And...hvor meget og hvordan?
Fra : Dorthe

Dato : 20-10-08 13:38

Hej

Hvor meget juleand skal jeg beregne til 6 voksne?
Og kan det betale sig at langtidsstege den - i så tilfælde, hvordan gør jeg
det så?

Mvh D

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 15:18

On Mon, 20 Oct 2008 14:37:50 +0200, "Dorthe"
<gider.ikke.spam@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Hvor meget juleand skal jeg beregne til 6 voksne?
>Og kan det betale sig at langtidsstege den - i så tilfælde, hvordan gør jeg

Hej Dorthe
Den skal vist op og veje over 3 kg før langtidsstegning kan blive
aktuel,mener vi giver vores som typisk vejer 4000-4500 g,130-140
grader i 7-8 timer.
/gubbi

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 20-10-08 11:46

On 20 Okt., 14:37, "Dorthe" <gider.ikke.s...@gmail.com> wrote:

> Hvor meget juleand skal jeg beregne til 6 voksne?

2 af de små gnallinger fra frostboksen eller 1 "rigtig" and.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Dorthe

Dato : 20-10-08 18:53

Ingen tvivl om at jeg ville købe en rigtig and...økologisk og frisk og det
hele.... Men 3 kg - 4 kg...??

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-08 20:48

"Dorthe" <gider.ikke.spam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ingen tvivl om at jeg ville købe en rigtig and...økologisk og frisk
> og det hele.... Men 3 kg - 4 kg...??

Hvis du kan få en på fire kg., napper du den. Bemærk, at der er stort svind
ved de økologiske. Faktisk vil jeg tro, du får mere kød for pengene med en
berberiand. Ellers kan du jo prøve at få en gås. De er større, men bliver
ikke helt så saftige som en velstegt and.

Langtidsstegning er et "must" størrelsen/arten underordnet.

Hvorom alting er - i ovnen ved max. 120 grader. Fem timer hvis den er tre
kg. Seks-syv timer, hvis den er større. Fordelen ved langtidsstegning er
bl.a., at tiden ikke er så vigtig. Og husk, at den ikke skal hvile før
servering, når den er langtidsstegt.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Dorthe

Dato : 21-10-08 20:28

Super. Tak, så napper jeg da en Berberiand i stedet - så blev jeg så meget
klogere

Og den kommer i ovnen fra morgenstunden, der er også tid...!!

Tak!!

Mvh Dorthe

Fra : Gamle

Dato : 22-10-08 17:03

Dorthe wrote:
> [...]
> meget klogere
>
> Og den kommer i ovnen fra morgenstunden, der er også tid...!!

Hej.

Er det mig der er galt på den? Men een (1) berberiand til 6 voksne personer.
Godt jeg ikke skal spise med dér, da jeg helst ikke vil have lup med for at
finde kødet
Hvis du ikke har lyst til at købe 2 ænder, kunne du nappe en ribbensteg
også. Så virker det ikke så fedtet at skulle være 6 personer.

Mvh.
Torben

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 22-10-08 19:32

On Wed, 22 Oct 2008 18:02:45 +0200, "Gamle" <torbenth@it.dk> wrote:

> [...]
>Godt jeg ikke skal spise med dér, da jeg helst ikke vil have lup med for at

Det afhænger naturlgivis af berberiandens størrelse, men et bryst på
en god stor berberiand er da typisk mellem 250 og 350 gram og lårene
da også pænt store (300-350 gram?). Så jeg vil da ikke mene, at lup
skulle være nødvendig.

Hvor mange gram and plejer I at spise per person (bryst/lår/vinger)?

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter -- Senest: Langtidsstegt
& glaseret okseklump)

Fra : Gamle

Dato : 22-10-08 20:17

Kasper Bergholt wrote:
> [...]
> skulle være nødvendig.
>
> Hvor mange gram and plejer I at spise per person (bryst/lår/vinger)?

Vi har altid haft 2 ænder (berberi) 3000/3200 g til 6 personer. Tænk lige på
at der kun er 2 vinger (som ikke fylder så meget) og 2 lår. Dvs. 2 personer
starter med at skulle spise af brystkødet og de næste der skal have derfra
er dem med vingerne. Og så er en and altså ikke ret stor.
Der kan så blive lidt til overs til dagen efter. Skroget og en smule kød,
men nok til et stykke rugbrød.
Det kalder i hvertfald ikke at fråse. Det andet kalder jeg fedteri

Mvh.
Torben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-10-08 23:43

Gamle skrev:

> Vi har altid haft 2 ænder (berberi) 3000/3200 g til 6 personer.

Er de ikke meget små, de berberiænder? Jeg regner altid 3300+ g pr.
almindelig and, og berberiænder er da gerne større, er de ikke?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Gamle

Dato : 23-10-08 14:43

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Er de ikke meget små, de berberiænder? Jeg regner altid 3300+ g pr.
> almindelig and, og berberiænder er da gerne større, er de ikke?
>
> Mvh,

Nej ikke dem Bilka/Føtex m.fl. sælger de er kødfulde. Meen 3200 g berberiand
fylder godt på kødfadet. Og 2 stk giver trods alt 4 gode lår og 4 vinger +
en pæn portion brystkød.
Nu har vi så altid haft en ribbensteg ved siden af, hvilket ikke er
nødvendigt. Men jeg spiser ikke sovs eller andet afkog af fjerkræ. Sovsen
får jeg så fra ribbenstegen.
Og nu ikke nogen dumme kommentarer fra gruppen desangående Jeg kan bare
ikke snuppe smagen af afkoget.

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-08 16:47

> Super. Tak, så napper jeg da en Berberiand i stedet - så blev jeg så
> meget klogere

Jeg har lige set frossen berberiand på 3800 gram i Føtex. Det er lige før,
det er nok and til seks personer.

Husk at tø den op i køleskabet over mindst to døgn.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 24-10-08 16:51

Jens Bruun wrote:
> "Dorthe" <gider.ikke.spam@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige set frossen berberiand på 3800 gram i Føtex. Det er lige
> før, det er nok and til seks personer.
>
> Husk at tø den op i køleskabet over mindst to døgn.

Følger der en kampleder med, når 6 personer skal slås om 2 lår og 2 vinger
uden ret meget på?

Mvh.
Torben

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-10-08 17:22

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i en meddelelse

> Følger der en kampleder med, når 6 personer skal slås om 2 lår og 2
> vinger uden ret meget på?

Du glemmer to andebryster à mindst 350-400 gram. Desuden skrev jeg "lige
før". Jeg selv ville aldrig nøjes med mindre end mindst 4 kg and til seks
personer, men jeg har også et unaturligt tæt forhold til and og den
nødvendige mængde heraf. Jeg ville nok købe en gås på små 5 kg. alternativt
to ænder à ca. 3kg, hvis jeg skulle bespise seks voksne.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Gamle

Dato : 24-10-08 17:34

Jens Bruun wrote:
> [...]
> and og den nødvendige mængde heraf. Jeg ville nok købe en gås på små
> 5 kg. alternativt to ænder à ca. 3kg, hvis jeg skulle bespise seks

Nej jeg har ikke glemt brysterne

Og vi er enige i 2 ænder på á 3 kg, hvilket var hvad jeg skrev jeg
gjorde/gør og så er der mere sprødt skind på 2 end på 1 (større)

Mvh.
Torben

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-10-08 19:02

"Gamle" <torbenth@it.dk> skrev i meddelelsen

> Og vi er enige i 2 ænder på á 3 kg, hvilket var hvad jeg skrev jeg
> gjorde/gør og så er der mere sprødt skind på 2 end på 1 (større)

Og det er ikke uvæsentligt Skindet er faktisk det vigtigste i Kina og
jeg er tilbøjelig til at give Kineserne deltvist ret.

Steen.

Fra : Pyllis

Dato : 20-10-08 18:56

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse news:8024b5b9-e2bc-47cf-b433-

>2 af de små gnallinger fra frostboksen eller 1 "rigtig" and.

>Mvh
>Kevin Borbye Edelvang

Hejsa

Hvad er en "1 rigtig" and i dine øjne??

Mvh Karin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-08 06:00

On Oct 23, 3:42 pm, "Gamle" <torbe...@it.dk> wrote:

> Nej ikke dem Bilka/Føtex m.fl. sælger de er kødfulde. Meen 3200 g berberiand
> fylder godt på kødfadet.  Og 2 stk giver trods alt 4 gode lår og 4 vinger +
> en pæn portion brystkød.

Der er IMO intet på andevinger, ligegyldig anderacen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 20-10-08 19:45

> [...]
>
> Hvor meget juleand skal jeg beregne til 6 voksne?
> Og kan det betale sig at langtidsstege den - i så tilfælde, hvordan gør

Man plejer vist at beregne ca. 800 gram pr person, så det vil sige en 5kilos
and, hvilket man sikkert ikke kan få, så to små må gøre det istedet.

Anders

Fra : Emil

Dato : 21-10-08 02:56

"Dorthe" wrote:

>Hvor meget juleand skal jeg beregne til 6 voksne?

Generelt er papændernes kødvolumen meget mindre, set i forhold til
dyrets vægt, så der er god økonomi i at investere i en rigtig god og
stor and.

Og så må du endelig ikke kassére andefedtet. Det er velsmagende, kan
holde sig længe på køl, tåler høje temperaturer og kan bruges i mange
sammenhænge (confit, stegte kartofler, i rødkål o.s.v.).
De mest velsmagende Pommes Frites steges faktisk i andefedt.

>Og kan det betale sig at langtidsstege den - i så tilfælde, hvordan gør jeg
>det så?

Det har andre allerede svaret på.
Der er naturligvis andre veje til det perfekte. Her er der gode råd
fra en erfaren andestegerkok om gråænder:
<http://www.berlingske.dk/article/20081018/livsstil/710180017/>

God fornøjelse.

m.v.h. Emil