Ved godt jeg har spurgt...
Fra : Autocadster

Dato : 21-10-08 01:10

.... men jeg kan ikke finde tråden

Hvordan er det nu man låser sin Mac, altså lige som her på Windåsen
hvor man trykker win+l

Sådan så den skal have kode for at kunne bruges igen

Autocadster / 2620

Fra : Michael Knudsen

Dato : 21-10-08 00:03

On Oct 20, 5:09 pm, Autocadster <autocads...@gmail.com> wrote:

> Hvordan er det nu man låser sin Mac, altså lige som her på Windåsen
> hvor man trykker win+l

Kig under 'Security' i 'System Preferences'. Der kan du vælge 'Require
password to wake this computer from sleep or screen saver'. Så mangler
du blot en nem måde at aktivere screensaveren på. En muliged er at
bruge 'active corners'.

--
Michael Knudsen

Fra : Jon

Dato : 21-10-08 07:06

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> ... men jeg kan ikke finde tråden
>
> Hvordan er det nu man låser sin Mac, altså lige som her på Windåsen
> hvor man trykker win+l
>
> Sådan så den skal have kode for at kunne bruges igen

Gå inn i System Preferences -> Security -> General -> Require password
to wake...

Et raskt trykk på Power-knappen gir deg en dialog hvor du kan velge
dvale, omstart, eller slå av. Bruk Cmd-S, eller tab til du ser at Sleep"
har blå ramme og trykk så Spacebar. Da går datamaskinen i dvale og vil
ah passod for å våkne.

Dersom du heller vil ha et "Hot Corner" for skjermsparer (altså at
musmarkør i et hjørne aktiverer skjermsparer), gå til: System
Preferences -> Desktop & Screen Saver -> Screen Saver -> Hot Corners.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-10-08 12:40

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> musmarkør i et hjørne aktiverer skjermsparer), gå til: System
> Preferences -> Desktop & Screen Saver -> Screen Saver -> Hot Corners.

Eller åpne "Nøkkelringtilgang". Gå til "Nøkkelringtilgang -> Valg" og
kryss av for "Vis status i menylinjen" under "Generelt"-fanen.

Da får du et låsesymbol i menylinjen der du kan låse skjermen.

Terje

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 21-10-08 13:10

On 21/10/08 02.09, Autocadster wrote:
> ... men jeg kan ikke finde tråden
>
> Hvordan er det nu man låser sin Mac, altså lige som her på Windåsen hvor
> man trykker win+l

Jeg bruger selv cmd+opt+shift+l. Genvejen er sat op som 'trigger' med
Quicksilver. Hvis du ikke bruger Quicksilver, findes der en lang række
andre programmer, der kan hjælpe dig med at sætte genveje op.

Screensaver kan startes ved at køre
/System/Library/Frameworks/ScreenSaver.framework/Versions/A/Resources/ScreenSaverEngine.app.
For nemheds skyld har jeg lavet et link herfra til min /Applications folder.

> Sådan så den skal have kode for at kunne bruges igen

Ovenstående giver dig en 'genvej' til at starte screensaver. Du skal
fortsat slå passwordbeskyttelse til under 'Security' i 'System Preferences'.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk