Hvordan "bruger" man ventiler i vinduer?
Fra : Heidi

Dato : 22-10-08 16:12

Vi er ved at få nye vinduer og terrassedøre i (træ/alu), og de fleste
elementer har vi fået med tryk-ventiler indbygget (fra Rationel).
Og det er jo smart nok - men jeg er egentlig i tvivl om hvordan det er
meningen man skal bruge de ventiler - så hvad gør i der har dem? (Jeg
bestilte det egentlig mest fordi jeg læste et sted, at det SKULLE man
bare have, når man alligevel skulle have nyt )
Skal de stå åbne hele tiden? Bruger man dem til at lufte ud med i stedet
for den gængse metode med at åbne vinduer og døre i 5-10 min.? Eller
hvad er formålet egentlig med dem? (Udover at få luft ind, selvfølgelig
)

--
Heidi

Fra : Kim

Dato : 22-10-08 17:47

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> for den gængse metode med at åbne vinduer og døre i 5-10 min.? Eller
> hvad er formålet egentlig med dem? (Udover at få luft ind, selvfølgelig

Hvad med at spørge leverandøren ??
Et gæt kunne være, at de skal åbnes hvis der er problemer med
dug på ruden...

Mvh, Kim

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 22-10-08 18:08

Heidi skrev:
> [...]
> for den gængse metode med at åbne vinduer og døre i 5-10 min.? Eller
> hvad er formålet egentlig med dem? (Udover at få luft ind, selvfølgelig

Jeg har fravalgt ventiler på de fleste af mine nye vinduer fordi der
ikke er behov for dem og fordi de selv om de er lukkede giver lidt utæthed.

De er beregnet til udluftning, ligesom at have vinduet på klem, men som
du ved, så er det ikke nogen god idé at lufte ud på den måde. Det er
bedre at lufte kraftigt ud, gerne med gennemtræk, i kort tid.

--
Niels

Fra : Klaus G.

Dato : 23-10-08 04:42

> De er beregnet til udluftning, ligesom at have vinduet på klem, men som du
> ved, så er det ikke nogen god idé at lufte ud på den måde. Det er bedre at
> lufte kraftigt ud, gerne med gennemtræk, i kort tid.
Jeps. Det gælder om at få udskiftet al luften i rummet, så hurtig som muligt
og så få lukket igen. På den måde får man jo skiftet den måske lidt lumne
luft, uden at køle hele rummet ned.

Det med at lufte ud i halve eller hele timer er ikke smart, alt inventar
bliver jo kølet ned og med store varmeregninger til følge.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-10-08 18:24

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for den gængse metode med at åbne vinduer og døre i 5-10 min.? Eller
> hvad er formålet egentlig med dem? (Udover at få luft ind, selvfølgelig

Et godt bud kunne være at det er til at lukke den luft ind der kommer til at
mangle når emhætte og ventilator på wc kører. Ellers kommer der jo undertryk
i huset, og ventilatoren virker dårligt. Ligeledes med brændeovn, den suger
en del luft ud, så også her skal der noget nyt, rent ind.

Mvh
Jacob

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-10-08 06:50

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> undertryk i huset, og ventilatoren virker dårligt. Ligeledes med
> brændeovn, den suger en del luft ud, så også her skal der noget nyt, rent

En emhætte/ventilator er konstrueret til at virke optimalt ved en smule
undertryk. Det med brændeovnen er rigtig nok. Også derfor man skal holde øje
med brændeovnen, hvis en emhætte kører i samme rum.

- Martin

Fra : Klaus G.

Dato : 24-10-08 05:27

> [...]
> for den gængse metode med at åbne vinduer og døre i 5-10 min.? Eller
> hvad er formålet egentlig med dem? (Udover at få luft ind, selvfølgelig
Nu ved jeg jo ikke hvordan ovnen ser ud helt præcist. Men hos et
Pejse-Center har de en masse forskellige slags brandsikre snore, som bruges
til at tætne skorstene og låger i brændeovnen. Så hvis der er mulighed for
det, så var det jo en oplagt løsning. Det fåes også ganske tyndt, så hvis
man nu ligger det på den samling man skruer sammen, så det sidder i
klemme... Så burde det tætne alle ujævnhederne.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus G.

Dato : 24-10-08 05:28

> [...]
> tyndt, så hvis man nu ligger det på den samling man skruer sammen, så det
> sidder i klemme... Så burde det tætne alle ujævnhederne.
Nå. det var fandme flot. Aner ikke hvad hulen der lige gik galt der, men jeg
fik da byttet helt om på noget. Det her skulle naturligvis ha været et svar
til "Silicone og mad".

Beklager...

--
Klaus G. // Seth-Enoch