Vil du blindskrift? Så
Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 18:32

Helt frit fra hoften, vil jeg lige dele en af mine mest anvendte tips!
Egentlig et tip jeg så synskonsulenterne bruge i ders vejledning af
svagtseende computerbrugere.

Sådan bruger jeg et tastatur på en bærbar:
1) Det gør jeg ikke, jeg bruger et selvstædigt tastatur, og så står den
bærbare trygt i baggrunden.

2) Sæt nogle specielle til formålet egnet dupper på j-, f-tasten,
backspace, mellemrumstasten (placeres så den hjælper med at søge blindt
da tomlen ofte rammer først, og giver samtidigt vinklen vha. j-duppen)
og delete-tasten.

Sidstnævnte hindrer at man rammer "help" uforvarende, hvilket er et
stort problem for mange som vil skrive blindt.

Førstnævnte sikre at man altid kan finde blindt tilbage uanset hvor man
har været. Fx en tur ud til pile-tasterne har givet blindskrift nye
udfordringer for mange. No problemos. Dupperne er dit solide ankersted
på tastaturet.

Ovenstående giver dig mulighed for at kunne kigge afslappet frem når du
skriver, uden en eneste gang at se ned. Læg mærke til hvor stor en
belastning du slipper for på skulderåg og nakke, i forhold til når du
hænger med hovedet nedad for at tjekke din stilling. Selv skuldrene
lægger sig afslappet på plads.

Forhandler:
http://www.butikkik.dk/207-143-indikering-og-markering.htm
(Markeringsdupper, runde)

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 18:33

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> backspace, mellemrumstasten (placeres så den hjælper med at søge blindt
> da tomlen ofte rammer først, og giver samtidigt vinklen vha. j-duppen)

ERS har du nogle andre forslag, og hvad er efter din erfaring det
hyppigste første-valg til placering af dupperne?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 22:06

Jeg kobler lige de to indlæg sammen...

Flemming Rubini wrote:
> [...]
>
> Sådan bruger jeg et tastatur på en bærbar:
> 1) Det gør jeg ikke, jeg bruger et selvstædigt tastatur, og så står den

Et full-size eksternt tastatur er altid det bedste. Det skal helst være
af den type, hvor du har selve bogstavtastatur, hjælpetastatur og
numerisk tastatur adskilte som på de ældre Apple Pro tastaturer.

Hvis du vil have et eksternt tastatur med i tasken, så /kan/ det gamle
iMac tastatur være et valg, men her mangler jo så hele hjælpeblokkken...

Af 3.-parts tastaturer findes der jo et hav af mærker og modeller, men
pas på, - det er ikke alle, der overhovedet kan bruges på en Mac!!! -
Jeg har testet mange tastaturer med varierende held og svingende kvaliteter.

BluTinum laver et godt IEC/EU normeret tastatur _med_ indbygget lys! -
hvilket kan være en fordel for nogle - især svagtseende. - De laver det
samme tastatur med USB i to versioner. - IEC/EU og IEC/JIS/US. - JIS/US
tastaturet kan _ikke_ bruges på Mac, da den benytter en anden
kodningsmodus end EU tastaturet. Tastaturet er full-size med den
tredelte blok-opsætning. Tastaturet forhandles her i Danmark først og
fremmest af lavpriskæder som aLDI, men der står desværre ikke på kassen,
hvilken type, det er. Størrelsen er som det gamle iMac tastatur og
koster fra 89kr. til 129kr. afhængig af, hvor man køber det.
Udformningen er helt fladt og kan ikke justeres i højden, så for folk
med håndledsproblemer er den ikke god.

BluTinum laver det samme tastatur i en trådløs udgave til 149kr.. Dette
tastatur er såvidt jeg har set i butikkerne kun IEC/EU, så det burde
kunne virke på Mac.

Udover enkelttastaturerne laver de også samme modeller i sæt med hhv. en
USB wheelmouse hhv. en trådløs mus med genopladelige batterier, hvor
receiveren samtidig er ladestation. såvidt jeg har kunnet se, så er de
trådløse kun IEC/JIS/US.

Det vel nok bedste alternativ er Microsofts Comfort Curve
semi-ergonomiske USB tastatur. - det er 100% Mac kompatibelt
out-of-the-box - ikke noget med, at man skal trykke '<' for at
tastaturet genkendes. Hvis man samtidig installerer Microsofts
Intellitype og IntelliPoint driversoftware, får man samtidig mulighed
for selv at programmere de godt og vel 15 ekstra funktionsknapper. -
Mange af dem virker dog uden programmering og uden MS softwaren. - Jeg
kom fx. tilfældigvis til at trykke på extra-1 tasten - og vips! åbnede
den SeaMonkey - min std. browser, - Extra-2 åbnede også SeaMonkey men i
maildelen - SeaMonkey er også min std. mailklient. - Joypad'en virker
som scrolltaster både op og ned og sideværds.

Og så det, der nok vil være et ekstra plus for mange med store og lidt
klumpsede fingre... Tasterne er ca. 3 millimeter større end på
almindelige std. tastaturer, og de har en ualmindelig god og stabil
affjedring. Tastaturet er sort med hvide påtegninger på normale taster,
men desværre 'guld' på specialtaster, det kan højdejusteres og koster
fra 119kr. til 149kr. afhængig af butik.

Et andet godt alternativ er også et Microsoft tastatur. det er et
forholdsvist lille tastatur mem med den tredelte blokopsætning. Fås i 2
udgaver, en rent USB og en USB+PS2 til 89-119kr.. Det har ingen ekstra
taster udover en tast, der er placeret som den gamle ON/OFF tast på de
gamle ADB tastaturer. Størrelse er som det gamle iMac tastatur...

Samme tastatur fås i en IR-trådløs udgave til 199kr. i et sæt med en
tilsv. wheelmouse. Tastatur/mus er til alm. AAA batterier og har en max.
rækkevidde på ca. 1 meter.

Både Logitech, Contour og Kensington laver deciderede tastaturer til
brug som eksterne tastaturer til bærbare. alle er i den tredelte
full-size konstruktion, men meget flade, så de er nemme at have i en
computertaske. Kensington laver dem i dedikerede Mac IEC/JIS/US
versioner og en std. IEC/JIS/US/EU udgave - ingen af dem med dansk
tegnsæt. Contours har jeg kun set i en JIS/US version og så en IEC/FR.
Logitechs findes med dansk tegnsæt, så den bør virke, - selvom det nu
ikke er alle Logitechs tastaturer, der kan bruges uden Logitechs
software installeret, _før_ man sætter tastaturet til. - Jeg véd ikke,
hvad danske priser vil være på Kensington og Contours, men i USA koster
de lige omk. $100USd, så det er ikke billige tastaturer. Logitechs
koster 399kr. med 'USB hale' og svjh. 599kr. i en trådløs BlueTooth udgave.

- Og så har jeg for ikke så længe siden hos Humac set et helt nyt Apple
dedicated tastatur fra Logitech, der er lavet i samme design som MacBook
Air. Det er trådløst BT, og utrolig elegant i design. Tasterne er gode
at trykke på med god modstand i fjedre og ophæng - lige til at stoppe i
en computertaske... - Men prisen...? - 1099kr....

> [...]
> backspace, mellemrumstasten (placeres så den hjælper med at søge blindt
> da tomlen ofte rammer først, og giver samtidigt vinklen vha. j-duppen)

Hm, hvis man ikke bruger de sæt, som fx. kan købes gennem div.
hjælpemiddelcentraler for blinde og svagtseende med punktmærkning, vil
jeg nok mene, at de små dupper skal placeres på flg. taster

'f' og 'j' som normalt også er markeret på alm. std. tastaturer,
'backspace' / 'Delete', venstre og højre 'shift' og på 'b' eller 'n' -
afhængig af, hvilket 10-fingersystem, man har lært efter. Desuden vil
det være en god idé at placere en dup på 'home' og på '5' i det
numeriske tastatur. - Evt. kan man også sætte en dup på de F-taster, man
bruger mest...

> Sidstnævnte hindrer at man rammer "help" uforvarende, hvilket er et
> stort problem for mange som vil skrive blindt.

Ikke hvis du skriver med 10-fingersystem eller på bærbare med full-size
tastatur, men OK, det er jo nok smag og behag...

> [...]
> belastning du slipper for på skulderåg og nakke, i forhold til når du
> hænger med hovedet nedad for at tjekke din stilling. Selv skuldrene

Det er alt sammen meget godt, men der er en ting, der er endnu mere
vigtig... Man bør sidde med computerens tastatur i en højde, så vinklen
mellem din overarm og underarm er 90 grader, så dine håndled også er
lige og ikke 'falder ned' i under vinkel. - En anden ting, der er lige
så vigtig, er, at tastaturet har en hældning på ca. 30 grader, - altså
at øverste tasterække på tastaturet er hævet ca. 2 cm over forkantens
tasterække. - Jo fladere tastaturet står, jo længere skal dine fingre
vandre for at nå rundt på hele tastaturet, mens med en hældning på ca.
30 grader behøver du næsten kun at strække fingrene op mod tasterne o de
to øverste rækker - talrækken og F-tasterne.

> Forhandler:
> http://www.butikkik.dk/207-143-indikering-og-markering.htm
> (Markeringsdupper, runde)

Hvorfor i alverden dog købe dyre og (ofte) ubrugelige dimser og
duppeditter hos Kik', når man kan gå ned til nærmeste farvehandler og
købe små gennemsigtige selvklæbende runde dupper på 2,5mm i diameter og
1,5mm i højde til en pris på lige omk. 25kr. for 64 stk..... Det er
præcis samme type, man bruger til fx. at sætte under skåle, vaser,
askebægre og andet, der helst ikke må skride. Den gennemsigtige type fås
i flere størrelser fra ca. 2,5mm til 15mm i diameter. - Og forresten...
så er de også ganske gode til at sætte under fx. strømforsyninger for at
eliminere brum og vibrationer fra fx. en bordplade, - eller hvis man
'stakker' flere strømforsyninger, så både kommer der luft mellem hver
strømforsyning, og de bliver liggende i stakken...

- Butik Kik er og har altid været et af de allerdyreste steder at handle
hos, - og jeg kan da se, de ikke er blevet billigere siden sidst, jeg
kiggede... - og så er der en ting, der virkelig undrer mig ang. 'Kik'. -
De har end ikke nævnt, at man kan få et komplet dansk tastatursæt med
punktmærkning i syntetisk gummi, så de lige er til at sætte ned over
bestående taster på et standard tastatur. Selve den øverste del at
'hætterne' er i et hårdere materiale, så punktskriften ikke slides så
hurtig.

> ERS har du nogle andre forslag, og hvad er efter din erfaring det
> hyppigste første-valg til placering af dupperne?

Hm, nok ikke udover dem, jeg nævner under de enkelte afsnit. - Undtagen,
- at jeg var en tur hos Zitech, da jeg ville købe et godt tastatur, der
skulle kunne bruges på alle Mac typer - både de ældre og de nye med USB...

Jeg fandt vel nok verdens bedste USB tastatur (USB 2.0) med dansk
tegnsæt. - Et tastatur, der minder meget om det store gamle Apple
Extended II ISO. Tastaturet er dyrt - 800kr., men til gengæld følger der
både danske og US engelske tastesæt med, og iflg. instruktionen kan man
også købe div. andre sprog samt taster med braille (med normale
bogstaver på også)! Tastesættene kan fås i sort med hvid skrift eller
hvid med sort skrift. Selve tastaturets 'kabinet' er i mat sølv med
_metalramme_ og 4-dobbelte fjedre i hver tast og 4x4 fjedre i
mellemrumstasten. Udover de alm. tegnsæt kan der også fås
special-tastesæt til specifik web og HTML skrivning, til multilingual
brug med fx. US/ZH, US/ZN (kinesisk), US/KO, US/JP osv.. På tastaturet
er der 4 kontroltaster mod de normale 3 - COM, ALT-1, ALT-2 og CRTL.

- Men desværre så kan det tastatur slet ikke genkendes af Mac, da det
kræver specialdrivere. - Jeg fik lov at låne det for at prøve, men det
var kun mulig at bruge nogle af bogstaverne og intet andet, - en skam,
men sådan er det bare... - Nå, det her blev til mere, end jeg regnede
med..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 22:18

> BluTinum laver et godt IEC/EU normeret tastatur _med_ indbygget lys!

Bliing bling )) Det må jeg vist have

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-10-08 22:38

> Ikke hvis du skriver med 10-fingersystem eller på bærbare med full-size
> tastatur, men OK, det er jo nok smag og behag...

På Apples A1016 tastatur er "help" lige ovenover "delete."
Det var faktisk træls de gjorde det, da man ellers havde bevæget sig væk
fra den placering mange steder. På en Windowsmaskine popper
hjælpeprogrammet jo op, hvilket er irriterende at vente på.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 15:06

> Jeg kobler lige de to indlæg sammen...

Hm, nu sidder jeg ved en bærbar med et langt bedre tastatur og en skærm
der er stor nok til at jeg kunne finde på at droppe at tilkoble en
større, pg et tastatur der er langt bedre end hvad jeg har prøvet længe.
Hvor stiller det os lige mht. hjælpemidler til blindskrift.
Man kan jo ikke lukke låget med dupper på?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-11-08 15:40

On 01/11/08 15.05, Flemming Rubini wrote:
> [...]
> Hvor stiller det os lige mht. hjælpemidler til blindskrift.
> Man kan jo ikke lukke låget med dupper på?

Øhm. Der er jo altså allerede 'dupper' på tastaturet på hhv. j og f
tasterne. Er det ikke tilstrækkeligt? Jeg har kun skrevet blindskrift i
4-5 år, men kigger aldrig på tastaturet længere (og har ikke gjort det
længe). Tasterne (også de eksotiske så som funktionstaster etc.) flytter
sig jo ikke, så det er blot et spørgsmål om at lære, hvor de sidder i
forhold til j og f. Det kræver selvfølgelig, at man snyder lidt og
kigger i starten, men, medmindre man er svagtseende, kan jeg ikke se, at
der er noget galt i det.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 17:34

> [...]
> forhold til j og f. Det kræver selvfølgelig, at man snyder lidt og
> kigger i starten, men, medmindre man er svagtseende, kan jeg ikke se, at

Det er muligt du får ret. Jeg tænker faktisk på HM som tit gør rede for
kvalitetsforskellene. Og jeg fornemmer klart at jeg skulle have haft en
ordentlig kvalitet fra starten, for den vandring der er på mit nye
tastatur er så god, at jeg kan tælle 1234556890 næsten, uden at komme
til at trykke andet ned. Og du har fuldstændig ret i, at dupperne er
der, og jeg kan konstatere at også de er af langt bedre kvalitet. De er
meget nemmere at finde. Det var sjovt nok HM der blev tungen på
vægskålen for at jeg valgte Pro.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-08 17:30

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> Hvor stiller det os lige mht. hjælpemidler til blindskrift.
> Man kan jo ikke lukke låget med dupper på?

Nej, og det er også et problem, hvis man som punktskriftsbruger køber et
sæt 'ekstra' taster med punktskriftsmarkering. - Nogle af de nyere
bærbare - både Mac og PC'ere - er simpelthen så flade, når låget
(skærmen) er lukket, at der kun er ca. 0,5mm mellem tast og
skærmoverflade... I det tilfælde er man pisket til at bruge et eksternt
tastatur - uanset, hvor godt et indbygget tastatur ellers måtte være...

Jeg kender kun til én eneste producent, der nogensinde har lavet en
bærbar med integreret punktskriftstastatur, og det var Toshiba, der i en
kort periode lancerede en af deres modeller som en ren 'blindecomputer'.
- De holdt den kun på markedet i knap 2 år. - Den var simpelthen for
ringe konstrueret. - Mig bekendt er der ingen, der siden har forsgøt sig
med noget lignende.

Den eneste anden brugbare løsning, jeg umiddelbart kan se her, er, at
man anskaffer sig en USB tastaturlampe, hvis der ikke er indbygget lys i
tastaturet, så man hurtigt bare kan kaste et blik ned og sætte
fingerstillingen korrekt _første_ gang, - og så ellers holde sig til
brugen af 10-fingersystemet, hvis altså man kan skrive med 10 fingre.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 17:53

> [...]

> fingerstillingen korrekt _første_ gang, - og så ellers holde sig til
> brugen af 10-fingersystemet, hvis altså man kan skrive med 10 fingre.

På min iBook sad markeringen af j og f helt i bunden af tasten, til
ingen verdens nytte. På MB133 sidder de lige i skabet.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-08 18:16

Flemming Rubini wrote:

> På min iBook sad markeringen af j og f helt i bunden af tasten, til
> ingen verdens nytte. På MB133 sidder de lige i skabet.

Præcis samme problem, som der var på det gamle letvægts Apple Design I
ADB tastatur s****irriterende... - Skal jeg være ærlig, så foretrækker
jeg det klassiske Apple system, hvor markeringspunkterne er på D og K,
som det var på de fleste elektriske og elektroniske skrivemaskiner, -
men det er måske også, fordi jeg totalt mangler følesans i højre
pegefingerspids, så jeg ikke kan mærke punktet...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 18:25

> [...]
> men det er måske også, fordi jeg totalt mangler følesans i højre
> pegefingerspids, så jeg ikke kan mærke punktet...

Det var til gengæld totalt langt ude af Apple, med d og k.
Jeg farede forvildet rundt og måtte sætte dupper på j og f alle vegne,
som altså var standarden.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-08 21:21

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Det var til gengæld totalt langt ude af Apple, med d og k.
> Jeg farede forvildet rundt og måtte sætte dupper på j og f alle vegne,
> som altså var standarden.

Jeg læste nu engang en artikel, hvor det netop blev fremhævet, at Apple
gjorde det rigtige ved at sætte de to små knopper på D og K i stedet for
F og J som alle andre. Der var nu ikke nogen begrundelse for, hvorfor
det var det rigtige. Måske er det fordi, tredje finger er den længste og
normalt hviler mest på tasterne. Siden er Apple gået over til at sætte
knopper på F og J, og jeg har bare vænnet mig til det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 21:41

> [...]
> F og J som alle andre. Der var nu ikke nogen begrundelse for, hvorfor
> det var det rigtige. Måske er det fordi, tredje finger er den længste og

Apple har ret. Men, det nytter jo ikke noget når hele verden ikke vil
den vej. Man skal gå sammen i et standardiseringsudvalg i stedet.
Min erfaring med blindskrift er, at den utrænede bruger langemand som
pivot og anker. Men det bør være pegefingeren, ellers udvikler man ikke
rækkevidde nok. Men da langemand er længst, så trykker den mest på
tasten, som derfor bør være glat.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-08 22:02

Henrik Münster wrote:

> [...]
> F og J som alle andre. Der var nu ikke nogen begrundelse for, hvorfor
> det var det rigtige. Måske er det fordi, tredje finger er den længste og

Det er ihvertfald den begrundelse, jeg har fået, samt at det var det
mest normale på elektriske og elektroniske skrivemaskiner. - Jeg kan da
huske helt tilbage, da jeg begyndte at skrive på en IBM Fortran 360
hulkort kodemaskine (1970), - dér sad punkterne også på D og K. - Svjh.
ændrede IBM fra D/K til F/J med lanceringen af efterfølgeren (1971), der
både kunne køre hulkort og båndindkodning. - Der var mange på
Blindeinstituttets EDB uddannelse, der protesterede til NEUS (DTH,
Lundtofte), der stod som vores afvikler, og som også stillede kodnings-
og programmeringsudstyr til rådighed.

- Egentlig lidt sjovt, hvordan 'cirklen sluttes'. - Startede med EDB,
så en tur omkring statskundskab og teologi, og så ender man alligevel
ved EDB'en...

> Siden er Apple gået over til at sætte knopper på
> F og J, og jeg har bare vænnet mig til det.

Tja, det har jeg nu ikke. - Jeg nyder hver gang, jeg sætter mig til et
af de store Apple Extended II ISO. Hænderne slapper mere af...

mvh. Erik Richard

Fra : N/A

Dato : 05-11-08 11:39

Fra : N/A

Dato : 05-11-08 11:39

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-11-08 19:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> - De holdt den kun på markedet i knap 2 år. - Den var simpelthen for
> ringe konstrueret. - Mig bekendt er der ingen, der siden har forsgøt sig

Jeg røg ud af en tangent og legede lidt med Voice Over i OS X - og kom
til at tænke på at det lige måtte være noget for dig, der kan se NOK til
at kunne komme i gang, men måske gerne ville have lidt støtte en gang
imellem. Desuden ændrer det vist også lidt på menuer og taster så det
er nemmere at bruge uden mus.

Ham her har skrevet lidt om sagen - han er sårn begejstret på jysk :)

http://www.lioncourt.com/memoirs-of-a-blind-switcher/

Fra : N/A

Dato : 05-11-08 11:23

Fra : N/A

Dato : 05-11-08 11:39

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:28

> [...]

> belastning du slipper for på skulderåg og nakke, i forhold til når du
> hænger med hovedet nedad for at tjekke din stilling. Selv skuldrene

Ligesom prikken på femtalstasten og forhøjningerne på fliserne ved
busstoppestedet

M.

Fra : 012008fr@gmail.com

Dato : 04-11-08 23:03

On 1 Nov., 15:40, Peter Farsinsen <forn...@efternavn.dk> wrote:

> [...]
> forhold til j og f. Det kræver selvfølgelig, at man snyder lidt og
> kigger i starten, men, medmindre man er svagtseende, kan jeg ikke se, at

Problemet er hvis man vil være 100% i sin blindskrift. Hvordan finder
man tilbage som et lyn år man har været ude ved piletasterne, eller
især det numeriske tastatur eller F-tasterne. Gummidutten giver god
hjælp.

I øvrigt her er det blindskriftstræningsprogram jeg bruger pt. En
lille opfordring.
http://homepage.mac.com/typetrainer4mac/aTypeTrainer4Mac/english_new.html

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 11:23

012008fr@gmail.com wrote:

> [...]
> man tilbage som et lyn år man har været ude ved piletasterne, eller
> især det numeriske tastatur eller F-tasterne. Gummidutten giver god

Det fif, jeg bruger, er altid at have det ene sæt fingre liggende i
grundstilling - fx. venstre hånd på ASDF og så bruge højre hånd til
piletaster + F9-12/15 + numerisk tastatur, - så er det lynhurtig at
flytte højre hånd tilbage til udgangspositionen JKLLÆ - og omvendt,
bruger du fx. F1-8 lader du højre hånd blive liggende i grundstillingen

> I øvrigt her er det blindskriftstræningsprogram jeg bruger pt. En
> lille opfordring.
> http://homepage.mac.com/typetrainer4mac/aTypeTrainer4Mac/english_new.html

God værktøj til formålet!

mvh. Erik Richard

Fra : 012008fr@gmail.com

Dato : 04-11-08 23:11

On 1 Nov., 22:02, Erik Richard Sørensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:

> Tja, det har jeg nu ikke. - Jeg nyder hver gang, jeg sætter mig til et
> af de store Apple Extended II ISO. Hænderne slapper mere af...

Tak for den påmindelse. Jeg sidder nu igen ved mit M3501. Pyh ha hvor
betyder det meget at have et godt tastatur. Som indkøber købte jeg
derfor en del til lageret, og herefter skiftede Apple væk fra ADB. Men
i dag kan jeg se at jeg skulle have ofret en ADB-USB adapter for jeg
vender på 10. år tilbage til det igen og igen. Følelsen er ligesom
IBM's M-tastaturer men larmer ikke nær så meget, synes jeg. Men,
derimod de senere jeg købte var lidt mere træge i vandringen. En ting
der også irriterer i endnu højere grad på de hvide M1016. Rammer man
lidt skævt, så låser tasten. (Silicone virker ikke.)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 07:24

<012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> der også irriterer i endnu højere grad på de hvide M1016. Rammer man
> lidt skævt, så låser tasten. (Silicone virker ikke.)

Du er foresten ikke faldet over et M3501 tastaturlayout preference?
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 11:57

Flemming Rubini wrote:

> Du er foresten ikke faldet over et M3501 tastaturlayout preference?

Det tror jeg ikke, han er, - det findes ikke til OS X, - og da slet
ikke, hvis det er en Intel baseret Mac - desværre... - Jeg har prøvet
at få det til at virke på en MacPro via en iMate, - nada, non, niet.!

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 12:03

> Det tror jeg ikke, han er, - det findes ikke til OS X, - og da slet
> ikke, hvis det er en Intel baseret Mac - desværre... - Jeg har prøvet
> at få det til at virke på en MacPro via en iMate, - nada, non, niet.!

Jeg kan ikke huske navnet på det program jeg tidligere har lavet
tastaturer med. Mit problem er at jeg kan ikke få paragraf. og
dollartegnet frem på tasten til venstre for et, ellers er jeg meget
tilfreds.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 11:39

012008fr@gmail.com wrote:

> [...]
> der også irriterer i endnu højere grad på de hvide M1016. Rammer man
> lidt skævt, så låser tasten. (Silicone virker ikke.)

Problemet er bare, at iMate ikke virker sammen med Intel baserede macs
og heller ikke med OS X 10.5.x. - Alle andre maskiner virker det på, og
alle andre systemer lige fra OS 8.6 (8.5 med Apple USB Auppoert 1.0) til
og med 10.4.11. - Jeg har stadig 2 helt fabriksnye ISO tastaturer
stående i skabet, som jeg har i reserve til min Beige G3 og PM 9600.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 11:42

> Problemet er bare, at iMate ikke virker sammen med Intel baserede macs
> og heller ikke med OS X 10.5.x.

Jeg kører fint med ADB-USB lige nu.

> Jeg har stadig 2 helt fabriksnye ISO tastaturer
> stående i skabet, som jeg har i reserve til min Beige G3 og PM 9600.

Jeg havde også to nye der røg til storskrald sammen med M-erne som TRA
har fået/får.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 15:10

Flemming Rubini wrote:

> Jeg kører fint med ADB-USB lige nu.

Er du sikker på, at alle taster virker? - Det gør de ikke på en MacPro.
- Fx. ingen $§, ingen brug af Page Up/Page Down, Home osv..

Jeg har haft kontakt til Griffin, og fik det svar tilbage, hvor de
beklagede, at de desværre ikke kunne eller måtte videreudvikle iMate
softwaren, da det krævede noget hardwarekode, som Apple ikke ville
udlevere... - Og at de godt var klar over, at mange foretrækker det
store ISO tastatur fremfor de nyere...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 15:14

> Er du sikker på, at alle taster virker? - Det gør de ikke på en MacPro.
> - Fx. ingen $§, ingen brug af Page Up/Page Down, Home osv..

Bizz as usual.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 15:54

Flemming Rubini wrote:

> Bizz as usual.

Hm, altså kun $§? - Her. 3 nye iMates, 3 nye ISO tastaturer, 3 nye
spiralkabler på MacPro QuadCore - virker ikke på hverken 10.4.11 eller
10.5.x. - QuickSilver - kører fint på 10.3.x, 10.4.x, virker ikke på
10.5.x, MDD - kører fint på 10.3.x, 10.4.x - virker ikke på 10.5.x....

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 16:28

> [...]
> 10.5.x. - QuickSilver - kører fint på 10.3.x, 10.4.x, virker ikke på
> 10.5.x, MDD - kører fint på 10.3.x, 10.4.x - virker ikke på 10.5.x....

Se evt. på denne her
http://www.griffintechnology.com/products/imate

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 17:18

Flemming Rubini wrote:

> Se evt. på denne her
> http://www.griffintechnology.com/products/imate

Den har jeg skam pløjet igennem mange gange for at se, om de var kommet
op med noget nyt.

Og så skriver de...
Q: "Is the iMate OS X compatible?"
A: "Note: The iMate is compatible with Mac OS 10.3.9 and
earlier, however it will not work with Mac OS 10.4
(Tiger), even with our driver."

Men det kan jeg ihvertfald ramme et par store pæle igennem. - Det
virker upåklageligt på 10.4.x på alle ikke-Intel Macs, og med iMate
driverne instlleret, er der også fuld brug af fx. $§ PU/PD/HOME osv... -
Afprøvet på B&W G3, iMac, G4 Sawtooth, GigabitEthernet, DigitalAudio,
QuickSilver og MDD samt på en Pismo 500mhz PowerBook - altså alle de
klassiske G3 og G4 maskiner...

Jeg har også sendt en testrapport til Griffin om det, og de har
bekræftet det, men da de ikke har lavet officielle drivere til 10.4.x,
ville de ikke ændre på deres FAQ...

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 17:22

> Q: "Is the iMate OS X compatible?"
> A: "Note: The iMate is compatible with Mac OS 10.3.9 and
> earlier,

Hm, de skriver under specifikationer:
"Mac: Mac OS 9.1 or greater, Mac OS 10.3.9 or older"

tsk tsk.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 17:28

Flemming Rubini wrote:

> Hm, de skriver under specifikationer:
> "Mac: Mac OS 9.1 or greater, Mac OS 10.3.9 or older"
>
> tsk tsk.

...tsk, tsk ja. - Og for det æt' ska' wæ'r lyw, så virker det også på
Mac OS 8.6 og via 'Apple USB Support 1.0' også på Os 8.5.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 15:16

> Er du sikker på, at alle taster virker? - Det gør de ikke på en MacPro.
> - Fx. ingen $§,

Lige for en sikkerheds skyld: ingenting til venstre for "1" som burde
være dollar og paragraf.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-11-08 15:55

Flemming Rubini wrote:

> Lige for en sikkerheds skyld: ingenting til venstre for "1" som burde
> være dollar og paragraf.

Er forstået.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 05-11-08 17:22

Flemming Rubini skrev:

> Jeg havde også to nye der røg til storskrald sammen med M-erne som TRA
> har fået/får.

Æh, hvis jeg har fået dem røg de jo netop ikke til storskrald. Skal jeg
hente dem på Lossepladsvej i stedet så?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-11-08 17:25

> Æh, hvis jeg har fået dem røg de jo netop ikke til storskrald. Skal jeg
> hente dem på Lossepladsvej i stedet så?

Øh, var jeg så tvetydig. Der er de to Apple Extendede II der røg ud.
Dine røg skam ind, Den ene PS/2 det ene med adapter til PS/2
(funktionstaster en bloc til venstre).

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini