Sprog på ny Mac?
Fra : John

Dato : 30-10-08 17:01

Hvis man køber en ny Mac, så kan man vel selv vælge hvilket sprog sit OS
skal være på?
Det kan man vel ikke gøre burger-individuelt således at én bruger har
engelsk og en anden dansk?

Fra : Terje Rydland

Dato : 30-10-08 17:10

John <hgg23@gmail.REMOVE.com> wrote:

> Hvis man køber en ny Mac, så kan man vel selv vælge hvilket sprog sit OS
> skal være på?

Ja, det velger du som du vil. Alle vestlige språk følger med i standard
instaleringen.

> Det kan man vel ikke gøre burger-individuelt således at én bruger har
> engelsk og en anden dansk?

Jo, selvfølgelig gjør man det. Du kan ha forskjellige språk for de
forskjellige brukerne.

Terje

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-08 17:19

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> Ja, det velger du som du vil. Alle vestlige språk følger med i standard
> instaleringen.

> Jo, selvfølgelig gjør man det. Du kan ha forskjellige språk for de
> forskjellige brukerne.

Det er jo ikke så selvfølgelig for windows brugere som jo må leve med at
deres OS er låst til et bestemt sprog ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 30-10-08 17:55

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo ikke så selvfølgelig for windows brugere som jo må leve med at
> deres OS er låst til et bestemt sprog ...

Eh, hvis man valgt en multi-language udgave af Windows så er der vist
ca. 20 forskellige sprog og vælge i mellem. Jeg vil endda tro der så er
understøttelse af at en bruger kan skrive i arabisk stil og en anden på
vores almindelige venstre mod højre.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 18:20

Bruno wrote:

> [...]
> ca. 20 forskellige sprog og vælge i mellem. Jeg vil endda tro der så er
> understøttelse af at en bruger kan skrive i arabisk stil og en anden på

Ikke nødvendigvis. Jeg har en multilanguage XPPro, og skal bruge samme
alfabettype, hvis jeg opretter ny brugerprofil. - Jeg har ikke prøvet
med arabisk, men med hebraisk, som jo også er et semittisk sprog.

Derimod ser det ud til, jeg godt kan oprette en engelsk og en dansk
samtidig. - felterne var ihvertfald ikke 'dimmed', som de var under
arabisk/hebraisk.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 18:20

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> ca. 20 forskellige sprog og vælge i mellem. Jeg vil endda tro der så er
> understøttelse af at en bruger kan skrive i arabisk stil og en anden på

Wow. Det har vært en selvfølge på Mac siden OS X's første dager.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 19:10

Jon wrote:

> Wow. Det har vært en selvfølge på Mac siden OS X's første dager.

Den mulighed har været der lige siden System 7.0.1 med tilkøbsproduktet
'Apple Language Kit'. AppleLK kunne fås til hhv. Arabic, Hebrew,
Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Japanese, Russian og
nogle flere.

Jeg har haft arabisk på en System 7.1 sammen med dansk. Det var bare et
klik i menuen 'Rediger', hvor der nederst blev tilføjet en menu med
sprogvalg. - Og vips, - så var det hele på arabisk. - Selv danske navne
på mapper blev arabifiserede og vendt, så de stod med arabiske bogstaver
fra højre mod venstre. Kun låste mapper viste stadig mappenavne på
dansk, men dog vendt, så de var skrevet fra højre mod venstre. - Fx.
hvis en mappe med navnet 'Privat' var låst, blev det på arabisk til
'tavirP'...

- I øvrigt har jeg stadig ALK 1.0 liggende på originaldisketter med
serienummer og det hele...

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 19:31

> [...]
> 'Apple Language Kit'. AppleLK kunne fås til hhv. Arabic, Hebrew,
> Simplified Chinese, Traditional Chinese, Korean, Japanese, Russian og

Bortsett fra at strengt tatt var det jeg ssvarte på at man kan ha ulike
brukerkonti med hvert sitt språk og hvert sitt script. Det har man svjv
aldri kunnet med Classic Mac OS, men det er mulig jeg tar feil der. Men
i så fall kom det vel ikke før med System 9? (Kanskje 8?)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 00:13

Jon wrote:

> [...]
> aldri kunnet med Classic Mac OS, men det er mulig jeg tar feil der. Men
> i så fall kom det vel ikke før med System 9? (Kanskje 8?)

Joda... Det kom med system 7.6.x og kontrolpanelet 'Brugerkreds'*)
(Users&Groups). Man satte sin profil op for hver enkelt bruger, og når
man så startede maskinen op, fik man en liste med brugere med
adgangskode frem, - 'klik' + kode, - og maskinen starter op i valgt
profil med alle opsætninger, - præcis som du gør nu...

Problemet i klassisk OS var, at Brugere og Grupper/Brugerkreds var meget
RAM krævende i forhold til 'Finder' og 'System' og derved blev meget
ustabil. Men har/havde man god kendskab til brugen af fx. ResEdit, kunne
man selv ændre på RAM tildeling til de to og derved også gøre
Brugerkreds stabil.

*) fra og med System 7.6 til og med Os 8.6 hed det også på dansk
'Brugere og Grupper'. Fra og med Os 9.0 kom det til at hedde
'Brugerkreds'. På engelsk hed det 'Users&Groups' lige fra System 7.6.

mvh. Erik Richard

Fra : Bruno

Dato : 30-10-08 19:13

Jon wrote:

> Wow. Det har vært en selvfølge på Mac siden OS X's første dager.

Wauw - det vil sige det kom med OS X 10 i 2001 mere end et år efter
Windows kom med en multi-language udgave

Hvis vi forøvrigt nøjes med og kigge efter understøttelse af arabisk
skrivemåde, så var der en fransk-arabisk udgave af Windows 3.1 (eller
måske var det "først" med 3.11). Tilsvarende så kunne man vist nogle
tricks med OS 7, men det kan være det var en tredie parts udvidelse -
det er lidt længe siden så jeg husker ikke detaljerne

Jeg er klar over at Microsfot bashing er meget vigtigt for mange, men
ville det ikke være mere konstruktivt og anerkende de styrker og
svagheder der er ved de forskellige systemer. Det er fint og fremhæve
det ene, men ensidighed bliver lidt kedeligt.

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 30-10-08 19:31

Bruno <x@c.d> wrote:

> Wauw - det vil sige det kom med OS X 10 i 2001 mere end et år efter
> Windows kom med en multi-language udgave

Det jeg svarte på var at man kunne ha ulike språk og ulike script i
respektive brukerkonti, ikke at Windows kunne kjøre på f.eks. arabisk.
Det har det kunnet - ikke helt elegant, men dog - siden i alle fall
Win98.

> [...]
> tricks med OS 7, men det kan være det var en tredie parts udvidelse -
> det er lidt længe siden så jeg husker ikke detaljerne

Se Eriks post.

> [...]
> svagheder der er ved de forskellige systemer. Det er fint og fremhæve
> det ene, men ensidighed bliver lidt kedeligt.

Helt OK. Men utgangspunktet var altså en som fortalte noe han ikke kunne
gjøre på Windows, og undret på om det gikk på Mac. Det gjør det - uten å
bestille noen spesiell utgave.

Fra : Bruno

Dato : 30-10-08 20:08

Jon wrote:

> Det jeg svarte på var at man kunne ha ulike språk og ulike script i
> respektive brukerkonti,

Undskyld, men det havde Thomas allerede svaret på. Det du skrev var, at
det var en selvfølge på OS X som var det noget helt nyt på Windows.
Eller hvordan skal man ellers forstå "Wow...."?

Mvh
Bruno

Fra : Jon

Dato : 31-10-08 00:01

Bruno <x@c.d> wrote:

> Undskyld, men det havde Thomas allerede svaret på. Det du skrev var, at
> det var en selvfølge på OS X som var det noget helt nyt på Windows.
> Eller hvordan skal man ellers forstå "Wow...."?

Såvidt jeg kan forstå sier Thomas det motsatte: "Det er jo ikke så
selvfølgelig for windows brugere som jo må leve med at deres OS er låst
til et bestemt sprog ...", med mindre de har en multispråklig
Windows-utgave. Det er det svjv ikke mange som har, i alle fall ikke før
Vista (sml. Brunos post, bl.a.). Morten R.K. sier det samme som Thomas:
"Skifter man sprog i én konto på windows træder det i kraft på alle
konti. Det gælder i al fald på XP."

Og dette, altså det å kunne velg ulike språk og scriptsystemer per
brukerkonto og dynamisk endre dem etter behov, har faktisk vært en
selvfølge på Mac OS X fra starten av.

Jeg tar det forbehold at jeg ikke kan Windows godt. Som tør være
innlysende, er jeg mest kjent med Mac (jeg poster på Mac-gruppene, ikke
andre steder, f.eks., og du kan se av min header at jeg bruker MacSOUP).
Jeg baserer meg derfor her på det andre sier, og kom med en bemerkning
om det: "Wow". Rett og slett fordi jeg synes det er bemerkelsesverdig,
dersom dette faktisk stemmer.

Fra : Snorre Berg

Dato : 30-10-08 23:42

Bruno skrev:

> [...]
> svagheder der er ved de forskellige systemer. Det er fint og fremhæve
> det ene, men ensidighed bliver lidt kedeligt.

Windows-bashing er da mye mer underholdende?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 23:48

Bruno wrote:

> Wauw - det vil sige det kom med OS X 10 i 2001 mere end et år efter
> Windows kom med en multi-language udgave

Nja, reelt set kom det jo allerede i 1992 med introduktionen af Apple
Language Kit og WorldScript I og II, men indtil system 7.6 var det
tilkøbsprodukter, men fra og med System 7.6 kunne man installere fuld
support af svjh. 18 forskellige sprog og også få brugerfladen vist på
det pågældende sprog.

> [...]
> tricks med OS 7, men det kan være det var en tredie parts udvidelse -
> det er lidt længe siden så jeg husker ikke detaljerne

Det kom faktisk med windows 3.0 til fransk-arabisk, og fra win 3.0.1 var
det også muligt at vælge fransk-hebraisk, - det var det nemmeste at
skifte den arabiske del med hebraisk, da selve systemhåndtering og
input-metoden er den samme. Fra win 3.1 kunne MS også levere kinesisk og
japansk understøttelse via deres 'BIM' programmer (buttom Input Method)
- en metode, man faktisk stadig skal bruge på visse asiatiske sprog, -
selv med en multi-lingual windows XP eller Vista.

En af mine venner er gift med en thailænder, og når de mailer til hendes
familie, skal de bruge BIM. - det er ikke nok blot at skifte skrifttype.

> [...]
> svagheder der er ved de forskellige systemer. Det er fint og fremhæve
> det ene, men ensidighed bliver lidt kedeligt.

Generelt vil jeg nok mene, at OS X er lysår foran både XP og Vista, men
MS styresystemerne har nogle funktioner, jeg f. savner i OS X - bl.a. at
man kan skifte default knapper blot ved at bruge piletasterne, - og så
at man kan lave sine personlige temaer i GUI'en uden at skulle bruge
3.-prats programmer. - Apples farvevalg på OS X er elendig for
synshandicappede. - På min XP er det bare at vælge, hvislke farver, man
vil bruge, hvis fx. XP sættes til 'Classic View'. - Bruger du derimod
XPs 'new look', er valgmulighederne begrænsede.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-08 19:43

Bruno <x@c.d> wrote:

> [...]
> ca. 20 forskellige sprog og vælge i mellem. Jeg vil endda tro der så er
> understøttelse af at en bruger kan skrive i arabisk stil og en anden på

Det er der vist ingen almindelige mennesker der har ...

/thomas

Fra : Bruno

Dato : 30-10-08 20:16

Thomas von Hassel wrote:

> Det er der vist ingen almindelige mennesker der har ...

Det er så ikke helt korrekt. Vista er multi-language, men ellers så er
det særlige udgaver det er korrekt. Har man behovet og bruger ikke Vista
(forståeligt, men vist en helt anden snak ), så det dog bare og vælge
de udgaver frem for de almindelige.

Mvh
Bruno

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 00:56

Thomas von Hassel wrote:

> Det er der vist ingen almindelige mennesker der har ...

...Har hvad? - en multi-lingual Windows? - eller har brug for det? -
Faktisk er min XPPro med mulighed for, at jeg kan tilvælge andre sprog,
men vistnok kun engelsk eller tysk udover dansk...

Men hvis du mener 'har brug for', så er det en klar fordel for fx.
sprogstuderende, at de kan arbejde / bliver tvunget til at arbejde i det
sprog, de nu studerer... - Men (syrligt) - studerende er jo heller ikke
'almindelige' mennesker... - Men hvad så med fx. et blandet ægteskab,
hvor fx. den ene er dansk og den anden fra et eller andet land, vor de
bruger et helt andet alfabet, og hvor de ikke gider have 2 computere? -
Så er det da noget mere simpelt med en 2-sprogs brugeropsætning.

For ikke så længe siden stod jeg faktisk nede i Fona i Østergade og
overhørte en samtale mellem en sælger og en køber, der ikke var særlig
god til dansk. Hans krav var, at det skulle være muligt at bruge både
dansk, arabisk og kurdisk på samme maskine. - Jeg kunne forstå på ham,
at han var noget interesseret i en HP, og han spurgte og spurgte, og
ekspedienten forklarede op og ned, at det ikke var muligt med windows
uden at købe ekstra til. - Hvorefter ekspedienten til min store
overraskelse sagde, at kunden egentlig skulle købe sig en iMac, - for -
frit citeret, - "...der får du alt, hvad du har brug for, og den vil
ikke koste mere end ca. 500kr. mere end den, du har kig på"... - Jeg
hørte ikke resultatet af handlen, da jeg fik min cardreader og gik...
Det vil jeg kalde for rigtig god kundevejledning! - Men det var jo også
i Fona, Østergade.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 06:39

> ...Har hvad? - en multi-lingual Windows? - eller har brug for det? -
> Faktisk er min XPPro med mulighed for, at jeg kan tilvælge andre sprog,
> men vistnok kun engelsk eller tysk udover dansk...

Har det

> Det vil jeg kalde for rigtig god kundevejledning! - Men det var jo også
> i Fona, Østergade.

Nemlig!

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 20:22

On 2008-10-30 17:55:23 +0100, Bruno <x@c.d> said:

> [...]
> vores almindelige venstre mod højre.

Skifter man sprog i én konto på windows træder det i kraft på alle

mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 17:26

John wrote:
> Hvis man køber en ny Mac, så kan man vel selv vælge hvilket sprog sit OS
> skal være på?
> Det kan man vel ikke gøre burger-individuelt således at én bruger har
> engelsk og en anden dansk?

Jo da. opret en brugerprofil og vælg sprog i Finder. Jeg har kørt med
både engelsk og dansk i en periode på min G4 med 10.4.11...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 30-10-08 18:52

> Det er jo ikke så selvfølgelig for windows brugere som jo må leve med at
> deres OS er låst til et bestemt sprog ...

Med mindre man har tilkøbt MUI til sin enterprise licens, og det er
vist ikke ret almindeligt på hjemme PC'ere

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH