logfil på apache server
Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-08 11:06

Findes der en log fil i apache serveren på en mac, hvor man kan se hvad
trafik der har været på ens webserver?

jeg håber i kan hjælpe mig

Mvh

Ole

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 12:53

On 2008-10-29 11:05:35 +0100, Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> said:

> Findes der en log fil i apache serveren på en mac, hvor man kan se hvad
> trafik der har været på ens webserver?
>
> jeg håber i kan hjælpe mig

# Flg. gør at log-filen skrives som en fil i din brugermappe
# find denne linie i httpd.conf:
CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common
# ændre denne til følgende:
CustomLog "/Users/admin/logfiler/access_log" common
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-08 14:46

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common
> # ændre denne til følgende:
> CustomLog "/Users/admin/logfiler/access_log" common

Hej Niels

tak for svar, men hvordan kan jeg åbne httpd.conf? og hvordan læser jeg
de log filer som apache laver?

Ole

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 14:49

Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> wrote:

> Hej Niels
>
> tak for svar, men hvordan kan jeg åbne httpd.conf? og hvordan læser jeg
> de log filer som apache laver?

Må jeg stoppe dig her og spørge hvor du vil opnå ? .. er det noget som
skal være offentligt tilgængeligt ?

/thomas

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-08 16:28

Thomas von Hassel skrev:

> Må jeg stoppe dig her og spørge hvor du vil opnå ? .. er det noget som
> skal være offentligt tilgængeligt ?

Hej Thomas

ja, jeg bruger min mac mini til webserver for multimediefiler, som jeg
linker til fra min hjemmeside. Jeg vil bare gerne have et overblik over
hvilke filer der hentes mest.

Ole

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 15:28

On 2008-10-29 14:46:21 +0100, Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> said:

> tak for svar, men hvordan kan jeg åbne httpd.conf? og hvordan læser jeg
> de log filer som apache laver?

Med flg. anvisning kan du åbne httpd.conf
# I Terminal.app kan du nemt ændre på Apache konfiguration
# start teminalen og skriv flg.:
sudo pico /private/etc/httpd/httpd.conf

Hvis du bare vil se logfilen efterhånden som den skrives, så kan du
bruge flg. anvisning, der dog forudsætter, at du har valgt den
placering af logfilen som jeg foreslog i mit forrige svar.
# I terminalen skriver du flg., så får du skrevet en linie ud på skærmen
# hver gang der bliver forespurgt en fil fra serveren.:
tail -f /Users/admin/logfiler/access_log

Hvis du vil analysere logfilen, så skal du overveje, om det skal være
en on-line analyse som svarer til det mange webhoteller tilbyder, eller
om du vi ha' en mere avanceret løsning, som du f.eks. kan køre hver
måned.

Jeg bruger selv http://www.summary.net/

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-10-08 16:29

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> on-line analyse som svarer til det mange webhoteller tilbyder, eller om
> du vi ha' en mere avanceret løsning, som du f.eks. kan køre hver måned.

Tak for svar

Ole

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-08 17:04

Niels Riis Ebbesen skrev den 29-10-2008 15:27:

> [...]
> # hver gang der bliver forespurgt en fil fra serveren.:
> tail -f /Users/admin/logfiler/access_log

Hvorfor ikke bare angive den tail der modsvarer det sted filen ligger
som standard? Så behøver man slet ikke ændre på noget i http opsætningen.

> [...]
> on-line analyse som svarer til det mange webhoteller tilbyder, eller om
> du vi ha' en mere avanceret løsning, som du f.eks. kan køre hver måned.

Det var måske et godt sted at starte?

Kan Konsolværktøjet iøvrigt visualisere weblogs?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 17:30

On 2008-10-29 17:03:43 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<thunderaxiom@gmail.com> said:

> Hvorfor ikke bare angive den tail der modsvarer det sted filen ligger
> som standard? Så behøver man slet ikke ændre på noget i http
> opsætningen.

Jeg ved ikke om det er en vildfarelse, men jeg har en formodning om, at
den logfil der er placeret i "/private/var/log/httpd/access_log"
automatisk bliver slettet, det er jo en skjult fil, og hvis der bliver
skrevet til den måned efter måned, så bliver harddisken stille og
roligt fyldt op.

> Det var måske et godt sted at starte?
>
> Kan Konsolværktøjet iøvrigt visualisere weblogs?

Hvad er Konsolværktøjet...?

Jeg bruger terminalen til at vise logfilen efterhånden som den skrives,
og CPU-overvågning til at visualisere trafikken.

http://www.photo-gallery.dk/01_download/skaermdump.jpg

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-10-08 19:27

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> automatisk bliver slettet, det er jo en skjult fil, og hvis der bliver
> skrevet til den måned efter måned, så bliver harddisken stille og roligt

Ingen anelse. Vi må have MRP på banen.

> Hvad er Konsolværktøjet...?

Konsol i Hjælpeværktøjer.

Har ikke checket om den kan lide weblogs.

> Jeg bruger terminalen til at vise logfilen efterhånden som den skrives,
> og CPU-overvågning til at visualisere trafikken.
>
> http://www.photo-gallery.dk/01_download/skaermdump.jpg

Det er jo fredeligt nok. Bette skærm der iøvrigt.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 20:34

On 2008-10-29 19:27:10 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Det er jo fredeligt nok. Bette skærm der iøvrigt.

Ja... det er en gammel 12 tommer, mere behøves der ikke, den er jo
slukket det meste af tiden.

Hvis jeg vil se logfilen på en stor skærm, så kan jeg bare gøre fra min
arbejdsmaskine.

# flg. kræver at SSH (ekstern log ind) er slået til på serveren
# logfilen kan vises i en terminal på en extern maskine
# i terminalen skriver man først:
ssh admin@10.0.0.2
# så skrives password og derpå:
tail -f /Users/admin/logfiler/access_log
# IP-adressen skal være den som serveren har på det lokale netværk

Når jeg er ude i byen, så skal IP-adressen blot være "ssh
admin@77.212.51.131", og der skal naturligvis være åbnet for port 22 i
routeren.

Det er faktisk ret blæret, at man kan tjekke logfilen når man er på ferie.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-10-08 21:05

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> arbejdsmaskine.

> # flg. kræver at SSH (ekstern log ind) er slået til på serveren

Fin forklaring, men du behøvede ikke ulejlige dig for min skyld (men
fint for dem der læser med). Jeg tror jeg har tilbragt mere tid i ssh
end du har :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 29-10-08 22:35

On 2008-10-29 21:04:57 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Jeg tror jeg har tilbragt mere tid i ssh end du har :)

Ja helt sikkert, og Gud ske tak og lov for det...

SSH er i øvrigt det mest besværlige interface der kan opdrives, man
skal jo huske på et hav af komandoer, og hvis man taster et tegn
forkert, så går der kage i den.

Derfor er forklaringerne klippet fra den "huskeseddel", som jeg har
lavet med alle komandoerne til Apache serveren, for så kan jeg klare
det med copy og paste...

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 29-10-08 23:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> SSH er i øvrigt det mest besværlige interface der kan opdrives, man skal
> jo huske på et hav af komandoer, og hvis man taster et tegn forkert, så

Det er ikke ssh's skyld men det programmel du kører i den anden ende af
ssh'en. Det er så en Unix-kommandofortolker som udmærker sig ved at
være særdeles kraftig og effektiv, men også ret svær at betjene med en
mus. Lidt i stil med en motorsav - man kan dæleme få noget fra hånden,
men desværre også et ben hvis man er en klummergøj og ikke har
sikkerhedsudstyr på.

ssh leverer som sådan bare en tunnel mellem slutmaskinen og den du
sidder ved, hvor det der flyttes frem og tilbage er krypteret (whee) og
evt komprimeret (whee!).

Iøvrigt kan jeg da røbe for dig at du faktisk kan bruge din ssh "udefra"
til at få fuld adgang til dit netværk hvis du måtte have den slags
lyster, men at du nok hellere bare vil være hjemme og fri for den slags
væmmeligheder :)

/Thorbjørn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:27

On 2008-10-29 22:35:29 +0100, Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> [...]
>
> Derfor er forklaringerne klippet fra den "huskeseddel", som jeg har
> lavet med alle komandoerne til Apache serveren, for så kan jeg klare

må jeg anbefale dig at lægge dem ind som aliaser i din .profile og give
dem let genkendelige navne - så kan du tab'e dig frem og tilbage.

vi du ikke snuske din profile til akn du lægge dem ind i en vilkårlig
textfil i roden af dit homedirectory og lave en soure til textfilen og
få adgang til dine aliaser.

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-08 01:33

> Ingen anelse. Vi må have MRP på banen.

Han er her kun om søndagen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:28

On 2008-10-30 01:33:06 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Han er her kun om søndagen.

pt er det midt om natten i min 3. sommerferie uge.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 06:29

> pt er det midt om natten i min 3. sommerferie uge.

Og du er ved at varme op igen til dagens dont

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-08 08:36

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> pt er det midt om natten i min 3. sommerferie uge.

Æh, er det ikke en lidt ringe aftale du har med din arbejdspåtvinger
hvis han mener sommerferien falder i oktober?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 10:52

On 2008-10-30 08:36:02 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Æh, er det ikke en lidt ringe aftale du har med din arbejdspåtvinger
> hvis han mener sommerferien falder i oktober?

Det var nu mi selv der mente at sommerferien kun skulle vare 2 uge
hvilket jeg efterfølgende fortrød.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-08 20:09

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Det var nu mi selv der mente at sommerferien kun skulle vare 2 uge
> hvilket jeg efterfølgende fortrød.

Nåja, men så har du da den trøst at solen ikke går i skærmen efter 17.

Fra : Morten Lind

Dato : 30-10-08 16:35

> Æh, er det ikke en lidt ringe aftale du har med din arbejdspåtvinger
> hvis han mener sommerferien falder i oktober?

Sin ferie bestemmer man vel selv, medmindre man er i produktion, der
lukker ned, servicefag, der kører 366 eller offentligt ansat?

M.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:23

On 2008-10-29 19:27:10 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Ingen anelse. Vi må have MRP på banen.

Antager det er mig der har taget navne forandring til eneten Pallesen
eller Pedersen. Du angiver i httpd.conf hvor ofte logilerne skal rulles
over og om det skal håndteres af syslogd(*). LIge som du angiver
logginglevel og format. "combined" opfører sig pænets med de fleste
analyseværktøjer out of the box.

* afhængig af configfilen kan konfigurationen af logs også ligge i
include filer eller på seperate sites.

Jeg har de seneste år dimset meget lidt med apache, men har så sent som
til aften kigget lidt på build'en i 10.5 server da jeg skal have en ny
sav server i luften i næste uge. Selvom det er apache2 og php5 som nu
er standard ligner det sig selv - også i den forstand at apples gui
værktøj som sædvanlig noget gøjemøj til bind og apache, hvis man ikke
lige vil hvad apple på forhånd har forestillet sig.

Det er I øvrigt smart at man kan bygge det på vmware fusion inden man
finder en box og installerer det på. Desvære må man ikke køre det på
"rigtig" vmware, ligesom man ikke kan/må bruge vmware som lab til Mac
OS X client

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-08 08:45

> Antager det er mig der har taget navne forandring til eneten Pallesen
> eller Pedersen. Du angiver i httpd.conf hvor ofte logilerne skal rulles

Naturligvis. Du er jo en institution, men kunne ikke lige huske
efternavnet. Du er ikke blevet gift eller nowet, vel?

> Jeg har de seneste år dimset meget lidt med apache, men har så sent som
> til aften kigget lidt på build'en i 10.5 server da jeg skal have en ny
> sav server i luften i næste uge. Selvom det er apache2 og php5 som nu er

Hvad er "sav" for noget? WebDAV? Eller antivirus? Eller det der
"diskbillede på net" noget?

> [...]
> finder en box og installerer det på. Desvære må man ikke køre det på
> "rigtig" vmware, ligesom man ikke kan/må bruge vmware som lab til Mac OS

Dumme Apple. Det er så rart at kunne snapshotte og rulle tilbage når der
går ged i det.

Det kommer nok en dag.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 10:55

On 2008-10-30 08:45:01 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen
<nospam0002@gmail.com> said:

> Naturligvis. Du er jo en institution, men kunne ikke lige huske
> efternavnet. Du er ikke blevet gift eller nowet, vel?

Jeg er ikke blvet gift, hvorvidt jeg er blevet "noget" er jeg ikke helt
klar over.

> Hvad er "sav" for noget? WebDAV? Eller antivirus? Eller det der
> "diskbillede på net" noget?

symantec antivirus server

> Dumme Apple. Det er så rart at kunne snapshotte og rulle tilbage når
> der går ged i det.

Det er én ting, det er osse dejligt nemt at man ikke skal slæbe rundt
på en ekstra kasse.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 03:08

On 2008-10-29 14:46:21 +0100, Ole Madsen <ole@o-madsen.dk> said:

> Hej Niels
>
> tak for svar, men hvordan kan jeg åbne httpd.conf? og hvordan læser jeg
> de log filer som apache laver?

Mac OS X 10.5:   vi /etc/apache2/httpd.conf
tidligere versioner:   vi /etc/httpd/httpd.conf

hvorfor ikke bare kigge i dine logfiler med det dertilindrettede
værktøj: Console.app. Du skal kigge under /var/log/ - her gæder det
også at biliotekerne hedder "httpd" eller "apache2" afhængig af hvilken
OS version du bruger.