODBC understøttelse til MSOffice 2004 og 2008 på Mac.
Fjerner man disse filer, mister man helt ODBC understøttelse - også på
andre programmer, der benytter ODBC.

Desuden er nogle programpakker også forsynet med en uninstaller, der
helt fjerner alle de tilhørende filer fra en programpakke med undtagelse
af shared files, der benyttes af systemet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-08 23:39

On 2008-10-31 01:43:12 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> indstillingsfiler, der ligger i mappen username/library/preferences,
> eller mere sjældent i volume/system/library/preferences.

Jeg tvivler på at du har set 3.parts indstillingsfiler i
/System/Library/Preferences. Du har set fælles indstillingsfiler i
/Library/Preferences.

Det er rimeligt simpelt:
/System/Library:   Forbeholdt Apple, OS level.
/Library:         3. parts ting som kan deles mellem flere brugere og
programmer eller skal indlæses før bruger login:
~/Library/          Forbeholdt den indloggede bruger.

> [...]
> ac. Fjerner man disse filer, mister man helt ODBC understøttelse - også
> p å andre programmer, der benytter ODBC.

Det er noget vås. Hverken office 2k4 eller 2k8 piller ved OS'ets ODBC.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 23:41

> [...]
> /Library/Preferences.
>
> Det er rimeligt simpelt:
> /System/Library: Forbeholdt Apple, OS level.

Det har nu ikke stoppet visse fladpandede udviklere ....

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-08 16:48

On 2008-10-31 23:40:32 +0100, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Det har nu ikke stoppet visse fladpandede udviklere ....

Der bliver heldigvis færre og fære af dem. Jeg kan nævne symantec,
vmware og checkpoint som eksempler på udviklere der har set lyset.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 31-10-08 17:14

On Fri, 31 Oct 2008 00:01:02 +0100, see_signature@mac.com.invalid
(Jon) wrote:

> [...]
>eller ~/Library/Application support, og slenge dem i papirkurven som
>andre filer. Det finnes også billige eller gratis utilities som kan

Hvad så med dem der bliver smidt i /System/Library/Extensions - bliver
de ikke læst ind, selv om programmet er fjernet?

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Jon

Dato : 31-10-08 18:07

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Hvad så med dem der bliver smidt i /System/Library/Extensions - bliver
> de ikke læst ind, selv om programmet er fjernet?

Dette vet jeg ikke nok om, så det følgende er min egen oppfatning. Jeg
har ment at /ingenting/ skal til /System/* som ikke hører til Apples
systemprogramvare. Hverken fonter eller annet som ikke installeres av
OS'et trodde jeg skulle til /System/*. En rask gjennomgang av mitt eget
hierarki ser ut til å bekrefte det.

Ting skal svjv legges i /Library/* dersom installasjoner er globale og
ikke brukerspesifikke. For egen del er det kun to extensions der.

Programmerere kan svare på det med innlesing, men jeg har vel også trodd
at et kjennetegn ved Mac OS X var at ting som ikke brukes, heller ikke
lastes.

Med andre ord kan jeg egentlig ikke svare på spørsmålet ditt.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-08 23:53

On 2008-10-31 17:13:47 +0100, Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> said:

> Hvad så med dem der bliver smidt i /System/Library/Extensions - bliver
> de ikke læst ind, selv om programmet er fjernet?

3. parts programmer bør ikke smide noget der med mindre der er tale om
3 parts hardwaredrivere som OS'et skal have fat i under boot.

Den korrekte måde at at installere kext bundles i /Library/Extensions
og køre et kextload/uload script. Eller den mere elegante måde: under
/Library/Application\ Support/* eller og anvende en launchdeamon til at
indlæse kext bundlet.

Sidtnævte er heldigvis ved at være den mest almindelige. Desvære er der
stadig alt for mange spader der skriver vise, pkg scripts.
Printerdrivere til rips er helt forfærdelige. Ni ud af ti sætter
skrupforkerte rettigheder på de PPD'er og PPD Plugins de installerer.
Hverken Canon, Xerox, EFI eller IBM (Notes) kan hitte ud af den slags.
Heldigvis betyder det ikke så meget da softwareren udelukkende anvendes
steder hvor man har en IT afdeling der kan løse problemet. Jeg har
besluttet mig for at genpakke alle de Canon, Xerox og EFI drivere vi
har, da jeg altid skal bruge tid på at sætte brugbare rettigheder efter
installationen - sidegevinsten er at jeg så kan slippe for Vise
installer som er komplet uegnet hvis man vil automatisere. (hvis ret
skal være ret er jeg i gang med at genpakke al den software vi
installerer)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Kurt Brixen

Dato : 01-11-08 10:31

On Fri, 31 Oct 2008 23:53:22 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>og køre et kextload/uload script. Eller den mere elegante måde: under
>/Library/Application\ Support/* eller og anvende en launchdeamon til at

Jeg købte en Maxtor harddisk til backup, og der blev installeret flere
ting i /System/Library/Extensions. Jeg læste så bagefter at det ikke
var nødvendigt at installere Maxtors program "Maxtor Manager", men nu
kan jeg ikke fjerne det igen.
Dvs. jeg kan godt fjerne selve programmet, men mange af de andre ting
der blev installeret kan jeg ikke finde ud af at fjerne, så jeg har
installeret det igen.
Der er ikke et Uninstal program.

Der står dette i dokumentationen:
The Maxtor OneTouch 4 software runs on both PowerPC and Intel
Macintosh computers using OSX 10.4.8 and higher.

Applications
Maxtor Manager (v5.2.7)

Application Support
Backup Engine (v1.3.0)

Driver Support
Maxtor Button Monitor (v4.3.4)
NotificationExec (v4.1.6)

Extensions
com_cy_driver_USB_Device.kext (v1.3.0)
MaxtorPowSecDriver.kext (v4.3.19)
IOFirewireMxBt.kext (v4.2.6)

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-08 02:43

Den 30.10.2008 kl. 22:42 skrev Erik M <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere>:

> [...]
> alt
> for meget og roder tilbage i reg.databasen, som der derefter gør
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der kan ligge lidt clutter tilbage hist og her og det kan vi ikke li'! For
der kan være mere end man regner med!
Derfor investerer vi 5 dollars i programmet Appdelete.:
http://reggie.ashworth.googlepages.com/

Det giver en anden mulighed i tilgift. Nogle programmer er nogle
#€#"€#&€#"son of a bitch! Man køber det, -og så installerer det sig på en
finurlig-snedig måde med sit serienummer, således at man ikke kan bruge
det på den anden Mac man har "får de regner me' at det kun må være på 1
maskine-#&%€#!! Og man har tilfældigvis en bærbar som man også godt kunne
tænke sig at arbejde på i stueetagen når konen sover!

Nu hiver man programmet ind i Appdelete på den stationære! Og den
afinstallerer det til papirkurven i en fin lille mappe med undermapper,
alle med de oprindelige mappenavne, hvor de snedige små filer havde lagt
sig. Man holder Appdelete åben!

Den lille mappe dubblerer man til skrivebordet hvorefter den placeres på
den anden maskine og filerne lige så stille lægges i de tilsvarende
"etiketerede" mapper. Så er programmet overført med alle de små snedige
filer i alle de små snedige mapper og så virker det på den bærbare!

Tilbage til den første maskine hvor det afinstallerede program stadigvæk
ligger i papirkurven-og! Appdelete stadigvæk er åben og venter på at du
trykker "fortryd afinstallering!" Den trykker du på og vips! Forsvinder
programmet fra papirkurven og fløjter tilbage til sin oprindelige plads!

Nu kan du arbejde med det på begge maskiner!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-10-08 04:54

Lyrik wrote:

> [...]
> [snip en søforklaring, der ikke har ret meget med emnet at gøre]
>
> Nu kan du arbejde med det på begge maskiner!

Og en konklusion: Det er ret og slet pirateri!

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 31-10-08 17:43

> Og en konklusion: Det er ret og slet pirateri!

Det vil jeg godt nok være pænt ligeglad med. Hvis jeg havde brug for et
program jeg har betalt for så er det en fin metode. Jeg ville ikke
betænke mig et sekund.

Tak for tippet lyrik.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 19:47

jagge wrote:

> Det vil jeg godt nok være pænt ligeglad med. Hvis jeg havde brug for et
> program jeg har betalt for så er det en fin metode. Jeg ville ikke
> betænke mig et sekund.

Det er jeg også, HVIS man har KØBT programmet, - for så er begrænsningen
blot, at det kun må bruges på _ÉN_ maskine ad gangen.

Men hvis man kun har købt en _enkeltbruger_ LICENS, så stiller sagen sig
noget anderledes, - så MÅ programmet KUN installeres på _ÉN_ maskine.

Mange er desværre så dumme, at de ikke læser licensbestemmelserne, om
man har _købt_ programmet eller kun _licenseret_ - altså købt
_brugsretten_ til programmet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 20:01

> [...]
>
> Mange er desværre så dumme, at de ikke læser licensbestemmelserne, om
> man har _købt_ programmet eller kun _licenseret_ - altså købt

Næsten alt software er licensieret ... og så gælder "Sælger må ikke
begrense købers ret over det købte!" ikke ...

Og hvis der er nogen der er i tvivl så kan de jo diskuterer det med BSA
og AntiPiratgruppen når de kigger forbi ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:20

> [...]
>
> Og hvis der er nogen der er i tvivl så kan de jo diskuterer det med BSA
> og AntiPiratgruppen når de kigger forbi ..

Ih, du milde, Thomas & Erik er enige

God weekend til Jer begge....

M.

Fra : jagge

Dato : 02-11-08 02:20

> [...]
>
> Men hvis man kun har købt en _enkeltbruger_ LICENS, så stiller sagen sig
> noget anderledes, - så MÅ programmet KUN installeres på _ÉN_ maskine.

Sorry for mig er det ligegyldigt. Hvis der er tale om en bruger.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Lyrik

Dato : 31-10-08 16:56

Den 31.10.2008 kl. 04:53 skrev Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk>:

> Og en konklusion: Det er ret og slet pirateri!
>
> mvh. Erik Richard
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Den danske lov siger:"Sælger må ikke begrense købers ret over det købte!"
Det er blot at fastholde denne ret over noget man har købt og betalt. Du
kører jo kun det købte program på én maskine af gangen. Kan sælger
forlange strengere betingelser og være i sin "gode ret?" Ikke i min bog.
Men puds glorien Erik. Hele tendensen er at folk ikke tolererer
begrensninger på foreksempel musikkøb. Der åbner stadigvæk nye butikker
hvor DRM ikke er implementeret. Sidst Sony.
Hvis ikke folk afviser de ublu krav, så forsvinder de aldrig.

Og så klæder det dig ikke at forsøge at hævne dig når du ikke får ret! Jeg
ved godt at du har stor erfaring på mange fronter. Men du gør hele tiden
den samme fejl. Fejlen er at du siger at sådan og sådan er det. Derefter
påviser en eller anden at der er et hul der og der og så falder al din
dyrekøbte erfaring til jorden.

Den viste sig at gælde i 99,9 % af tilfældene, men du bliver hele tiden
ydmyget på den sidste 0,1%. Undtagelsen som får korthuset til at brase
sammen!

Du skulle vende dig til ikke at være så kategorisk, men sige at Din
erfaring som tommelfingerregel går på at den og den harddisk er det bedste
valg EFTER DIN MENING.
Så får du mere positive respons som:"Hvorfor synes du det Erik?" Istedet
for "Det er den bedste!" Og så dine sædvanlige opponenter:"Nej den er
bedre!"

Du havde nogle gode kommentarer omkring Blu-Ray! Du fortalte om Toast og
Blu-Ray plugin, hvad jeg ikke vidste! Men du gik lidt forvidt i dine
tanker om at så blev hele maskinen Blu-Ray kompatibel.
Så endte det med argumentatorisk ruin for noget du faktisk oplyste vores
"mørke" omkring!

Jeg vil bare sige dig at jeg glæder mig når du øser af din erfaring og
uden dine kommentarer omkring Toast var det aldrig blevet prøvet af.
Tak for det Erik!

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-10-08 23:29

On 2008-10-30 22:42:08 +0100, "Erik M" <asdfsdfhjsdfjhg@gmail.nowhere> said:

> [...]
> for meget og roder tilbage i reg.databasen, som der derefter gør computeren

Der vil være cache og indstllingsfiler tilbage men da de ikke længere
indlæses påvivirker de ikke computeren. sharedlibraries (aka frameworks
og DLL'er) ligger stort set altid sammen med programmet. Kun meget få
programmer installerer noget sammen med OS'et (hvad du kender som
windows32).

I praxis er problemet meget mindre end på windows.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen