Merlin er gået i betalingsstandsning
Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-08 06:16

Jeg har netop hørt i radioavisen kl. 6, at elektronikkæden Merlin er
gået i betalingsstandsning. De sælger derfor deres lagervarer med store
rabatter. Det er godt nok ærgerligt, at de nye modeller af MacBook (Pro)
ikke er nået til Merlin herovre. Hvis nogen af jer er interesseret i at
spare penge på noget Mac-udstyr, så var det måske en idé at kigge
indenfor i en Merlin-butik i dag.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-08 07:57

> [...]
> ikke er nået til Merlin herovre. Hvis nogen af jer er interesseret i at
> spare penge på noget Mac-udstyr, så var det måske en idé at kigge

Elektronikkæden Expert har købt Merlin; mon ikke de kan bruge en del af
deres varelager?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 28-10-08 08:27

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Elektronikkæden Expert har købt Merlin; mon ikke de kan bruge en del af
> deres varelager?

Det kunne de så ikke alligevel:

<http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/28/063540.htm>

De overtager kun lokalerne.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Søren Blom

Dato : 28-10-08 13:59

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev

> Det kunne de så ikke alligevel:
>
> <http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/10/28/063540.htm>
>
> De overtager kun lokalerne.

Hvilket er lidt sjovt. I Århus (Bruuns galleri) er flyttet en Merlin butik
ind en butik overtaget efter Expert lige var flyttet ud af, fordi butikken
ikke kunne løbe rundt, nu bliver den så til Expert igen, men hvor længe

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-08 14:01

Søren Blom <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
> ikke kunne løbe rundt, nu bliver den så til Expert igen, men hvor længe

det er ikke alle butikker som kører videre .. nogen af dem bliver bare
lukket ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 15:00

Søren Blom wrote:
> [...]
> butik ind en butik overtaget efter Expert lige var flyttet ud af, fordi
> butikken ikke kunne løbe rundt, nu bliver den så til Expert igen, men

Tja, vi får se... jeg gider ihvertfald ikke rende rundt i Bruuns
galleri. - Det var langt bedre, da den lå i Ryesgade..., - så jeg er/var
begyndt at bruge den i Storcenter Nord,- hvor der også tidl. lå en
Expert, der gik ned med et brag..-) - Heldigvis har elbodan lovet at
beholde de ansatte. - det er nogle flinke folk i storcenter Nord...

Nå, jeg må hellere se at komme derop en tur efter et par fototakser,
inden det hele er væk...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-10-08 18:06

> Tja, vi får se... jeg gider ihvertfald ikke rende rundt i Bruuns
> galleri.

den i Bruuns .. eller det personale jeg har haft med at gøre, er også
ringe ...

> begyndt at bruge den i Storcenter Nord,- hvor der også tidl. lå en
> Expert, der gik ned med et brag..-) - Heldigvis har elbodan lovet at
> beholde de ansatte. - det er nogle flinke folk i storcenter Nord...

joeh, men i hvilken butik ... det er jo ikke alle merlin der overlever

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-10-08 18:47

Thomas von Hassel wrote:

> den i Bruuns .. eller det personale jeg har haft med at gøre, er også
> ringe ...

Tja, det er vel samme personale i Bruuns, som det var i Ryesgade, så.....

> joeh, men i hvilken butik ... det er jo ikke alle merlin der
> overlever..

Jeg håber, den i Storcenter Nord overlever. - Dér får man en rigtig god
service modsat 'genboen' Fona, hvor de nærmest ikke gider hjælpe...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 22:44

> den i Bruuns .. eller det personale jeg har haft med at gøre, er også
> ringe ...

> joeh, men i hvilken butik ... det er jo ikke alle merlin der overlever
> ..

Ironisk at det er en finanskrise der gør at en islandsk kapitalfond må
smide håndklæder i ringen og hænde en butikskæde tilbage på hvad jeg har
fåetået Danske hænder. Der er vel nogle der skraldgriner over det (og
velsagtens også med rette).

--
"Another difference between Milton and myself is that everything
reminds Milton of the money supply. Well, everything reminds me of

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 22:54

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> [...]
> smide håndklæder i ringen og hænde en butikskæde tilbage på hvad jeg har
> fåetået Danske hænder. Der er vel nogle der skraldgriner over det (og

Jeg tror finanskrise eller ej så var mange af de Islandske finanseventyr
kollapset før eller senere. Krisen nu har bare accelereret det
gevaldigt.

Det bliver spændende at se hvem der er næste ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 23:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> gevaldigt.
>
> Det bliver spændende at se hvem der er næste...

Tja, det blev jo så Sterling Airways... - Gad vide, om Magasin bliver
den næste......

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 23:10

> Tja, det blev jo så Sterling Airways... - Gad vide, om Magasin bliver
> den næste......

Magasin har de solgt ... mener jeg ...

Men der er flere IT firmaer som er ejet af Islandske moderselskaber ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 23:16

> Magasin har de solgt ... mener jeg ...

sorry .. det er de ikke .. min fejl .. men deres selskabs struktur er
åbenbart meget anderledes end f.eks. Sterling og Merlin ..

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 23:38

> Magasin har de solgt ... mener jeg ...
>
> Men der er flere IT firmaer som er ejet af Islandske moderselskaber ...

Humac.... Oh, billige Mac'er i sigte! :O

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 00:04

Peter BP wrote:

> Humac.... Oh, billige Mac'er i sigte! :O

ja, ja, håb nu ikke for meget... Humac er et dansk-svensk-finsk selskab.

men der re vist temmelig meget islandsk kapital i EL-Giganten og
ComputerCity...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-08 00:11

> ja, ja, håb nu ikke for meget... Humac er et dansk-svensk-finsk selskab.

"Humac A/S er resultatet af en sammenlægning af det islandske selskab
Öflun ApS og det danske selskab Office line A/S."

<http://www.humac.dk/om-humac/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 00:29

Thomas von Hassel wrote:

> "Humac A/S er resultatet af en sammenlægning af det islandske selskab
> Öflun ApS og det danske selskab Office line A/S."
>
> <http://www.humac.dk/om-humac/>

Hm, det er ikke det, jeg har fået at vide fra ansatte hos Humac, men OK,
det må jo passe, når det står på deres egen website...

Men OK, det er da lidt betryggende, at det er et 'A/S' og ikke et 'Aps'
længere - og dermed jo heller ikke et af de nye 'kapitalfonde'. - Der er
jo noget skrappere krav til et aktieselskab...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-08 00:31

> [...]
> længere - og dermed jo heller ikke et af de nye 'kapitalfonde'. - Der er
> jo noget skrappere krav til et aktieselskab...

nemlig ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-08 01:33

> nemlig ..

Jeg hørte engang en forretningsmand sige lidt nedladende i fjernsynet,
at Aps står for: A' prøver skam.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 03:45

Henrik Münster wrote:

> Jeg hørte engang en forretningsmand sige lidt nedladende i fjernsynet,
> at Aps står for: A' prøver skam.

- Og svjh. var det i forbindelse med nogle fidusvirksomheder, den gode
'Låsby Svendsen' var indblandet i...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-10-08 00:19

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Humac.... Oh, billige Mac'er i sigte! :O

Jeg tror nu Humac har nogenlunde styr på tingene ... så lade være med at
vente på brandudsalg der :)

/thomas

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 01:10

> Jeg tror nu Humac har nogenlunde styr på tingene ... så lade være med at
> vente på brandudsalg der :)
>
> /thomas

Man kan jo altid starte et rygte om at en revisionsfejl i det Islandske
Økonominimisterium satte et nul for meget på indtægtssiden... ;))

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 03:20

Peter BP wrote:

> Man kan jo altid starte et rygte om at en revisionsfejl i det Islandske
> Økonominimisterium satte et nul for meget på indtægtssiden... ;))

Tja, det vil nu blive lidt svært i og med, det er et dansk
indregistreret selskab..-))

At man så godt kan savne nogle rigtige udsalg hos Humac, er en helt
anden sag... Det er meget, meget sjælden, de holder den slags...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 23:05

Peter BP wrote:
> [...]
> smide håndklæder i ringen og hænde en butikskæde tilbage på hvad jeg har
> fåetået Danske hænder. Der er vel nogle der skraldgriner over det (og

Jeg tror ikke, du ville skraldgrine, hvis du pludselig kun fik udbetalt
25% af din løn... - Det er jo det, der reelt er sket ved, at den
islandske krone er blevet devalueret med 75% over for dollaren i løbet
af mindre end 3 uger! - Selskabet bag Merlin havde lånt pengene i
US-dollar til køb af Merlin...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 29-10-08 23:38

> [...]
> 25% af din løn... - Det er jo det, der reelt er sket ved, at den
> islandske krone er blevet devalueret med 75% over for dollaren i løbet

Ja - hvis det eneste du bruger din løn på er amerikanske produkter.
Ellers ikke.

> - Selskabet bag Merlin havde lånt pengene i
> US-dollar til køb af Merlin...

Af skade blir' man klog.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 00:17

Peter BP wrote:

> Ja - hvis det eneste du bruger din løn på er amerikanske produkter.
> Ellers ikke.

Njae... Hvad ville du sige til kun at få udbetalt - lad os sige 6500kr.
om måneden, hvor du plejer at få 26000kr.? - Det er den procentsats, de
islandske lønninger lige nu har... - Det vil nok ikke være let at betale
både for hus/husleje, evt. bil, mad, fornøjelser, tøj osv........

> Af skade blir' man klog.

Det kan du jo selvfølgelig godt hævde, men hvis nu det normale afkast
kunne forrente lånet til både overskud, lønninger og udbytte til
investorer, så er det vel ligegyldigt, hvor man låner...

Det var jo ikke en radikal stigning i dollarkursen, der væltede læsset i
første omgang, men derimod svigtende tiltro og svigtende eksport, der
fik den islandske krone til at falde i forhold til dollar - og først
senre også i forhold til både Euro og fx. danske, svenske og norske
kroner. - Det var først _derefter_, dollarkursen tog et hop opad...

Jeg var faktisk ved at samle sammen til at købe nogle triple interface
kabinetter hjem fra USA igen. - Jeg havde ikke fulgt kurserne i et par
dage, og da jeg skulle til at gøre bestillingen klar, var dollaren
steget med godt 1 krone, - så den bestilling er udsat indtil videre...-(

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 01:10

> Njae... Hvad ville du sige til kun at få udbetalt - lad os sige 6500kr.
> om måneden, hvor du plejer at få 26000kr.?

Surt, men hvor er relevansen? Læs hvad jeg skriver plz.

> - Det er den procentsats, de
> islandske lønninger lige nu har... - Det vil nok ikke være let at betale
> både for hus/husleje, evt. bil, mad, fornøjelser, tøj osv........

Forstår du ikke at når du taler om at kursen ift. en fremmed valuta
falder, så falder købekraften af ens løn ligeledes kun hvis du
udelukkende handler i varer købt i samme, fremmede valuta?

> [...]
> senre også i forhold til både Euro og fx. danske, svenske og norske
> kroner. - Det var først _derefter_, dollarkursen tog et hop opad...

Læsset væltede af at Islændingene har hvilket på en finansglorie der får
Roskilde-banksagen til at ligne pebernødder.

> [...]
> dage, og da jeg skulle til at gøre bestillingen klar, var dollaren
> steget med godt 1 krone, - så den bestilling er udsat indtil videre...-(

Det skal du ikke være ked af. Med den seneste rentesænkning (FED sænkede
d.d. diskontoen med .5%p til 1%), og at dømme efter omtalen, den
kommende rentesænkning til det laveste renteniveau i 50 år, vil dollaren
snart dykke markant igen.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 03:42

Peter BP wrote:

> [...]
> falder, så falder købekraften af ens løn ligeledes kun hvis du
> udelukkende handler i varer købt i samme, fremmede valuta?

Lige præcis i Islands tilfælde er den ikke særlig relevant. - Du må
huske på, at Isalnd også importerer en stor del af deres fødevarer og
andre daglige fornødenheder, og samtidig med en inflation på pt. ca. 10%
pr. md., vil en månedsløn hurtigt få meget lange ben at løbe på - ikke
bare gå på....

> Læsset væltede af at Islændingene har hvilket på en finansglorie der får
> Roskilde-banksagen til at ligne pebernødder.

Hvis du med glorie mener, at de lånte milliarder af dollars, mens Ikr.
var høj i kurs og USd lav, og at rentestigningen i USA og den faldende
Ikr. satte lavinen i gang, så er vi enige.

Jeg véd godt, der er nogle af DRs såkaldte 'eksperter', der har
sammenlignet med Roskilde Bank, men jeg er merre tilbøjelig til at mene,
at situationen mere ligner det, der skete på Færøerne i 80'erne. Men
pga. den færøske krone er lig den danske, og der dermed ikke kom en
drastisk devaluering, så reddede Færøerne sig nogenlunde igennnem.

Jeg tror, situationen på Island kunne være reddet, hvis de havde låst
deres kronekurs fast til dollaren, så den havde fulgt udsvingene i USd
kurserne. - På den måde ville deres udlandsgæld ikke være 10-doblet på
ca. 6 uger...

> [...]
> d.d. diskontoen med .5%p til 1%), og at dømme efter omtalen, den
> kommende rentesænkning til det laveste renteniveau i 50 år, vil dollaren

Det tror jeg ikke vil ske. Dollarkursen vil nok lægge sig fast omkring
det leje, hvor det ligger nu, - men der kan jo godt komme nogle
kortvarige udsving i både plus og minus retningen. - den er jo allerede
nu ved at stabilisere sig, så udsvingne bliver mindre og mindre... - Min
fornemmelse siger mig, at den vil komme til at ligge omk. 5,60-5,80kr.,
og at det vil blive inden for det interval... - Men der er stadig langt
fra de 4,75kr., jeg regnede efter og så til dagens kurs på 5,83kr.. -
Hvis jeg havde bestilt, ville der være blevet trukket efter tirsdagens
kurs på 5,94kr., og det ville have kostet mig små tusind kroner ekstra
på de ting, jeg ville have haft bestilt. - Så indtil videre må jeg klare
mig med det, jeg har, - længere er den ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-08 08:19

> Jeg tror, situationen på Island kunne være reddet, hvis de havde låst
> deres kronekurs fast til dollaren, så den havde fulgt udsvingene i USd
> kurserne.

Det har de jo ikke haft valutaressourcer til at kunne klare - selv
Danmark har jo måttet få hjælp af den europæiske centralbank for at
opretholde kronekursen ... husk på at Island har en befolkning som en
dansk provinsby som Århus ...

> Dollarkursen vil nok lægge sig fast omkring det leje, hvor det ligger nu

Så længe USA kører med underskud på betalingsbalancens løbende poster er
USD overvurderet.

Dollarens overkurs financieres så af Kina.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-08 08:31

Per Rønne skrev:

> [...]

Det er jo kun en hensigtserklæring. Der skal være penge i banken til at
kunne holde det, og her har de store valutaer en fordel frem for de små.

> Så længe USA kører med underskud på betalingsbalancens løbende poster er
> USD overvurderet.

Euroen er ved at blive et interessant alternativ til dollaren i
forbindelse med brug af "sikker" valuta. Altså at der handles i euro
i stedet for i dollars.

> Dollarens overkurs financieres så af Kina.

Det er de sikkert helt tilfredse med. De skovler penge ind.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 08:53

> Det er de sikkert helt tilfredse med. De skovler penge ind.

Jeg går ud fra du mener at USA sælger mere til Kina end omvendt. Men er
det rigtigt?

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 30-10-08 08:58

Flemming Rubini skrev:

> Jeg går ud fra du mener at USA sælger mere til Kina end omvendt. Men er
> det rigtigt?

Nej, Kina sælger en masse til USA - dvs varer til USA, penge til Kina.

"Overskuddet på Kinas handelsbalance udgjorde 26,9 milliarder dollars i
juni måned, hvilket svarer til over 145 milliarder danske kroner. "

Det er da en sjat.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 09:51

> [...]
>
> "Overskuddet på Kinas handelsbalance udgjorde 26,9 milliarder dollars i
> juni måned, hvilket svarer til over 145 milliarder danske kroner. "

Netop, hvordan skulle det kunne finansere dollarens overkurs???

Flemming Rubini

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 12:18

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Netop, hvordan skulle det kunne finansere dollarens overkurs???

Det er indtil videre sket via petro-dollar fænomenet, men det e rved at
være slut da flere of flere OPEC-lande vil over på Euro. Og længere vil
jeg ikke bevæge mig ind i den debat.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-08 10:19

> [...]
>
> "Overskuddet på Kinas handelsbalance udgjorde 26,9 milliarder dollars i
> juni måned, hvilket svarer til over 145 milliarder danske kroner. "

Og overskuddet betales så af den kinesiske centralbank i form af
dollars. Og da den har så mange dollars er det blevet et selvstændigt
problem for den når dollarkursen går ned - og sælger de ud går
dollarkursen endnu længere ned ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 12:18

> [...]
>
> "Overskuddet på Kinas handelsbalance udgjorde 26,9 milliarder dollars i
> juni måned, hvilket svarer til over 145 milliarder danske kroner. "

Joda, men de interessante tal er % årlig vækst af BNP og handelsbalance
ift BNP. Men de har det også fint skal det siges.

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 12:18

> Jeg går ud fra du mener at USA sælger mere til Kina end omvendt. Men er
> det rigtigt?

Siden mange fabrikationsjobs er flyttet fra USA, specielt til Kina -
nej.

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 12:18

> [...]
> i stedet for i dollars.

> Det er de sikkert helt tilfredse med. De skovler penge ind.

Kommer an på hvem "de" er.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 30-10-08 15:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Euroen er ved at blive et interessant alternativ til dollaren i
> forbindelse med brug af "sikker" valuta. Altså at der handles i euro

Det ville ikke være godt! - Det vil udløse en katatsrofe på
finansområdet, der ville få Wallstreetkrakket i 1929 til at ligne en
skovtur. - Der er simpelthen ikke kaptal nok til det.

> Det er de sikkert helt tilfredse med. De skovler penge ind.

Ikke, hvis det blev lagt om til Euro, - det ville koste dem et trecifret
milliardbeløb i tab. - Men som sagt, så burde Kina sætte en del af deres
reserver i omløb, så de både kan yngle og være med til at stabilisere
finansmarkedet.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 14:32

Per Rønne wrote:

> [...]
> Danmark har jo måttet få hjælp af den europæiske centralbank for at
> opretholde kronekursen ... husk på at Island har en befolkning som en

Den danske kronekurs er ikke låst til dollarens kurs, men til Euro'en. -
Det eneste, Den Europæiske Centralbank gjorde, var at komme med en
garanti, hvilket stoppede det begyndende run på kronen. - Men hvad angår
de islandske reserver eller mangel på samme eller andre småstaters fr
den sags skyld også, så er det jo ikke altid, der sker et run, hvis der
er en stor udlands-/statsgæld...

Kig på Ungarn, - det er jo ikke et run på deres valuta, der har sat dem
i en gevaldig krise, men et uhæmmet salg af aktier i ungarske
virksomheder og dermed kaptalflugt...

> Så længe USA kører med underskud på betalingsbalancens løbende poster er
> USD overvurderet.

Det tror jeg ikke, du får div. finanseksterter til at sige...

> Dollarens overkurs financieres så af Kina.

Dollaren har ikke en overkrs - tværtom, - så er dollarkursen procentuelt
lavere nu, end den fx. var i perioden 1950-1972/73 og igen fra ca.
1983-1992, hvor værdien af forholdet mellem reel statsformue / reserver
og den manglende balace på betalingsbalancen.

Problemet med Kina er, at de ikke sætter deres enorme dollarrecourcer i
omløb, men beholder dem i en 'Joakin von And tank'. Hvis de derimod gik
ud og blev en seriøs med-financieringspartner, tror jeg, vi havde
undgået den nuværende krise. - Krisen handler jo reelt set om manglende
likvide midler til at flytte rundt med.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 06:12

> Det tror jeg ikke, du får div. finanseksterter til at sige...

Underskuddet er netop et symptom på at dollaren er overvurderet - og det
er den fordi den tjener som international reservevaluta.

EOD - da dette er en Mac-gruppe, ikke en politik- eller økonomigruppe.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 17:21

> Dollaren har ikke en overkrs - tværtom, -

Jo - USAs kæmpeunderskud på betalingsbalancen og enorme udlandsgæld samt
manglende vilje til "kartoffelkur" gør den amerikanske valuta værdiløs.

> Krisen handler jo reelt set om manglende
> likvide midler til at flytte rundt med.

Godt set, Erik - alle i den kapitalistiske verden låner til hinanden
uden at have reel vækst, og udlånene overstiger gerne værdierne tredive
til halvtreds gange, men det blev jo allerede forudsagt i 1867, men
hører nogle efter?

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 12:18

> [...]
> andre daglige fornødenheder, og samtidig med en inflation på pt. ca. 10%
> pr. md., vil en månedsløn hurtigt få meget lange ben at løbe på - ikke

En ting er at Island importerer meget. Det er ikke ensbetydende med at
de importere alt, hvilket de naturligvis ikke gør, og derfor er din
udlægning at islændingenes løn's købekraft reduceret til en fjerdeled
ubegrundet.

> Hvis du med glorie mener, at de lånte milliarder af dollars, mens Ikr.
> var høj i kurs og USd lav, og at rentestigningen i USA og den faldende
> Ikr. satte lavinen i gang, så er vi enige.

Det er en ting, men ikke hvad jeg mener.

> Jeg véd godt, der er nogle af DRs såkaldte 'eksperter', der har
> sammenlignet med Roskilde Bank,

Jeg ser ikke DR.

> [...]
> pga. den færøske krone er lig den danske, og der dermed ikke kom en
> drastisk devaluering, så reddede Færøerne sig nogenlunde igennnem.

Hvad jeg mener er at Islan har haft en uforholdsmæssig stor
finanssektor, hvilket i sig selv ikke har været et problem. Problemet er
at denne - ligesom Roskilde Bank - har kørt derudaf uden omtanke at et
krak ville gøre dem insolvente. Og det skete i begge tilfælde.

> [...]
> deres kronekurs fast til dollaren, så den havde fulgt udsvingene i USd
> kurserne. - På den måde ville deres udlandsgæld ikke være 10-doblet på

Det er en måde at se på det, men misser det ovenstående.

> Det tror jeg ikke vil ske. Dollarkursen vil nok lægge sig fast omkring
> det leje, hvor det ligger nu,

Hvordan begrundet du det? Du mener måske ikke at et lavere renteniveau
vil medføre øgede udlån, dermed øget pengeeftersppørgsel, dermed mere
fart i seddelpressen, dermed mere inflation, dermed en ringere
markedsvaluering af dollaren, dermed lavere dollarkurs?

_Tænk_ lige over hvad det var der førte til at dollaren er dykket over
de sidste 8 år. Fra små 8 kr/$ til under 5 kr/$, det lavest niveau i 25
år.

> [...]
> på de ting, jeg ville have haft bestilt. - Så indtil videre må jeg klare
> mig med det, jeg har, - længere er den ikke...

Jeg håber ikke du baserer dine finansielle beslutninger på ovenstående
forhåbning, for så kommer du til at tabe penge. Dig om det.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 15:50

Peter BP wrote:

> [...]
> de importere alt, hvilket de naturligvis ikke gør, og derfor er din
> udlægning at islændingenes løn's købekraft reduceret til en fjerdeled

Det er ikke desto mindre det, alle islændige giver udtryk for, - at
købekraften er gået ned til en fjerdel.... Prøv at læse artikler, som er
lavet på basis af interviews, se div. TV udsendelser deroppefra, hør
radioen med ditto...

> Det er en ting, men ikke hvad jeg mener.

Så forklar, hvad du mener...

> Jeg ser ikke DR.

Det skulle du måske gøre bare en gang imellem. Så ville du have fået en
del dokumentar fra netop Island og hvorfor de er havnet dér, hvor de er...

> [...]
> at denne - ligesom Roskilde Bank - har kørt derudaf uden omtanke at et
> krak ville gøre dem insolvente. Og det skete i begge tilfælde.

Nu har det jo vist sig, at der er langt mere i RB sagen end bare det at
lade stå til. - Det bliver nok en sag for bagmandspolitiet at udrede,
hvad der egentlig er foregået... men nok om det...

mange andre små stater har en finanssektor, der overstiger 50 gange
deres reelle BNP inkl. de valutareserver, de har eller har rådighed
over. - Det er ikke gået galt for disse små stater. Men de stater har -
i vilkårlig rækkefølge...

1, en meget stor national produktion af daglige fornødenheder
2, en meget høj indlånsrente
3, en meget lav udlånsrente
4, meget dygtige finanseksperter med høj uddannelse
5, lille eller ingen statsgæld

Island derimod har _ikke_ - igen vilkårlig rækkefølge...

1, stor produktion af daglige fornødenheder
2, høj indlånsrente
3, lav udlånsrente
4, højt kvalificerede uddannelsesektor inden for finans
5, lille eller ingen statsgæld

Jeg hørte forleden i DR, at omregnet til Euro, skylder hver enkelt
islænding mere end €10 mill. væk på kortfristede lån og alt medregnet
+€180mill. Euro inkl. langfristede statobligationer og udlandsgæld... -
altså en samlet gæld for hver eneste islænding - barn, voksen, pensionis
- på +€190 millioner Euro, når _alt_ er medregnet. - Det er immerhen en
sjat!

> [...]
> fart i seddelpressen, dermed mere inflation, dermed en ringere
> markedsvaluering af dollaren, dermed lavere dollarkurs?

Ikke en given nødvendighed. Der er andre lande, der har været i lignende
situationer, og som har brugt en stabil valutakurs til at afbetale /
betale statsgæld ud med og først _derefter:_ er begyndt at ekspandere. -
Tænk lige på, at reelt set har vi været i lidt af den samme situation op
gennem 1970'erne, 1980'erne og 1990'erne... - Og hvad skete der, da vi
fik den nuværende regering (og så kan man lide den eller ikke)? - Vores
statsgæld er stort set lig 0. - Den kortfristede gæld er nede på et
minimum, - den langfristede gæld er væk...

> _Tænk_ lige over hvad det var der førte til at dollaren er dykket over
> de sidste 8 år. Fra små 8 kr/$ til under 5 kr/$, det lavest niveau i 25
> år.

Tja, som jeg ser det, skyldes det først og fremmest global usikkerhed på
det sikkerhedspolitiske område.

> Jeg håber ikke du baserer dine finansielle beslutninger på ovenstående
> forhåbning, for så kommer du til at tabe penge. Dig om det.

Som privatperson? - Nej, - som erhversvirksomhed? - måske. - Men nu er
jeg altså kun privatperson, da jeg ikke længere har min forretning.
Dvs., at som almindelig privat borger som man ofte sætte tæring efter
næring.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 30-10-08 18:40

> [...]
> købekraften er gået ned til en fjerdel.... Prøv at læse artikler, som er
> lavet på basis af interviews, se div. TV udsendelser deroppefra, hør

Du kan jo starte med at give links, istedet for luftige vandrehistorier.
Har du nogle islandske avisartikler du kan hevise til?

> Så forklar, hvad du mener...

Forklaret nedenfor.

> Det skulle du måske gøre bare en gang imellem.

Nej tak. Jeg skal ikke betale licens til det propagandaapparat.

> [...]
> altså en samlet gæld for hver eneste islænding - barn, voksen, pensionis
> - på +¤190 millioner Euro, når _alt_ er medregnet. - Det er immerhen en

I det store hele, jo.

> [...]
> statsgæld er stort set lig 0. - Den kortfristede gæld er nede på et
> minimum, - den langfristede gæld er væk...

Du forholder dig ikke til de markoøkonomiske fakta som jeg har outlinet,
men nok om det. Jeg kan mærke at det er noget du ikek ønsker at
diskutere.

> Tja, som jeg ser det, skyldes det først og fremmest global usikkerhed på
> det sikkerhedspolitiske område.

Som hovedgrund? Vrøvl. Det er forklaret som direkte følge af den kæde af
de monetarisk-politiske forhold jeg har beskrevet ovenfor.

> Som privatperson? - Nej, - som erhversvirksomhed? - måske.

Jo til begge.

> - Men nu er
> jeg altså kun privatperson, da jeg ikke længere har min forretning.
> Dvs., at som almindelig privat borger som man ofte sætte tæring efter
> næring.

Du lærer det nok når pengepungen bliver slunken. Køber du iøvrigt stadig
RAM til 800 kr/GB?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 23:07

Peter BP wrote:

> Du kan jo starte med at give links, istedet for luftige vandrehistorier.
> Har du nogle islandske avisartikler du kan hevise til?

Aha! Dvs., du mener at alt hvad der kommer af journalistiske indlæg i
samtlige de norske, svenske og danske radio- og TV stationer er
'vandrehistorier'?

> Nej tak. Jeg skal ikke betale licens til det propagandaapparat.

og åbenbart heller ikke norsk og svensk, for så ville du have hørt og
set de samme beretninger fra de involverede parter/personer.

> I det store hele, jo.

Jeg tror, det ville være en god idé for dig at tage et par kurser i
statskundskab og nationaløkonomi, - så ville du nok se temmelig meget
anderledes på sagen... - Og ja, jeg /har/ faktisk læst begge dele, inden
jeg blev teolog og stadig holdt dele af det ved lige...

> Du forholder dig ikke til de markoøkonomiske fakta som jeg har outlinet,
> men nok om det. Jeg kan mærke at det er noget du ikek ønsker at
> diskutere.

Slet ikke, når du end ikke gider forholde dig til de faktuelle
kendsgerninger verden over!

> Som hovedgrund? Vrøvl. Det er forklaret som direkte følge af den kæde af
> de monetarisk-politiske forhold jeg har beskrevet ovenfor.

Det er du sjovt nok enig i med nogle af de særdeles rabbiate og
utroværdige fournalister fra især DR 2 og radioens politisk-økonomiske
journalistgruppe. Men det er langt fra at være det samme som de markeds-
og sikkerhedspolitiske kendsgerninger.

> Jo til begge.

> Du lærer det nok når pengepungen bliver slunken.

Jeg har skam 'lært', at man ikke bare skal købe ind, når man har lyst,
men vente til man dels har behovet, og at priserne kan matche det, man
ønsker at bruge på produktet.

> Køber du iøvrigt stadig RAM til 800 kr/GB?

Nja, de sidste, jeg købte, gav jeg 'kun' 1995kr. for - for 2x2gb, men
hvis jeg havde nøjedes med 2x1gb, skulle jeg have givet 1595kr. for
samme type. - Og de 9gb, jeg så er på, skulle meget gerne være nok for
mig lang tid freover...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 01-11-08 02:49

> Aha! Dvs., du mener at alt hvad der kommer af journalistiske indlæg i
> samtlige de norske, svenske og danske radio- og TV stationer er
> 'vandrehistorier'?

Jeg bemærker mig fraværet af konkrete henvisninger. (as usual)

> og åbenbart heller ikke norsk og svensk, for så ville du have hørt og
> set de samme beretninger fra de involverede parter/personer.

Igen, ingen konkrete henvisninger. Ren hearsay, as usual.

> Jeg tror, det ville være en god idé for dig at tage et par kurser i
> statskundskab og nationaløkonomi,

Åhja, den gode gamle traver igen. Også set i formen "du skal bare læse
den og den bog" (uden forklaring på hvad der forklares), "du skal bare
høre den og den foredragsholder, så komemr du på andre tanker" uzw.

Hvor er det dog billigt.

> - så ville du nok se temmelig meget
> anderledes på sagen...

Oversat: Jeg kommer til at mene hvad du gør.

Men argumentationen mangler.

> - Og ja, jeg /har/ faktisk læst begge dele, inden
> jeg blev teolog og stadig holdt dele af det ved lige...

....og dermed er du ufejlbarlig, til en grad hvor du alene kan henvise
til at have taget kurser i det, og ikke faktisk argumentere for sagen.

klip. Det kører i evigt samme rille hver gang man formaster sig til at
stille spørgsmålstegn ved dine påstande.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-08 04:48

Peter BP wrote:

> Jeg bemærker mig fraværet af konkrete henvisninger. (as usual)

Tror du egentlig, jeg gider gennempløje både NRKs og SVTs websider for
at finde links, som /DU/ kan fornøje dig med? - Og tror du, jeg gider og
gennemse samtlige hyhedsudsendelser på disse to stationers tilgængelige
net-TV sider? - Så må du tro om igen! - Du har fuldt ud selv lige så god
adgang til disse kanaler, som jeg har!

> Igen, ingen konkrete henvisninger. Ren hearsay, as usual.

Se ovenfor!

> [...]
>
> klip. Det kører i evigt samme rille hver gang man formaster sig til at
> stille spørgsmålstegn ved dine påstande.

Du kan stille og sætte alle de spørgsmålstegn, du lyster. - Men du bør
lige selv tænke dig om, inden du kommer med grundløse og åbenlyt
uvidende påstande.

Jeg har læst en hel del både samfundsteori, statsteori, nationaløkonomi,
så jeg véd en hel del om de systemer, derbruges rundt omkring. - Jeg har
på intet tidspunkt hverken skrevet eller påstået, at jeg er enig i én
bestemt af disse teorier eller samfundsstruktur. - Jeg synes, det er
sørgeligt, at du udviser en så total ukendskab til, hvordan moderne
statsøkonomi og finansstruktur fungerer.

Så stop nu, før du gør dig selv helt til grin.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 17:50

Peter BP <null@nada.net> wrote:

> Nej tak. Jeg skal ikke betale licens til det propagandaapparat.

Hæ, hæ...& Se&Hør kan man jo læse hos frisøren

M.

Fra : Peter BP

Dato : 01-11-08 02:49

> Hæ, hæ...& Se&Hør kan man jo læse hos frisøren

Der får man i det mindste noget for pengene!

(Fuld tilfredshed eller håret tilbage!)

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> Hæ, hæ...& Se&Hør kan man jo læse hos frisøren

Man kan ikke i dag være på nettet uden at skulle betale medielicens til
Danmarks Radio - medmindre man stadig skulle bo hjemme ...

Hvilket får mig til at huske en oplysning om befolkningens sammensætning
i Statistisk Årbog. Linie »Hjemmeboende skolebørn og studerende«,
kolonne »Over 70« - der var en 2-3 stykker ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 17:29

> [...]
> statsgæld er stort set lig 0. - Den kortfristede gæld er nede på et
> minimum, - den langfristede gæld er væk...

Hæ, hæ......da det er/var et temmelig langsigtet projekt, er det under
ingen omstændigheder den nuværende regerings fortjeneste.

> mvh. Erik Richard

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 17:35

Morten Lind skrev:

> Hæ, hæ......da det er/var et temmelig langsigtet projekt, er det under
> ingen omstændigheder den nuværende regerings fortjeneste.

Nu HAR AFR godt nok været statsminister i 7 år, så skal han SLET ikke
have noget af æren?

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 19:14

> Nu HAR AFR godt nok været statsminister i 7 år, så skal han SLET ikke
> have noget af æren?

Nej, det skal han ikke.

Poul Schlütter videreførte socialdemokratisk politik i firserne, men med
så store kapitalistiske åbninger, at Nyrupregeringen måtte have den helt
store støvsuger og en kæmpekost frem i halvfemserne.

Du husker nok Stavads raid, ikke sandt? Han hentede multimange milliader
hjem til staten, som forhenværende skatteminister, Anders Fogh
Rasmussen, havde muliggjort usynlige.

Til sidst indbetalte selskaberne fandemig beløbene frivilligt, af frygt
for udstilling

Du husker nok, at AFR måtte fratræde på grund af "kreativ bogføring",
ikke sandt?

Eller husker du ligeså skidt som de fleste andre ?

Og efter AFRs indtræden på statsministerposten har han troligt
videreført socialdemokratisk politik, nøjagtig som man bør.

Selv Ekstra Bladets chefredaktør er socialdemokrat.

Dette land er befolket af socialdemokrater, selvom nogle ikke ved det,
og dette land ledes socialdemokratisk, uanset, hvilket bogstav, der står
på partibogen.

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 19:34

Morten Lind skrev:

> [...]
> så store kapitalistiske åbninger, at Nyrupregeringen måtte have den helt
> store støvsuger og en kæmpekost frem i halvfemserne.

Tjah, hele miseren startede jo med at Anker troede man kunne låne sig ud
af oliekrisen, og så ride stormen af. Det kunne man så ikke.

> Du husker nok Stavads raid, ikke sandt? Han hentede multimange milliader
> hjem til staten, som forhenværende skatteminister, Anders Fogh
> Rasmussen, havde muliggjort usynlige.

Nej, det husker jeg ikke - det var de år hvor jeg levede af SU og sårn.
Der er noget med man lærer bedst og laver bedst kunst (ikke fordi jeg
gjorde specielt i det sidste) når man fryser på et kummerligt
loftværelse. Så fokuserer man ikke så meget på store selskabers
skatteindbetalinger.

> Til sidst indbetalte selskaberne fandemig beløbene frivilligt, af frygt
> for udstilling

Se, DET er effektiv reklame.

> Du husker nok, at AFR måtte fratræde på grund af "kreativ bogføring",
> ikke sandt?
>
> Eller husker du ligeså skidt som de fleste andre ?

Jovist da. Spørgsmålet er så om man har taget sin straf eller er for
evigt stemplet?

Du kan vel også huske at Ritt boede standsmæssigt i Paris?

> Og efter AFRs indtræden på statsministerposten har han troligt
> videreført socialdemokratisk politik, nøjagtig som man bør.

Det er blot en tør konstatering af at vælgerne (de der man skal lefle
lidt for en gang imellem) gerne vil beholde velfærdsstaten. Så må man
tilpasse sig efter det.

> Selv Ekstra Bladets chefredaktør er socialdemokrat.

Det er måske ikke Hans Engell mere?

> Dette land er befolket af socialdemokrater, selvom nogle ikke ved det,
> og dette land ledes socialdemokratisk, uanset, hvilket bogstav, der står
> på partibogen.

Kommer sandelig an på hvem man spørger. Men nuancerne er små, set fra
hhv USA og USSR (eller hvad de nu hedder i dag).

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:08

> Tjah, hele miseren startede jo med at Anker troede man kunne låne sig ud
> af oliekrisen, og så ride stormen af. Det kunne man så ikke.

Hvilken misere?

> [...]
> gjorde specielt i det sidste) når man fryser på et kummerligt
> loftværelse. Så fokuserer man ikke så meget på store selskabers

OK - glemte lige din yngligestatus

> Se, DET er effektiv reklame.

Ikke sandt.....

> Jovist da. Spørgsmålet er så om man har taget sin straf eller er for
> evigt stemplet?

> Du kan vel også huske at Ritt boede standsmæssigt i Paris?

Ja da, det gør hende bestemt ikke mindre intelligent - hun boede også
standsmæssigt i København

Jeg troede, du levede af SU & sårn i de tider og intet kunne huske

> Det er blot en tør konstatering af at vælgerne (de der man skal lefle
> lidt for en gang imellem) gerne vil beholde velfærdsstaten. Så må man
> tilpasse sig efter det.

Så er vi jo enige.

> Det er måske ikke Hans Engell mere?

Jo da - læser du hans ledere? Rå socialdemokrat

> Kommer sandelig an på hvem man spørger. Men nuancerne er små, set fra
> hhv USA og USSR (eller hvad de nu hedder i dag).

Som jeg nævnte: nogle véd det blot ikke

Dette lands kapitalreserver ligger i fast ejendom og
arbejdsmarkedspensionskasser og ejerne er 99,9% af befolkningen.

Strukturen er bygget op siden "Frihedsbrevet", over andelsbevægelsen og
Kooperationen, den trebenede samfundssokkel, og det bliver aldrig
anderledes.

Den såkaldte liberalistiske politik er vel ikke at slække kravene for
pensionskassernes egenkapital, så egotripperne ikke må gå fra hus og
hjem, vel?

Nej, det er socialdemokratisk, solidarisk samfundspolitik, netop her i
eftermiddags vedtaget af regeringen m. fl.

Havde vi haft en rigtig liberalistisk regering, havde de ladet hånt om
spillefuglene med flexlån m.m.

M., der ikke bryder sig om inkonsekvens.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> Du husker nok, at AFR måtte fratræde på grund af "kreativ bogføring",
> ikke sandt?

Foretaget af embedsmændene, uden hans vidende.

Det drejede sig om indkøb af edb-udstyr i et finansår, hvor
bevillingerne var brugt op. Alt kunne klares med et aktstykke i
finansudvalget, men embedsmændene vidste at Fogh ikke kunne fordrage at
skulle møde op med et sådant.

Så i stedet bad de leverandørerne om at datere fakturaerne til januar
næste år ...

Og så så Fogh ingen grund til at han skulle være årsag til regeringens
fald, 14 dage før Schlüter selv gik af som følge af tamilrapporten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 01-11-08 08:06

Per Rønne skrev:

> [...]
> skulle møde op med et sådant.
>
> Så i stedet bad de leverandørerne om at datere fakturaerne til januar

Er det ligefrem nok til at være slemt? Det er da noget af det som
foretages ofte så vidt jeg ved, når man har behovet for at indkøbe et
eller andet og lige er på den forkerte side af regnskabsårets skarpe grænse.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 09:18

> Er det ligefrem nok til at være slemt? Det er da noget af det som
> foretages ofte så vidt jeg ved, når man har behovet for at indkøbe et
> eller andet og lige er på den forkerte side af regnskabsårets skarpe grænse.

Fogh reagerede ret prompte på afsløringerne - ved at træde tilbage som
skatteminister. En efterfølgende undersøgelse frikendte så ham selv for
at have været vidende om, hvad embedsmændene havde gjort.

Det korte af det lange er så at Peter Brixtofte, inden for en kortere
årrække, resten af sit liv vil kunne sætte en ekstra fhv-titel på sit
visitkort:

Fhv minister.
Fhv borgmester.
Fhv folketingsmedlem.
Fhv straffefange ...

Ja, 'inden for en kortere årrække' fordi han jo endnu ikke kan sætte et
'fhv' foran 'straffefange' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-11-08 09:50

> [...]
> Fhv folketingsmedlem.
> Fhv straffefange ...
>
> Ja, 'inden for en kortere årrække' fordi han jo endnu ikke kan sætte et

Er det ikke en rimeligt konspiratorisk tankegang, som om disse politiske
mennesker alene har omvæltet verdnen. Jeg har det selv sådan, at når jeg
tænker på Brixtofte, så tænker jeg på den T-shirt producent,
Sportstøjsleverandør, Artikler til kommunen sælger, Restauratør etc. som
ikke har levet op til deres ansvar som den gode samfundsborger, der
efterlever et minimum af god skik, procedurer og
kommunalforvaltningslov.

Flemming Rubini

Fra : N/A

Dato : 01-11-08 10:47

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 10:47

> [...]

> ikke har levet op til deres ansvar som gode samfundsborger, og efterleve
> et minimum af procedure og kommunalforvaltningslov. og skik.

Disse er jo også blevet straffet, eller er ved at blive straffet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 31-10-08 19:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Nu HAR AFR godt nok været statsminister i 7 år, så skal han SLET ikke
> have noget af æren?

Hvad har Aple File Repair med den danske statsgæld at gøre.?

mvh. Erik Richard

Fra : Peter BP

Dato : 01-11-08 02:49

> Nu HAR AFR godt nok været statsminister i 7 år, så skal han SLET ikke
> have noget af æren?

Joda. Omtrent det samme som Linie 3.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-08 08:19

> Jeg tror ikke, du ville skraldgrine, hvis du pludselig kun fik udbetalt
> 25% af din løn...

Det gælder også for islandske uddannelsessøgende i udlandet, eksempelvis
i Danmark, Norge og UK. De kan jo i dag ikke engang betale deres
husleje.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 14:05

Per Rønne wrote:

> Det gælder også for islandske uddannelsessøgende i udlandet, eksempelvis
> i Danmark, Norge og UK. De kan jo i dag ikke engang betale deres
> husleje.

Også det ja. - og deres hævekort, kreditkort og checkhæfter er blevet
lukkede...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-08 14:49

> Også det ja. - og deres hævekort, kreditkort og checkhæfter er blevet
> lukkede...

De får stadig SU, men når det i det land de lever i pludselig er
reduceret til en fjerdel [i bo-landets valuta] er det naturligvis
vanskeligt at få det til at løbe rundt. Jeg aner så ikke hvordan de får
beløbene hævet, hvis de ikke engang har hævekort.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 17:18

Per Rønne wrote:

> [...]
> vanskeligt at få det til at løbe rundt. Jeg aner så ikke hvordan de får
> beløbene hævet, hvis de ikke engang har hævekort.

Iflg. opl. på TV2 østjylland, så skal de gå ind i den bankafdeling, de
får pengene overført til og hæve manuelt dér og kun dér.

Men nogle er åbenbart mere heldige end andre... En anonym giver (dansker
bosiddende i udlandet) har givet en større sum til en gruppe islandske
idrætsstuderende her i Århus, så de kan fuldføre deres studium!

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 18:20

Erik Richard Sørensen wrote:
> Iflg. opl. på TV2 østjylland, så skal de gå ind i den bankafdeling, de
> får pengene overført til og hæve manuelt dér og kun dér.

Hvis de har en dansk bankkonto, kan de vel hæve i hvilken som helst
afdeling af banken. Hvis ikke de har det, så kan de bare oprette en.

> Men nogle er åbenbart mere heldige end andre... En anonym giver (dansker
> bosiddende i udlandet) har givet en større sum til en gruppe islandske
> idrætsstuderende her i Århus, så de kan fuldføre deres studium!

Jeg hørte det som fire højskoleelever.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 18:55

Lars Kongshøj wrote:

> Hvis de har en dansk bankkonto, kan de vel hæve i hvilken som helst
> afdeling af banken. Hvis ikke de har det, så kan de bare oprette en.

Ikke iflg. TV2... så skal de gå i den afdeling, hvor pengene overføres
til...

> Jeg hørte det som fire højskoleelever.

Om uddannelsen sker på en idrætshøjskole eller ikke, tør jeg ikke sige.
- Det eneste, jeg bed mærke i, var, at det var idrætsstuderende...

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 30-10-08 19:08

Erik Richard Sørensen wrote:
> Ikke iflg. TV2... så skal de gå i den afdeling, hvor pengene overføres
> til...

Nå ja, TV2 har vel som sædvanligt villet vrøvle sagen lidt på spidsen.
Men må gå ud fra at de fleste personer med dansk bopæl har en dansk
bankkonto. Skal alle voksne med dansk bopæl ikke have en "nem konto"?

Under alle omstændigheder er man selv ude om det, hvis man insisterer på
besværet ved ikke at have en bankkonto.

> Om uddannelsen sker på en idrætshøjskole eller ikke, tør jeg ikke sige.
> - Det eneste, jeg bed mærke i, var, at det var idrætsstuderende...

Man studerer (efter min bedste overbevisning om anvendelsen af ordet
"studerer") ikke på en folkehøjskole.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 23:33

Lars Kongshøj wrote:

> Nå ja, TV2 har vel som sædvanligt villet vrøvle sagen lidt på spidsen.

Nu var det her jo TV2 Østjylland, - de plejer ikke at være så slemme..-)

> Men må gå ud fra at de fleste personer med dansk bopæl har en dansk
> bankkonto. Skal alle voksne med dansk bopæl ikke have en "nem konto"?

Mig bekendt er der ikke nogen lov, der siger det. Men de offentlige
myndigheder gør ihvertfald alt for at tvinge det igennem. - man kan fx.
ikke få udbetalt løn som offentlig ansat, pension eller overskydende
skat, hvis man ikke har.... - påstår de.

> Under alle omstændigheder er man selv ude om det, hvis man insisterer på
> besværet ved ikke at have en bankkonto.

Det er så en anden sag. - Men i tilfældet her har jeg forstået det
sådan, at hjembanken har en aftale med en dansk bank, så beløbene
udbetales genem kundens konto i hjembanken...

> Man studerer (efter min bedste overbevisning om anvendelsen af ordet
> "studerer") ikke på en folkehøjskole.

Der er ikke tale om en folkehøjskole, men om en idrætshøjskole med
kompetancegivende eksaminer som fx. instruktører og trænere.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 09:26

Erik Richard Sørensen wrote:
> Der er ikke tale om en folkehøjskole, men om en idrætshøjskole med
> kompetancegivende eksaminer som fx. instruktører og trænere.

Lad os nu ikke
devaluere begrebet studere - det bør fortsat betegne det at studere på
en videregående uddannelse, så man er altså idrætsstuderende, hvis man
studerer idræt på et af universiteterne i København, Odense, Århus og
Ålborg.

Diverse hobby-kurser falder ikke ind under begrebet videregående
uddanelse. Idrætshøjskolen Århus (gætter på at det er den, der her er
tale om) er en folkehøjskole og medlem af Folkehøjskolernes Forening i
Danmark:
<http://www.hojskolerne.dk/hoejskole-soegninger/alle-hoejskoler-i-alfabetisk-orden.aspx>

Uanset hvor mange "uddannelser" som pc-kørekort, den lille latinprøve,
sætteskippereksamen, førstehjælp, pedigrørsfletning og traktorkørekort
en folkehøjskole, bliver det aldrig til en videregående uddannelse.

Folkehøjskoler er almentdannende. Citat fra højskolenloven §1:
"Undervisningen skal have en bred almen karakter. Enkelte fag eller
faggrupper kan have en fremtrædende plads, men aldrig på bekostning af
det almene.
Kurser på folkehøjskoler tilrettelægges med henblik på at øge elevernes
almene, faglige og personlige kvalifikationer."

"Højskoler" derimod er videregåede uddannelsesinstitutioner, men
betegnelsen bruges vist ikke mere.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 09:42

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> "Højskoler" derimod er videregåede uddannelsesinstitutioner, men
> betegnelsen bruges vist ikke mere.

Næh, staten har jo devalueret ordet 'universitet', der jo i sagens natur
skal dække 'det hele', til blot at betyde en skole der giver en
forskningsbaseret uddannelse. Som den gamle Farmaceutisk Højskole.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 10:30

Per Rønne wrote:
> Næh, staten har jo devalueret ordet 'universitet', der jo i sagens natur
> skal dække 'det hele', til blot at betyde en skole der giver en
> forskningsbaseret uddannelse. Som den gamle Farmaceutisk Højskole.

Vel næppe "staten" som politikere og centraladministration.

Der er vel tale om at der har siddet nogle stakkels ansatte rundt
omkring på "højskolerne" og syntes at det var en pinlig betegnelse:

Pinlig over for danskere, fordi den almindelige brug af højskole havde
udviklet sig til normalt at dække over folkehøjskole.

Pinlig over for udlændinge, da det stillede dem i forlegenhed, da de
ofte manglede bogstavet ø på deres tastaturer og endnu mere pinligt
- det er de samme rødder, der indgå i "high school". Det sidste har man
dog tilsynelade ingen problemer med i Tyskland, Sverige og Holland.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 12:20

> [...]

> Der er vel tale om at der har siddet nogle stakkels ansatte rundt
> omkring på "højskolerne" og syntes at det var en pinlig betegnelse:

De har jo så af politikerne fået lov til at ændre DTH til Danmarks
Tekniske Universitet, og Danmarks Lærerhøjskole til først Danmarks
Pædogogiske Universitet [og nu Århus Universitets Universitetsskole,
placeret i Emdrup, København].

> [...]
> - det er de samme rødder, der indgå i "high school". Det sidste har man
> dog tilsynelade ingen problemer med i Tyskland, Sverige og Holland.

Mange oversætter også fejlagtigt 'high school' med 'gymnasium' ;-(.

Den korrekte oversættelse af 'gymnasium' er '3-year Sixth Form College'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-10-08 16:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> (...) og Danmarks Lærerhøjskole til først Danmarks
> Pædogogiske Universitet [og nu Århus Universitets Universitetsskole,
> placeret i Emdrup, København].

Det var da det utroligst man skal læse herinde. Det lød som en
Århus-historie, men:

DPU er nu

"Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet"

Go figure ...

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 17:16

Flemming Rubini skrev:

> Det var da det utroligst man skal læse herinde. Det lød som en
> Ã…rhus-historie, men:
>
> DPU er nu
>
> "Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet"

Jeg ved ikke med DPU, men jeg ved at på Odense Universitet var der stor
ballade dengang de gerne ville fusionere med alle de andre i Syddanmark.
Grunden: Akademisk ry!

Ethvert uddannelsessted opbygger et ry efter en periode og ved at skifte
navn ryger hele denne. Derfor navnet "Syddansk Universitet, Odense
Universitet" svjh.

Der plejer at være gode grunde til ting .)

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> [...]
> navn ryger hele denne. Derfor navnet "Syddansk Universitet, Odense
> Universitet" svjh.
>
> Der plejer at være gode grunde til ting .)

Det havde vel været mere naturligt om Lærerhøjskolen, placeret i
København, var blevet til Københavns Universitets pædagogiske fakultet -
og så ikke blot med grundskolepædagogik ... men nu vil regeringen
minsandten også oprette et dansk statsuniversitet i Beijing!
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 13:50

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> Kurser på folkehøjskoler tilrettelægges med henblik på at øge elevernes
> almene, faglige og personlige kvalifikationer."

Som jeg har svaret Per, så kalder jeg sådanne holdninger for ren og skær
snobberi. Desuden er jeg udmærket klar over, hvad en folkehøjskole står
for qua det miljø, jeg er vokset op i.

> "Højskoler" derimod er videregåede uddannelsesinstitutioner, men
> betegnelsen bruges vist ikke mere.

Lige præcis 'højskole' bruges faktisk om div. idrætshøjskoler og de
kompetancegivende uddannelser, man kan få dér. - og mig bekendt har det
ikke været nævnt, hvilken skole, de her islændinge går på. det kan være
den, du nævner, eller det kan være en anden, - der er flere
idrætshøjskoler i området - alle med kompetancegivende eksamensret.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 14:00

> Som jeg har svaret Per, så kalder jeg sådanne holdninger for ren og skær
> snobberi. Desuden er jeg udmærket klar over, hvad en folkehøjskole står
> for qua det miljø, jeg er vokset op i.

Hvis du synes at politkerne vedtager snobbede love, er du velkommen til
at stifte et nyt parti. Jeg er ikke bekendt med at nogen af de
eksisterende partier har på programmet, at højskolerne skal ændres til
videregående uddannelsesinstitutioner.

Dit parti vil ikke få min stemme - jeg har det fint med at højskoler er
alment-dannende, og jeg synes at man skal se at få fjernet de prøver,
der allerede har sneget sig ind visse steder.

> [...]
> den, du nævner, eller det kan være en anden, - der er flere
> idrætshøjskoler i området - alle med kompetancegivende eksamensret.

Nej der gør ikke - ellers kom med et eksempel.

Den eneste videregåede uddannelse inden for idræt i Århus er på Århus
Universitet.

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 17:54

> Jeg hørte det som fire højskoleelever.
>
> /Lars

Fire, der takkede ja.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> Fire, der takkede ja.

Alle takkede da ja. Men der var nu kun fire islændere på skolen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 06:42

> Men nogle er åbenbart mere heldige end andre... En anonym giver (dansker
> bosiddende i udlandet) har givet en større sum til en gruppe islandske
> idrætsstuderende her i Århus, så de kan fuldføre deres studium!

Ja - bortset fra at der ikke var tale om studerende eller noget studium.

Der er tale om elever på en idrætshøjskole eller -efterskole; under alle
omstændigheder om en skole hvor lærerne ikke har forskningsforpligtelse.
Ergo ingen studerende og ergo intet studium, da disse ord netop er
forbeholdt akademiske uddannelse.

Og jeg er godt klar over at nogle søger at lade sådanne ord omfatte af
den almindelige, sproglige inflation.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 10:22

Per Rønne wrote:
> Og jeg er godt klar over at nogle søger at lade sådanne ord omfatte af
> den almindelige, sproglige inflation.

Jeg ville kalde det deflation - ordet mister værdi.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 12:20

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg ville kalde det deflation - ordet mister værdi.

Hvorved det rigtige ord netop bliver - inflation.

Politikens Store Ordbog:

deflation subst. -en, -er, -erne
1. et fald i løn- og prisniveau der medfører en stigning i pengenes
købekraft, og som ofte skyldes mindsket efterspørgsel c INFLATION d
skabe en deflation'
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 13:32

Per Rønne wrote:

> [...]
> forbeholdt akademiske uddannelse.
>
> Og jeg er godt klar over at nogle søger at lade sådanne ord omfatte af

Hov, hov Per, - hvis det her er ord-inflation, så er din udtryksmåde
fuldt ud lige så meget snobberi!

Og for at skære det her helt ud i pap, bøje de3t i neon, støbe det i
beton, - eller hvad pokker for floskel, man kan bruge, - så /er/ der
tale om _studerende_ fra en idrætshøjskole med kompetancegivende
instruktør- og træneruddannelser, - hvilken uddannelsestype, de er igang
med, har ikke været nævt. - Jeg har allerede gjort opmærksom på de forhold.

mvh. Erik Richard

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 14:03

> [...]
> med, har ikke været nævt. - Jeg har allerede gjort opmærksom på de forhold.

Hvor går grænsen for hvornår man er studerende? Er man studerende, hvis
man tager traktorkørekort?

Hvori består det kompetencegivende i træneruddannelsen? Jeg kender en
masse trænere uden "uddannelse" som træner. Det kræver ingen speciel
uddannelse at være træner - i modsætning til læge, advokat,
gymnasielærer, psykolog.

/Lars

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 14:39

Lars Kongshøj wrote:

> Hvor går grænsen for hvornår man er studerende? Er man studerende, hvis
> man tager traktorkørekort?

Iflg. folk fra Dansk Sprognævn går den ved en uddannelse, der ligger ud
ove de almene ungdomsuddannelser og på skoleområdet ved en afsluttet
studentereksamen. - Selvom jeg har lagt mærke til, at gymnasielærere
ofte omtaler deres elever som 'studerende'.

> [...]
> masse trænere uden "uddannelse" som træner. Det kræver ingen speciel
> uddannelse at være træner - i modsætning til læge, advokat,

Det gør jeg skam også. men du kender tilsyneladende ikke meget til,
hvordan den moderne - og i mange tilfælde - professionelle sportsverden
fungerer. - jeg kan ikke præcis huske, hvor det skiller, men hvis du vil
fx. træne et fodbold-, håndbold- eller basketball hold over t vist
niveau inden for DIF, _skal_ du have et trænercertifikat, der er
godkendt af DIF. Det samme gælder fx. for dommeruddannelsen. - Sålænge
du dømmer miniput, mini-junior og junior inden for en bestemt
sprortsgren, kan alle og enhver stort set dømme en kamp, sålænge det er
på motionsniveau. Men såsnart du skal dømme noget, der rangeres inden
for lands- eller landsdelsdækkende områder, skal du have en af de af DIF
godkendte dommereksaminer. - Svjh. starter man med en E prøve og bevæger
sig så opad mod A for derefter at få de store og internationalt
anerkendte eksaminer, så man også kan dømme internationale kampe.

Præcis det samme gælder for træneruddannelser og instruktøruddannelser.
Du kan tage dem på forskellige niveauer og forskellige trin. Hvert trin
giver dig en ret til at kunne ansættes og træne inden for en vis grænse.
Jo større eksamen / højere trin, so højere rent divisionsmæssigt kan og
må du træne. Så det er absolut ikke alle og enhver, der 'bare' kan gå
ind og fx. træne hverken AGF, FCk, FCM, AaB eller brøndby IFs
divisionshold eller superligahold. - og uanset hvor stor en
regelekspeert, du/jeg måtte være, må hverken du eller jeg dømme en
divisionskamp eller international kamp i en hvilken som helst sportsgren.

Langt de fleste af både træner- og dommeruddannelser foregår på en
idrætshøjskole. - det kan være her i danmark eller i udlandet på skoler,
der anerkendes af DIF. Andre lande har andre systemer - fx. England og
Holland, hvor træner- og dommeruddannelser foregår på 2 og 3 årige
deciderede uddannelser, men som fx. ikke er anerkendt herhjemme,
medmindre en dommer / træner har fået et internationalt certifikat fra
det internationale forbund i en given sportsgren. - Fx. kan en hollandsk
uddannet dommer ikke dømme en dansk superligakamp i fodbold, da DIF ikke
anerkender den uddannelse, men har en sådan dommer fået UEFAs
certifikat, må han/hun godt dømme en dansk SL kamp.

Og sjovt nok hedder disse skoler i både tyskland og Holland også
'højskoler' - Hochschule i Tyskland hhv. Hoegschula i Holland, - og
forresten så hedder det da også hógskola i Sverige... - Så begrebet
'højskole' er ikke bare begrænset til skoler med 'alment dannende'
kurser og ophold.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 14:46

> [...]
> forresten så hedder det da også hógskola i Sverige... - Så begrebet
> 'højskole' er ikke bare begrænset til skoler med 'alment dannende'

....nu er det vist bare flueknepperi om hvad man kalder det ene eller det
andet ... ?

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 15:06

Erik Richard Sørensen wrote:
> Iflg. folk fra Dansk Sprognævn går den ved en uddannelse, der ligger ud
> ove de almene ungdomsuddannelser og på skoleområdet ved en afsluttet
> studentereksamen.

Har du et link til præcist hvad sprognævnet mener?

Men ud fra den definition, du giver her er folk, der tager
traktorkørekort, uddannelse på idrætshøjskole, eller førstehjælpskursus
enten:

1) Studerende - hvis "ud over" skal forstås som "ikke indeholdt i".

2) Ikke studerende - hvis "ud over" skal forstås sådan at uddannelsen
har en almen studieforberedende ungdomsuddannelse som forudsætning som
optagelse.

Jeg mener naturligvis at 2) er det korrekte.

> Og sjovt nok hedder disse skoler i både tyskland og Holland også
> 'højskoler' - Hochschule i Tyskland hhv. Hoegschula i Holland, - og
> forresten så hedder det da også hógskola i Sverige... -

Nl. hogeschool, sv. högskole.

Men nu er det jo det danske uddannelsessystems begreber, der er
spørgsmålet. Men er det "træneruddannelser" eller idrætsstudier, du
mener findes på disse udenlandske institutioner?

> Så begrebet
> 'højskole' er ikke bare begrænset til skoler med 'alment dannende'
> kurser og ophold.

Som tidligere forklaret - den betydning af højskole er den oprindelige
på dansk. Den alment dannende skoleform hedder retteligt folkehøjskole -
i daglig tale højskole.

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 15:12

> [...]
> studentereksamen. - Selvom jeg har lagt mærke til, at gymnasielærere
> ofte omtaler deres elever som 'studerende'.

Ja, vi blev omtalt som 'børn' og 'elever'. Det er vist kun ganske få
gymnasielærere der omtaler deres elever som 'studerende'.

Det afgørende er ikke om de er kompetencegivende, men om lærerne har
forskningsforpligtelse. Det har de naturligvis ikke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 14:12

> [...]
> med, har ikke været nævt. - Jeg har allerede gjort opmærksom på de forhold.

Traditionelt er en studerende en elev fra et universitet, hvor lærerne
har forskningsforpligtelse. Det har de altså ikke på en idrætshøjskole
eller for den sags skyld på en gymnasieskole.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 14:54

Per Rønne wrote:

> Traditionelt er en studerende en elev fra et universitet, hvor lærerne
> har forskningsforpligtelse. Det har de altså ikke på en idrætshøjskole
> eller for den sags skyld på en gymnasieskole.

Aha! - hvad så med DTH? Ingeniørhøjskolen? Journalisthøjskolen?
Tandlægehøjskolen? - inden de blev tvangssammenlagt til Danmarks
Tekniske Universitet hhv. tfvangsunderlagt Århus Universitet /
Københavns Universitet / Syddansk Universitetscenter? - Eller hvad med
de forskellige pædagogiske _seminarieuddannelser_, der blev
tvangssammenlagt til fx. Danmarks Pædagogiske Universitet?

Jeg kalder det stadig snobberi!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 14:58

> [...]
> de forskellige pædagogiske _seminarieuddannelser_, der blev
> tvangssammenlagt til fx. Danmarks Pædagogiske Universitet?

Det hedder stadig "Handelshøjskolen Aarhus Universitet" ...

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 15:18

Thomas von Hassel wrote:
> Det hedder stadig "Handelshøjskolen Aarhus Universitet" ...

Det kan ikke undre nogen at man melder klart ud at der er tale om en
handelshøjskole og ikke et universitet - jyder har altid primært
interesseret sig for penge - ikke for videnskab

/Lars

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-08 16:26

> [...]

> handelshøjskole og ikke et universitet - jyder har altid primært
> interesseret sig for penge - ikke for videnskab

I København kalder de sig da bare for en handelsskole. »Copenhagen
Business School« ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 19:20

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> I København kalder de sig da bare for en handelsskole. »Copenhagen
> Business School« ...

Og i Aarhus hedder den i daglig mund "ASB" .. Aarhus School of Business

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 19:25

> Og i Aarhus hedder den i daglig mund "ASB" .. Aarhus School of Business
>
> /thomas

patetisk

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 19:58

> patetisk

hvorfor dog det ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:11

> hvorfor dog det ?

> /thomas

(Bemærk mine glimt) - fordi vi bor i Danmark.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 20:16

> (Bemærk mine glimt) - fordi vi bor i Danmark.

jojo .. men nu er ASB ret internationalt .. og meget af lærebøger er på
engelsk oven i det ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:23

> jojo .. men nu er ASB ret internationalt .. og meget af lærebøger er på
> engelsk oven i det ...
>
> /thomas

Som kosmopolit synes jeg, det er godt at vedkende sig sine rødder.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 20:09

Morten Lind wrote:

> patetisk

Nej da, - for hvis nu de skrev 'ABS', kunne man jo få associatoner til
noget helt andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 20:15

> Nej da, - for hvis nu de skrev 'ABS', kunne man jo få associatoner til
> noget helt andet.
>
> mvh. Erik Richard

AntilockBrakeSystem måske?

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 20:48

Morten Lind wrote:

> AntilockBrakeSystem måske?

De er én af mulighederne, men den er dobbelttydig. - Her i byen gjorde
vi tit nar af Handelshøjskolen som 'Arhus Babe School', fordi det
åbenbart som pige gjalt om at være så ultramoderne som overhovedet
muligt... - værre end Beverly Hills...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-10-08 20:53

> [...]
> vi tit nar af Handelshøjskolen som 'Arhus Babe School', fordi det
> åbenbart som pige gjalt om at være så ultramoderne som overhovedet

jeg kan så fortælle at det ikke har ændret sig ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 31-10-08 21:05

Thomas von Hassel wrote:

> jeg kan så fortælle at det ikke har ændret sig ....

Tænkte det nok..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> patetisk

Åeh, i den høje digteriske stil, som Ewald og Oehlenschläger ... fyldt
af pathos ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 31-10-08 17:09

Lars Kongshøj skrev:

> Det kan ikke undre nogen at man melder klart ud at der er tale om en
> handelshøjskole og ikke et universitet - jyder har altid primært
> interesseret sig for penge - ikke for videnskab

Ellers havde vi sgu ikke råd til at have Københavnerne med i
rigsfællesskabet da.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-10-08 20:43

> [...]

> handelshøjskole og ikke et universitet - jyder har altid primært
> interesseret sig for penge - ikke for videnskab

Hov-hov! Det passer ikke. Der er masser af fremragende forskere fra
Jylland. Ud af de tolv danske Nobelpristagere er de fem fra Jylland. Men
det er rigtigt, at mange af dem ender i København, hvor mulighederne
især før i tiden var de bedste.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> [...]
> Jylland. Ud af de tolv danske Nobelpristagere er de fem fra Jylland. Men
> det er rigtigt, at mange af dem ender i København, hvor mulighederne

Det er velkendt at København er byen med det største antal jyske
indbyggere.

Jeg har dog lagt mærke til at det kun tager et halvt år før en
'indvandret' århusianer føler sig som en indfødt københavner.
Eksempelvis en cand.scient. i biologi fra Århus, som begyndte som
PhD-studerende på Landbohøjskolen; nu var /København/ hans by ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 31-10-08 15:13

Erik Richard Sørensen wrote:
> Aha! - hvad så med DTH? Ingeniørhøjskolen? Journalisthøjskolen?
> Tandlægehøjskolen?

Ja, hvad med dem? De er/var jo netop højskoler, og ikke folkehøjskoler.
Men en folkehøjskole bliver ikke til en højskole (en dens elever ikke
studerende) af at kalde sig højskole eller idrætshøjskole. Det er helt
forskellige lovgrundlag.

Se i øvrigt "lov om folkehøjskoler", hvor eleverne konsekvent kaldes -
rigtigt gættet: "elever".

/Lars

Fra : Morten Lind

Dato : 31-10-08 16:47

> [...]
> islandske krone er blevet devalueret med 75% over for dollaren i løbet
> af mindre end 3 uger! - Selskabet bag Merlin havde lånt pengene i

Tsk, tsk...det er jo blot logikken og logistikken i den kapitalistiske
struktur.

En islænding får ikke udbetalt kun 25% af sin løn. En islænding får
udbetalt hele sin løn.

Men rigtigt - i devaluerede islandske kroner, så hvad gør en klog
islænding?

Køber islandsk.

Så passer pengene.

Ligesom herhjemme: Finans"krisen" er et Matadorspil, der er ravende
uinteressant, for man lader jo bare være at sælge, og selv hjernedøde,
egocentrerede, forbrugsliderlige tosser, der har flexlån og rentefrie
lån, og som ikke lagde til side i gode tider, kan regne med støtte fra
alle vi andre i dette solidariske land

(Sådan meget kort fortalt).

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 07:47

> [...]
> udbetalt hele sin løn.
>
> Men rigtigt - i devaluerede islandske kroner, så hvad gør en klog

Man kan godt se at du hverken er cand.polit. som Nyrup og Lykkeroft,
eller cand.oecon. som Fogh og Lene Espersen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-08 08:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Man kan godt se at du hverken er cand.polit. som Nyrup og Lykkeroft,
> eller cand.oecon. som Fogh og Lene Espersen.

Korrekt, men jeg håber, det ikke gør noget

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-08 09:18

> Korrekt, men jeg håber, det ikke gør noget

Næh, men en økonom ville aldrig have udtalt sig så 'skråsikkert' om at
de jo 'bare' kunne købe islandsk.

Selv fiskeri og landbrug gør jo brug af importerede varer - som olie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 01-11-08 10:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Næh, men en økonom ville aldrig have udtalt sig så 'skråsikkert' om at
> de jo 'bare' kunne købe islandsk.
>
> Selv fiskeri og landbrug gør jo brug af importerede varer - som olie.

Du må endelig ikke opfatte mine udtalelser som skråsikre - sådan taler
jeg bare

Og når jeg, som nogle opfatter det, generaliserer, er det naturligvis
kun baseret på egne og af mig kendte oplevelser/erfaringer.

Det turde være en ganske almindelig indfaldsvinkel til/opfattelse af
enhver diskussion/samtale.

M.

Fra : Peter BP

Dato : 04-11-08 00:13

> Korrekt, men jeg håber, det ikke gør noget
>
> M.

Du skal ikke tage dig af Per Rønne. Han tror at det eneste argument man
behøver at anvende i en økonomisk debat er at vise dine eksamenpapirer
frem, og intet andet.

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 04-11-08 01:02

Peter BP skrev:

> Du skal ikke tage dig af Per Rønne. Han tror at det eneste argument man
> behøver at anvende i en økonomisk debat er at vise dine eksamenpapirer
> frem, og intet andet.

Jeg vidste ikke at Morten havde så fine eksamenspapirer at Per gerne
ville vise dem frem :)

Men, bortset fra det, mange akademikere ved meget om nogen ting. Om de
ting så er noget som almindelige mennesker kan bruge til noget, eller
bare har HØRT om før, er en helt anden historie. Mht til
nationaløkonomi skal jeg gerne indrømme at jeg gerne ville vide mere end
jeg gør i dag, inden jeg fik ansvaret for at der var overskud i kassen :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-08 01:13

> Jeg vidste ikke at Morten havde så fine eksamenspapirer at Per gerne
> ville vise dem frem :)

Hvis papirerne var fine, var der jo ligesom ikke så meget argument i at
vise dem frem. Det skal vel være noget i stil med: "Jeg kan godt forstå,
du vrøvler så meget med de eksamenspapirer".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-10-08 23:31

> [...]

> ikke kunne løbe rundt, nu bliver den så til Expert igen, men hvor længe

Her i Esbjerg er Merlin lige flyttet ud i det helt nye Esbjerg
Storcenter, der åbnede for to uger siden. Jeg var derude i eftermiddag,
og alle større ting var væk. Jeg fik en Apple miniDVI-DVI adapter, en
Tucano skin sleeve til MacBook 15,4" og drengene fik et spil til
Nintendo DS.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-10-08 11:42

Henrik Münster skrev den 28-10-2008 23:30:

> og alle større ting var væk. Jeg fik en Apple miniDVI-DVI adapter, en

Æv, kunne du ikke have købt en til mig også. Af en eller anden grund
bor jeg langt fra alle den slags udsalgssteder...

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-10-08 19:09

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Æv, kunne du ikke have købt en til mig også. Af en eller anden grund
> bor jeg langt fra alle den slags udsalgssteder...

De havde desværre kun én. Ellers havde jeg da gjort det. Der var også et
par andre adaptere, men ikke nogen, jeg skulle bruge. Det var vist
miniDVI->VGA, som jeg har, og så den der
miniDVI->AV-et-eller-andet-med-tv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 19:50

Henrik Münster wrote:

> De havde desværre kun én. Ellers havde jeg da gjort det. Der var også et
> par andre adaptere, men ikke nogen, jeg skulle bruge. Det var vist
> miniDVI->VGA, som jeg har, og så den der
> miniDVI->AV-et-eller-andet-med-tv.

Ja, jeg var en tur oppe i den store her i storcenter Nord... ALT
computergrej var væk ink. kabler, ledninger, dimser og dippedutter. -
ALT fotodrej, tasker - det jeg gik efter, - stativer, analoge film,
kameraer, linser. - Samtlige hylder var 100% tomme...

- Og der var kun 3 stk. DAB tilbage i radioafdelingen. De to blev
snuppet, bare på det minut, det tog mig at få fat i en ekspedient - Jeg
nuppede den sidste - til køkkenet. - og så lige en enkelt pakke DL
DVD'ere....

Det 'sjove' var, at vi kom til at snakke om fremtiden, og der er
åbenbart kræfter i konkursboet og Elbodan for, at radio+foto kæden
fremover kommer til at heddde 'Merlin'. Ekspedienten fortalte også, at
en af grundene til 'udsalget' skulle være, at både merlin og Expert
førte næsten de samme varenumre, + at Expert har en del highend
varenumre, Merlin ikke førte, og så skulle salget dels rydde op, dels
for at undgå et dobbeltbogholderi i en overgangsfase, så at samme vare
ikke i længere tid ville have to forskellige varenumre og dermed kunne
give kaos i systemerne... Nå, men lad os nu se, hvad der sker...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 20:04

> Ekspedienten fortalte også, at
> en af grundene til 'udsalget' skulle være, at både merlin og Expert
> førte næsten de samme varenumre,

forkert .. Merlins varelager tilhører boet og var derudover pantsat for
ca. 35 millioner ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-10-08 20:44

Thomas von Hassel wrote:

> forkert .. Merlins varelager tilhører boet og var derudover pantsat for
> ca. 35 millioner ..

Både og... Elbodan kunne godt have overtaget varelageret, hvis de
ønskede det. Men det ville de ikke. Jvf. DR P1 Radioavisen skulle
varesortiment og varenumre 'strømlines', - så det passer jo meget godt
med det, ekspedienten sagde. - Men alt andet lige, så er det da en
fordel for kreditorerne, at de har fået mulighed for at sælge, fremfor
en egentlig konkurs, hvor intet jo er givet på forhånd.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-10-08 21:30

> [...]
> fordel for kreditorerne, at de har fået mulighed for at sælge, fremfor
> en egentlig konkurs, hvor intet jo er givet på forhånd.

Iflg. det jeg læste på comon.dk så skylder kæden og dermed de islandske
"bagmænd" et 3 cifret millionbeløb ...

Jeg tror godt vi kan forvente at alt hvad der har islandske "rødder"
sidder meget usikkert på stolen i øjeblikket ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-10-08 01:33

> [...]
> ikke i længere tid ville have to forskellige varenumre og dermed kunne
> give kaos i systemerne... Nå, men lad os nu se, hvad der sker...

Men Expert er vel ikke Mac-forhandler?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 30-10-08 01:54

> Men Expert er vel ikke Mac-forhandler?

Keine Mac-kleiner der.

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-10-08 03:52

Henrik Münster wrote:

> Men Expert er vel ikke Mac-forhandler?

Det har de ihvertfald været... Expert Radiohuset her i Århus var den
næststørste forhandler efter ComputerMac, men da radiohuset blev lagt
sammen med Fredgård, gorde de ikke meget i Mac her i byen. - Det er
først kommet igen efter at Fredgård, Radio Thygesen og Fona blev
fusioneret til ét stort landsdækkende firma. - Så hvis Expert ikke er
Mac certificeret, kan de vel blive det - igen...

mvh. Erik Richard