Silicone og mad?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 21-10-08 22:21

Hej.

Jeg er ved at lave en røgeovn i træ. Granpladerne jeg bruger er desværre
ikke helt tætte, og røgen skulle jo helst blive inden i ovnen.

Findes der mon en giftfri silicone, der samtidig kan klare de op til 80
graders varme? Jeg hørte at det ikke er en god idé, at bruge lim, da denne
muligvis kan være "farlig". Nu véd jeg jo ikke hvad der skal lægges i
"farligt"...det er jo ikke fordi jeg har tænkt mig at leve af røgvarer, men
blot en røget ørred i ny og næ.

Ellers vil jeg da meget gerne modtage gode råd til at tætne en kasse
opbygget i træ. Jeg har forsøgt at tætne med bomuldssnor, men det er sgu
ikke nemt at presse snoren ind, og endnu sværere at få den til at blive der.

Mvh

Jasper

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-10-08 22:57

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev

> [...]
> opbygget i træ. Jeg har forsøgt at tætne med bomuldssnor, men det er sgu
> ikke nemt at presse snoren ind, og endnu sværere at få den til at blive

Den type der er beregnet til akvarier, må være ret så giftfri, idet fisk er
meget sarte overfor selv små mængder fremmedstoffer. Og varmen er ikke noget
problem, men det vil nok med tiden løsne sig her og der, så specielt
holdbart bliver det nok ikke.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 10:50

> [...]
> noget problem, men det vil nok med tiden løsne sig her og der, så specielt

Ikke fordi jeg ved det, men jeg ville nu ikke være sikker på det med
silicone og varme.
Der er forskel på hvilke stoffer der frigives ved h.h.v. 30°C og 80°C.
Silicone på tube indeholder eddike(syre), mon ikke det kunne udskille ved
høj temp?
Vi bruger temperaturbade med siliconeolie på min arbejdsplads og de bade der
er over 40°C er der udsugning på (Ved ikke den konkrete årsag) - så helt
harmløst er det ikke. Der er også noget med at silicone kan give allegi ved
langvarrig kontakt, så helt uskadeligt er det ikke.

Men hensyn til din røgovn, det gør vel ikke noget at der slipper lidt røg
ud, bare der er noget og der ikke er ild, der skal lidt iltning til for at
du kan lave gløder.
De gange jeg har prøvet at røge, skulle der ikke lukkes helt, ellers gik
gløderne ud.
Efter lidt tid, vil nogle af hullerne lukke sig p.g.a. tjærestoffer og andet
guf i røgen.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 22-10-08 00:00

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:48fe47a3$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> opbygget i træ. Jeg har forsøgt at tætne med bomuldssnor, men det er sgu
> ikke nemt at presse snoren ind, og endnu sværere at få den til at blive

Nu behøver en røgeovn jo ikke at være ligeså tæt som et akvarium men evt
kunne du måske bruge noget af det dampspærre der er lavet af alufolie og
papit, hvis man da stadig kan få det.
Men igen, hvis det er mindre utætheder betyder det ingenting.

Steen.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-10-08 09:24

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> Hej.
>
> Jeg er ved at lave en røgeovn i træ. Granpladerne jeg bruger er
> desværre ikke helt tætte, og røgen skulle jo helst blive inden i
> ovnen.

Hvorfor skal den lige være af træ??

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 19:37

> Hvorfor skal den lige være af træ??

Heller ikke noget krav, men jeg har desværre ikke styr på at svejse eller
lign.

Og så tænkte jeg, at en "ovn" i træ kunne være et sjovt sted at starte.

Mvh

Jasper

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-10-08 20:02

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> men jeg har desværre ikke styr på at svejse eller lign.
>
> Og så tænkte jeg, at en "ovn" i træ kunne være et sjovt sted at
> starte.

Hvad med at fore din ovn med ildfaste sten?

Erik Ginnerskov

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 22:47

> Hvad med at fore din ovn med ildfaste sten?

Udmærket idé. Men ved røgning, er det vist nødvendigt at kunne sænke temp.
rimeligt hurtigt. Og hvis stenene har suget varme til sig, varer det sikkert
noget tid, før de køler ned.

/Jasper

Fra : Max

Dato : 23-10-08 18:21

Hej Jasper

> Udmærket idé. Men ved røgning, er det vist nødvendigt at kunne sænke
> temp. rimeligt hurtigt. Og hvis stenene har suget varme til sig,
> varer det sikkert noget tid, før de køler ned.

Jeg voksede op i et røgeri, ovnene var muret i sten og man tillod
dem aldrig at blive kolde.

--
Mvh Max

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 23-10-08 22:16

> Hej Jasper

> Jeg voksede op i et røgeri, ovnene var muret i sten og man tillod
> dem aldrig at blive kolde.

Så kan jeg regne ud at du er røget. Er du også speget?

Steen.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-10-08 22:43

> Jeg voksede op i et røgeri, ovnene var muret i sten og man tillod
> dem aldrig at blive kolde.

Det er netop en anden del af "problemet". Er ovnen foret med sten, tager det
garanteret længere tid at varme skidtet op, da stenene holder på varmen.
Dette er sikkert alletiders for profferne, men for mig der vil røge en ørred
eller 5 sild, skal der alt for meget energi til.

/Jasper

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 23-10-08 08:16

> Heller ikke noget krav, men jeg har desværre ikke styr på at svejse
> eller lign.

Fair nok....
Jeg tror din røgeovn kunne tætnes på samme måde som træskibe, med blår.
(Søg på kalfatring i google), men du skal nok undlade beg/tjære

Desuden ville jeg nok svide ovnen indvendigt efter tætning. Ligesom man gør
med vinfade.

Er den stadig ikke tæt nok, skal den bare i 'bad' i en halv dags tid

Fra : Max

Dato : 22-10-08 11:03

Hej Jasper

> Jeg er ved at lave en røgeovn i træ. Granpladerne jeg bruger er
> desværre ikke helt tætte, og røgen skulle jo helst blive inden i
> ovnen.

Jeg ville pudse min røgnovn indvendig hvis den var lavet i træ.
Jeg vil ikke have fremmede træting og lignende i min ovn.

--
Mvh Max

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 19:38

> Jeg ville pudse min røgnovn indvendig hvis den var lavet i træ.
> Jeg vil ikke have fremmede træting og lignende i min ovn.

Hvad mener du med at "pudse"? Og hvad er "fremmede træting" ?

/Jasper

Fra : Max

Dato : 22-10-08 20:45

Hej Jasper

> Hvad mener du med at "pudse"? Og hvad er "fremmede træting" ?

Jeg mener at pudse som man pudser med cement og sand. Alt det
træ der ikke brænder i en rygeovn er fremmed træ.

--
Mvh Max

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 22:50

> Jeg mener at pudse som man pudser med cement og sand. Alt det
> træ der ikke brænder i en rygeovn er fremmed træ.

Aha. God idé. Hvis der går ild i min "første" vil jeg bestemt overveje at
pudse den næste Nej seriøst. Jeg fik nogle økologiske trælader som jeg
har opbygget ovnen af. Ikke fordi jeg er en øko-freak, men jeg blev lidt
nervøs ang. "behandlede" gulvbrædder som "moderovnen" er lavet af.

/Jasper

Fra : battlefields

Dato : 22-10-08 14:19

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:48fe47a3$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> opbygget i træ. Jeg har forsøgt at tætne med bomuldssnor, men det er sgu
> ikke nemt at presse snoren ind, og endnu sværere at få den til at blive

Hej
På frilandshaven hjemmeside ser det ud til at de anbefaler at tætne med
bomuldsnor:
http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Jørgens+projekter/20080929160052.htm?wbc_purpose=u

Hilsen Vibeke

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-10-08 19:39

> På frilandshaven hjemmeside ser det ud til at de anbefaler at tætne med
> bomuldsnor:
> http://www.dr.dk/DR2/Frilandshaven/Jørgens+projekter/20080929160052.htm?wbc_purpose=u

Jeps de (og jeg) har snuppet idéen fra "røgeovnens venner". Men min ovns
skævheder er desværre lidt for store til at kunne klares med snor. Der skal
snarere et mindre reb til

Mvh

Jasper

Fra : Petersen_Michael

Dato : 22-10-08 18:59

Jasper Norman Ahrensbach <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

> [...]
> lægges i "farligt"...det er jo ikke fordi jeg har tænkt mig at leve
> af røgvarer, men blot en røget ørred i ny og næ.

Silikone som sådan, klarer fint 200ºC Silikone er som sådan egnet til
fødevare..

"som sådan" fordi man ved silikone i fastform kan erhverve det med og uden
KTW og FDA certifikater..

--
Med venlig hilsen
Michael Petersen
Residerende i Nyborg

Fra : Rene Hansen

Dato : 23-10-08 12:22

Jasper Norman Ahrensbach <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev:
> [...]

(SNIP)

> [...]
>tætne med bomuldssnor, men det er sgu
>ikke nemt at presse snoren ind, og
>endnu sværere at få den til at blive der.

Hej Jasper
Er en simpel løsning ikke at skrue en liste på indersiden?
Jeg går jo lidt ud fra at det ikke er et spørgsmål om at der er
målt/savet forkert

Ren

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-10-08 22:55

> Hej Jasper
> Er en simpel løsning ikke at skrue en liste på indersiden?
> Jeg går jo lidt ud fra at det ikke er et spørgsmål om at der er
> målt/savet forkert

Hehe... Jo jeg har tænkt "liste-tanken". Men valge at lægge en udvendig
silicone-fuge. Hvis den er griftfri nok til afrikanske Malawi-chiklider, er
den også god nok til mine døde sild

Og nej... det er hverken målt eller savet. Jeg måtte gå på kompromis med
mine principper, og købe nogle "økologiske" granplader. Plejer ellers ikke
at betale ekstra for økologi, men vurderede alligevel, at behandlet træ nok
var lige i overkanten... det er jo ikke kun mig der skal spise røgvaren
.. Jeg stolede på, at pladerne havde samme mål!!! Men nej... mine plader har
sikkert været fra et halv-dødt grantræ der var væltet i en storm. (hvis det
ikke var økologisk, havde det sikkert været stærkere og redet stormen af
Men ovnen er relativ skæv, og gaber ca. 2-3 mm forneden. Men sjovt nok,
er dit forslag, det samme min kone kom med

Mvh

Jasper

Fra : Klaus G.

Dato : 24-10-08 05:29

> [...]
> opbygget i træ. Jeg har forsøgt at tætne med bomuldssnor, men det er sgu
> ikke nemt at presse snoren ind, og endnu sværere at få den til at blive
Nu ved jeg jo ikke hvordan ovnen ser ud helt præcist. Men hos et
Pejse-Center har de en masse forskellige slags brandsikre snore, som bruges
til at tætne skorstene og låger i brændeovnen. Så hvis der er mulighed for
det, så var det jo en oplagt løsning. Det fåes også ganske tyndt, så hvis
man nu ligger det på den samling man skruer sammen, så det sidder i
klemme... Så burde det tætne alle ujævnhederne.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery