lydredigeringsprogram søges
Fra : thohei

Dato : 23-10-08 23:38

Hej Gruppe,
Kender I et godt, lille lydredigeringsprogram. Behovet er ikke stort
og det skal ikke blive kompliceret. Noget med at kunne klippe i mp3-
filer og gerne lægge op i fx tre spor. Og så kunne få een mp3-fil ud
af det til sidst.
Jeg så på et WavePad, men har ikke rigtig udforsket det. Kan det være
noget - det er nemlig gratis
På forhånd tak.
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 07:15

thohei <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> af det til sidst.
> Jeg så på et WavePad, men har ikke rigtig udforsket det. Kan det være

Erik kommer nok med en masse forslag om lidt, men du kan starte med
f.eks. Audacity:

<http://audacity.sourceforge.net/>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 12:35

Thomas von Hassel wrote:

> Erik kommer nok med en masse forslag om lidt, men du kan starte med
> f.eks. Audacity:
>
> <http://audacity.sourceforge.net/>

Ikke med en masse, men et par stykker...

Men først og fremmest... Hold dig langt væk fra Audacity på OS X 10.4.x
eller nyere. Den Audacity version, der er tilgængelig er elendig pga.,
at LameLib ikke fungerer på 10.4.x/10.5.x, - hvorfor er noget af en
gåde. - og den gamle stabile ver. 1.0.3 kører ikke på Tiger og
Leopard... - Jeg har prøvet med flere forskellige versioner af LameLib,
men der er ingen kontakt mellem programkernen og LameLib...

Den bedste er klart 'Amadeus Pro'. Den er enkel i opbygning og nem at
bruge og alligevel så avanceret, at selv prof brugere bruger den.
Amadeus pro arbejder standard med 2 kanaler eller 5.1 sorround, men kan
udvides til ihvertfald mindst 32 kanaler. [mere kunne jeg ikke få plads
til på skærmen.]

Dens 'lillebror 'Amadeus II' kan stadig købes. Det er en ren 2-kanals
stereo optage-/gegive-/redigeringsprogram med samme grundfeatures som
Pro versionen.

Gratis demo af begge kan hentes her - http://www.hairersoft.com/Welcome.html

Et lidt dårligere alternativ er 'Audiocorder 5.2'. - Jeg véd ikke helt
hvorfor, men den er dårligere til OS x end den var til Os 9.x. - Har
tendens til pludselig at afslutte uden varsel. Til andre tider kan den
køre i ugevis uden problemer...

Demo kan hentes her -
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10417

Jeg vil nok købe Amadeus Pro. - det er den bedste og man får langt mere
for pengene end ved at købe fx. Audiocorder eller andre af de mindre
lydprogrammer.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 12:45

> [...]
> Leopard... - Jeg har prøvet med flere forskellige versioner af LameLib,
> men der er ingen kontakt mellem programkernen og LameLib...

øh, kan godt være jeg er en idiot .. men det virker da fint ?

<http://audacity.sourceforge.net/download/beta_mac>

<http://audacity.sourceforge.net/help/faq?s=install&item=lame-mp3>

<http://lame.buanzo.com.ar/libmp3lame-osx-universal-3.97.zip>

både i 1.2.5 og 1.3.5 beta ... OS X 10.5.5 på Intel

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 14:10

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> <http://lame.buanzo.com.ar/libmp3lame-osx-universal-3.97.zip>
>
> både i 1.2.5 og 1.3.5 beta ... OS X 10.5.5 på Intel

Hvis du har fået det til at virke, så er du mere end heldig... Det er
altså ikke noget, jeg bare siger. - Jeg har _7_ forskellige systemer, -
og det virker kun på _1_ - en OS X 10.3.9! - 5 af de andre 6 systemer er
fuldstændig clean installs, hvor jeg har afprøvet det på, - INGEN af
stederne virker det. Desuden kender jeg adskillige andre, der har
lignende problemer med LameLib på 10.4.x og 10.5.x - men ikke på 10.3.x.
- Og det er ligegyldigt, om det er Intel eller PPC baserede maskiner.

Men OK, - jeg ville egentlig ikke have været inde på det, da det er ret
kompliceret. Men jeg har haft selve Audacity engine åbnet i en
decompiler, og her kan jeg se, at entry code til LameLib er anderledes i
den gamle ver. 1.0 og 1.1 end i 1.2.x og 1.3.x. Jeg har også prøvet blot
at ændre koden tilbage til den fra ver. 1.0.x/1.1, men det hjælper ikke
på 1.2/1.3. Mit gæt er, at en anden kodegruppe, der kobler til Apples
'CoreAudio' også er ændret. - Den har jeg ikke kigget på.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 14:15

> Hvis du har fået det til at virke, så er du mere end heldig...

Jeg har bare for sjov gjort det på to maskiner ... så helt held er det
ikke ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 14:17

> Jeg har bare for sjov gjort det på to maskiner ... så helt held er det
> ikke ...

Vi er enige om at man "blot" peger Audicity til den libmp3lame.dylib fil
som du henter fra det sidste link ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 14:36

Thomas von Hassel wrote:

> Vi er enige om at man "blot" peger Audicity til den libmp3lame.dylib fil
> som du henter fra det sidste link ?

Ja, eller til den nyeste ver. 3.98beta. - jeg har prøvet begge. - Ver.
3.96 og 3.98 virker fint på windows XP, - det gør 3.97 ikke. - Men
generelt virker Audacity bedre på Windows end på OS X...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-10-08 16:44

Thomas von Hassel skrev:

> Vi er enige om at man "blot" peger Audicity til den libmp3lame.dylib fil
> som du henter fra det sidste link ?

Jeg har lige gjort det ud fra ovenstående forklaring på min MacBook
under 10.5, og optaget en lydstump og eksporteret som MP3. Erik, måske
kan det også virke for dig så?

Det ser ud til at være et fint program for sårn en som mig :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-08 17:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg har lige gjort det ud fra ovenstående forklaring på min MacBook
> under 10.5, og optaget en lydstump og eksporteret som MP3. Erik, måske
> kan det også virke for dig så?

Hm, det gør den altså ikke - ikke på andet end min 10.3.9... - Gad vide,
om det kan skyldes, at jeg - som det eneste ekstra på de 4 af de 6
systemer - har installeret BIAS Peak CoreAudio istedet for Apples
CoreAudio. Men jeg tror det ikke, for så ville andre jo ikke have
problemet, da jeg ikke har installeret BIAS på andre end mine egne
maskiner...

> Det ser ud til at være et fint program for sårn en som mig :)

Prøv Amadeus, så vil du hurtigt finde ud af, hvad der er bedst.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-10-08 18:56

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> CoreAudio. Men jeg tror det ikke, for så ville andre jo ikke have
> problemet, da jeg ikke har installeret BIAS på andre end mine egne

Du kan vitterlig ikke lade være med at pille hva'?

Har du ikke en partition på din Mac Pro med en jomfruelig LEopard? Der
skulle det gerne virke.

> Prøv Amadeus, så vil du hurtigt finde ud af, hvad der er bedst.

Tror ikke jeg er så rig som dig, så jeg tager dig på ordet og bruger det
her indtil videre.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-08 20:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du kan vitterlig ikke lade være med at pille hva'?

Hvis 'pille' er at ville have det optimale, - nej, så kan jeg ikke lade
være.

> Har du ikke en partition på din Mac Pro med en jomfruelig LEopard? Der
> skulle det gerne virke.

Nej, det har jeg faktisk ikke, men det regner jeg med kommer på et
tidspunkt, når jeg får den dårlige disk udskiftet, da der så skal laves
en del om på de nuværende systemer og partitioner.

> Tror ikke jeg er så rig som dig, så jeg tager dig på ordet og bruger det
> her indtil videre.

$40USd for så godt et program som Amadeus Pro er altså usædvanlig
billig. - og så understøtter den jo lyd til _ts video som de rigtige DVD
film bruger. - Det eneste andet lydprogram for amatører og halvprofs,
der kan det samme er Adobes Soundbooth til $199USd... - I øvrigt kan jeg
se, at den nu er inkluderet i CS4...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 20:30

> Nej, det har jeg faktisk ikke, men det regner jeg med kommer på et
> tidspunkt, når jeg får den dårlige disk udskiftet, da der så skal laves
> en del om på de nuværende systemer og partitioner.

det er da længe at vente på at få en disk byttet er det ikke ?

> [...]
> film bruger. - Det eneste andet lydprogram for amatører og halvprofs,
> der kan det samme er Adobes Soundbooth til $199USd... - I øvrigt kan jeg

Soundbooth er inkluderet i _visse_ CS4 pakker... ligesom Soundbooth var
inkluderet i visse CS3 pakker ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 21:22

Thomas von Hassel wrote:

> det er da længe at vente på at få en disk byttet er det ikke ?

Måske, men lige for tiden er jeg næsten ikke istand til at løfte noget
som helst, så jeg må vente, til der kommer en, der kan hjælpe med
'operationen'... Det er ikke særlig rart, når jeg nærmest kun kan bruge
én hånd.

> Soundbooth er inkluderet i _visse_ CS4 pakker... ligesom Soundbooth var
> inkluderet i visse CS3 pakker ..

såvidt jeg så på Adobes hjemmeside, da jeg checkede prisen, så er den
med nu i alle CS4 pakker. - Mht. CS3, så er den ihvertfald ikke med på
CS3 Designstudio Premium....

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-10-08 21:26

> [...]
> som helst, så jeg må vente, til der kommer en, der kan hjælpe med
> 'operationen'... Det er ikke særlig rart, når jeg nærmest kun kan bruge

ah på den måde .. jeg trode du mente du havde fået en ny disk hjem
istedet for den defekte ..

> såvidt jeg så på Adobes hjemmeside, da jeg checkede prisen, så er den
> med nu i alle CS4 pakker.

nej:

<http://www.adobe.com/products/creativesuite/compare/>

>- Mht. CS3, så er den ihvertfald ikke med på
> CS3 Designstudio Premium....

korrekt .. den var med i web premium, production og master collection ..

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-10-08 22:15

Thomas von Hassel wrote:

> ah på den måde .. jeg trode du mente du havde fået en ny disk hjem
> istedet for den defekte ..

Der ligger skam en disk og glor på mig. - Jeg kan simpelthen ikke løfte
MacPro'en ned fra den platform, den står på..-( - Irriterende, - jeg vil
jo også gerne have min xP til at fungere igen...

> nej:
> <http://www.adobe.com/products/creativesuite/compare/>

OK, jeg så kun på introsiden til Soundbooth...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-10-08 22:39

> Hvis 'pille' er at ville have det optimale, - nej, så kan jeg ikke lade
> være.

Det er jo ikke optimalt hvis det ikke virker som det skal :)

> Nej, det har jeg faktisk ikke, men det regner jeg med kommer på et
> tidspunkt, når jeg får den dårlige disk udskiftet, da der så skal laves
> en del om på de nuværende systemer og partitioner.

Kan Diskværktøj/Boot Camp ikke hjælpe med at krympe en partition? Du
skal da have noget der ikke er pillet ved så du kan se om det er pga
pilleriet det ikke virker.

> [...]
> film bruger. - Det eneste andet lydprogram for amatører og halvprofs,
> der kan det samme er Adobes Soundbooth til $199USd... - I øvrigt kan jeg

Nåh, vi er i DET prisleje. Synes bare det bliver dyrt så hurtigt.

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 24-10-08 23:13

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er jo ikke optimalt hvis det ikke virker som det skal :)

Måske, men jeg foretrækker, at Amadeus Pro og BIAS Peak kører optimalt
med mit Firewire lydkort og mixerpult fremfor Audacity.

> Kan Diskværktøj/Boot Camp ikke hjælpe med at krympe en partition? Du
> skal da have noget der ikke er pillet ved så du kan se om det er pga
> pilleriet det ikke virker.

Jeg har en splinternyh 500gb disk liggende klar til, den kan blive
monteret, når jeg igen bliver istand til det, eller kan få en kammerat
til at gøre det for mig. - Som jeg har svaret Thomas, så kan jeg lige nu
end ikke løfte den ned fra den lille platform, den står på... - temmelig
irriterende.

mvh. Erik Richard

Fra : thohei

Dato : 24-10-08 07:54

Umiddelbart kan jeg fint få audacity til at fungerer, så jeg starter
lige med det, da det jo er gratis
Jeg vender nok tilbage med spørgsmål når jeg får det prøvet
ordentligt.
Thomas

Fra : thohei

Dato : 24-10-08 09:49

On Oct 24, 5:43 pm, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> kan det også virke for dig så?
>
> Det ser ud til at være et fint program for sårn en som mig :)

Også fint her på i iMac 2.16 ghz med 10.5, men jeg skal om egenlig
bruge den på en powerbook 1.65 med 10.4.11. Vi får se....