MacBook Pro nu Energy Star compliant
Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-08 11:24

Jeg læste i Macworlds anmeldelse, at MacBook Pro nu for første gang er
Energy Star compliant, som det hedder. Det undrer mig da. Jeg har altid
bildt mig ind, at en bærbar computer har et minimalt strømforbrug og
derfor er meget miljøvenlig. En almindelig hjemmecomputer må da bruger
langt mere strøm. Hvorfor opfylder de hidtidige modeller af MacBook Pro
så ikke kravene i Energy Star?

<http://www.macworld.com/article/136269/2008/10/macbookpro.html>
(se side 2)
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 26-10-08 13:24

Henrik Münster skrev:
> [...]
> derfor er meget miljøvenlig. En almindelig hjemmecomputer må da bruger
> langt mere strøm. Hvorfor opfylder de hidtidige modeller af MacBook Pro

Hej Henrik

Kan det være lidt "a la dansk varefakta nævn"? Hvis man som
fødevareproducent vil have sit produkt deklareret med DVN så skal man
selv indsende det til bedømmelse og betale hvad det koster.

Hvis Apple ikke tidligere har indsendt produkter mhp Energy Star
mærkning, men nu pludselig er blevet interesseret i dette for at vise
hvor energibevidste de er (i disse klimatider) ja så kan det være
forklaringen.

En anden ting: De bruger vist mindre energi de bærbare end laptops. Men
hvis man skal deklarere er man vel nødt til at sammenligne æbler med
æbler og pærer med pærer? Kan være der er en norm for hvad en bærbar
skal ned på i energiforbrug før at det udløser certificeringen - uagtet
at den under alle omstændigheder bruger mindre energi end end stationær.

Positivt er det da at de har fået fokus på det. Jeg så at også miljøet
skulle være tilgodeset i deres produktion af de nye unibody Macbooks.
Rart, men det er jo også nødvendigt efter den dårlige publicity Apple
tidlifere har haft fra især miljøorganisationer.

Hilsen Jesper

Fra : Morten Lind

Dato : 26-10-08 15:23

Jesper Mehlsen <jespermehlsenFJERNDETTE@gmail.com> wrote:

> [...]
> Rart, men det er jo også nødvendigt efter den dårlige publicity Apple
> tidlifere har haft fra især miljøorganisationer.

Apple har haft Energy Star på de stationære i mindst otte år.

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-08 16:42

Henrik Münster wrote:
> [...]
> derfor er meget miljøvenlig. En almindelig hjemmecomputer må da bruger
> langt mere strøm. Hvorfor opfylder de hidtidige modeller af MacBook Pro

Øøh...? - der er da vist noget MacWorld har misforstået... Selv min
gamle PowerBook 165 er da Energy Star certificeret - et lille rundt
mærkat under bunden med et 'ESxxxx' og 'Energy Star Compliant' i cirkel
omkring, og min nu desværre 'afdøde' Apple Portrait 16" A4 skærm var
EnergyStar mærket. - Men det kan være, de tænker på de ændringer, der
kom i - svjh. - 2005, hvor kravene blev strammet en smule....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 17:41

> [...]
> EnergyStar mærket. - Men det kan være, de tænker på de ændringer, der
> kom i - svjh. - 2005, hvor kravene blev strammet en smule....

De mener måske EPEAT gold rating ... ifølge apple's egen specs side så
er den gamle macbook pro også energy star compliant, men kun EPEAT
silver ...

/thomas