Apple store
Fra : Flemming Rubini

Dato : 29-10-08 11:01

Jeg har bemærket flere gange at når man handler med Applestore, og på et
tidspunkt kigger "ned" i sin indkøbskurv, så er priserne pludseligt uden
moms. Det er da en alvorlig omgåelse af Lov om Markedsføring. Det er
lidt anstrengende at den praksis også ses hvis man går via
educationlinket. Skolefolk/-børn (eller deres forældre) har da intet har
momsen at bruge til.

Mange mennesker har umanerligt svært ved procentregning, så det er meget
uheldigt, og ulovligt.

Det fik mig til at kigge lidt mere kritisk på butikken. Især også da
markedsføringen i høj grad henvender sig til børn og unge.

Information om reklamationsret og 14-dages returret
ved nethandel er svære at finde, og de links man kan finde er på
engelsk.

Jeg synes Apple Store har et problem.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-08 19:10

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
>
> Information om reklamationsret og 14-dages returret
> ved nethandel er svære at finde, og de links man kan finde er på

Men priserne i shoppen er da uden undtagelse med moms. Jeg ved ikke
hvorfor, men det er rigtigt, at i kurven bliver momsen først lagt på
samlet til sidst. Jeg synes dog altid, den er lagt på, når man ser det
totale beløb. Er det så et problem eller for den sags skyld ulovligt?
Jeg har aldrig tænkt over det, for man har vel set, hvad produkterne
koster, når man køber dem.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-10-08 11:49

On 2008-10-29 11:01:19 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> Jeg synes Apple Store har et problem.

Jeg synes det modsatte er et problem. Når jeg skal tjekke priser på
deres enterprise store er jeg nød til at proppe varen ned i kurven for
a se prisen ex moms. Det er lidt irriternede.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 12:22

> Jeg synes det modsatte er et problem. Når jeg skal tjekke priser på
> deres enterprise store er jeg nød til at proppe varen ned i kurven for
> a se prisen ex moms. Det er lidt irriternede.

Hvor er den.

Tjah, hvad er lige Apples formål med at opgive priserne med moms til
erhverssegmentet?

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-08 13:30

In article <1ipmhe0.1ld2su33c3nkvN%flemming@rubini.invalid>,
flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Hvor er den.

hva'froen?

> Tjah, hvad er lige Apples formål med at opgive priserne med moms til
> erhverssegmentet?

Dunno, det er er i al fald irriterende for mig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 13:43

> hva'froen?

Hvor er butikken? Jeg kan finde education etc. men den Enterprise jeg
kommer ind på, er uden varekatalog.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-08 13:47

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Hvor er butikken? Jeg kan finde education etc. men den Enterprise jeg
> kommer ind på, er uden varekatalog.

Det er nok fordi du ikke har ofret den rigtige døde kylling endnu ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 13:50

> Det er nok fordi du ikke har ofret den rigtige døde kylling endnu ;)

Halal? Men du kunne godt tage og ofre noget linjelængde

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-11-08 13:54

> Halal? Men du kunne godt tage og ofre noget linjelængde

linelængde ? .. huh ?

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 14:18

> linelængde ? .. huh ?
>
> /thomas

vi prøver, jeg skulle ombryde lige før ...

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-08 16:36

On 2008-11-01 13:43:03 +0100, 012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) said:

> Hvor er butikken? Jeg kan finde education etc. men den Enterprise jeg
> kommer ind på, er uden varekatalog.

Du skal have en en aftale med apple for at kunne komme ind på den. Du
kan eks ej heller komme ind på retailernes apples store.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 15:12

> Jeg synes det modsatte er et problem. Når jeg skal tjekke priser på
> deres enterprise store er jeg nød til at proppe varen ned i kurven for
> a se prisen ex moms. Det er lidt irriternede.

Du kunne nu ellers nøjes med at tage din iPhone frem, vælge
lommeregneren - og gange prisen med 0,8 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-11-08 15:42

On 01/11/08 15.11, Per Rønne wrote:

> Du kunne nu ellers nøjes med at tage din iPhone frem, vælge
> lommeregneren - og gange prisen med 0,8 ...

Mens man sidder og surfer Apple Store på sin Mac?

/Genialt/ forslag. Jeg føler mig overbevist om, at du er den eneste der
har fået den idé.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 16:12

> Mens man sidder og surfer Apple Store på sin Mac?
>
> /Genialt/ forslag. Jeg føler mig overbevist om, at du er den eneste der
> har fået den idé.

Som regel nøjes jeg nu med at trykke på ^F2; så åbner min kalkulator ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-11-08 16:53

Per Rønne skrev:

> Som regel nøjes jeg nu med at trykke på ^F2; så åbner min kalkulator ...

PÃ¥ iPhonen? Sejt :D

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-11-08 16:40

On 2008-11-01 15:11:33 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) said:

> Du kunne nu ellers nøjes med at tage din iPhone frem, vælge
> lommeregneren - og gange prisen med 0,8 ...

Ikke særlig effektivt når man skal slå en 10-15 prismodeller op til et tilbud.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 17:48

> Ikke særlig effektivt når man skal slå en 10-15 prismodeller op til et tilbud.

De relative prisforskelle fremgår jo under alle omstændigheder af
prislisten ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 17:53

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> De relative prisforskelle fremgår jo under alle omstændigheder af
> prislisten ...

Hvilken prisliste? Dette marked bevæger sig hele tiden, og sidder man
ikke med friske prislister i hånden, hvilket som regel alene
distributøren er i stand til, så er man limet til skærmen.
--
Venlig
hilsen Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 18:35

> [...]

> ikke med friske prislister i hånden, hvilket som regel alene
> distributøren er i stand til, så er man limet til skærmen.

Når du alligevel ikke sidder med en samlet prisliste på skærmen, må du
vel for sammenligningens skyld alligevel kopiere dem over i eksempelvis
Excel.

Så burde du også kunne lave en ekstra kolonne der angiver prisen*0,8.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 19:24

> [...]

> Excel.
>
> Så burde du også kunne lave en ekstra kolonne der angiver prisen*0,8.

Ja, men det burde være unødvendigt. Alle andre steder jeg handlede smed
man bare tingene i indkøbskurven, og justerede mængderne efter de
forskellige budgetter man sad med, og kunne så straks se prisen man
skulle betale for hver vare. Det er da nemt at implementere, at kunne
vælge frit om prisen skal vises med moms eller ej.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 19:28

> [...]

> skulle betale for hver vare. Det er da nemt at implementere, at kunne
> vælge frit om prisen skal vises med moms eller ej.

Hvis det er et fast budget du har, beregnet excl moms, kan du da bare
multiplicere budgettet med 1,25, når du skal sammenligne med Apples
sider. Er det virkelig så svært?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 20:08

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvis det er et fast budget du har, beregnet excl moms, kan du da bare
> multiplicere budgettet med 1,25, når du skal sammenligne med Apples
> sider. Er det virkelig så svært?

Okay, jeg prøver fra en anden vinkel. Man sidder og sammenligner priser,
det går fint da alle priserne er uden eller med moms, hos Apple er de så
med moms på erhversiderne og uden moms på privatkundesiderne, når man
følger sin kassebonkladde. Det besværliggøre den direkte sammenligning,
og er en besked fra Apple om, at man ikke skal skelne til prisen men
fokusere på produktet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 20:27

> [...]

> følger sin kassebonkladde. Det besværliggøre den direkte sammenligning,
> og er en besked fra Apple om, at man ikke skal skelne til prisen men

Åeh, nu beklager du dig over lovgivningen. Man /skal/ oplyse om prisen
inklusive moms når det drejer sig om privatsalg, og det er denne pris
der skal fremstå som hovedprisen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 20:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Åeh, nu beklager du dig over lovgivningen. Man /skal/ oplyse om prisen
> inklusive moms når det drejer sig om privatsalg, og det er denne pris der
> skal fremstå som hovedprisen.

Og det gør Apple _ikke_ på det tidspunkt, hvor man netop har brug for
overblik, og kigger i kurven og studerer sin kassebonkladde, så er
priserne på de enkelte varer uden moms. Det omvendte gør sig gældende på
erhverssiderne, hvilket MRP lige har påpeget.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini