Tlf salg ? hvem og hvornår !!
Fra : Peter Berg

Dato : 19-10-08 11:56

Hvem har ret til at kontakte folk pr. tlf for at sælge og hvornår - hvor kan
jeg slå det op - eller er der nogen af jer spirende juraproffesorer der ved
det ??

Hilsen Montanus.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-10-08 12:53

Peter Berg wrote:
> Hvem har ret til at kontakte folk pr. tlf for at sælge og hvornår -
> hvor kan jeg slå det op - eller er der nogen af jer spirende
> juraproffesorer der ved det ??

Fra forbrug.dk

Hvis du, uden at have bedt om det, bliver kontaktet telefonisk eller
personligt af en sælger på din bopæl, arbejdsplads eller andre steder,
hvortil der ikke er almindelig adgang, og indgår du en aftale med sælgeren
om køb eller salg af en vare eller en ydelse, er aftalen ugyldig.
Se dog nedenfor om de undtagelsestilfælde hvor telefonsalg er lovligt.

En sælger må dog gerne ringe til dig, uden du har bedt om det, hvis det
drejer sig om salg af
a.. aviser, ugeblade, tidsskrifter,
b.. bøger,
c.. formidlig og tegning af forsikringer og
d.. abonnement på redningstjenester og sygetransport
Er der i et sådant tilfælde indgået en aftale om fx et avisabonnement, har
du 14 dages fortrydelsesret.

Jan

Fra : per christoffersen

Dato : 19-10-08 13:58

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> d.. abonnement på redningstjenester og sygetransport
> Er der i et sådant tilfælde indgået en aftale om fx et avisabonnement, har

Nemlig, - det fremgår af Forbrugeraftaleloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1843#K2

(der er den ekstra lille krølle på pkt. d, at det kun gælder for
'redningstjeneste eller sygetransport, hos en virksomhed, med hvilken en
eller flere kommuner har indgået aftale om udførelse af rednings- og
slukningsarbejde ved ildebrand'.. Man kan jo selv gætte på, hvor mange af
den slags virksomheder, der findes. Da reglen blev vedtaget var der
ihvertfald kun en, og bestemmelsen må være indført efter et vidst
lobbyarbejde fra Falck...)

/Per

Fra : /Peter

Dato : 19-10-08 13:21

> [...]
> d.. abonnement på redningstjenester og sygetransport
> Er der i et sådant tilfælde indgået en aftale om fx et avisabonnement,

Er der nogle der ved hvorfor det er begrænset til netop de kategorier,
og også indbeatter salg af f.eks. telefon-abonnementer?

Fra : /Peter

Dato : 19-10-08 13:23

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:48fb1f9d$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Er der nogle der ved hvorfor det er begrænset til netop de kategorier,
og IKKE også indbefatter salg af f.eks. telefon-abonnementer?

Skulle der vist stå.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-10-08 13:59

> Er der nogle der ved hvorfor det er begrænset til netop de kategorier,
> og IKKE også indbefatter salg af f.eks. telefon-abonnementer?

Bemærkningerne til lovforslaget fra 2004 indeholder så vidt jeg kan se ingen
begrundelser for undtagelserne, og de kom heller ikke frem under forslagets
behandling, så muligvis er de en del af det EU direktiv som loven
implementerer.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-10-08 17:23

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev:

> Bemærkningerne til lovforslaget fra 2004 indeholder så vidt jeg kan se ingen
> begrundelser for undtagelserne

Du skal meget længere tilbage. Undtagelserne er f.eks. med i
loven fra 1987. Jeg ved ikke hvornår de blev indført.

--
Bertel

Fra : Peter Berg

Dato : 19-10-08 15:59

Når jeg har spurgt jer er det fordi vi i en periode er blevet ringet op midt
i at vi spiste - og idag var det en der lige nåede at sige at det var fra
kræftens bekæmpelse.. og jeg svarede vrissent " har ingen interesse - vi
spiser" og lagde røret på.. måske ikke pænt gjort - men var lidt i affekt !

Er dog vidende om at man i eks. forsikringselskaber har retten til at
kontakte kunderne uden aftale pr. tlf - og det er mig bekendt en gammel
rettighed - selskaberne nødigt ville undværre - det ville givet vis også
blive konkurence forvridende for de små selskaber der ikke har samarbejde
med andre finansielle virkosomheder - hvor igennnem det kan opnåes rettighed
eller accept af at kontaktre kunden via tlf.

Jeg kan altså udlede at faktisk må Kræftens bekæmpelse ikke kontakte mig
telefonisk.. - håber så bare ikke de ville sige jeg havde vundet en million
:)..

tak for hjælpen gruppe ***

Fra : Jan Kronsell

Dato : 19-10-08 20:47

> Jeg kan altså udlede at faktisk må Kræftens bekæmpelse ikke kontakte
> mig telefonisk.. - håber så bare ikke de ville sige jeg havde vundet
> en million :)..

Jeg er faktisk ikke sikker på det med Kræftens Bekæmpelse. De sælger jo som
sådan ikke nødvendigvis noget, men foranstalter blandt andet indsamlinger,
og det må man gerne gøre uopfordret, hvis man ellers har tillaldelse til
indsamlingen.

Jan

Fra : Codexx

Dato : 20-10-08 06:48

On 19 Okt., 14:23, "/Peter" <nos...@no.mail> wrote:

> Er der nogle der ved hvorfor det er begrænset til netop de kategorier,
> og IKKE også indbefatter salg af  f.eks. telefon-abonnementer?
>
> Skulle der vist stå.

Den forklaring jeg har set, er at undtagelserne vedrører
"samfundsgavnlige" produkter/tjenester. Man har formentligt ment at
det kun var en god ting at så mange borgere som muligt læser aviser og
bøger og er godt forsikret.

/Codexx

Fra : Jan Kronsell

Dato : 20-10-08 17:20

Codexx wrote:

> [...]
> "samfundsgavnlige" produkter/tjenester. Man har formentligt ment at
> det kun var en god ting at så mange borgere som muligt læser aviser og

Præcis- Den fandt i dag i bemærkningerne til det oprindelige lovforslag.

Jan