Klon min MBP til en anden MBP
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 16:09

Hej,

Min MBP skal til reperation, hvorfor jeg har købt en anden brugt MBP, så
jeg ikke er Mac-less i mellemtiden.

Jeg vil gerne 'klone' min nuværende installation til den nye maskine, så
jeg kan arbejde uforstyrret videre. Kan jeg det?

De to maskiner er ikke samme model. Den gamle (der hvor data er nu) er
en MacBookPro2,2 og den nye (der hvor data skal hen) er en MacBookPro3,1.

Hvordan får jeg lettest mine data fra den gamle til den 'nye' MBP?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 16:26

On 20/10/08 17.08, Peter Farsinsen wrote:

> De to maskiner er ikke samme model. Den gamle (der hvor data er nu) er
> en MacBookPro2,2 og den nye (der hvor data skal hen) er en MacBookPro3,1.

Det skal måske lige nævnes, at der er installeret en Retail Leopard på
'kilden', så der burde (men det er måske kun i min opfattelse!?) ikke
være problemer med manglende drivere osv.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-10-08 16:37

> Det skal måske lige nævnes, at der er installeret en Retail Leopard på
> 'kilden', så der burde (men det er måske kun i min opfattelse!?) ikke
> være problemer med manglende drivere osv.

Start den nye maskine op i Target disk mode (hold T nede under opstart)
og forbind den til den gamle med et firewire kabel. Klon disken fra den
gamle over på den nye med SuperDuper.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 17:37

On 20/10/08 17.36, Franz Berliner wrote:

> Start den nye maskine op i Target disk mode (hold T nede under opstart)
> og forbind den til den gamle med et firewire kabel. Klon disken fra den
> gamle over på den nye med SuperDuper.

Selvfølgelig. Jeg har vist lidt meget om ørene - har slet ikke tænkt på
SuperDuper! eller CCC.

Tak for tippet!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-10-08 17:39

On 2008-10-20 17:36:51 +0200, stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) said:

> Start den nye maskine op i Target disk mode (hold T nede under opstart)
> og forbind den til den gamle med et firewire kabel. Klon disken fra den
> gamle over på den nye med SuperDuper.

Start en fra DVD og den anden i target mode. lav en kopier den ene disk
til den anden med Disk Utility''s restore option. Den kan lave en block
kopiering istedet for en fil kopiering, dvs konstant +10-30 MB/sek frem
for mange små filer der vil tage en evighed.

Bless OS'et på den klonede disk.

Genstart i safemode for at reinitialisere listen over drivere der skal
indlæses, nuke by host settings og Cache filer.

Genstart på almindeligvis og den skulle være klar.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 21:07

On 20/10/08 18.39, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> [...]
> kopiering istedet for en fil kopiering, dvs konstant +10-30 MB/sek frem
> for mange små filer der vil tage en evighed.

Nu har jeg lavet en klon til en ekstern disk med CCC, som jeg planlægger
at gendanne fra. Skal jeg så stadig gøre nedenstående? (Jeg foretrækker
denne model, da min Mac så ikke er optaget i nogle timer)·

> Genstart i safemode for at reinitialisere listen over drivere der skal
> indlæses, nuke by host settings og Cache filer.

Hvor ligger hhv. by host og cache filerne? Er rm -f fint ?

> Genstart på almindeligvis og den skulle være klar.

Spændende... Jeg henter den nu her, så må vi se om det funger.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 20-10-08 16:34

> Hvordan får jeg lettest mine data fra den gamle til den 'nye' MBP?

Hvis begge har FireWire: Migration Assistant.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 17:39

On 20/10/08 17.34, Jon wrote:

> Hvis begge har FireWire: Migration Assistant.

Tror jeg prøver med CCC. Flytter Migration Assistant ikke kun filer i ~/
? Jeg har en masse i /opt, nogle LaunchDeamons, nogle scripts osv. som
jeg gerne vil ha' med over også :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 21-10-08 06:56

> Tror jeg prøver med CCC. Flytter Migration Assistant ikke kun filer i ~/
> ? Jeg har en masse i /opt, nogle LaunchDeamons, nogle scripts osv. som
> jeg gerne vil ha' med over også :)

Den flytter i alle fall hele ~/, evt. flere brukere, evt. også
/Applications med relevante Application Support og prefs. Annet vet jeg
ikke. Du må installere System på måldisken selv.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-10-08 08:10

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> Den flytter i alle fall hele ~/, evt. flere brukere, evt. også
> /Applications med relevante Application Support og prefs. Annet vet jeg
> ikke. Du må installere System på måldisken selv.

den tager også andre stumper i /Library .. det er den reneste og
nemmeste måde at flyttte fra en maskine til en anden, især hvis man
skifter platform (ppc/intel)

/thomas