Berlin
Fra : F. Baumann

Dato : 20-10-08 11:42

Jeg skal lave en studietur til Berlin i marts måned næste år og har
forskellige besøg på plads, men vi skal selvfølgelig også have lidt
"kulturelle indslag".

Turens formål er unges vilkår, med fokus på de unges aktivitetsmæssige og
kulturelle muligheder.

Ud over guidede ture, museumsbesøg, kanalrundfart, Checkpoint A, B, C,
Holocaustmindesmærket osv. osv. hvad kunne så være interessant at opleve?

Kender I nogle spøjse oplevelser som I vil dele ud af?

Pænt tak på forhånd!

--
fb

Fra : Elmer Fjort

Dato : 20-10-08 12:59

"F. Baumann" <zillyink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Holocaustmindesmærket osv. osv. hvad kunne så være interessant at opleve?
>
> Kender I nogle spøjse oplevelser som I vil dele ud af?

Der er nogle, godt nok guidede ture, rundt i Berlins undergrund, gennem
støbte gange.
Gangene var så vidt jeg forstår lavet inden og under 2 verdenskrig.
Turene udgår fra S-bahn stationen Gesundbrünnen.

Om man kan finde oplysing om det inden ankomst til Berlin har jeg lige
noget bud på.

'Elmer

Fra : Mads Pedersen

Dato : 10-11-08 20:43

"Elmer Fjort" <Whoknows@Whocares.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Turene udgår fra S-bahn stationen Gesundbrünnen.
>
> Om man kan finde oplysing om det inden ankomst til Berlin har jeg lige

www.berliner-unterwelten.de

Kan varmt anbefale især turen i 2. verdenskrigs beskyttelsesrummet.

Berlins absolut grimmeste værtshus: www.klo.de. Det er et MUST når man er i
byen. Glem TV-tårnet, Brandenburger Tor og Rigsdagsbygningen - dette er
Berlins seværdighed nummer 1

Aftensmaden kan passende indtages på www.unsicht-bar-berlin.de. Her spiser
man i _totalt_ mørke. Det giver en helt anden oplevelse af maden, når man
ikke kan se den. Man ved på forhånd ikke, hvad det helt præcist er man får,
men kan vælge mellem fjerkræ, fisk, lam, oksekød, vegetar og
"overraskelsesmenuen" og kunsten består så i at finde ud af, hvad det helt
præcist er man har spist. Personligt har jeg på den måde fundet ud af, at
jeg rent faktisk synes, at tunge, som jeg ellers aldrig har været i stand
til at få ned, smager fantastisk godt (!)

Derudover har jeg i dk.binaer postet en miniguide til byen, som jeg på et
tidspunkt skrev. Den er på ingen måde fyldestgørende, men den indeholder et
forslag til en tur gennem byen og lidt praktiske oplysninger.

På side to har jeg skrevet om en tur til et sovjetisk mindesmærke og
efterfølgende kig på et gammelt vagttårn fra Murens tid. Hvis I vælger at
tage turen en søndag, kan jeg varmt anbefale at gøre det relativt tidligt og
så efterfølgende spise brunch på Freischwimmer (www.freischwimmer-berlin.de)
Superhyggeligt sted med god mad.

Ellers kan jeg anbefale området omkring S-bahnstationen Hackescher Markt -
HUSK HUSK HUSK også at gå ind i baggårdene, det er her de rigtigt spændende
ting befinder sig.

....og det var sådan lige mine inputs om en by jeg har besøgt et utal af
gange siden '95, og stadigvæk ikke kan få nok af

Fra : Mads Pedersen

Dato : 10-11-08 21:00

"Mads Pedersen" <nyhedsgruppen@sletdettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Derudover har jeg i dk.binaer postet en miniguide til byen, som jeg på et

....og det har jeg så alligevel ikke. Af en eller anden grund kunne jeg ikke
få det til at virke, så hvis der er nogen, der er interesseret i guiden, så
send mig en mail, så får I den pr. mail

Hilsen Mads

Fra : Armand

Dato : 11-11-08 00:24

Mads Pedersen skrev:
> [...]
> få det til at virke, så hvis der er nogen, der er interesseret i guiden, så

Sædvanlige lort med TDC og binære grupper :-/
Hvis du havde kunne indsende, havde alle TDC-brugerne alligevel ikke
kunnet se det

Men sådan lige for alternative indfaldsvinkler vil jeg da gerne have den
tilsendt!
Min afsender-@dresse er valid!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-11-08 00:21

Mads Pedersen skrev:

> Berlins absolut grimmeste værtshus: www.klo.de. Det er et MUST når man er i
> byen. Glem TV-tårnet, Brandenburger Tor og Rigsdagsbygningen - dette er
> Berlins seværdighed nummer 1

Hørt!
Jeg har dog en dårlig statistik deromkring: To gange hvor jeg har haft
bekendte med har besøget været temmelig kort - Bl.a. gimmick'en med
deres 1-liters fadøl har været svær at sluge for vedkommende gourmet'er

> ...og det var sådan lige mine inputs om en by jeg har besøgt et utal af
> gange siden '95, og stadigvæk ikke kan få nok af

Så hils dog når vi er der samtidig!

--
Armand.
(indtil videre i Berlin 5 gange i år, og alligevel med to ventende

Fra : Armand

Dato : 21-10-08 00:18

F. Baumann skrev:
> [...]
> Holocaustmindesmærket osv. osv. hvad kunne så være interessant at opleve?
>
> Kender I nogle spøjse oplevelser som I vil dele ud af?

- Glienicker brücke, som er dén hvorpå alle spion-udvekslinger er udført
på, såvel i praksis som på film!
En del af de unge vil sikkert kunne genkende den netop fra film - Min
egen, dengang 17-årige, datter genkendte den fra "Rambo" hvorfra jég
ikke engang huskede den!

- I mellemkrigstiden forgik der en automotiv kamp på tværs af
landegrænser som med tiden udviklede sig til den Formel-1 klasse vi
kender i dag, og på turen ned til broen køres der på
motorvejsstrækningen "Avus" á et langt lige stræk, som i praksis
udgjorde en af verdens allerførste "formel-1 baner" derved at det var
Hitlers showroom for Mercedes og AutoUnions præstationer før krigen. I
den nordlige ende, tættest på centrum, findes der stadig en af de
originale beton-tribuner ret op af motorvejens vestlige side (på højre
side når man kører fra centrum)!

- Anhalter Bahnhof, som stod for langt den største udskibning af Berlins
jøder til lejrene!
Som banegård mistede den sin betydning p.g.a. murens forløb og er blevet
revet ned - Med undtagelse af facaden, som har fået lov at stå som en
skamstøtte over jøde-udskibningen!

- Siege-søjlen Hvis dekoration af gyldne kanon-løb er krigsbytte fra Dybbøl!

Og glem ikke det faktum at selvom byen ser gammeldags ud, var den
nærmest jævnet med jorden i '45 - Næsten alle bygninger er genopbygget
sidenhen i oprindelig stil!
Luksus-hotellet Adlon, der ligger på Unter den Linden lige øst for
Brandenburger tor, er et af de seneste eksempler derpå: I øst-tiden blev
der bygget en tidløs beton-bygning i bedste øst-stil på grunden, men
efter murens fald blev ejendommen opkøbt og nedrevet, for siden at
gen-rejse Adlon efter de originale tegninger

Hvor gamle er ungerne?
Må de komme på værtshus er "Klo" et sindssygt sted med latrinært tema -
F.eks. serveres der store fadøl i kolber (á dem fra under dynen på
sygehuset)

--
Armand.