Udvælge data
Fra : Ivanowitz

Dato : 26-10-08 08:43

Jeg skal finde tekster efter placering i en lang række tekst strenge.
Kriterierne er:
Alt hvad der står før første komma
Alt hvad der står efter sidste komma.
Der kan være fra 1 til 5 kommaer.
Hvordan griber jeg den an?

--
Ivanowitz

Fra : Carsten

Dato : 26-10-08 09:25

"Ivanowitz" <virker@sæføli.ik> skrev i en meddelelse
> Jeg skal finde tekster efter placering i en lang række tekst strenge.
> [...]

as in: "Hovsa, sagde manden, da han tabte et æg, der ikke var kogt endnu"

= "Hovsa" og "der ikke var kogt endnu" ??

eller: "Hovsa, sagde manden"

= "Hovsa" og "sagde manden" ??

I givet fald så skal du bare kombinere følgende:

$kfirst = strrpos($kommas, ",");

...og hvis den giver et resultat så scan efter sidste komma med:

$ksidst = 0;
while($ksidst > -1 and $kommas{$ksidst} <> ',') $ksidst--;

Nu har du position for første og sidste komma og det kan godt være samme
komma du har fundet.

Carsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-08 13:29

Ivanowitz skrev:

> Alt hvad der står før første komma
> Alt hvad der står efter sidste komma.
> Der kan være fra 1 til 5 kommaer.

> Hvordan griber jeg den an?

$tekst='Hvordan, griber, jeg, den an?';
$temp=explode(',',$tekst);
$first=$temp[0];
$last=end($temp);

Så går jeg ud fra at der ikke er 0 kommaer. Hvis det er
tilfældet, vil $first og $last være ens (men det gør måske heller
ikke noget). Der er heller ikke test på om teksten er tom.

--
Bertel