Hvilken bil er driftsikker og nem....?
Fra : 2

Dato : 22-10-08 21:02

Hej jeg har haft et par biler i min tid, nogle bedre end andre,
nogle af dem kunne jeg selv lave en del på. Andre måtte jeg køre til
mekaniker for at få lavet.

Forleden fik jeg en Mercedes vito med et par små fejl, desværre lidt i
overkanten hvad jeg lige kunne lave. Så fik den på værksted, men
desværre kunne det værksted heller ikke lave den, de lavede rent
gætteri hvad der kunne være galt.
Jeg har valgt et andet værksted nu.

Men det korte og lange er at jeg gerne vil have en bil hvor jeg stort
set kan lave det hele selv, eller have en driftsikker bil. Uden alt
for meget elektronik, helst uden computerbokse som kan skrive
fejlkoder, og ikke nogen ny bil som bare skal til service for at blive
nul-stillet for at få tilladelse til at kunne køre igen, uden at
mekaniker skal blive gråhåret for at finde fejl og lave
gættekonkurrence hvad der kan være galt.

En bil uden at forkofanger er specielt lavet til at krølle sammen NÅR
man påkører en fodgænger, som på nye franske biler som et mærkeligt
salgstrick synes jeg.
Uden at ledninger til diverse sensorer er lavet i så ringe kvalitet at
de knækker og går itu, som fx på nyere VW.
Og uden EGR ventiler som går ind og forurener motoren og luftfiler, så
motoren alligevel ikke forbrænder rent. Så man skal ud at race ekstra
meget rundt, bare fordi motoren skal blæses rent for at komme igennem
syn. Og en bil som ikke ruster op bare fordi den ser en vandpyt.

Altså jeg søger en relativ simpel og driftsikker bil uden bøvl.

Hvilke biler er sådan, gerne eksempler på en personbil, pickup og
varebil?
Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

Torben

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-10-08 21:17

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> varebil?
> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

2CV er nok den mest moderne bil du finder, der nogenlunde lever op til dine
krav. Ingen EGR eller lignende. Ingen computere, relæer, eller andet gøgl.
Der er 3 sikringer, og mine er foreløbig ikke sprunget siden 1984.
Den skal undervognsbehandles af og til. Den skal have skiftet filtre, olie
samt smurt drivaksler og styrebolte med jævne mellemrum, f.eks. hvert år
eller for hver 10.000 km. Lidt ny udstødning hvert 8. år, ftere hvis du ikke
kører i den ofte. Dæk for hver 60-100.000 km. Kalechen holder 8-10 år.
Pærerne springer stort set aldrig. Jeg har holdt min kørende siden 1984
(omkring 200.000 km) for et samlet budget på under 50.000 kr inkl. køb af
bilen, men dog uden brændstof... Den går i øvrigt 14-17 km/l.
Der er selvfølgelig ulemper: Den er langsom, men det passer fint til at
ligge på hjul på en lastbil på motorvej. Den støjer en del og varmer kun
hvis du holder varmesystemet i orden. Ikke mindst: Den ville formentlig få
omkring -2 stjerner i en crashtest.

MVH Leo

Fra : 2

Dato : 22-10-08 22:11

> [...]
>hvis du holder varmesystemet i orden. Ikke mindst: Den ville formentlig få

Tak for dit forslag.
Måske ikke lige den bil jeg havde nærmest i tankerne. Men kan sagtens
se den opfylder de fleste primære ønsker.
Imponerende budget du har holdt på den må jeg sige.

Årsag til at jeg helst vil være foruden EGR ventil er at jeg har set
sådan en EGR ventil og hvor beskidt og støvet den gør en karburator,
så den lignede indholdet i en støvsugerpose, selvom den sidder efter
luftfilteret.

Lidt flere HK vil være ønskeligt. Støj kan bare løses med ørepropper
og varme det er bare mere tøj på. Hellere det end at stå med en ny
bil på et autoristeret værksted hvor mekanikeren ikke kan finde ud af
sit eget bilmærke.

Torben

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-10-08 01:45

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og varme det er bare mere tøj på. Hellere det end at stå med en ny
> bil på et autoristeret værksted hvor mekanikeren ikke kan finde ud af

Lidt flere HK? Så er der da Dyane 6. 34 vilde heste Broooommm.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 23-10-08 04:36

> Ikke mindst: Den ville formentlig få omkring -2 stjerner i en crashtest.
Ja dengang :)

I dag vil det mindst være -10 :)

Jeg synes de krøller for et godt ord.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Leo_Jensen

Dato : 23-10-08 00:57

On 23 Okt., 02:45, "Frodo Nifinger" <j...@GIRAFtdcadsl.dk> wrote:

> Lidt flere HK? Så er der da Dyane 6. 34 vilde heste Broooommm.

Jo, men så ryger jeg jo ud over de max 20% tuning....
En 1975'er har jo kun 26 HK. Nå, den har nu fået registerkarburatoren
fra en nyere 2CV (=Dyanes). Jeg er lidt usikker på om jeg har de
højkomprimerede stempler (9:1 isf 8.5:1), men trykladningen fra
blæserkølingen mangler. Jeg er ret sikker på at jeg holder mig under
de 20% hvis der bliver målt efter...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 23-10-08 01:02

On 23 Okt., 05:36, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Ja dengang :)
>
> I dag vil det mindst være -10 :)
>
> Jeg synes de krøller for et godt ord.

FDM (eller ADAC eller...) lavede en crashtest for vel 30 år siden,
hvor den blev sammenlignet med tidens andre små potter, og den klarede
sig forbavsende fint. Så vidt jeg husker var den ikke værre end en
Fiat 127, hvilket nok ikke er dårligere end -7 stjerner... ?
Blikket er TYNDT og krøller derfor hvis man rammer en solsort, men
hvis motoren ellers er spændt fast og er med i de dele der rammes, så
bliver det rammen der tager fra. Så hvis rammen ellers ikke er mør er
det slet ikke så tosset. Hvis og hvis...

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-08 17:10

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

bliver det rammen der tager fra. Så hvis rammen ellers ikke er mør er
det slet ikke så tosset. Hvis og hvis...

Så længe man rammer med fronten!
Nu hører jeg faktisk til de få mennesker, der har overlevet en kollision i
en 2CV.

Min var ret ny på tidspunktet tilbage i 1987. Skylden var min. Jeg opdagede
ingenting og bremsede ikke. Jeg påkørte en venstresvingende bil i bagenden
med 70 km/t. Jeg ramte en Mitsubishi Colt's højre bagskærm med min ventre
forskærm. Min 2CV lå på siden længere fremme, jeg kravlede ud gennem taget,
der var væk, Forhjulet sad oppe under fordøren. Kun højre bagdør var ikke
bulet.
Jeg selv? Fik en skramme lige over højre øje, hvor min tommelfingernegl
ramte.
Venstre knæ var lidt ømt ovenpå, da det havde ramt op under
instrumentpanelet.
Derudover kunne jeg gå derfra.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Leo_Jensen

Dato : 23-10-08 01:09

On 22 Okt., 23:10, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> og varme det er bare mere tøj på.  Hellere det end at stå med en ny
> bil på et autoristeret værksted hvor mekanikeren ikke kan finde ud af

Støj og varme er ikke så slemt som rygterne siger. Den larmer når
speederen er nede, men den accelerer såmænd tilstrækkeligt til at
følge almindelig trafik op til omkring 80 km/t, og så er det bare at
lette gassen og komme på hjul ved en lastbil. Jeg gør det hver dag
mellem Middelfart og Kolding, og turen tager ikke mange øjeblikke
længere end i en rigtig bil. Støjniveauet er så man KAN snakke
mobiltelefon, men det er på grænsen. Det er nok hørelsen der
svigter...

Det realistiske bud er nok en halvgammel dieselbil, det er jo bare et
roterende oliefyr. Køb den undermotoriseret, så holder den nok EGR-
ventilen ren...

Leo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-08 21:23

2 skriver:

> Uden at ledninger til diverse sensorer er lavet i så ringe kvalitet at
> de knækker og går itu, som fx på nyere VW.

Hvor ?

> [...]
> varebil?
> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

Lada Niva

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : 2

Dato : 22-10-08 21:58

On Wed, 22 Oct 2008 22:23:13 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Hvor ?

Især i motorrummet på diverse sensor, og især luftmassemåler, samt på
ratstamme og instrumentpanel. Min bror har en nyere VW og når fejlen
er der og vi kører på værksted når fejlen er der. Og mekanikere sætter
computertesterstik på, computer viser ingen fejl, mekaniker må
indrømme nødigt at han kan se fejlen på bilen, men prøver ihærdigt at
snakke uden om. Så står man der og får en ikke hyggelig snak. Og de
bare vil skifte dit og dat til ca 8000 kr hvis det skal løses, og det
er på en ret ny bil. For dårlig kvalitet i teknikken mener jeg, og
så kan man skifte til en ny del i samme kvalitet som igen vil få
fejlen i løbet af ca 2 år.

>Lada Niva

Ja det var da et bud, kender den ikke, men har set en enkelt en gang.
Mener da den var med 4x4?

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-08 05:22

2 skriver:

> [...]
> computertesterstik på, computer viser ingen fejl, mekaniker må
> indrømme nødigt at han kan se fejlen på bilen, men prøver ihærdigt at

De fleste VW værksteder er også nogle pader - desværre.

Men jeg kan da fortælle at min nuværende Golf V der er fra 2003 har gået
96.000 km uden løse forbindelser.

Min tidligere Golf III gik 185.000 og skulle have en ny lyskontakt og en
hjulsensor - det var det. Ikke noget ud over alle andre biler.

> [...]
> er på en ret ny bil. For dårlig kvalitet i teknikken mener jeg, og
> så kan man skifte til en ny del i samme kvalitet som igen vil få

Det vil sige at min nu 5 år gamle slet ikek virke, da der ikke er blevet
skiftet noget?

> Ja det var da et bud, kender den ikke, men har set en enkelt en gang.
> Mener da den var med 4x4?

Korrekt

Fra : Frederik

Dato : 22-10-08 21:28

> [...]
> varebil?
> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

www.w123.dk

Leder du efter en ny bil, kender jeg intet, som kan leve op til det.

Fra : 2

Dato : 22-10-08 22:25

>www.w123.dk
>
>Leder du efter en ny bil, kender jeg intet, som kan leve op til det.

Tak for link, den skal jeg læse mere om.
Det behøver ikke være en ny bil. Høj driftsikkerhed, ingen eller
formindsket bøvl, logisk opbygget teknik, opvejer ønsket om ny bil med
evt smarte detaljer som bare går itu.
Nye biler går måske ikke itu i selve motoren, bremser og lignende, men
det gør mange af de sensorer som styrer og registerer signalerne. Og
fejl i dataprogrammer til bilcomputerboks, samt fejl eller mangelfuld
data i bilcomputerboks testere, giver mekanikere mange gætterier og
ufuldstændig arbejde med at finde "nålen i høstakken". Derved bliver
en ny bil ikke billigere i drift end en ældre bil.

Torben

Fra : Frederik

Dato : 22-10-08 22:48

> [...]
> ufuldstændig arbejde med at finde "nålen i høstakken". Derved bliver
> en ny bil ikke billigere i drift end en ældre bil.

Har just rundet 35k i en som jeg købte i 2007 for 20k. Der har ikke været
det store, og intet som et "rigtigt" værksted behøvede at se på.

Det er dog en gammel bil, så det er med at holde øjnene åbne.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 22-10-08 21:56

2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in news:n10vf4p4j42qgbg6ebu02sb1j75rcen0f6@
4ax.com:

> En bil uden at forkofanger er specielt lavet til at krølle sammen NÅR
> man påkører en fodgænger, som på nye franske biler som et mærkeligt
> salgstrick synes jeg.

Hvis du en dag kommer for skade at køre en blødere trafikant ned, vil det
være til stor gavn for din (forhåbentlig) samvittighed og eventuel straf jo
mindre offerets skader er.

--
vh, Erik BH.

Fra : 2

Dato : 22-10-08 22:38

On 22 Oct 2008 20:55:42 GMT, "Erik B. Hansen"
<erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:

> [...]
>være til stor gavn for din (forhåbentlig) samvittighed og eventuel straf jo

Forstår din pointe.
Men jeg mener man skal sætte alt ind på IKKE at ramme en person, enten
via forbedre teknik, bremser, dæk, mm. Mere køreteknik, og bedre
køreadfærd hos bilfører, bedre adfærd hos fodgængerne, og bedre
trafikregler eller trafiktegn hvor behovet er der. Således at
ulykken undgås!

ALtså ikke lave en bil hvor det er mening at man skal ramme en person,
når ulykken sker.

Hvis en fodgænger løber ud foran mig i bil, må vedkommende da selv om
sine skader! Jeg vil da slet ikke vælge en bil som skal krølle sammen
og blive total skadet og fodgænger kan bare gå uhindret videre uden en
skramme. Skal vi køre rundt i en stor luftkuglebil?

Næ sæt ind, før ulykken opstår og sker!

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-08 05:24

2 skriver:

> [...]
> køreadfærd hos bilfører, bedre adfærd hos fodgængerne, og bedre
> trafikregler eller trafiktegn hvor behovet er der. Således at

Og når ulykken så sker, er man taknemlig for at have ABS - men det
kræver elektronik....

Fra : 2

Dato : 23-10-08 09:33

On Thu, 23 Oct 2008 06:23:55 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Og når ulykken så sker, er man taknemlig for at have ABS - men det
>kræver elektronik....

Du skriver når ulykken sker.
Min holdning er at have adfærd så ulykken slet ikke opstår eller sker!

ABS er jo ikke en sikkerhed for livsgaranti iforhold til bremser uden
ABS, men forkorter vel bremselængde med vel kun 5%. Og til gengæld
kører bilister med lignende sikkerhedsudstyr ABS, airbag mm., ofte
måske 10-20 % forstærkt fordi de nok føler sig usårlige. Og så 20%
ekstra hastighed, kan ABS ikke forbedre nok hvis det kun hjælper 5%.

Kender en med ABS på sin MC, der skete netop en ulykke (singel ulykke)
pga der var ABS på. Det var på grus vej i skrående terræn, hvor
vedkommende bremser og vil holde stille på bakken, men ABS slipper
bremser, og både fører om MC vælter ned ad skrænten.

Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-10-08 10:43

2 wrote:

> Min holdning er at have adfærd så ulykken slet ikke opstår eller sker!

[slette, slette...]

> [...]
> vedkommende bremser og vil holde stille på bakken, men ABS slipper
> bremser, og både fører om MC vælter ned ad skrænten.

Hvoraf man kan udlede at den adfærd skulle han nok ikke have haft

Ebbe

Fra : Anders Majland

Dato : 23-10-08 10:48

> Du skriver når ulykken sker.
> Min holdning er at have adfærd så ulykken slet ikke opstår eller sker!

Du mener vel ikke at du er istand til at undgå alle ulykker ... Så må du
være synsk ....

> [...]
> vedkommende bremser og vil holde stille på bakken, men ABS slipper
> bremser, og både fører om MC vælter ned ad skrænten.

Argumentation på linie med dem der ikke mener at de behøver at køre med
sikkerhedssele fordi de engang har hørt om en der redede livet ved ikke at
køre med sikkerhedssele...

Og ja der kan være stå stejlt / dårlig friktion at mc'en accelereres af
tyngdekraften trods trukne bremser. Men hvorfor trillede din bekendte så
ikke blot videre ned ad bakken istedet for at vælte til siden ? Det kan godt
være at han giver abs'en skylden, men imho lyder det mere som en hans egen
fejl som har forsøger at bortforklare ...

Fra : Martin Neergaard

Dato : 23-10-08 07:24

> [...]
> og blive total skadet og fodgænger kan bare gå uhindret videre uden en
> skramme. Skal vi køre rundt i en stor luftkuglebil?

Børn er også fodgængere, og måden de opfører sig på i trafikken er ikke
altid logisk.

--
http://s2.gladiatus.dk/game/c.php?uid=63525

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 23-10-08 04:24

On 23 Okt., 10:33, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:

> Du skriver når ulykken sker.
> Min holdning er at have adfærd så ulykken slet ikke opstår eller sker!

Tjah, held og lykke.

Du har altså heller ikke en brandforsikring?

> ABS er jo ikke en sikkerhed for livsgaranti iforhold til bremser uden
> ABS, men forkorter vel bremselængde med vel kun 5%.

Hvis du er trænet til at "voldbremse" - ja, er man ikke trænet og der
sker noget uforventet vil de fleste bremse alt hvad bilen kan og
"glemmer" at slippe bremsen lidt, når først den blokerer. Og så blever
det betydeligt mere end 5%....

> [...]
> måske 10-20 % forstærkt fordi de nok føler sig usårlige. Og så 20%
> ekstra hastighed, kan ABS ikke forbedre nok hvis det kun hjælper 5%.

Din påstand....

> [...]
> vedkommende bremser og vil holde stille på bakken, men ABS slipper
> bremser, og både fører om MC vælter ned ad skrænten.

Så er hans cykel defekt.

ABS virker kun, hvis nogle af hjulene drejer rundt og hastigheden er
over en vis grænse, ellers vil du ikke kunne standse en
bil......................

Klaus

Fra : 2

Dato : 24-10-08 08:28

On Thu, 23 Oct 2008 03:24:22 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>Tjah, held og lykke.
>
>Du har altså heller ikke en brandforsikring?

Tja jeg har et stærkt reduceret antal forsikringer, ellers skulle jeg
betale 19 gange så meget som jeg gør nu.

I trafikken er rundt regnet 20 % ulykker med mobiltlf
20% at folk falder i søvn
et stort antal fulde ulykker, og alt for høj fart.
Hvis de kom væk, og de er jo adfærdsbetonet så var der næsten ingen
ulykker tilbage!

> [...]
>sker noget uforventet vil de fleste bremse alt hvad bilen kan og
>"glemmer" at slippe bremsen lidt, når først den blokerer. Og så blever

Via statistik!

>Så er hans cykel defekt.

Næ det var den ikke! Et hjul spinnede i terræn, det andet var
bremset, og så slap abs det bremsende hjul også, og så slet ingen
bremser, pga for jer smart teknik!

>ABS virker kun, hvis nogle af hjulene drejer rundt og hastigheden er
>over en vis grænse, ellers vil du ikke kunne standse en
>bil......................

Torben

Fra : ShutEye

Dato : 24-10-08 08:39

> [...]
> et stort antal fulde ulykker, og alt for høj fart.
> Hvis de kom væk, og de er jo adfærdsbetonet så var der næsten ingen

Jaja men der ville stadig være 100% (alle resterende) ulykker tilbage.
Og så ville 20% måske være hvor ANDRE var skyld i din ulykke!
Statistik er en taknemmelig størrelse.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-08 15:23

2 skriver:

> Tja jeg har et stærkt reduceret antal forsikringer, ellers skulle jeg
> betale 19 gange så meget som jeg gør nu.

Har du en brandforsikring ?

> [...]
> et stort antal fulde ulykker, og alt for høj fart.
> Hvis de kom væk, og de er jo adfærdsbetonet så var der næsten ingen

Korrekt.

Altså er der 40%'s chance for at en tåbe kører ud foran dig, så du
bliver nødt til at "panikbremse" og har demed brug for din ABS, der kan
standse dig ned på langt kortere strækning end en bil der har blokerede
hjul.

> Næ det var den ikke! Et hjul spinnede i terræn, det andet var
> bremset, og så slap abs det bremsende hjul også, og så slet ingen
> bremser, pga for jer smart teknik!

Og grunden til at han ikke bremsede det spinnende hjul var ?

Fra : 2

Dato : 26-10-08 11:03

On Fri, 24 Oct 2008 16:22:40 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Har du en brandforsikring ?

Ja (det forlanger banken) ellers havde jeg ikke, og jeg ville helst
være selvforsikrende. Da prisen er for høj på forsikring, der er for
meget svindel, man bruger alt for meget tid på bøvl med forsikringer,
der er ikke ét forsikringsselskab som samletset er godt nok, hvor pris
og kvalitet er godt nok og fair, med de huse og køretøjer jeg har. På
et tidspunkt havde jeg 4 forskellige forsikringsselskaber.
Så vil jeg hellere tage den risiko selv, pga min rolige sikre adfærd.
Og hvis jeg laver fejl må jeg så jo bare betale.

Forsikringsselskaber har alligevel en lav risiko, ved fx biluheld, de
får bilen reg.afgift tilbage og kan bare købe en anden brugt bil til
ejer. Ved personskade betaler staten DK alligevel, så der har de
ingen risiko.
Og så er der så tyveri, tja mit bilvalg har så ikke ny flot kromlak,
så ingen vil stjæle min bil, og hvis nogen gør det kommer de ikke
ubemærket fra den ø jeg bor på.

> [...]
>bliver nødt til at "panikbremse" og har demed brug for din ABS, der kan
>standse dig ned på langt kortere strækning end en bil der har blokerede

Livet er en risiko i sig selv, du kan komme galt mange steder. ABS
hjælper kun få procent, få meter ved 100 km/t. Biler kan forulykke på
mange andre måder end kun ved at have gode bremser.

Der er ikke færre ulykker nu end fra fx 20 år siden, og det burde der
egenligt have været med for jer bedre biler!
De fleste ulykker ligger i førerens "dårlige" adfærd.

>Og grunden til at han ikke bremsede det spinnende hjul var ?

Jeg ville helst have været der selv for at kunne give de præcise
detaljer. Men det var en offroad MC på en grus/jord vej på en
skrænt/bakke. Og så vel baghjul spinnede fremad med gas, mister lidt
balance og må tage fra og støtte med benet mod jorden. Og forhjulet
bremset med abs, og stoppende og holdende på bakken, og så slipper abs
forbremsen og så slet ingen aktive bremser, pga abs. Fører og MC
vælter ned ad bakken.

Torben

Fra : alexbo

Dato : 26-10-08 11:29

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev

> [...]
> får bilen reg.afgift tilbage og kan bare købe en anden brugt bil til
> ejer. Ved personskade betaler staten DK alligevel, så der har de

Det er ganske enkelt det rene vås.
Forsikringsselskaber har ikke bedre muligheder for at få afgift tilbage end
alm. mennesker, og at få afgift tilbage ved en eksport gavner dem ingenting,
bilen skal enten være i køreklar stand, eller kunne blive det, og så kan man
lige så godt sælge den til genopbygning herhjemme.
Og selvfølgelig betaler staten ikke forsikringsselskabernes
personerstatning.

Det viser så ringe et kendskab til de virkelige forhold, at jeg ikke engang
gider at dokumentere fejlene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-08 12:38

2 skriver:

> Livet er en risiko i sig selv, du kan komme galt mange steder. ABS
> hjælper kun få procent, få meter ved 100 km/t. Biler kan forulykke på
> mange andre måder end kun ved at have gode bremser.

Forskellen på en bil der har ABS og en der har blokerede hjul er langt
støre end de 5% du selv er overbevist om.

> Der er ikke færre ulykker nu end fra fx 20 år siden, og det burde der
> egenligt have været med for jer bedre biler!

Sjovt, jeg syntes heller ikke at trafikken er steget særligt meget på de
sidste 20 år.

Mon ikke dit syn er slidt snævertsynet af at bo på en lille ø ?

Fra : 2

Dato : 27-10-08 16:30

On Sun, 26 Oct 2008 12:38:13 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Forskellen på en bil der har ABS og en der har blokerede hjul er langt
>støre end de 5% du selv er overbevist om.

Hvad præcist er den så, hvor meget hjælper ABS?

Hvis folk kørte hensynsfuldt, uden mtlf., ikke kører fulde og
lignende, kører ikke stresset. Altså kører bil koncenteret, så er ABS
og andet sikkerhedsudstyr unødvendig.

Men fordi der nu er en masse sikkerhedsudstyr i i bilerne, ak så er
mentaliteten blevet at folk er "falsk" trygge bag alle de airbag, så
de øger hastigheden og tager chancer i trafikken. Og så sker desværre
ulykkerne og så hjælper sikkerhedsudstyr ikke, eller ikke ret meget
alligevel.

Så en god hensynsfuld trafikadfærd er det vigtigste.

Hold dig til saglig debat!

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 16:52

2 skriver:

> Hvad præcist er den så, hvor meget hjælper ABS?

Blokerede hjul på våd vejoverflade?

15-25% af bremselængden.
Generationen af ABS har en del at sige. De første kunne ikke blokere, de
nuværende blokerer en smule for at opnå mest friktion og har brake
assistant.

Læs evt:
http://www.monash.edu.au/muarc/reports/Other/RACV%20ABS%20braking%20system%20effectiveness.pdf

> Hvis folk kørte hensynsfuldt, uden mtlf., ikke kører fulde og
> lignende, kører ikke stresset. Altså kører bil koncenteret, så er ABS
> og andet sikkerhedsudstyr unødvendig.

Ja, men det gør de så ikek - ikke kun dig selv, men også dine
medbillister.

> Hold dig til saglig debat!

Det gør jeg også.

Vil du også gøre det?

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-08 13:12

On Sun, 26 Oct 2008 11:03:11 +0100, 2 wrote:

> Der er ikke færre ulykker nu end fra fx 20 år siden, og det burde der
> egenligt have været med for jer bedre biler!

Det passer så ikke :-/

Bilulykker med alvorlig personskade er ca. halveret** siden 1993
Motorcykeluheld med alvorlig personskade reduceret med ca. 70%

Kilde: http://www.hvu.dk/pdf/MC_stat_med_numre.pdf side 13

Så jo, bilerne er givetvis mere sikre, og specielt for motorcykler har
køreegenskaberne fået et gevaldigt løft siden 1993, samtidig med en noget
bedre køreundervisning. Og køreundervisningen bliver nu igen væsentlig
forbedret for motorcyklister med træning i undvigemaneurer.

** i forhold til antal køretøjer.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-8-08

Fra : 2

Dato : 27-10-08 17:24

On Sun, 26 Oct 2008 13:12:18 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>bedre køreundervisning. Og køreundervisningen bliver nu igen væsentlig
>forbedret for motorcyklister med træning i undvigemaneurer.

Orla en rigtig god tabel du linkede til.
Ja MC ulykker/1000 stk er faldet meget siden 93, men hvorfor mon?
Det står der intet om, og ja nok bliver MC lidt bedre, men da ikke
noget så væsenligt? Hvad skulle det være?
Det er sjældent at MC har airbag, er dog set, men vel ingen i DK, og
så er der ABS, men den samlede MC park i DK er det jo langt imellem at
MC har ABS på i procent.

Intet i tabellerne angiver en forklaring hvorfor ulykker med alvorlig
personskade er aftaget?
Er det bedre dæk
Bedre kørekort undervisning
Færre med alkohol
Bedre veje
Mere trafikinfo
Bedre køretøjsteknik
Mere sikkerhed i fx bil med airbag
Bedre skilte og lysregulering?

Godt jeg også kører MC, og om vinteren, og i snevejr, så sker der
ingen ulykker ifølge statestikken
Det er nok fordi jeg ikke kan se vejen for sne, og kører ud på
markerne, og der er sjældent modkørende biler

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-08 18:05

On Mon, 27 Oct 2008 17:24:17 +0100, 2 wrote:

> Ja MC ulykker/1000 stk er faldet meget siden 93, men hvorfor mon?
> Det står der intet om, og ja nok bliver MC lidt bedre, men da ikke
> noget så væsenligt? Hvad skulle det være?

Nu har jeg været med siden 79 på først BSA B31, som ud over lidt svage
bremser, faktisk, sin alder til trods, kørte bedre end gennemsnittet af
mc'er fra 70'erne. Siden Yamaha XS 850, som havde bedre bremser, men ellers
ikke imponerede, prøvet et antal mc, XJ900, og FJ 1200, og et par andre
senfirser cykler. Ikke én af dem ville jeg frivilligt føre ud i en dobbelt
undvigemaneure :-/ Først med senhalvfemsercyklen Honda VTR1000F blev
undvigemaneurer "sjove", for den kunne styre, og den kunne bremse !
Forskellen til de gamle er enorm. Og min 2007 BMW har, med sine ABSII
bremser, de bedste bremser jeg nogensinde har prøvet. Og cyklen kan magte
disse bremser, ingen slinger i valsen, for det forhindrer bagbremsens ABS.

> så er der ABS, men den samlede MC park i DK er det jo langt imellem at
> MC har ABS på i procent.

Hvilket er en alvorlig fejl. :-/

> Intet i tabellerne angiver en forklaring hvorfor ulykker med alvorlig
> personskade er aftaget?
> Er det bedre dæk

Ja

> Bedre kørekort undervisning

Ja

> Færre med alkohol

Ja, forsåvidt mc, for det står også i raporten.

> Bedre veje

Måske....

> Bedre køretøjsteknik

Jeg er fuldstændig overbevist om at bedre teknik har indflydelse, og jeg
glæder mig til at se når den endelige undersøgelse lander, der skulle
køretøjsalder gerne indgå.

> Mere sikkerhed i fx bil med airbag

Ja

> Bedre skilte og lysregulering?

Nah, måske rundkørsler gavner en del på de helt alvorlige uheld, som før
indtraf i "øde" landevejskryds.

> Godt jeg også kører MC, og om vinteren, og i snevejr, så sker der
> ingen ulykker ifølge statestikken
> Det er nok fordi jeg ikke kan se vejen for sne, og kører ud på
> markerne, og der er sjældent modkørende biler

Vinterkørsel med XS850 i snedriver kan ikke anbefales :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
26-10-08

Fra : 2

Dato : 30-10-08 10:48

On Mon, 27 Oct 2008 18:05:19 +0100, Orla Pedersen
> [...]

>disse bremser, ingen slinger i valsen, for det forhindrer bagbremsens ABS.

Jo der er sket noget udvikling der. Jeg har også gået fra NSU 250 Max
til Honda SP-1.
Meget med MC er vægten, hjulene med gyro effekt, skivebremser.
Tromlebremser er OK til 100km/t siden er de for sløve, men gode om
vinteren med salt.

>Hvilket er en alvorlig fejl. :-/

Det er din holdning så.
Men i uheldstabellerne, ville en god ABS ikke hjælpe så meget på de
uheld der sker.
Jeg mener stadig føreren af et køretøj har hovedansvaret for sikre
kørselsadfærd, og så køre efter forholdene.

>Ja
>

>Jeg er fuldstændig overbevist om at bedre teknik har indflydelse, og jeg
>glæder mig til at se når den endelige undersøgelse lander, der skulle
>køretøjsalder gerne indgå.

Forkortet. OK. Noget teknik er til det bedre, med fx undervogn,
ophæng, dæk, bremser. Men det jeg brokker mig over er elektronikken
som styrer og sensorer til diverse teknik.
Ja undersøgelse med uheld og køretøjsalder, kan man måske tyde lidt,
men tvivler alligevel. For førerens adfærd på det køretøj og i hvilken
trafik og mod hvilke andre trafikkanter er nu det vigtigste! I
uheldstabel, burde MC uheld i eneulykke på lige vej jo slet ikke
forekomme.
Og det vil jo ikke vise noget speciel, om det er en ældre BSA, NSU
eller ny racer R1 eller BMW, primært kommer det an på føreren. Og når
gennemsnitsalder med uheld stiger på MC, så kan gamle mænd på choppere
udgøre en stor del af uheldene. Da mange vælge chopper for nemt at få
benet op over sædet, og nemt kan nå jorden, da de er ret usikrer på
sig selv og sine køreegenskaber, og de kører for langsomt mister
stabilitet og vælter.

> Vinterkørsel med XS850 i snedriver kan ikke anbefales :-|
OK så ved jeg det. Pigdæk kan ellers gøre en forskel.

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-08 17:42

On Thu, 30 Oct 2008 10:47:55 +0100, 2 wrote:

> I uheldstabel, burde MC uheld i eneulykke på lige vej jo slet ikke
> forekomme.

Øhh, hvorfor ikke ? Det er set at kæder blokerer et baghjul, faktisk
forsøgte jeg vist at forklare dig risikoen engang for længe siden :-/ Og
det behøver ikke at være dårlig vedligeholdelse.

Men Du har valgt at ny teknik ikke duer, og at det altid er førerens fejl,
og så kan vi ligesågodt stoppe diskussionen her. :-|

Fra : 2

Dato : 18-11-08 22:17

On Thu, 30 Oct 2008 17:41:56 +0100, Orla Pedersen
> [...]

>forsøgte jeg vist at forklare dig risikoen engang for længe siden :-/ Og
>det behøver ikke at være dårlig vedligeholdelse.

Du har kommet med det gode link til ulykke statistik, det er fint.
Ja der kan ske tekniske brister. Men har du så tal på hvor ofte en
kæde springer og blokerer baghjulet, eller hvad årsag eneulykkerne går
ud på?
Ja vi havde en livlig debat med kæder, og der var flere del elementer
i det, kæde, tandhjul, kædestrammer, kæde/metalkvalitet, opspænding,
og graden af slid, iforhold til nyt, og brudgrænse, hvad nogle plejer
at gøre, interval af smørelse, antal HK kæden skulle trække, og
hvilket underlag MC skulle køre på, og hvilken type MC der kræver en
bestemst opspænding. Så der var og er mange parametre som skal passe,
og hvor en person sætter sin grænse, iforhold til den teknisk grænse!

>Men Du har valgt at ny teknik ikke duer, og at det altid er førerens fejl,
>og så kan vi ligesågodt stoppe diskussionen her. :-|

Se det er så ærgerligt du drager den konklusion, for det har jeg ikke
skrevet eller har af mening. Noget ny teknik virker fint. Andet ny
teknik er noget værre bøvl, og kræver meget unødvendig vedligehold som
ikke burde være nødvendigt når det er nyt, og noget ny teknik kræver
reparation og udskiftning, og derved er noget af den nye teknik ikke
udviklingen eller pengene værd. Slet ikke når der bliver regnet på
hvor lang levetid (tidslås) en dims skal have før den skal gå
istykker, for at få en meromsætning.

Ja de fleste ulykker sker pga førerens fejl eller for aggressiv kørsel
til kørselsforholdene, og det kan selv ny teknik forhindre, kun afbøde
faldet/ulykken en smule.

Torben

Fra : claus b.p.

Dato : 22-10-08 22:50

2 wrote:
> Hej jeg har haft et par biler i min tid, nogle bedre end andre,
> nogle af dem kunne jeg selv lave en del på. Andre måtte jeg køre til
> mekaniker for at få lavet.

Det er næsten ikke til at få en (benzin-) bil nyere end 1990 uden
motorelektronik, da der blev indført katalysatorvang. Men så kan man vælge
diesel.
Jeg (konen) har indtil fornylig været den lykkelige ejer af en Peugeot 205
1,4 fra 1988, den rustede kun meget lidt og var nem og billig at reparere
selv på. Servicebudget max. ca. 2000 kr /år + nogle timers hjemmearbejde.
Desværre fik den en lille bitte bule, da en mand kørte ind i den, og den
blev erklæret totalskadet. Ellers kan jeg anbefale sene Mercedes W124, eller
måske en af de Mercedes Geländewagen som forsvaret konstant sælger ud af. De
må kunne repareres med et bøjet søm og et stykke tandtråd, men nogen af dem
har sikkert haft et hårdt liv. De er så heller ikke hverken hurtige eller
billige i brændstof.

/Claus

Fra : 2

Dato : 23-10-08 10:11

> [...]
>har sikkert haft et hårdt liv. De er så heller ikke hverken hurtige eller

Tak for dine gode bud.
Motorelektronik kan være OK, hvis det er driftsikkert, og hvis en
mekaniker kan finde ud af det.
Men at stå på et autoristeret værksted med en bil som ikke vil starte,
og så bagbremselys ikke virker fordi pærerne er gået, alt andet
elektronik og lys virker. Og så mekaniker laver rent gætterier og med
sin avancerede biltester ikke kan finde eller viser nogen fejl. Og så
vel mekaniker bare bytte baglygterne og bytte alle dele i bilen i
flæng indtil fejlen er fundet, og vil have at jeg skulle give
tilladelse til det og udskrive en blanco check.

Sådan nogle diskussioner, og lignende, har jeg haft for mange af,
ønsker jeg ikke igen. Enten pga for dårlig ny teknik, fejl i software
til bilen eller i biltester, eller for dårlig mekaniker som burde have
valgt et andet erhverv.

Så vil jeg heller være en bil som holder, er mere simpel og
driftsikker, som jeg kan lave det meste på, og så skifte de sliddele
som der nu en gang skal skiftes efter behov.

Torben

Fra : p.jarnbak

Dato : 23-10-08 00:24

> [...]
> syn. Og en bil som ikke ruster op bare fordi den ser en vandpyt.
>
> Altså jeg søger en relativ simpel og driftsikker bil uden bøvl.

En MB190d 2,0 eller 2,5 og så blok egr ventilen.Billige reserve dele.
M.v.h. Palle.

Fra : Knut

Dato : 23-10-08 06:07

Lyder som om du skulle finde dig en Ford T eller måske en Citroen 2 CV

Knut

Fra : 2

Dato : 23-10-08 10:25

>Lyder som om du skulle finde dig en Ford T eller måske en Citroen 2 CV
>
>Knut

OK da, men er det så resultatet af ca 60 års biludvikling, for at
finde en driftsikker bil?

Nye biler ser pæne ud, flot lak oppe fra, meget plastik krom,
lysdioder, fingertouch knapper.

Nedefra en stor omgang punkt svejsede plader i måske 6 lag, masser af
hjørner og kanter hvor der samler sig salt, møg og skidt. En gang
halvfærdig software til motorstyring som jævnligt skal opdateres ved
hver service og betale dyrt for det. Løse forbindelser i
ledningsnettet, så nye dele skal til, bare i samme dårlige kvalitet.
Men ak det skaber jo en masse omsætning i bilbranchen.
Så nu hedder det ikke reparation længere, men nu hedder det bare
service.

En gang havde jeg en Toyota i 10 år var ellers glad for den, men en
gang fik den en tændingsfejl. Autoriseret Toyotaværksted sagde det
var en sikringsboks der var defekt, og det var fordi der var meget
fint følende elektronik i den. OK fik skiftet den. Tog hjem og skilte
den sikringsboks ad, ha ha der var intet elektronik i den, der var kun
tykke kobber strimler ca 7*1,5 mm som vel kan trække 200 A. Tog
tilbage og brokkede mig, og efter en hel 1 time fik jeg nedsat
regningen og de tog sikringsboksen retur, hverken de eller jeg ønskede
at få lavet bil der længere. Fejlen lå så i en simpel kabelsko ind
til sikringsboksen, til 2 kr. Men der er sandelig forskel på en
regning til 7400 kr hvor problemmet ikke bliver løst, og så 2 kr og 1
timeløn.

Nye biler er så tynde i jernpladerne at der kommer buler næsten bare
ved at se på dem. Eller er samlingerne så dårlige og galvanisering
ikke sidder godt, og så ruster bilen alligevel. Staten DK er enormt
glade, de har opfundet vel Verdens højeste registeringsafgift og det
land i verden som smider mest salt på vejene om vinteren, jo det
skaber omsætning.....

Så hellere en bil som kan holde!

Torben

Fra : Leo_Jensen

Dato : 23-10-08 04:35

On 23 Okt., 11:24, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> glade, de har opfundet vel Verdens højeste registeringsafgift og det
> land i verden som smider mest salt på vejene om vinteren,  jo det

Alle de andre kunder vil hellere have flot overflade og tvivlsom
holdbarhed frem for en primitiv, holdbar bil. Landrover eller Jeep
kunne også være et bud, men den skal være gammel.
Tiderne er sådan set bare ikke til godt håndværk. Det er jo
ligegyldigt hvad du kigger på, pris, kvalitet og holdbarhed falder, og
der er fordi det er det produkt der kan sælges til langt hovedparten
af kunderne.

MVH Leo

Fra : 2

Dato : 24-10-08 09:02

> [...]
>ligegyldigt hvad du kigger på, pris, kvalitet og holdbarhed falder, og
>der er fordi det er det produkt der kan sælges til langt hovedparten

Ja du har ret.
Undrer mig bare meget, at teknik udviklingen er i så meget
tilbageskidt, at det kun virker måske lige garantiperioden ud, og så
går nær alt istykker.

Undrer mig at folk vil betale rundt 300000kr for en flot lak, og få en
stor stak løse forbindelser. Falck og ligende autoservice har vist
guld randede dage med at hente og bringe nye defekte biler.

Jeg vil være primitivt og driftsikker, fremfor avanceret og flot men
defekt!
Tænk hvis der engang kommer biler som både er flotte og driftsikre!

I Norge er det vist kommet en lov om at teknik, især mobiltelefoner og
lignende skal kunne holde i 5 år. Da de anser der er for meget teknik
som ikke engang kan holde garanti perioden ud altså mindre end et år.
Og det anser Norge for et for stort miljø problem med det køb og smid
væk system. Til tider skulle man tro der er indbygget en tidslås i
produkterne; nu har du ringet 800 gange fra mtlf, eller startet bilen
800 gange så nu skal tingen gå istykker.

Torben

Fra : 2

Dato : 24-10-08 09:19

> [...]
>ligegyldigt hvad du kigger på, pris, kvalitet og holdbarhed falder, og
>der er fordi det er det produkt der kan sælges til langt hovedparten

Hørte engang en historie, ved ikke om den er sand, men det er den nok.
Det var med en Rolls-Royce som gik istykker nede i Alperne, med en
knækket eller defekt bagaksel. Der blev med helikopter fløjet en ny
bagaksel til stedet fra fabrikken med et mekaniker team og lavet på
stedet.
Se det er service og troværdighed for sit bilmærke.

Lader det stå i kontrast til nye og nyere standard biler, som er en
gang hattelak med løse el-forbindelser og dårlig kvalitet teknik,
kører på værksted til nogle mekanikere som laver rent gætterier hvad
der er galt, og de bytter dele i flæng, og regningen bliver enorm pga
alle dele er integreret avancerede dele.

Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-10-08 09:57

2 wrote:

> [...]
> stedet.
> Se det er service og troværdighed for sit bilmærke.

Det er nok denne her, du tænker på:

http://www.snopes.com/autos/dream/rolls.asp

Ebbe

Fra : 2

Dato : 26-10-08 10:12

On Fri, 24 Oct 2008 10:56:33 +0200, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk>
wrote:

>Det er nok denne her, du tænker på:
>
>http://www.snopes.com/autos/dream/rolls.asp
>
>Ebbe

Meget fint Ebbe, ja det var den historie, selvom der er kommet
nuancer på historien, så er er hovedtrækkene og pointen ens.

Torben

Fra : \"@

Dato : 24-10-08 10:01

----

> [...]
> der er galt, og de bytter dele i flæng, og regningen bliver enorm pga
> alle dele er integreret avancerede dele.

Har selv hørt samme historie med variationer, men der var en slutning på:

Efter et par måneder ringer kunden til RR fabrikkerne:

Kunde: Jeg ringer for at fortælle, at jeg endnu ikke har modtaget en
regning på den seneste reperation.

RR: hmmm. Kan ikke se at der skulle være nogen faktura på vej, hvad
skulle der være lavet?

Kunde: Min bagaksel knækkede i alperne, og I fløj en ny ned sammen med
et mekanikerteam og fik den udskiftet.

RR: Jeg tror de må have misforstået noget - Bagakslen knækker ikke på en
Rolls Royce.

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-08 15:24

2 skriver:

> Lader det stå i kontrast til nye og nyere standard biler, som er en
> gang hattelak med løse el-forbindelser og dårlig kvalitet teknik,

Lige netop den udtalelse har du selvfølgelig en statestik der
understøtter ?

> kører på værksted til nogle mekanikere som laver rent gætterier hvad
> der er galt, og de bytter dele i flæng, og regningen bliver enorm pga
> alle dele er integreret avancerede dele.

Nu er det vel tilladt at vælge sit værksted med omhu ?

Fra : 2

Dato : 26-10-08 10:38

On Fri, 24 Oct 2008 16:24:24 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Lige netop den udtalelse har du selvfølgelig en statestik der
>understøtter ?

Nej desværre. Men selvom jeg havde haft det, ville folk nok ikke tro
på det. At en bil som er blevet mat og kedelig i lakken, skulle
indeholde bedre driftsikker teknik, end en ny bil med flot lak. Menig
mand ser jo normalt ikke hvad problemet er i bilen, hvor dårligt
teknikken især elektronikken er, de leverer bare bilen på værksted og
betaler den store regning at kunne køre i bilen igen.

Det er nok kun bilfabrikkeren som meget nøje laver sådanne lister. Fx
en VW mekaniker bruger ligeså meget tid på at udfylde papirer om bilen
og dens reparation, som selve reparation tager i tid. Og hvorfor mon
udfylde så meget papir hvis ikke nogen skulle bruge og regne meget
nøje på hvad der går itu og hvor længe teknikken så holdt på bilen.

Og jo jeg har været på automåleteknik kursus for at få min påstand
underbygget. Samt at 114 års biludvikling, skulle det næppe være
problem at lave ting som kan holde! Men at en højere omsætning i
markedet jo altså præger mere end holdbarhed.

Samt at jeg har været i reservedelsbranchen i biler og holdt kontrol
med hvad der blev solgt, og en undren over hvorfor simple dele skulle
gå itu og skiftes, når almen begynder elektronik kunne have lavet det
bedre!

>Nu er det vel tilladt at vælge sit værksted med omhu ?

Ja.
Desværre bor jeg på en Ø, og har ikke fundet noget godt værksted
blandt dem.
Senest med min Vito forspurgte jeg netop autoristeret mercedes
værksted om de var rette værksted for at lave Vito. Og værkfører
kendte ikke engang bilen i deres system, selvom den var solgt der som
ny. Så valgte dem fra.
Kom til næste værksted, ak de kunne lave alle biler, de havde den
stor bosch biltester. Det er fint tænkte jeg, de fik så Vito. Nu
efter 3 uger gav de sådanset op, de ville have jeg skulle skrive en
blanco check og de kunne skifte dele i flæng ved rent gætterier.

Så min erfaring med dem og mange værksteder/mekaniker er at de ikke
kender nok til motorteknik, og rent sætter sin tillid til en
biltester. At nå idag skal de skifte vandpumpen, selvom der bare skal
påfyldes lidt vand.
Brændstof pumpen skal skiftes og motorstyring sendes til reparation og
software opdatering, nå for søren det var bare brændstoffilter som
skulles renses/skifte.

Hvilken bil har du og er du glad for den, eller du laver måske også
selv din bil i bedre og god nok kvalitet?
Og hvilket værksted og bilmærke har du da tillid til?

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-10-08 10:44

2 skriver:

> Hvilken bil har du og er du glad for den, eller du laver måske også
> selv din bil i bedre og god nok kvalitet?

VW Golf V - altså en "ny" bil.

Den er nu over 5 år gammel og er uden fejl - hvilket ikke burde kunna
lade sig gøre i følge dig.

Og ja, jeg er gald for den, den mangler bare et automatgear som jeg er
blevetvant til at køre med i fin firmabil.

> Og hvilket værksted og bilmærke har du da tillid til?

Egon Hansen og Søn i Ålestrup. Autoriseret VW forhandler og værksted.

Fra : 2

Dato : 27-10-08 16:18

>VW Golf V - altså en "ny" bil.
>
>Den er nu over 5 år gammel og er uden fejl - hvilket ikke burde kunna
>lade sig gøre i følge dig.

Ja nemlig. Jeg vil så sige at din bil er den første nye bil jeg har
hørt om så ikke har haft en eller andet drilsk, bøvlet og mystisk fejl
på sensorer og elektronik.

Tillykke med den. Du må føle dig heldig som at have vundet i lotto,
med at have en ny bil uden bøvl!

>Egon Hansen og Søn i Ålestrup. Autoriseret VW forhandler og værksted.

OK. Rart at høre der er nogen som kan deres kram, og især med VW
værksted.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 16:53

2 skriver:

> [...]
> på sensorer og elektronik.
>
> Tillykke med den. Du må føle dig heldig som at have vundet i lotto,

Hvorfor virker min firmabil (VW Touran) der nu er 2 år gammel også uden
bøvl?

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-10-08 19:29

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> 2 skriver:

> Hvorfor virker min firmabil (VW Touran) der nu er 2 år gammel også uden
> bøvl?

Det er fordi du er meget heldig, og den slags sker næsten aldrig.

Jesper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-08 20:17

Jesper Juul skriver:

> Det er fordi du er meget heldig, og den slags sker næsten aldrig.

Dobbelt heldig med 2 VW med en gennemsnitsalder på over 3,5 år.

I følge Torben burde begge holde på værkstedet med skøre elfejl.

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-10-08 20:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jesper Juul skriver:
>
> Dobbelt heldig med 2 VW med en gennemsnitsalder på over 3,5 år.
>
> I følge Torben burde begge holde på værkstedet med skøre elfejl.
>

> Klaus

Jep, mine forældres knap 10 gamle Golf 4 har også kun haft en enkelt
elektronik fejl, en defekt bremse trykknap, dog har den optrådt to
gange, men hvad den har også kørt knapt 330000 km.

Til gengæld har min nye Colt allerede den første fejl, nemlig en meget
pessimistisk kørecomputer mht. km/l så det modsatte kan skam også være
tilfældet

Jesper

Fra : 2

Dato : 30-10-08 10:09

On Mon, 27 Oct 2008 16:52:42 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Hvorfor virker min firmabil (VW Touran) der nu er 2 år gammel også uden
>bøvl?

Igen Tillykke med den. Du må føle dig heldig som at have vundet i
lotto, med at have en ny bil uden bøvl!

Min brors Touran, har haft adskillige fejl, drilske fejl, en del er
skiftet på garanti, men stadig en del fejl.
Blev kasseret til syn pga diverse fejl, som slet ikke burde været
forekommet på en ny bil.
Ligeledes med en anden bekendts Touran der var og er også en del fejl
på, en overgang kørte han i pendulfart mellem hjem og værksted, og
inden han kom hjem var fejlen der igen.

Så igen tillykke med din bil, du skulle vide hvor heldig du er med
den!

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-08 13:57

2 skriver:

> Igen Tillykke med den. Du må føle dig heldig som at have vundet i
> lotto, med at have en ny bil uden bøvl!

2 biler....

> Min brors Touran, har haft adskillige fejl, drilske fejl, en del er
> skiftet på garanti, men stadig en del fejl.

Aha, siger det mest om bilen, eller om det værksted der servicerer den ?

> Ligeledes med en anden bekendts Touran der var og er også en del fejl
> på, en overgang kørte han i pendulfart mellem hjem og værksted, og
> inden han kom hjem var fejlen der igen.

Selvsamme værksted ?

Fra : 2

Dato : 18-11-08 21:49

On Sun, 02 Nov 2008 13:56:48 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>2 skriver:

>2 biler....

>Aha, siger det mest om bilen, eller om det værksted der servicerer den ?

Ja der har du ret, det er samme VW værksted. Måske har de for mange
tommelfingre på samme hånd.
Men Touran kommer fra samme fabrik!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-11-08 21:51

2 skriver:

> Ja der har du ret, det er samme VW værksted. Måske har de for mange
> tommelfingre på samme hånd.

Det er ganske normalt på de fleste VW værksteder.

> Men Touran kommer fra samme fabrik!

Ja, som min Touran der har gået 87.000 km uden fejl.

Fra : 2

Dato : 20-11-08 20:58

On Tue, 18 Nov 2008 21:51:15 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Det er ganske normalt på de fleste VW værksteder.

>Ja, som min Touran der har gået 87.000 km uden fejl.

Det er det jeg siger, du er heldig! Både med VW og værksted som er
godt.
Min brors Touran har haft 8 fejl, og blevet kasseret til syn pga af 2
fejl. Det er fejl som ikke burde have været der, og der er taget
højde for alm. sliddele. Nogle blev løst på garanti, andre har han
selv måtte betale, og de sidste fejl må han leve med.

Min bekendte med Touran også har også haft nogle lignende 4 fejl, og
ca 4 andre fejl.

Interessant at der kan være så meget forskel på "ens" biler! Så er
det klart der er forskellig opfattelse.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 22:35

2 skriver:

> Det er det jeg siger, du er heldig! Både med VW og værksted som er
> godt.

Nej, jeg er ikke heldig med bilerne. Det er ganske vanligt.

> [...]
> højde for alm. sliddele. Nogle blev løst på garanti, andre har han
> selv måtte betale, og de sidste fejl må han leve med.

Hvad har han måttet leve med ?

> Min bekendte med Touran også har også haft nogle lignende 4 fejl, og
> ca 4 andre fejl.

Hvilke?

> Interessant at der kan være så meget forskel på "ens" biler! Så er
> det klart der er forskellig opfattelse.

Specielt af værkstederne.....

Fra : 2

Dato : 28-11-08 21:22

On Thu, 20 Nov 2008 22:34:53 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Nej, jeg er ikke heldig med bilerne. Det er ganske vanligt.

>Hvad har han måttet leve med ?

Fartpilot virker ikke med jævne mellemrum.
Bremsesensor virker ikke, så bremser bliver slidt op og kræver
udskiftning, før service.
Display viser kun tysk, ikke dansk længere.
Sensor til om der er defekte pærer eller ej, melder defekter selvom
pærene lyser meget fint.
Hjulomhæng skævt i foran så dæk bliver slidt meget skævt på
indersiden.
Motor bruger olie i perioder.
EGR ventil er dårlig
Bagrudevisker lever sit eget liv.

>Hvilke?

Motor bruger olie i perioder
Hjul ophæng
Dårlige fælge, så punktering forekommer en del gange
Hovedsikring går, vist på 80 A.
EGR ventil virker dog fint på denne.

>Specielt af værkstederne.....

Er det mon en hentydning til at en ny bil leveret fra fabrikken,
ankommer til forhandler/værksted, og de så laver fejl før kunden får
bilen?
For hvis alle biler/model er helt ens fra fabrik, så burde de samme
fejl komme på alle biler eller ingen fejl på bilerne.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-08 22:54

2 skriver:

> Fartpilot virker ikke med jævne mellemrum.

Eftermonteret ?

> Bremsesensor virker ikke, så bremser bliver slidt op og kræver
> udskiftning, før service.
> Display viser kun tysk, ikke dansk længere.

Kan den vise dansk?

De VW jeg har været i nærheden af kan ikek dansk. Her vælger man (som
dansker) enten tysk, eller engelsk i sprog.

> For hvis alle biler/model er helt ens fra fabrik, så burde de samme
> fejl komme på alle biler eller ingen fejl på bilerne.

Netop.

Fra : 2

Dato : 29-11-08 23:03

On Fri, 28 Nov 2008 22:54:15 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>2 skriver:

>Eftermonteret ?

Næ, fra fabrik

>Kan den vise dansk?

Det kunne den i starten

>De VW jeg har været i nærheden af kan ikek dansk. Her vælger man (som
>dansker) enten tysk, eller engelsk i sprog.

>Netop.

Så siger jeg igen du har været heldig med dine VW.
Du har slettet alt det vigtigste.

Ellers kan VW ikke tåle at køre i mit område på Jorden

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-08 23:09

2 skriver:

> Næ, fra fabrik

Skumleren. Jegfik eftermonteret fartpilo i min. Det slap VW i Randers
ikek særligt godt fra. Den kunne også finde på ikek at virke. De havde
klumret med kontakten ved koblingen.

> Det kunne den i starten

Skummel - specielt da:

> Så siger jeg igen du har været heldig med dine VW.

Nej, det er såmænd ganske almindeligt.

> Ellers kan VW ikke tåle at køre i mit område på Jorden

Hvilken lille bitte ø er det du bor på ?

Fra : 2

Dato : 01-12-08 00:23

On Sat, 29 Nov 2008 23:09:01 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Skumleren. Jegfik eftermonteret fartpilo i min. Det slap VW i Randers
>ikek særligt godt fra. Den kunne også finde på ikek at virke. De havde

Hvad gjorde fartpiloten eller ikke, når den bøvlede? Er det kontakt
ved koblingen der er galt med?
Det lokal dårlige VW værksted vil jo skifte ratstammen for at
prøve/gætte at løse fejlen.
Meromsætning igen.

>Skummel - specielt da:

Den viser et sprog fra fabrik, men findes der ikke nogle som tuner
biler, som kan putte andet sprog og effekt i computeren?
bruge.
Min brors Touran, fik lavet en software opdatering engang kort tid
efter køb, vel ca 2 måneder efter, og derefter kunne den kun tysk.

>Nej, det er såmænd ganske almindeligt.

Det er almindelig godt med dine 2 VW i dit område.

Det er noget sjusk, og daller med de 2 VW jeg kender i mit område,
ting som går itu som burde holde.

Hvad gør så den forskel det er 2 mod 2, vi kender vel ikke flere i
vores områder til større sammenlignings grundlag?

Kommer der jordstråler på tværs i mit område mon, eller hvad kan
forskellen være?

Jo der var jo en VW transporter vist T5 diesel, den skulle bygges om
til rapsolie. Men sikke jammer med den også, gløderør blev defekt,
dyserør, temp.føler, og standard fejl på mange VW transporter
luftmassemåler.

>Hvilken lille bitte ø er det du bor på ?

Fastlandet

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-08 06:16

2 skriver:

> Hvad gjorde fartpiloten eller ikke, når den bøvlede?

Den opfører sig som om kontakten er slået fra (eller rettere som om
koblingen er trådt ned hele tiden).

> Er det kontakt ved koblingen der er galt med?

Jeps

> Det lokal dårlige VW værksted vil jo skifte ratstammen for at
> prøve/gætte at løse fejlen.
> Meromsætning igen.

Når piloten ikek virker, er det så konstant ?

> Den viser et sprog fra fabrik, men findes der ikke nogle som tuner
> biler, som kan putte andet sprog og effekt i computeren?

Der er en række forud definerede sprog i "computeren", som man kan vælge
imellem -danske er blot ikek et af dem.

> bruge.
> Min brors Touran, fik lavet en software opdatering engang kort tid
> efter køb, vel ca 2 måneder efter, og derefter kunne den kun tysk.

På min Touran kan jeg selv vælge sprog (man holder den øverste
vippekontakt til MFA'en inde i 5 sekunder, mens bilen står stille), her
er dank ikek et af de sprog man kan vælge. Min Golf fik jeg ændre sprog
på (her kan man ikke gøre det selv, men det kræver VAG-COM eller
lignende), der kan man heller ikke vælge dansk.

> Fastlandet

Samme her - du skrev blot tidligere at du boede på en lille ø.

Fra : 2

Dato : 02-12-08 11:20

On Mon, 01 Dec 2008 06:15:39 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>koblingen er trådt ned hele tiden).

>Jeps

>Når piloten ikek virker, er det så konstant ?

Fartpilot virker ikke ved start grøn lampe, nogle gange, og opdager
det måske kun når man kommer ud af byen til lige vej, og vil slå
fartpilot til, og den vil så ikke. Så kører han ind til siden,
stopper motoren, og starter igen, så vil fartpilot godt.

Nogle gange ser han fejlen lige efter start, og slukker motoren og
starter igen.
Egentlig statistik har vi ikke lavet hvornår og hvor ofte fejlen
kommer, men et skøn er ca hver 8. start ~ 10%.

Her se fejlen opstår sandelig også på andre VW, så meget at der er
oprette en webside om problemet.

http://vwfanatic.dk/Tips/Golf5GRA.html

Og se det er bare dårlig kontakt, løse forbindelser og daller
elektronik.

Du har nu været heldig med dine VW!

>Samme her - du skrev blot tidligere at du boede på en lille ø.

Ja fastlandet og samtidig en ø

Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-10-08 16:58

2 wrote:

> Ja nemlig. Jeg vil så sige at din bil er den første nye bil jeg har
> hørt om så ikke har haft en eller andet drilsk, bøvlet og mystisk fejl
> på sensorer og elektronik.

Jamen det kan vi da hurtigt gøre noget ved. Vores seks år gamle bil med
120+ kkm på klokken har heller aldrig haft nogen problemer med sensorer
eller elektronik - eller noget andet for den sags skyld. Det er iøvrigt
en Citroën Xsara HDI, så den har ovenikøbet rygtet imod sig

> Tillykke med den. Du må føle dig heldig som at have vundet i lotto,
> med at have en ny bil uden bøvl!

Det kan sagtens lade sig gøre at købe en bil fra ny uden at man får
problemer med den. Tricket er, at man skal købe en bil der er ved at
nærme sig slutningen af modelkarrieren. På det tidspunkt har producenten
fundet og rettet "børnesygdommene" og dermed er man herligt fri for
problemer. Man får så ikke alt det nyeste gejl - men det er jo i reglen
osse det der er problemer med

Ebbe

Fra : 2

Dato : 30-10-08 10:03

On Mon, 27 Oct 2008 16:57:31 +0100, Ebbe Kristensen <ebbe@ekologic.dk>
wrote:

> [...]
>eller elektronik - eller noget andet for den sags skyld. Det er iøvrigt
>en Citroën Xsara HDI, så den har ovenikøbet rygtet imod sig

OK også tillykke med den.
Der var jo en af de nye franske biler som kun var regnbeskyttet oppe
fra, og der var direkte og med vilje lavet en åben elektronikboks, som
ikke kunne tåle undervognsvask og meget regn på veje.

> [...]
>fundet og rettet "børnesygdommene" og dermed er man herligt fri for
>problemer. Man får så ikke alt det nyeste gejl - men det er jo i reglen

Det var et godt tricks.
Og sådanset også min pointe med mit første spørgsmål, at jeg hellere
vil vælge en ældre bil som har bevidst sit værd og stadig kørende
efter ca 15 år. Fremfor en ny med gejl, smarte detaljer som ikke
virker godt nok alligevel.

Og så som min Mercedes vito fra 1999, altså 4.årgang i vito, den kan
det lokal autoriseret Mercedes værksted ikke finde ud af, heller ikke
et andet værksted. De bare ryster på hovedet, de ved ikke hvordan en
vito er opbygget, de gætter sig frem, ja rent gæt. Hvad mener I som
om det? Alt i Vito virker, den starter bare ikke?

Torben

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-10-08 11:57

2 wrote:

> OK også tillykke med den.

Tak

> Der var jo en af de nye franske biler som kun var regnbeskyttet oppe
> fra, og der var direkte og med vilje lavet en åben elektronikboks, som
> ikke kunne tåle undervognsvask og meget regn på veje.

Det har helt sikkert været en af de ting, der blevet lavet om på i de
senere udgaver. Vi som sagt aldrig haft problemer, hverken i vaskehal
eller i regnvejr.

Da jeg hentede vores C3 sidste år i december, fortalte sælgeren mig
iøvrigt at der var lavet over 60 rettelser på den model siden den først
kom på gaden. En af de mere væsentlige har jo nok været at sørge for at
de holdt op med at selvantænde

Ebbe

Fra : Jesper Juul

Dato : 27-10-08 19:28

2 skrev:

> Ja nemlig. Jeg vil så sige at din bil er den første nye bil jeg har
> hørt om så ikke har haft en eller andet drilsk, bøvlet og mystisk fejl
> på sensorer og elektronik.

Så hører du vist ikke så meget, vores 13 år gamle Corolla som blev solgt
for 3 måneder siden havde aldrig nogensinde nogle mystiske fejl,
elektronik eller sensor fejl af nogen slags, den eneste var almindelige
sliddele og alligevel var det stadig den originale kobling og udstødning
der sad på den da den blev solgt efter ca. 280.000 km. Og den slags
eksempler har jeg masser af.

Jesper

Fra : 2

Dato : 30-10-08 10:18

> [...]
>sliddele og alligevel var det stadig den originale kobling og udstødning
>der sad på den da den blev solgt efter ca. 280.000 km. Og den slags

Lige præcis min pointe! Fra før cirka midt 90érne var der ikke
sådanne bøvlede elektronik og computerfejl! Der er vi helt enige!
Det viser også de gode indlæg som er kommet her, at de driftsikre
biler er fra ca 1985-1995!

Det er herefter cirka 1996 at der desværre er kommet meget ustabilt
elektronik i bilerne, som giver bøvl. De mekanisk dele er OK og meget
driftsikre, men ikke elektronikken.

Torben

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-10-08 12:37

2 skrev:

> [...]
> sådanne bøvlede elektronik og computerfejl! Der er vi helt enige!
> Det viser også de gode indlæg som er kommet her, at de driftsikre

Nøø, mine forældres Golf IV som er fra 99 har faktisk heller ikke haft
nogen fejl andet end en defekt bremsesensor, og den har snart gået
330kkm. Til gengæld ruster Corollaen ret så meget.

> Det er herefter cirka 1996 at der desværre er kommet meget ustabilt
> elektronik i bilerne, som giver bøvl. De mekanisk dele er OK og meget
> driftsikre, men ikke elektronikken.

Det synspunkt tror du står ret alene med.

Jesper

Fra : 2

Dato : 20-11-08 19:50

t.

>Det synspunkt tror du står ret alene med.
>
>Jesper

Mekonomen og reservedelsfirmaer har guldrandende dage, med især
sensorer og lignende elektronik til nyere biler
Prøv at spørg dem!

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-08 20:06

> t.

> Mekonomen og reservedelsfirmaer har guldrandende dage, med især
> sensorer og lignende elektronik til nyere biler
> Prøv at spørg dem!

Ja det er nok også noget af det jeg frygter når
jeg engang vel nok skal ha' en ny(ere) bil.
Synes godt nok man hører om mange elektroniske
'måler og sonde-fejl'.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-11-08 20:11

Eque skriver:

> Ja det er nok også noget af det jeg frygter når
> jeg engang vel nok skal ha' en ny(ere) bil.
> Synes godt nok man hører om mange elektroniske
> 'måler og sonde-fejl'.

Jeg syntes at høre meget om motorer der går forkert, bruger vandt og
meget andet på "super velholdte biler". Følere er lettere at skifte....

Fra : 2

Dato : 28-11-08 21:07

On Thu, 20 Nov 2008 20:10:54 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Eque skriver:

>Jeg syntes at høre meget om motorer der går forkert, bruger vandt og
>meget andet på "super velholdte biler". Følere er lettere at skifte....

Jamen Klaus nu er du måske også ved at forstå hele min pointe, hvorfor
går nyere biler itu? Vi har lavet biler i over 100 år, og blevet
forbedre meget, før ringe pga dårlige tolerancer og knapt så meget
præcis viden. Og så nu begynder ny teknik at gå itu, 2 dage siden så
jeg en nyere Opel Viraro kassebil blive trukket til værksted.

Følere er måske lette at skifte, men de burde ikke været gået itu i
første omgang; mit svar de er lavet så de netop skal gå itu for at
skabe meromsætning.

De gode ved alle disse svar fra alle, tyder noget på at biler var mest
driftsikre fra ca 1985 til ca 1993

Og overvejede nogle tyske biler, lidt fra frankrig og lidt fra
andetsteds.
Igrunden mærkeligt at BMW ikke har været nævnt, men det må der så
være grund til!

Og skuffende af Mercedes at deres kvalitet er dalet meget.
Jeg har fx en Mercedes Vito 112 cdi, den har stået stille i ca 4
måneder, og ak nu kan den ikke starte, og mekanikerne kan ikke finde
ud af at lave. Tænk 9 år gammel ny bil, og den er stadig for ny til
at mekanikerne er dus med commenrail teknikken.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-11-08 22:58

2 skriver:

> Jamen Klaus nu er du måske også ved at forstå hele min pointe, hvorfor
> går nyere biler itu?

Hentydningen var til Eques gamle smadderkasse der netop har disse fejl,
men som han betegner som en bil i "perfekt stand". Bilen er netop af de
årgang du mener er gode.

> Følere er måske lette at skifte, men de burde ikke været gået itu i
> første omgang; mit svar de er lavet så de netop skal gå itu for at
> skabe meromsætning.

Nej, de er lavet så de er så tilpas billige så du kan betale bilen

> De gode ved alle disse svar fra alle, tyder noget på at biler var mest
> driftsikre fra ca 1985 til ca 1993

Det er cirka det samme som i dag. Dengang var det blot andre fejl.

> [...]
> ud af at lave. Tænk 9 år gammel ny bil, og den er stadig for ny til
> at mekanikerne er dus med commenrail teknikken.

Forkert værksted ?

Fra : 2

Dato : 29-11-08 23:23

>Hentydningen var til Eques gamle smadderkasse der netop har disse fejl,
>men som han betegner som en bil i "perfekt stand". Bilen er netop af de
>årgang du mener er gode.

Jeg mener lidt ældrende biler de ca 1985-1993 er driftsikre, uden alt
de sensorer og alt for meget komfort.
Og nye biler med alt muligt smart og styring både her og der, er
følerne mm lavet så dårligt med vilje fra start, at de går itu, og
dyr reparation. Så ny bil er kun et pænt ydre, og koster mere i
rep.og service end en ældrende bil.
Og det er skuffende, så har teknikken og biludviklingen fejlet, men
handelsomsætning steget, og vi kunder skal bare betale det hele!

>Nej, de er lavet så de er så tilpas billige så du kan betale bilen

Du har også forstand på elektronik, hvad jeg husker.... hvis du laver
en dårlig lodning, til din styring til dine modeltog, og laver dårlig
lodning med vilje, på måske 100 lodninger. Og bagefter skal fejlsøge
for at finde dine dårlige lodninger igen. Hvad er så pointen, og vil
du blive irriteret?

Forskellen på at lave en god og dårlig lodning eller vælge en ledning
som er god nok til at holde, er vel kun får ører!

Billig bil, pris fra fabrik er rimelig, afgifter før den er på DK
plader er dyr, det har intet med bilens teknik at gøre! Når en føler
skal skiftes, køber du en i samme dårlige kvalitet. Du har ikke
valget hvilken kvalitet iforhold til pris du vil købe!

>Det er cirka det samme som i dag. Dengang var det blot andre fejl.

Hvad var så biludviklingen? Biler nu som før går lige meget itu?
Blot nu har de et flot ydre med krom og lak, og dårlig daller teknik
især i sensorne!

>Forkert værksted ?

Forkert holdning hos mekanikerne, manglende interesse for deres
erhverv, går snart på pension..... så behøver de ikke lave og lære
nymodens pjat og computerer, for at finde fejl som computerne ikke
viser, på de skide sensorer igen.

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-11-08 23:34

2 skriver:

> Jeg mener lidt ældrende biler de ca 1985-1993 er driftsikre, uden alt
> de sensorer og alt for meget komfort.

Biler fra den årgang stod lige så meget på værksted som nutidens.

> Og nye biler med alt muligt smart og styring både her og der, er
> følerne mm lavet så dårligt med vilje fra start, at de går itu, og
> dyr reparation.

Det er noget sludder. Der er intet der er lavet så det går hutigt i
stykker.

> Så ny bil er kun et pænt ydre, og koster mere i rep.og service end en ældrende bil.

Igen, det er noget komplet vås.

Golfen runder 100.00 km i dag. Jeg har skiftet 2 forlygtepærer i de
86.000 km jeg har ejet den. Resten har været normalt eftersyn plus dæk.
Ikke engang bremserne er blevet skiftet.

> [...]
> lodning med vilje, på måske 100 lodninger. Og bagefter skal fejlsøge
> for at finde dine dårlige lodninger igen. Hvad er så pointen, og vil

Hvorfor skulle jeg lavde den dårligt med vilje?

> Forskellen på at lave en god og dårlig lodning eller vælge en ledning
> som er god nok til at holde, er vel kun får ører!

Nej. Det er netop her du tager fejl. Man køber en standard komponent til
en billig pris, sor at holde den samlede pris nede på hele bilen. Om det
er lodningen, kvalitetstjekket, eller fejlmontering af dimsen opdager
man først, når bilen har hoppet hen over 500 millioner brosten - og der
er det for sent.

> Billig bil, pris fra fabrik er rimelig, afgifter før den er på DK
> plader er dyr, det har intet med bilens teknik at gøre!

Jo - og nu skal du se lidt ud over landets grænser. Dette har intet med
lilleputlandet Danmark at gøre. Det er priser i hele verden vi taler om.

> Hvad var så biludviklingen? Biler nu som før går lige meget itu?

Jeps

> Blot nu har de et flot ydre med krom og lak, og dårlig daller teknik
> især i sensorne!

Det er noget sludder.
Hvis det står så slemt til, hvorfor har jeg så ikek haft sensorfejl på
mine biler?
Hvorfor har de fleste i min omgangskreds det så heller ikke (lige på nær
min svogers Pøjgøj).

Fra : 2

Dato : 01-12-08 00:09

On Sat, 29 Nov 2008 23:33:43 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Biler fra den årgang stod lige så meget på værksted som nutidens.

>Det er noget sludder. Der er intet der er lavet så det går hutigt i

Naiv kan du vel nok være i troen, har du læst alle indlæg, en
mekaniker skriver direkte at en bestemst bil kun var designet til at
holde 150000 km ikke mere!

LeMans biler bliver designet til at holde 27 timer, i et 24 timers
løb, og 2 timer test runder, og 1 time tolerance.

Fabrikkerne ved præcis hvad de laver og i hvilken kvalitet, god som
dårlig!

>Igen, det er noget komplet vås.
>
>Golfen runder 100.00 km i dag. Jeg har skiftet 2 forlygtepærer i de
>86.000 km jeg har ejet den. Resten har været normalt eftersyn plus dæk.
>Ikke engang bremserne er blevet skiftet.

Igen du har været heldig med din bil!

>Hvorfor skulle jeg lavde den dårligt med vilje?

Ja hvorfor laver bilfabrikkerne dårlige sensorer og stik?

Tja du har jo interessen for at det skal virke, det har bilfabrik også
men kun i en kortere tid, så den går itu, og skal skiftes, og skabe
omsætning!

> [...]
>er lodningen, kvalitetstjekket, eller fejlmontering af dimsen opdager
>man først, når bilen har hoppet hen over 500 millioner brosten - og der

Hallo Vi har kørt biler i over 100 år, det er ingen overraskelse hvor
en bil kører, vejene er blevet bedre også!

>Jo - og nu skal du se lidt ud over landets grænser. Dette har intet med
>lilleputlandet Danmark at gøre. Det er priser i hele verden vi taler om.

Det gør jeg også! Biler er ens eller meget tæt på ens til hele verden
i en bil model. Hvad så, at købe billigt ind en ny flot krom bil med
løse stik og dårlige sensorer, den bliver dyrt i længden. Men billig
i indkøb. Tænk hvor kort levetid en ny bil har, før elektronikken er
helt i itu og ikke kan betale sig at lave, og bil kommer i
jernpressen.

Og så start forfra med handelsomsætning af biler med dårlig sensor
teknik.

> [...]
>mine biler?
>Hvorfor har de fleste i min omgangskreds det så heller ikke (lige på nær

I er heldige!

>Netop.

Desværre ikke andre at vælge, har været hos alle.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-12-08 00:13

2 skriver:

> Naiv kan du vel nok være i troen, har du læst alle indlæg, en
> mekaniker skriver direkte at en bestemst bil kun var designet til at
> holde 150000 km ikke mere!

Ja, eeen enkelt mekaniker skriver.......noget han mener at kunne huske.

> Igen du har været heldig med din bil!

Sludder og vrøvl.

> [...]
>
> Tja du har jo interessen for at det skal virke, det har bilfabrik også
> men kun i en kortere tid, så den går itu, og skal skiftes, og skabe

Du har fuldstændigt misforstået det.
Du mener at de implementerer fejl med vilje?

> I er heldige!

Eller du har været uheldig ?

> Desværre ikke andre at vælge, har været hos alle.

Hvor er det du bor ?

Fra : 2

Dato : 02-12-08 10:36

On Mon, 01 Dec 2008 00:13:19 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Du har fuldstændigt misforstået det.
>Du mener at de implementerer fejl med vilje?

Nej bilfabrikkerne implementere ikke direkte fejl med vilje, de
laver tingene så de virker ved køb. Og er så lavet tilpas dårligt at
efter nogen kortere tid bliver der løse forbindelser, ledninger
vibrerer og knækker ved stikkene, eller dårlig lodning og samling ind
til sensorne!

Eksempel
Du skal trække 10 A igennem en ledning et sted i bilen.
Så kan du vælge en ledning der lige kan klare 10 A

Du kan også vælge en ledning som kun kan klare 5 A, og den kan så i
kortere tid klare 10 A, men går så itu.

Du kan også vælge en ledning der kan klare 30 A, den holder og går
aldrig itu.

>Eller du har været uheldig ?

>Hvor er det du bor ?

Med min Mercedes vito har sandsynligvis også sådan en fejl, men
værkstederne og mekanikerne kan ikke finde fejlen. Selvom mekanikerne
ikke har faglig dygtighed, så var der ingen grund til at køre på
værksted hvis bilen Mercedes var lavet godt nok fra starten af!
Og så kun skifte eller køre på værksted med almindelige sliddele.

Men normen er blevet efterhånden at sensorer og dårlig elektronik
følere, er åbenbart blevet almindelige "sliddele" netop fordi de er
lavet dårligt eller ikke godt nok!

Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-12-08 15:06

2 skriver:

> [...]
> efter nogen kortere tid bliver der løse forbindelser, ledninger
> vibrerer og knækker ved stikkene, eller dårlig lodning og samling ind

Du drømmer.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-11-08 21:30

2 skrev:
> t.

> Mekonomen og reservedelsfirmaer har guldrandende dage, med især
> sensorer og lignende elektronik til nyere biler
> Prøv at spørg dem!

Ingen grund til at taler med dem næsten dagligt.

Men det gør det lidt svært at diskutere med folk, når der går sådan ca.
1 måneds tid før vedkommende gider svare.

Jesper

Fra : 2

Dato : 28-11-08 20:53

>Ingen grund til at taler med dem næsten dagligt.
>
>Men det gør det lidt svært at diskutere med folk, når der går sådan ca.
>1 måneds tid før vedkommende gider svare.
>
>Jesper

Hvilken type vare sælger reservedelsfirmaerne så efter din mening, din
overtro, eller i din del af landet?

Tiden har jeg måtte prioterer hårdt på det sidste, men jeg glemmer
intet.

Torben

Fra : Jesper Juul

Dato : 30-11-08 19:01

2 skrev:

> [...]
> overtro, eller i din del af landet?
>
> Tiden har jeg måtte prioterer hårdt på det sidste, men jeg glemmer

Jeg tillader lige at gentage mit tidligere indlæg:

Fra : 2

Dato : 01-12-08 00:27

On Sun, 30 Nov 2008 19:01:06 +0100, Jesper Juul <jesperjuul@gmail.com>
wrote:

>Jeg tillader lige at gentage mit tidligere indlæg:
>
>"Men det gør det lidt svært at diskutere med folk, når der går sådan ca.
>1 måneds tid før vedkommende gider svare"
>
>Jesper

Jesper har du da dårlig hukommelse, eller ikke kan læse indlæg igen
efter at have læst dem?

skal jeg gøre det nemt for dig denne gang:
Hvilken type vare sælger reservedelsfirmaerne så efter din mening,
din overtro, eller i din del af landet, hvis det ikke er
elektronikfølere og sensorer?

Torben

Fra : Jesper Juul

Dato : 03-12-08 21:39

2 skrev:

> Jesper har du da dårlig hukommelse, eller ikke kan læse indlæg igen
> efter at have læst dem?

Så lad mig skære det ud i pap for dig, jeg gider ikke diskutere med en
som ca. 1 gang om måneden kommer med indspark til debatten, og især ikke
en som så tydeligt lever i en helt anden verden end resten af os.

Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 23-10-08 21:14

Knut wrote:
> Lyder som om du skulle finde dig en Ford T eller måske en Citroen 2 CV

For det første skulle du tage og svare under det du svarer på, for det andet
er måske nok Ford T let at reparere på, men alle dem jeg kender er rustet
væk, - men 2CV er hverken let at reparere på eller særlig holdbar over for
rust. Og så er hverken Ford T eller 2CV dem der er flest af på Bilbasen.

/Claus

Fra : 2

Dato : 24-10-08 09:41

On Thu, 23 Oct 2008 22:14:01 +0200, "claus b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>rust. Og så er hverken Ford T eller 2CV dem der er flest af på Bilbasen.

Jeg gør mit bedste, men der må indgås nogle kompromisser til
helhedsindtrykket og sammenhængen, da samme svar kunne stå flere
steder under de forskellige indlæg.

Når du så selv ikke synes Ford T eller 2 CV er gode nok alligevel, så
er vi jo tilbage til mit oprindelige spørgsmål!
Og er det så ikke pinligt for menneskeheden at vi kan lave fremskridt
men så også endnu flere tilbageskridt?
Vi mennesker har produceret bil i 114 år nu, og så stiller jeg
spørgsmålet om en driftsikker bil.....

Og hov så er det pludselig svært at svare på. Og der kommer en del
svar: Bilen skal bare se flot ud, om den kan køre eller ej eller
driftsikkert nok er sekundært, stil den på gaden i et glasboks som et
monoment og lad den præge bybilledet med sin flotte lak.
Meget groft sagt.

Men skriver liste med jeres gode bud på de gode biler....

Torben

Fra : claus b.p.

Dato : 24-10-08 23:25

2 wrote:
> [...]
> Meget groft sagt.
>
> Men skriver liste med jeres gode bud på de gode biler....

Det har jeg så gjort, ikke fordi der ikke er mange andre muligheder end dem
jeg nævnte, men man er jo også nødt til at se på behov, ønsker og økonomi.

Mit udgangspunkt er nok ikke så forskelligt fra dit, min tillid til danske
værksteder kan ligge på et meget lille sted, og den samlede kvalitet af
produkterne er ikke højere idag end den hele tiden har været, fordi man gør
bilerne mere og mere komplicerede, ligesom det meste af den forbedring i
brændstoføkonomi den teknologiske udvikling har bibragt bliver ædt op af
større vægt. Men det er markedet (køberne) der bestemmer hvad bilfabrikkerne
skal lægge vægt på. Hvis alle danskere var fornuftige, ville de fx. vælge
biler med lang fabriksgaranti, og dermed tvinge fabrikkerne til at følge med
op. Men selv Mercedes og VW sælges med kun 2 års reklamationsret efter
forbrugerloven, og det er jo evident at det ikke er tyskerne der er ledende
mht. kvalitet, pålidelighed og holdbarhed. Og så er vi tilbage ved, at det
burde være muligt at reparere sin bil selv i et eller andet omfang, eller at
få et ikke-autoriseret værksted til det. Men der holder politikerne desværre
mere med industrien end med forbrugerne. (Ref fx. den debat om patenter og
varemærkebeskyttelse på bilreservedele der stadig er aktuel.)

Når alt dette er sagt, så er min konklusion ikke desto mindre, at bilerne
idag bliver bedre år for år. Men vi kommer også til at betale prisen flere
gange. (Ud over de 2 gange ekstra vi betaler til staten)

/Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-08 23:35

"claus b.p." skriver:

> Men selv Mercedes og VW sælges med kun 2 års reklamationsret efter
> forbrugerloven

Nej, VW sælges med 2 års garanti.

Fra : 2

Dato : 26-10-08 10:11

> [...]
>bilerne mere og mere komplicerede, ligesom det meste af den forbedring i
>brændstoføkonomi den teknologiske udvikling har bibragt bliver ædt op af

OK.
Men er det så ikke pinligt for bil udviklingen, at man ikke kan gå hen
og vælge en bil som holder. At vælge en bil uden alt for meget teknisk
finesser, som bare holder.

Ja der er sket meget på brændstof siden med alt den her udvikling, men
desværre har du ret, bilerne kører ikke længere på literen, kun
forurener bilerne mindre.

>Når alt dette er sagt, så er min konklusion ikke desto mindre, at bilerne
>idag bliver bedre år for år. Men vi kommer også til at betale prisen flere
>gange. (Ud over de 2 gange ekstra vi betaler til staten)

Hvad måler du så ordet bedre i?
For mig at se kan man købe en flot bil, med løse forbindelser i, eller
om man vil indbygget et "tidsur" at bilen kun er lavet til at holde i
fx 150000 km (som nævnt andet sted) så det er dårlig teknik. Ofte i
ledningerne til diverse sensorer. Selve sensor fejler intet, men det
gør ledningen eller stikket ind til sensoren.
Og så kommer man på værksted: Biltester siger ny databoks, ny
sensorer der og der, en uges løn til mekaniker pga lang tids
fejlfinding. Regning måske 25000 kr. Og sandsynligvis bare pga
kalkuleret "tidsur" holdbarhed fra fabriksside, så få kroners bedre
ledninger i bilen, havde man sparet 25000 kr. Og igen til næste
service. Så jeg synes man betaler meget dyrt for at holde liv i en ny
bil som ser flot ud. En masse dårlig teknik som ikke er driftsikker
nok, indpakket i en flot omgang lak og kromlister.

Og det synes jeg slet ikke er pengene værd. Derfor mit første
spørgsmål i overskiften og denne debat.

Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 23-10-08 08:24

2 wrote:

> syn. Og en bil som ikke ruster op bare fordi den ser en vandpyt.
>
> Altså jeg søger en relativ simpel og driftsikker bil uden bøvl.

*snip*

http://www.scheel.net/a80.pdf

--
vh
Torben

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 23-10-08 04:27

On 22 Okt., 22:01, 2 <fuptils...@yahoo.dk> wrote:

> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

Subaru

Klaus

Fra : ShutEye

Dato : 23-10-08 17:01

>Subaru

Hvis jeg stod med en lille ½ mio tilovers tror jeg sgu at jeg nuppede sådan
en Subaru Outback diesel.
Lækker bil. Men den falder vist udenfor kategori her :)
Selvom Subaru selv hævder at 15 år efter salg er 98% af deres biler stadig i
aktiv brug.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-10-08 17:32

ShutEye skriver:

> Lækker bil. Men den falder vist udenfor kategori her :)
> Selvom Subaru selv hævder at 15 år efter salg er 98% af deres biler stadig i
> aktiv brug.

Min fætter fra Australien var lige på besøg forleden. De har en 8 år
gammel Subaru. Det eneste der har været på den er en defekt kobling.

Fra : Frederik

Dato : 23-10-08 19:00

> [...]
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Det gjorde den også på min Legacy fra 93. Da jeg fik at vide at det kostede
17k at få skiftet koblingen ,skiftede jeg bilmærke. Udstødningen var også en
større udskrivning, stort set alle skruer i kabinen skulle strammes, og
vindstøjen var enorm. Men ellers var det da en driftsikker bil. Om de nye er
mere støjsvage, er self. muligt.

Fra : martin bjerre

Dato : 23-10-08 17:44

Lidt tankevækkende emne.
For 15-20 år siden fandtes der mange biler med både ABS, indsprøjtning,
simple EGR systemer og elektronisk tænding, men det gik aldrig istykker.
Hjulfølere, ABS-ringe, EGR ventiler, computere, sluttrin osv. det duede
altid. Det eneste svage punkt, dengang, var toppunktsfølere, og de udgør
stadig et problem. Resten af stumperne er da kun blevet ringere med tiden.
Det hører jo næsten til hverdagen at man skifter de samme stumper, der for
20 år siden aldrig gik istykker (og stadig triller rundt derude). Tag F.eks
en Kadett C GTE fra 1975 med indsprøjtning, de kører stadig uden problemer.
Og hvad forurening angår, kan jeg huske at min kadett 1,2 fra 1975 nemt gik
15km/l næsten uanset hvilken kørestil jeg lagde for dagen, en tilsvarende
bil idag skal vist køres pænt hvis den skal nå samme tal.

Hvor ligger udviklingen ?

Mvh
Martin-udlært Citroenmekaniker, der synes det er nogle fine biler :)

Fra : .J.S...

Dato : 23-10-08 18:15

"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> gik 15km/l næsten uanset hvilken kørestil jeg lagde for dagen, en
> tilsvarende bil idag skal vist køres pænt hvis den skal nå samme tal.
Nu kalder du det forurening, måske forbrug er et bedre ord

> Hvor ligger udviklingen ?

Sikkerheden og dermed vægten !

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-10-08 18:24

On Thu, 23 Oct 2008 19:14:58 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>"martin bjerre" <martin.bjerre-giderikkespam@get2net.dk> wrote in message
>Nu kalder du det forurening, måske forbrug er et bedre ord

Åh, ja den gamle C-model, der rustede næsten lige så hurtigt som en
Alfasud. Kunne man holde rusten væk kørte den evigt, bare der var olie
og vand på. Men 15 km/l kunne min 1.2'er nu ikke klare - jeg havde nok
for travlt dengang.

>Sikkerheden og dermed vægten !

Ja, en C'er vejede lige omkring 800 kg, i dag vejer Astraen vel 1200.

Fra : martin bjerre

Dato : 23-10-08 19:13

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> for travlt dengang.

> Ja, en C'er vejede lige omkring 800 kg, i dag vejer Astraen vel 1200.

Jeg synes nu ikke de rustede så vildt. Min var fra 1975, og fik først lavet
rust i 1992,og den havde ikke set undervognsbehandling før jeg fik den i
1988, så helt galt var det da ikke. Jeg har idag haft en Golf 4 1998 på
værkstedet, og på den er både skærme og bagklap snart helt væk (undskyld
Klaus :) )

Martin

Fra : Ivan Madsen

Dato : 23-10-08 19:26

On Thu, 23 Oct 2008 20:13:27 +0200, "martin bjerre"
> [...]

>1988, så helt galt var det da ikke. Jeg har idag haft en Golf 4 1998 på
>værkstedet, og på den er både skærme og bagklap snart helt væk (undskyld

Jeg købte en 75'er 1.0 i '80. I '82 røg to døre, to skærme, rep. af
paneler (fyyy-ha!), inderskærme osv samt en hellakering. Så solgte jeg
dyret, fordi den var for "tam" til 40-50000 km pr. år som følge af nyt
job.

Fra : 2

Dato : 24-10-08 08:45

On Thu, 23 Oct 2008 18:44:26 +0200, "martin bjerre"
> [...]

>Hvor ligger udviklingen ?
>
>Mvh
>Martin-udlært Citroenmekaniker, der synes det er nogle fine biler :)

Det er godt Martin at du også undrer dig over udviklingen,
driftsikkerheden i biler. Og at ting/følere som før var af god
kvalitet, nu bliver solgt i stakkevis og igen af samme dårlige
kvalitet.

For mig virker det som om bilfabrikker med vilje indbygger svage
punkter (dårlig teknik) således at bilen satdig skal til service
altså reperation.

Hvad hjælper det at have flotte krom fælge og lister, varme i sædet,
køleskab i handskerum, TV med bak kamera, når bilen ikke kan starte
pga en fx en skide EGR ventil?

Mener General motors lavede en bil engang som virkelig kunne holde!
Men den holdt for godt, så alle biler blev tilbage købt og skrottes,
da de holdt for godt, og derved ingen service eller reparation.

Torben

Fra : martin bjerre

Dato : 24-10-08 16:08

> [...]
> Men den holdt for godt, så alle biler blev tilbage købt og skrottes,
> da de holdt for godt, og derved ingen service eller reparation.

Da jeg i sin tid var hos Citroën, var jeg på kursus da Xantia kom. Vi fik
der fortalt at bilerne er bygget til at kunne holde 6 år eller 150.000 km.
PSA fabrikkerne dimensionerer biler og komponenter til at kunne holde så
længe, og ikke mere. Men pga. de danske afgifter kører vi jo noget længere i
bilerne, og i det skal nok findes noget af årsagen til de mange
reparationer. En overdimesioneret bil (MB W124) var jo fra ny noget dyrere
end feks en Xantia, og prisen i DK dikterer nærmest hvilken kvalitet vi
køber.

Martin

Fra : Kåre

Dato : 24-10-08 10:32

> [...]
> varebil?
> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

Jaja, ambitioner er gode at have

Men jeg har da selv søgt efter det samme, og spurgt en del bilkyndige og
mekanikere (det ene udelukker ikke det andet...).

Et af rådene, som muligvis passer til dig, er en Mercedes W124. En af de
seneste fra starten/midten af 90'erne.
De er simple, stærke, skulle være billige og nemme at skrue i.
Er overdimensioneret i forhold til motor/hk, så den bliver ikke lige rykket
fra hinanden.
God komfort samtidig.
Men gå efter en som ikke har rendt 1 mill allerede.
De fås jo også som stc. og nogle (få) er bygget om til pickup.

Eller noget helt andet, som jeg går og drømmer om (som bil nummer 2 ind til
videre):
En el-bil, f.eks. Elbil Norges Buddy, hedder den vist.
Tænk på hvad der IKKE kan gå i stykker på sådan en:
- Kobling/gearkasse
- Rust (er lavet i glasfiber)
- Generator, starter, vandpumpe, køler, udstødning, topstykke, osv osv alt
det som går på en almindelig bil.

Enhver mekaniker kan skrue i sådan en. Og han behøver ikke engang være
automekaniker. Der er langt flere mennesker der kan skrue i sådan en.
Den er i den grad simpel: Batteri, motorstyring, elmotor.
Og så lidt undervogn.
Træd på speede, kør frem...

mvh
Kåre

Fra : claus b.p.

Dato : 24-10-08 23:34

Kåre wrote:
> [...]
> automekaniker. Der er langt flere mennesker der kan skrue i sådan en.
> Den er i den grad simpel: Batteri, motorstyring, elmotor.

Dream on!
Er der noget der ikke er simpelt eller billigt, er det en elbil. En ting er
at den er fyldt med kompliceret elektronik, men alene batterierne koster en
formue, og har en meget begrænset levetid. Det er ligesom med Lupo 3L. Den
skulle være så billig i drift, men når man ser på alle andre driftsudgifter,
reservedele, dæk mm. så er den ikke billig at eje.

/Claus

Fra : Kåre

Dato : 25-10-08 08:54

> [...]
> Lupo 3L. Den skulle være så billig i drift, men når man ser på alle andre
> driftsudgifter, reservedele, dæk mm. så er den ikke billig at eje.

Selvfølgelg skal man ikke selv begynde at reparere på selve motorstyringen.
Der er næppe heller mange der står og chip-tuner deres bil ude i garagen.
Hvis styringen fiser af, så skifter man den. Og det er jo ikke så svært.
Batterierne er heller ikke svære at skifte. Dyre måske, men spørgeren leder
efter en driftsikker og nem bil, ikke billig...
Og kilometermæssigt er den heller ikke dyrere end en benzinbil. Det er
korrekt at for f.eks. Buddy er der opgivet at betterierne holder 20.000 km
og koster 20.000 kroner. Det giver 1 kr pr kilometer + strøm = 1,15 pr
kilometer.
Jeg vil også mene at det skal længere ned inden den bliver rigtig
interessant.
Andre mærker holder dog væsentligt længere, og praktiske erfaringer med
Buddy viser vist også at det ikke er nødvendigt at skifte så tit. Det er
vist kun hvis man vil opnå den lovede rækkevidde.
Men uanset hvad, så eer der langt mindre der kan gå i stykker.
9 ud af 10 gange mine gamle biler skal skrues i, er det noget som ikke
eksisterer i en el-bil...

mvh
Kåre

Fra : 2

Dato : 26-10-08 09:51

> [...]
>automekaniker. Der er langt flere mennesker der kan skrue i sådan en.
>Den er i den grad simpel: Batteri, motorstyring, elmotor.

Tak for dine gode tips.

Også med elbil. Jeg har en bekendt som netop har haft sådan en elbil,
tror faktisk det var sådan en Buddy fra Norge, eller meget lignende.
Ja den var simpel og driftsikker, kørte fint.
Men da han så skulle til service med den (alm service og kontrol)
efter 1 års tid, og netop motor og akkuer skulle efterset. Tja så
afslog værkstedet/bilforhandler at lave service på den. Da den var
speciel. For mig at høre bare en uvant bil for mekanikerne, da der
ikke var en brændstofmotor i.

Jeg selv har 2 Ellerter en af de første modeller som var bøvlede,
eller teknikken var ikke gennemtestet godt nok og længe nok.
Når jeg fik den Ellert, startede jeg med at klippe alle ledninger ud,
alt teknik ud. Og startede helt forfra, nye kraftige gode
overdimentionerede ledninger, en god serie elmotor som kan klare høje
strømme, samt en styring bestående af elektromekanik, simpel og
effektivt og yderst driftsikker. Min Ellert går nu for at være DK´s
mest driftsikre Ellert!

Den anden Ellert version 2 i City model har også driftsikker teknik i
sig, det er den originale, og virker meget fint.

Desværre kan en Ellert ikke lige transporter en sofa eller andet
stort. Eller kan bære endnu flere akkuer for meget lang rækkevidde.

Min plan er en gang i fremtiden at bygge en kitcar med elmotor i, på
en VW platform bund, glasfiber karrosse og så akkuer og elmotor i på
gearkassen.

Torben

Fra : KASO

Dato : 25-10-08 09:24

> [...]
> varebil?
> Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?

Tilbage til hestevognene - alting var bedre i gamle dage..... - suk!!!!!!!!

Nej - biler var ikke mere driftsikre eller slidstærke, da de var enklere -
det er en naiv drøm. Jeg har over de seneste 11 år haft forskellige franske
biler, der jo - statistisk - skulle være noget at det mindst slidstærke.
Ikke desto mindre var de ganske driftssikre og kunne klare sig med alm.
vedligehold. Jeg har ikke en eneste gang i den periode oplevet fejl, der
forhindrede mig i at køre videre.

Til gengæld holder tingene væsentligt længere end på de de gamle simple
biler, du i tråden forherligere. En Fiat 127 kørte typisk 20.000 km på et
sæt bremser - en moderne bil køre nemt 90-100.000km på et sæt bremser - med
langt bedre bremseevne (med såvel som uden ABS) og dermed med langt bedre
evne til at undgå ulykker. Samtidig rustede den tids biler langt hurtigere
end nutidens, ligesom langt de fleste mekaniske dele havde kortere levetid.
Til gengæld forurenede de langt mere og passiv såvel som aktiv sikkerhed var
langt ringere.

Nostalgi er fint - men lad os være realistiske: Selv om der findes
mandagsbiler (nu såvel som dengang), så har biler aldrig været så slidstærke
og driftssikre, som de er idag.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-10-08 11:21

On Wed, 22 Oct 2008 22:01:42 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>varebil?
>Eller bilmærker som er tillidsfulde, har I bud på det?
En Audi 100 diesel op til årgang ca 1989, driftsikker og bundsolid.
Har kun et par dumheder omkring dørhåndtag på de tidlige modeller og
slid omkring tændingslåsbundstykke, ikke noget raketteknologi, alle
kan være med her hvis de ellers kan håndtere alm. håndværktøj.
Den er tung og dermed dyr i vægtafgift, får du en TD udgave er den en
"special bil" og dyr i kaskoforsikring.
Sliddele er dyrere end til en Golf, men de skal ikke skiftes så tit og
så er de lige et nummer større og nemmere at skifte.
Jeg købte en omkring 1999, da havde den gået 416000 km og havde helt
tydeligt et defekt leje (krumtap eller plejlstang), jeg kørte over
150000 før den satte et ben ud gemmen siden, derefter fik den en
renoveret motor som den stadig køre med og tælleren har rundet 893000.

Hvis man kan leve med at overholde færdselslovens bestemmelser omkring
hastighed på landevejene, og ellers køre morfarkørsel, kan den køre
omkring mellem 17 og 18 km/l, man kan også få den ned på 15 km/l. Det
er ikke, og bliver aldrig en racervogn, 69 HK og 1400 kg er en dårlig
kombination desangående.
Eneste ulæmpe er et elendigt varmeapperat, man kan ikke sidde i
skjorteærmer indenfor når det er -30 udenfor.

/Hans

Fra : 2

Dato : 26-10-08 09:29

On Sat, 25 Oct 2008 12:20:52 +0200, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>En Audi 100 diesel op til årgang ca 1989, driftsikker og bundsolid.

Tak for dit fine og gode eksempel. Ja det er sådan en bil jeg søger!

Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-08 10:33

2 wrote:

> Tak for dit fine og gode eksempel. Ja det er sådan en bil jeg søger!

Så check evt. mit link.

--
vh
Torben