ydringsfrihed på netforum
Fra : Rasmus

Dato : 20-10-08 05:14

Hejsa.

På hjemmesiden www.motorcykelgalleri.dk er der stor opstandelse i forummet.
Indlæg er blevet slette, og mindst en bruger slettet, fra den konto han har
betalt for. Flere er blevet "frosset", som vist er en 14-dages karentane.

Dels pga. negativ omtale af en mc-forhandler, som har handle svigagtigt om
i ond tro, over for den slettet bruger (betalende sponsor/potentiele
sponsorer må ikk omtales negativt if. mcg.dk´s retningsregler). Den
efterfølgende debat blev noget ophedet, og hele tråden blev slettet.

En bruger mener nu at, ydringsfriheden er krænket.

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=97736

Er der nogle der kan give et bud, på hvad der er rigtigt og forkert, i
overstående tråd. Jeg syntes nemlig det er ret spændende hvad der må
modereres og slettet.

Mvh
Rasmus - MC´ist

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-10-08 06:15

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> forkert, i
> overstående tråd. Jeg syntes nemlig det er ret spændende

Det er ikke krænkelse af ytringsfriheden iflg. grundloven. Det
er kun censur ifølge den pågældende udbyder og hjemmesidens
ejer. Det er fuldt ud lovligt. Man kan bare ytre sig
andetsteds. AT det er forkasteligt at man ikke kan sige sin
mening der, er en anden sag, men ulovligt er det ikke!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-10-08 07:01

Rasmus <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote in

> Er der nogle der kan give et bud, på hvad der er rigtigt og forkert, i
> overstående tråd. Jeg syntes nemlig det er ret spændende hvad der må
> modereres og slettet.

Det der foregår er fuldt lovligt. Grundlovens §77 handler om ytringsfrihed
i forhold til staten. Man kan i Danmark frit ytre sig kritisk overfor
staten uden at risikere censur eller represalier.

Ytringsfriheden betyder ikke at enhver til enhver tid har uindskrænket ret
til at ytre hvadsomhelst hvorsomhelst.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-10-08 07:16

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> wrote in message

> [...]
> sponsorer må ikk omtales negativt if. mcg.dk´s retningsregler). Den
> efterfølgende debat blev noget ophedet, og hele tråden blev slettet.

OT: Brug dk.fritid.motorcykel til jeres diskussioner i stedet. Eller opret
jeres egen gruppe på Google Groups, Yahoo etc. Så er I fri for den slags
problemer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-08 07:51

Rasmus skrev:

> På hjemmesiden www.motorcykelgalleri.dk er der stor opstandelse i forummet.

Men der er ikke ytringsfirhed. Se Kent Oldhøjs svar.

> (betalende sponsor/potentiele sponsorer må ikk omtales negativt if. mcg.dk´s retningsregler).

Hvorfor i alverden er der nogen som helst der benytter det forum?

Den der ejer en server, kan som udgangspunkt suverænt bestemme
hvad der må ligge på den, og hvad der må offentliggøres.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 20-10-08 08:44

Rasmus skrev:
> En bruger mener nu at, ydringsfriheden er krænket.

Der tager han så helt fejl - jeg er enig i de øvrige svar, men uddyber
dem lige lidt.

Ytringsfriheden sikrer, at STATEN ikke kan indføre censur eller forbyde
enkeltpersoner eller grupperinger at udtrykke deres opfattelse. Der er
så nogle enkelte undtagelser (injurier, tavshedspligt o.lign.), men
generelt har enhver ret til at sige, tænke og udtrykke hvad man vil.

Desværre tror mange mennekser, at ytringsfriheden også giver dem ret til
at udtrykke sig HVOR de vil - men det er ikke tilfældet.
Man kan ikke ved at påberåbe sig ytringsfriheden tiltvinge sig plads til
sit budskab i lokalavisen, på tv, på diverse privatejede internetforums
osv.
Alle medier har en redaktion, og det står redaktionen frit for, hvad de
vil bringe i deres medie.

Summa summarum: Ytringsfriheden giver dig ret til at udtrykke dig - men
den giver dig IKKE et krav på at andre skal HØRE på dig eller lægge
spalteplads til dine meninger.

Derfor: opret en blog på Ekstrabladets hjemmeside, brug nyhedsgruppen
bregenet på emnet til at diskutere i, eller opret din helt egen
hjemmeside - så er du selv "redaktør" og bestemmer selv, hvad der skal
udtrykkes af meninger...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : MicJen

Dato : 21-10-08 08:05

Rasmus der findes allerede en uafhængig side til MC-folket:
http://dmcn.dk/

Der er også anmeldelser af forhandlere, som endda får mulighed for at svare
på kritikken.