Island kan ikke sælge importerede varer bi~
Fra : Bo

Dato : 20-10-08 14:10

Flere fortæller i dagspressen og TV, at det er til halv pris nu at
købe på Island og rejserne dertil er billige. Jamen
forstå mig ret, Island skal betale dyre "Euro"valuta for import af
varer, disse kan da ikke sælges billigere end hvad varerne koster i
EØS lande, når man ser bort fra momsen. Noget andet er varer
produceret på Island af deres lam (uldtrøjer) vh Bo

Fra : Bagmanden

Dato : 20-10-08 21:44

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Basalt set har du en pointe der, men der er ikke nogen lov der
forbyder en producent at sælge med med nulavance, endog med tab !

Et par eksempler:
Nogle Mercedesmodeller koster mindre i DK end i Tyskland - samme
model renset for begge landes moms og afgifter. Dette har betydet
at en forhandler i Hamburg har indklaget Daimler-Benz for en EU
ret for at få stoppet for "unfair" konkurrence.

Mercedes, på sin side, vælger at sælge med absolut
minimumsavance, bare for at være repræsenteret på de danske
veje... ud over taxamarkedet.

Den samme type/mærke astmainhalator (60 doser) koster ca. 3 kr.
på Cuba og 300 kr.i DK, har jeg ladet mig fortælle af en der har
været derovre. I DK får du så et tilskud, men du kan vist aldrig
nogensinde få den til 3 kr. i DK

Sådan er der sikkert mange eksempler på "Gynger og karrusel"
prissættelse og da indbyggertallet på Island (kun) er ca.
320.000, så vil et multinationalt firma ikke ryste et sekund på
hånden med hensyn til at sælge deres produkter med en nulavance,
måske endda med tab, et tab som, måske, endda kan fixe´s over
skatteregnskabet, og efterfølgende hive avancen hjem i de lande
der kan betale.

Grundlæggende er prisen på en vare vel hvad befolkningen er i
stand til at betale, bredt set, og så er det op til producenterne
om de vil være repræsenteret på markedet.

--
Bagmanden

Fra : Ivar

Dato : 21-10-08 21:10

Bagmanden skrev:

> [...]
> for begge landes moms og afgifter. Dette har betydet at en forhandler i
> Hamburg har indklaget Daimler-Benz for en EU ret for at få stoppet for

Og EU har stoppet det (eller forsøgt på det).
Det gik især ud over biler som VW, Audi og BMW. Mercedes har
altid solgt til samme pris i Danmark og Tyskland.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Armand

Dato : 21-10-08 00:20

Bo skrev:
> [...]
> EØS lande, når man ser bort fra momsen. Noget andet er varer
> produceret på Island af deres lam (uldtrøjer) vh Bo

Mon ikke at der tales om overnatningspriser o.lign. :-/

--
Armand.

Fra : sidse

Dato : 21-10-08 19:04

> Mon ikke at der tales om overnatningspriser o.lign. :-/
>
> --
> Armand

Har lige været der i weekenden. en Coca Cola i minibare kostede 6 kr. 2 stk.
vodka og Cola i baren 60 kr.
Alt er billigt, det kan bestemt anbefales at tage en tur derop.
Guidede oplevelsesture, ridning, snescooter og Superjeeps er også halv
pris

Hilsen
Sidse

Fra : Johannes

Dato : 21-10-08 22:19

Folk der bruger VISA kortet i disse dage i Island, får nok en slem
overraskelse når de kommer hjem og troede de vekslede til lav kurs..
VISA har nemlig bestemt at bruge vekslingen 0,05 istedet for 0,0244 som feks
findes på www.valutakurser.dk
http://www.pbs.dk/dk/nyheder/nyhed_081020

Mon det også gælder automater?,
men ellers må man kunne veksle islandske sedler i banken til 0,0244, eller
har de også sat prop i der ?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Armand

Dato : 21-10-08 23:31

Johannes skrev:
> [...]
>
> Mon det også gælder automater?,
> men ellers må man kunne veksle islandske sedler i banken til 0,0244, eller

Jeg tror at solid fremmed valuta er mere edn velkommen På Island lige
for tiden, så at hæve kroner eller Euro i kontanter at tage med og
veksle eller måske ligefrem betale med, er vel den simple og fornuftige
måde at gøre dét på :-/

--
Armand.

Fra : Johannes

Dato : 22-10-08 00:22

> [...]
> for tiden, så at hæve kroner eller Euro i kontanter at tage med og
> veksle eller måske ligefrem betale med, er vel den simple og fornuftige

Men hvilken vekselkurs bruger man så deroppe 2.444 eller 5.0?

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Armand

Dato : 22-10-08 18:40

Johannes skrev:

> Men hvilken vekselkurs bruger man så deroppe 2.444 eller 5.0?

Den laveste man kan få, og den får man ved at ryste på hovedet og
forsøge sig et andet sted hvis man ikke er tilfreds!

--
Armand.

Fra : Bo

Dato : 22-10-08 03:10

On 22 Okt., 02:21, "Johannes" <loopfore...@NOSPAMgmail.com> wrote:

> Men hvilken vekselkurs bruger man så deroppe 2.444 eller 5.0?
>
> --
> Med Venlig Hilsen
> Johannes

Da ISK ikke mere er konvertibel - er det som i det gamle DDR,
Statsbanken der bestemmer kursen, som ingen vil betale - derfor blev
DDR-Mark handlet til mange forskellige priser udenfor de officielle
vekselsteder - Derfor er jeg sikker på at islændingene vil betale
"godt" for konvertibel valuta, eks. 10.000 ISK = 100 DKK vil ikke være
ualmindeligt prøv det ! vh Bo