rimelig rep tid
Fra : BNS

Dato : 21-10-08 11:58

har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
vide der vil gå tre uger ca ..

mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven

Fra : Søren Blom

Dato : 21-10-08 13:08

"BNS" <Tele-mobil@tele-mobil.dk> skrev
> har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
> vide der vil gå tre uger ca ..
>
> mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven

3 uger er faktisk hurtigt, så det er ingen for rimeligheds grænser, det er
jo ikke en hvilket som helst værksted der kan lave en harddisk.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 21-10-08 13:17

BNS skrev:
> har dags dato indleveret min 500 gb harddisk til rep i Aldi og får så at
> vide der vil gå tre uger ca ..
>
> mit spørgsmål hvad er rimelig rep tid iflg købe loven

Det siger købeloven ikke noget om.

- cep

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-08 13:57

"\"Claus E. Petersen\" <\"snurrberget\"@" <"REMOVE> skrev:

> Det siger købeloven ikke noget om.

Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
købelovens "rimelig tid" betyder.

--
Bertel

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 21-10-08 17:47

> Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
> købelovens "rimelig tid" betyder.

Tja og en harddisk er en rimlig kompeks sag at reppe på så mon ikke 3 uger
nemt kan accepteres på et sådanne stykke elektronik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-08 18:12

Johnny Kjeldsen skrev:

> Tja og en harddisk er en rimlig kompeks sag at reppe på så mon ikke 3 uger
> nemt kan accepteres på et sådanne stykke elektronik

Hvad der kan accepteres, afhænger ikke af hvor kompleks opgaven
er, men af hvad der er rimeligt for brugeren. 3 uger er lang tid
at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i
samme klasse.

Hvis sælger ikke kan overholde rimelig tid, genindtræder køberens
fire mangelsbeføjelser.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-08 18:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
> snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i

Jow jow, der er slet ingen forskel vel :(

> Hvis sælger ikke kan overholde rimelig tid, genindtræder køberens
> fire mangelsbeføjelser.

Det er jo ikke hvad du mener at forbrugerstyrelsen mener
det handler om. Aldi kan IKKE rep. harddisken, så derfra
skal den videre til deres leverandør, som nok i sidste ende
sender den til fabrikanten for at modtage en ny retur og så
er de 3 uger nok også gået....alt i alt vil det nok også være
at definere som rimelig tid.

Du kommenterer alt for ofte noget uden der er sammenhæng
imellem spørgsmålet og det intetsigende svar du kommer ud
med

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 21-10-08 22:23

<Just> writes:

> [...]
> for at modtage en ny retur og så er de 3 uger nok også gået....alt i
> alt vil det nok også være at definere som rimelig tid.

Det er kundens garanti uvedkommende, hvad sælgeren roder sig ud i. Så
derfor er "rimelig tid" ikke bundet op på hverken produktets
oprindelsesland, eller antallet af led mellem producent og sælger.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : alexbo

Dato : 21-10-08 22:04

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> at måtte undvære sin pc. Jeg mener at Forbrugerklagenævnet
> snakker om maks to uger ved mobiler, og jeg vil anbrige en pc i

Joh, men mon ikke der er tale om en løs harddisk,
jeg mener at huske at ALDI har solgtsådanne harddiske passene til en
dockingstation på en Medion PC.

His også køber ønsker at data skal reddes kan man ikke bare tilbyde en anden
renoveret.

mvh
Alex Christensen

Fra : \"Claus E. Petersen\

Dato : 21-10-08 18:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg synes ikke det var svært at forstå at der spurgtes om hvad
> købelovens "rimelig tid" betyder.

Det siger købeloven stadig intet om.
Betydningen af "rimelig" er en anelse svær.
Særligt for et specielt komponent som i praksis ikke *kan* repareres,
simpelthen fordi at produktionslinien kun er beregnet på at producere
nye enheder.
I dette tilfælde (harddisk) er der simpelthen tale om hvor lang tid det
tager før forhandlerens leverandør fremsender en erstatning for produktet.
Om den tid så er "rimelig" er vel basalt set afhængig af om kunden vil
acceptere det eller ej.

- cep

Fra : Morten

Dato : 22-10-08 09:53

> [...]
> Særligt for et specielt komponent som i praksis ikke *kan* repareres,
> simpelthen fordi at produktionslinien kun er beregnet på at producere nye

Jo, de kan godt "repareres". I praksis sker der det, at kasse og evt.
elektronik genbruges, opdateres med nyeste firmware, får nyt serienummer mv.
Men selve den kritiske indmad med skriver og læsehoved erstattes af nyt.

Så selvom kunden i princippet vil kunne få "sin" disk tilbage er det i
praksis bedøvende ligegyldigt. Skal data reddes må disken til et
dataredningsfirma (visse fabrikanter tilbyder vist dataredning mod
betaling). Backup er en god ting ;)

Mvh
Morten

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 26-10-08 17:55

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> praksis bedøvende ligegyldigt. Skal data reddes må disken til et
> dataredningsfirma (visse fabrikanter tilbyder vist dataredning mod

Ja særligt hvis man ikke har penge nok til en dataredning