Glossy eller mat
Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-10-08 08:52

Har lige siddet hele natten og arbejdet med en Macbook og en HP, begge
med glossy skærme, i et miljø med lysstofrør i loftet, og masser af
andre lamper. Jeg var temmelig overrasket over hvor klare og letlæselige
skærmene var.
Jeg fornemmede også en særlig træthed jeg tilskriver den glossyskærm,
men jeg blev rigtigt meget i tvivl, om ikke der er sket noget helt nyt
her.

Er der nogen som har prøvet at have den forrige MBP stående ved siden af
den nye glossy MBP? Og kan fortælle om oplevelsen?

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 10:07

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen som har prøvet at have den forrige MBP stående ved siden af
> den nye glossy MBP? Og kan fortælle om oplevelsen?

nu har jeg ikke haft dem stående lige ved siden af hinanden, men jeg er
gået fra en MBP til en ny macbook efter at have arbejdet på MBP'en i ca.
2 år .. og PowerBooks før det .. og jeg har vendte mig til den glossy
skærm 100%. Jeg bliver f.eks. ikke mere eller mindre træt i hovedet af
at arbejde på den. Og den kræver blot en smule mere "placerings
arbejede" så man f.eks. ikke har reflektionen af et lyst vindue i et
ellers mørkt rum i skærmen ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-10-08 09:54

> [...]
> at arbejde på den. Og den kræver blot en smule mere "placerings
> arbejede" så man f.eks. ikke har reflektionen af et lyst vindue i et

Havde MBP'en LED? (Kom sidst i 2007).

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 11:26

> Havde MBP'en LED? (Kom sidst i 2007).

nix .. det var en 1. generations mbp

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-10-08 10:49

> [...]

> Er der nogen som har prøvet at have den forrige MBP stående ved siden af
> den nye glossy MBP? Og kan fortælle om oplevelsen?

Savner man lidt igangsætning, så er der lidt på engelsk her:

http://www.screentekinc.com/pixelbright-lcds.shtml
http://www.popularmechanics.com/technology/how_to/4213062.html
http://arstechnica.com/news.ars/post/20061018-8022.html

(Kilde: http://www.squidoo.com/matte-vs-glossy-screens)

Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 26-10-08 22:04

flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote in

> [...]
>
> Er der nogen som har prøvet at have den forrige MBP stående ved
> siden af den nye glossy MBP? Og kan fortælle om oplevelsen?

Du mener sammenligning mellem glossy og mat? Men hvad med
sammenligning mellem gammel glossy og ny LED-glossy? Det ville også
være interessant om der var nogen forskel, udover at den skulle tænde
hurtigere.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-10-08 21:09

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote in

> Du mener sammenligning mellem glossy og mat?

Ja, men under samme forudsætninger.

> Men hvad med
> sammenligning mellem gammel glossy og ny LED-glossy? Det ville også
> være interessant om der var nogen forskel, udover at den skulle tænde
> hurtigere.

Nej. Vi taler om en helt anden boldgade med LED skærme.
Den gamle MBP-skærm uden LED var i øvrigt ikke populær, og det er helt
forventeligt. Men den forrige MBP lever netop op til at være både mat
_og_ med LED.

Flemming Rubini

Fra : rt

Dato : 26-10-08 22:35

> [...]
> Den gamle MBP-skærm uden LED var i øvrigt ikke populær, og det
> er helt forventeligt. Men den forrige MBP lever netop op til at

Ahh, ok. JEg troede ikke de forrige var med LED. My bad...

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-10-08 22:49

rt <trusellruneFJERN@hotmail.com> wrote:

> flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote in

> Ahh, ok. JEg troede ikke de forrige var med LED. My bad...

Det har de haft fra juni 2007. Det er altså de to foregående
generationer: Mid/late 2007 samt early 2008, der kom i februar 2008.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : rt

Dato : 27-10-08 14:28

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in

> Det har de haft fra juni 2007. Det er altså de to foregående
> generationer: Mid/late 2007 samt early 2008, der kom i februar
> 2008.

Hmm, ja. Når jeg tænker efter, var jeg egentlig klar over, at den
forrige fra februar i år havde LED - da overvejede jeg nemlig at
købe.

--
De bedste hilsner,

/rt

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-10-08 09:45

> Har lige siddet hele natten og arbejdet ...... i et miljø med lysstofrør i
> loftet ...... Jeg fornemmede også en særlig træthed jeg tilskriver den
> glossyskærm

Tja, hvis man læser, hvad du selv skriver, er det vist mere end almindeligt
uvidenskabeligt at konkludere noget om, hvorvidt man bliver træt med glossy.

- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 10:54

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Tja, hvis man læser, hvad du selv skriver, er det vist mere end almindeligt
> uvidenskabeligt at konkludere noget om, hvorvidt man bliver træt med glossy.

Den bad jeg selv om. For du tænker formentlig på lyset i loftet. Men
lysstofrør er i dag mange ting. Vores loft er besat med de specielle
"blinde" venlige afskæmede lavenergilamper. Med inddirekte belysning.
Nogle kostbare sataner. Det jeg mente var bare at der var mange
lyskilder, også nogen der kunne gå direkte i skærmen, men hvor man
skulle slukke skærmen for at opdage det.

Litteraturen er ret enig om at i miljøer med blandet kunstigt lys, så
har de matte skærme en fordel. Så på en måde er jeg forudindtaget.
Derfor er det interessant, at jeg personlig oplever at det ikke længere
er så enkelt. For selv om jeg klart blev træt, så er min pointe, at det
nu er en afvejning af flere ligeværdige forhold. Måske skal man bare
sørge for at holde pauser. Ikke sandt.

En mat skærm diffundere lyset ud i alle retninger, men det ser ud til at
de glossy, har en filterfunktion, der dels hindrer at sløre
skærmbilledet, og som dels forøger kontrasten af billedet, ved netop
ikke at sprede lys rundt i skærmmaterialet.

Vi har masser af computerskærme igang, men de to bærbare med
glossyskærme skilte sig ud, og tillad mig lige et sidespring, og en lidt
mærkelig sammenligning: ligesom piger med lippgloss. På de rettte
tidspunkter inciterende, og på andre tidspunkter bare distraherende

Og så den lidt syrede afdeling. Jeg mener at øjet er i stand til at
opfatte kvanter af lys. Denne sansemæssige registrering hjernen skal
foretage, er spild af tid, hvis lyset ikke bibringer relevant
information. Derfor skal den undgåes.
En glasplade (glossyskærm) reflektere betydelige mængder af lys.
Og derfor må vi have Hercule Poirot klonet med Hawkings og måske MRP på
banen, not?

Flemming Rubini

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-10-08 11:15

> [...]
> En glasplade (glossyskærm) reflektere betydelige mængder af lys.
> Og derfor må vi have Hercule Poirot klonet med Hawkings og måske MRP på

Fin forklaring.
Det jeg hæftede mig ved var "hele natten" + "arbejdet" + "lysstofrør".
Ikke kun lysstofrør. Problemet med lysstofrør er, at de dels blinker med 50
Hz, dels udsender lys i mange kedelige farver bla. grønne nuancer. De har et
begrænset farvespektrum. Begge dele er trættende og moderne afskærmning
hjælper ikke.

Wiki fortæller om de mange grimme ting, bl.a. depersonalization! så pas bare
på!
Måske lider du af CFS??

Elimination of fluorescent lighting is appropriate for several conditions.
In addition to causing headache and fatigue,[10] and problems with light
sensitivity,[11] they are listed as problematic for individuals with
epilepsy,[12] lupus,[13] chronic fatigue syndrome, and vertigo[14] Research
on this is very limited. Fluorescent lighting can also induce
depersonalization & derealization, subsequently, it can make
depersonalization disorder worse.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flourescent_tube#Health_issues
http://www.jan.wvu.edu/media/cfs.html

Alt dette med et smil:
- Mikael

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 11:34

> [...]
> Research on this is very limited. Fluorescent lighting can also induce
> depersonalization & derealization, subsequently, it can make

Og det bliver vist helt morbid humor, værkstedshumor, eller på ghettosk,
rigtigt sygt!, hvis jeg tilføjer, at rummet er en psykiatrisk skadestue

--
Med venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-10-08 11:38

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Og det bliver vist helt morbid humor, værkstedshumor, eller på ghettosk,
> rigtigt sygt!, hvis jeg tilføjer, at rummet er en psykiatrisk skadestue

bare vent når alm. pærer bliver forbudt og vi alle fylder vores hjem med
sparepærer ... du får travlt på din skadestue ..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-10-08 13:00

Flemming Rubini skrev den 27-10-2008 11:34:

> Og det bliver vist helt morbid humor, værkstedshumor, eller på ghettosk,
> rigtigt sygt!, hvis jeg tilføjer, at rummet er en psykiatrisk skadestue

Er vi inde i noget jobsikring her?

Eller en normalisering af patienterne?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 27-10-08 13:45

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Er vi inde i noget jobsikring her?
>
> Eller en normalisering af patienterne?

nah, ptt. har ikke adgang til kontoret, "Modtagelsen" er lige blive
renoveret med eneværelser etc. Så det var mest for sjov.
Menman har valgt at nattelukke den, hvorfor der var tid til at prøve at
løse diverse it-problemer.

Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 29-10-08 14:40

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> ligesom piger med lippgloss. På de rettte
> tidspunkter inciterende, og på andre tidspunkter bare distraherende

Særligt, når man skal kysse og det smager af plastichindbær

M.