NTFS på Mac
Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-08 10:35

Jeg ser netop denne betalingsløsning:

<http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>

Er der nogen der har erfaring med den sammenlignet med den 'gratis'
løsning? Og hvad med MS' rettigheder?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-08 12:13

Per Rønne wrote:
> Jeg ser netop denne betalingsløsning:
>
> <http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/>
>
> Er der nogen der har erfaring med den sammenlignet med den 'gratis'
> løsning?

Øh - gratis løsning? - Jeg er da un stødt på den her fra Paragon... -
Den fungerer ganske udmærket på min MacPro

> Og hvad med MS' rettigheder?

Mener du licensrettigheder? - så er det vel ikke være end at Diskværktøj
også kan formattere i NTFS...

Mener du læse/skriverettigheder til/fra disk, så har jeg endnu ikke
stødt på problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-08 12:41

Der er http://code.google.com/p/macfuse/ ...

> Mener du licensrettigheder? - så er det vel ikke være end at Diskværktøj
> også kan formattere i NTFS...

diskværktøj kan kun formatere i FAT32 .. NFTS er stadig et lukket system
som Microsoft sidder tungt på. Jeg gætter på at Paragon har måttet gætte
sig til og lave reverse engneering for at få det til at virke ..

Fra : Snorre Berg

Dato : 25-10-08 13:26

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> som Microsoft sidder tungt på. Jeg gætter på at Paragon har måttet gætte
> sig til og lave reverse engneering for at få det til at virke ..

Er ikke dette i strid med amerikansk lovivning?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-08 13:39

Snorre Berg <snorreberg@mac.com> wrote:

> Er ikke dette i strid med amerikansk lovivning?

jo .. egentlig, men det er jo bare et gæt, men jeg kan ikke se på deres
side at de skulle have betalt Microsoft for at få lov til at licenciere
ntfs ..

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-08 13:41

> jo .. egentlig, men det er jo bare et gæt, men jeg kan ikke se på deres
> side at de skulle have betalt Microsoft for at få lov til at licenciere
> ntfs ..

sorry, jeg skulle have ledt 2 minutter længere:

<http://www.paragon-software.com/ntfs/>

"The exact file system specification is a trade secret, although (since
NTFS v3.00) it can be licensed commercially from Microsoft through their
Intellectual Property Licensing program."

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-08 13:42

> [...]
> NTFS v3.00) it can be licensed commercially from Microsoft through their
> Intellectual Property Licensing program."

Alene af den grund vil jeg nok holde mig til Paragans løsning frem for
de gratis/open source udgaver der findes ... det forsvarer også prisen.

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-08 13:54

> Alene af den grund vil jeg nok holde mig til Paragans løsning frem for
> de gratis/open source udgaver der findes ... det forsvarer også prisen.

Det gør det vel også mere sandsynligt at løsningen rent faktisk er
rimeligt fejlfri.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-08 20:21

Thomas von Hassel wrote:

> Der er http://code.google.com/p/macfuse/ ...

OK, jeg har så kun brugt den anden...

> diskværktøj kan kun formatere i FAT32 .. NFTS er stadig et lukket system
> som Microsoft sidder tungt på. Jeg gætter på at Paragon har måttet gætte
> sig til og lave reverse engneering for at få det til at virke ..

?? - Jeg har altså 2 forskellige "windows NT filesystem 3G" og "windows
NT Filesystem" tilgængelig under 'Partition' i Diskværktøj på min
MacPro. Og jeg har rent faktisk brugt nr. 2, da jeg formatterede min XP
disk med MBR tabel. Disken registreres som værende en NTFS disk af både
paragon softwaren og af XPPro. og hvis jeg prøver at kopere noget til
den, får jeg ganske enkelt at vide, at jeg kun har læseadgang!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-10-08 21:34

> [...]
> paragon softwaren og af XPPro. og hvis jeg prøver at kopere noget til
> den, får jeg ganske enkelt at vide, at jeg kun har læseadgang!

Det er XP installeren som har formatteret den som NTFS ... under
partition har du mulighed for GUID, Apple Partition Map og MBR. Hvis du
har flere muligheder så må du gerne sende et screenshot .. min mail
virker

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-10-08 23:25

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> partition har du mulighed for GUID, Apple Partition Map og MBR. Hvis du
> har flere muligheder så må du gerne sende et screenshot .. min mail

Beklager Thomas, men som jeg har skrevet nogle gange nu de sidste par
dage, så har jeg pt. ingen XP på computeren, Og det er altså *IKKE* XP,
der har formatteret den disk. og for at foregribe evt. andre
kommentarer, så er alt, hvad der hedder BootCamp indstillinger og
Parallels Tools og Parallels indstillinger totalt slettet fra min
normale 10.5.x bootdisk.

De to NTFS muligheder kommer frem uanset, om jeg sætter partition prefs
til GUID, APM eller MBR!

Jeg har lige dobbeltchecket på min Tiger disk, der er med GUID tabel, og
den kan jeg også formattere i NTFS og NTFS 3G. Den tredie disk, der lige
nu sidder i maskinen er med MBR tabel, da den skal bruges som arkivdisk
til både Mac OS og XPPro, men stadig er filstrukturen HFS+(Journalized),
hvilket XPPro læser uden videre, når først Parallels Tools er
installeret, så disken fungerer i realiteten som et D drev til XP, - når
XP vel at mærke er på computeren, hvilket den altså ikke pt er!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-10-08 09:43

> [...]
> installeret, så disken fungerer i realiteten som et D drev til XP, - når
> XP vel at mærke er på computeren, hvilket den altså ikke pt er!

Så har du jo installeret MacFUSE eller Paragons nfts stumper .. det
eneste jeg siger er at en "clean" 10.5 kan ikke formatere i ntfs ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-10-08 13:34

Thomas von Hassel wrote:

> Så har du jo installeret MacFUSE eller Paragons nfts stumper .. det
> eneste jeg siger er at en "clean" 10.5 kan ikke formatere i ntfs ..

Ja, jeg har Paragon installeret, men den har INTET med Diskværktøj at
gøre. Desuden kunne jeg uden videre formattere i NTFS, før Paragon blev
installeret. - Jeg kan jo desværre ikke vise det på andre maskiner, da
det kun er på IntelMacs, man kan formattere i NTFS, og jeg har kun den
ene 10.5 installeret på min MacPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-10-08 14:05

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, jeg har Paragon installeret, men den har INTET med Diskværktøj at
> gøre. Desuden kunne jeg uden videre formattere i NTFS, før Paragon blev

Det kunne da være at Paragon listede en ekstra mulighed ind. Min
maskine kan i hvertfald ikke - checkede lige.

MÃ¥ske har du optimeret en ekstra driver ind?

> installeret. - Jeg kan jo desværre ikke vise det på andre maskiner, da
> det kun er på IntelMacs, man kan formattere i NTFS, og jeg har kun den
> ene 10.5 installeret på min MacPro...

Processoren har ikke afgørende betydning på mulige filsystemer som sådan.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 26-10-08 15:12

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kunne da være at Paragon listede en ekstra mulighed ind. Min
> maskine kan i hvertfald ikke - checkede lige.
>
> MÃ¥ske har du optimeret en ekstra driver ind?

Det eneste, jeg kan se, der er installeret, er en kontrolpane, hvor man
kan vælge, hvilke diske, der skal gives adgang til / ikke gives adgang
til. Lige nu står den til kun at give adgang til den halvdefekte disk,
der er NTFS formatteret med MBR tabel.

en hurtig søgning på ekstra/nye drivere giver intet resultat...

> Processoren har ikke afgørende betydning på mulige filsystemer som sådan.

Det må det på en eller anden måde alligevel have. - Jeg prøvede at
installere Paragon på min MDD (10.5.4), men her kom ingen muligheder for
NTFS formattering frem - udover de alm. Mac formater, kun DOs/FAT32 og
det normale UNIx filsystem, det har været muligt at bruge på Mac siden
Mac Os 8.1...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-10-08 16:42

> [...]
> NTFS formattering frem - udover de alm. Mac formater, kun DOs/FAT32 og
> det normale UNIx filsystem, det har været muligt at bruge på Mac siden

En af de allerførste ting man lærte i den sorte skole når man skulle
fejlsøge, var "pil kun ved EEN ting af gangen" og afgør herefter om det
var nok (sårn en praktisk udgave af den videnskabelige metode), og
problemet i forhold til dine maskiner er at der er MANGE ting der er
pillet ved og derfor umanerligt svært at afgøre hvilken af dem der er
den afgørende forskel.

Men jeg synes iøvrigt at det er godt du skriver om NTFS, da jeg faktisk
tror det bliver løsningen på mine eksterne USB-diske at jeg køber en
drivert til Mac'en. Det er alt andet lige det aller nemmeste (selvom
det er imod mine grundlæggende principper, er jeg mere pragmatisk end
principiel) og krudtet er EMM bedre brugt på andet :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 26-10-08 17:28

> [...]
> problemet i forhold til dine maskiner er at der er MANGE ting der er
> pillet ved og derfor umanerligt svært at afgøre hvilken af dem der er

Det vil vise sig, når jeg får den nye disk i og det hele omorganiseret,
så bliver der både en clean Tiger (den nuværende) og en clean Leopard +
den Leopard, hvor det hele er installeret - altså 'arbejdshesten'...

> [...]
> det er imod mine grundlæggende principper, er jeg mere pragmatisk end
> principiel) og krudtet er EMM bedre brugt på andet :)

Jeg har ihvertfald fundet ud af, at NTFS fungerer væsentlig bedre end
FAT32. - den første XPPro, der blev installert kørte på en FAT32
partition, og det kørte ad r.... til, så da det hele blev installeret på
en hel disk, valgte vi NTFs. - Jeg vil tro, det gav en forbedring i både
hastighed og performance i XP og XP+Parallels på mindst 20-30%...

Mht. køb af ekstern disk. - Køb dig en med både Firewire og USB, - så er
du helgarderet... - Fx. bliver mine Mercury diske med Oxford911+ FW400
chipsets direkte genkendt af XPPro uden installation af ekstra drivere.
- selvfølgelig skal jeg give XP tilladelse til at genkende dem..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 26-10-08 17:56

> [...]
> så bliver der både en clean Tiger (den nuværende) og en clean Leopard +
> den Leopard, hvor det hele er installeret - altså 'arbejdshesten'...

Den tid den glæde. Så får vi se om du får spist hele din hattehylde.

> [...]
> en hel disk, valgte vi NTFs. - Jeg vil tro, det gav en forbedring i både
> hastighed og performance i XP og XP+Parallels på mindst 20-30%...

Jeg kan sagtens forestille mig at den mere avancerede brug af disken i
NTFS kan give den fordel helt på egen hånd. Pyt, bare I er glade :)

Men XP kan installeres på FAT fordi NT kunne installeres på FAT fordi
man skulle kunne dualboote med Win95.

> Mht. køb af ekstern disk. - Køb dig en med både Firewire og USB, - så er
> du helgarderet... - Fx. bliver mine Mercury diske med Oxford911+ FW400

Tjah, jeg ser ingen grund til at bruge det ekstra mere. USB har vundet
på det markedssegment jeg befinder mig i.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 25-10-08 23:52

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Jeg har lige dobbeltchecket på min Tiger disk, der er med GUID tabel,
> og den kan jeg også formattere i NTFS og NTFS 3G.

NTFS 3G er med stor sandsynlig arbejdet fra Linux' NTFS
implementering, smidt ind i MacFUSE. Der er intet odiøst i at du kan
formattere NTFS på en GUID-baseret partition.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH