Erfaring med Danogips´ varmvæg plade?
Fra : René

Dato : 21-10-08 19:06

Har en uisoleret udestue, helstensvæg, sydvendt, et lags glas i småsprosset
ramme og vil gerne kunne benytte den i de koldere perioder af året.
Overvejer derfor en varmvægs plade - gipsplade med isolering på bagsiden -
men har lidt betænkeligheder:
Vil der ikke komme meget kondensvand på vinduerne? Udestuen er uopvarmet,
men når solen skinner er der faktisk varmt/lunt derude.
Jeg har ikke tænkt mig at isolere vægen ind mod det øvrige hus, da der er
hulmursisoleret. Gulvet bliver også isoleret nedefra, evt. skal loftet
isoleres.
Kommentarer/forslag ønskes!

René

Fra : Carsten

Dato : 21-10-08 19:44

"René" <lear@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har ikke tænkt mig at isolere vægen ind mod det øvrige hus, da der er
> hulmursisoleret. Gulvet bliver også isoleret nedefra, evt. skal loftet

Det vil ikke lykkes dig desværre ... er mit bedste bud. Jeg har selv en
udestue med helt nye lavenergi termoruder. Selve vinduesarealet er ca. 80%
af "væg"-arealet. Arealet under og over vinduet er isoleret med 50mm
flamingo (mener jeg det er - måske rockwool). Taget er sådan noget tre-lags
termoplast. Gulvet er med 100mm rockwool hårde batts - og klinkegulv. Selv
med al den isolering når udestuen i denne periode ikke op på en temperatur
der gør den brugbar. På en rigtig god solskinsdag kan den bruges fra ca. kl.
13 til omkring kl. 17 - enkelte dage til 18, men da er vi jo knap hjemme fra
arb. På en alm. dag med sådan blandet sol og skyer så når temperaturen kun
op på ca. 16-18 grd og det er jo ikke nok til at kunne opholde sig derude.

Carsten

Fra : René

Dato : 21-10-08 21:20

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vi jo knap hjemme fra arb. På en alm. dag med sådan blandet sol og skyer
> så når temperaturen kun op på ca. 16-18 grd og det er jo ikke nok til at

Øv, det lyder ildevarselende!
Min udestue er af ældre dato, 1916, der er udgang til haven, samt et vindue
i hver side, gulvarealet er på små 3 m2, så der er ikke så meget palds...
Men den "suger" jo varmen ud inde fra selve huset, da dørene derind til kun
er med enkeltlags glas.
Jeg regner med at gøre isoleringsforsøget alligevel - medmindre der kommer
flere "negative" indslag her i forummet!

René