Lodret aftrækskanel til tørretumbler
Fra : ehmsen.martin@gmail.~

Dato : 20-10-08 07:17

Hej gruppe,

Jeg overvejer at investere i en tørretumbler. Jeg har kig på en med
"gammeldags" aftræk. Jeg har desværre ikke mulighed for at stille den
op af en ydermur og lave aftrækket derigennem. Men, lige over hvor den
skal stå er der en aftrækskanel som går op igennem loftet og ud på
taget. Det stykke der er på loftet er isoleret.
Er det et problem for en aftrækstørretumbler af spytte luften lodret
op og ud på taget? Afstanden fra fladen den skal stå op og taget et
ca. 3-4 meter, hvoraf de 2 er i det rum tørretumbleren skal stå i og
de sidste 1-2 meter er på loftet.

Jeg kan selv se fordele og ulemper. Fordelen er at varm luft stiger
op, så det burde altså lette opgaven for tørretumbleren. Ulempen er
vel, hvis der dannes kondens i røret, så løber det lige tilbage igen
(pga. tyngekraften).

Er der nogen som har indsigt på området?

På forhånd tak,
Martin

Fra : Max

Dato : 20-10-08 14:20

Hej Martin

> Er der nogen som har indsigt på området?

Jeg har omkring 8 meter flexslange på min
gamle tørretumbler og det er der intet
problem i.

--
Mvh Max

Fra : ehmsen.martin@gmail.~

Dato : 20-10-08 07:32

On Oct 20, 3:20 pm, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Martin

> Jeg har omkring 8 meter flexslange på min
> gamle tørretumbler og det er der intet
> problem i.

Det lyder betryggende! Går din slang også lodret (det er det der er
min største bekymring)?

Martin

Fra : Max

Dato : 20-10-08 16:43

Hej Martin

> Det lyder betryggende! Går din slang også lodret (det er det der er
> min største bekymring)?

Ikke hele vejen, kun et par meter, men på grund af skorstens-
effekten ville jeg ikke bekymre mig om det lodrette stykke
var meget længere.

--
Mvh Max

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-10-08 14:32

<ehmsen.martin@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

----------------

Du kan sætte et t-stykke bag maskinen, med en prop nedaf. Opaf sættes til
udsugning, og kondens ender så i proppen. Men jeg tvivler på det bliver et
problem. Der ryger mange m3 luft igennem sådan en maskine.

- Martin

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 20-10-08 18:07

ehmsen.martin@gmail.com wrote in news:56fe4d3f-ed10-4236-8a2a-f0d3d452f987
> [...]

> skal stå er der en aftrækskanel som går op igennem loftet og ud på
> taget. Det stykke der er på loftet er isoleret.

Hej Martin,

har du overvejet en kondenstumbler?

Se evt. tråden "Køb/valg af tørretumbler" fra weekenden.

--
vh, Erik BH

Fra : Michael Hansen

Dato : 20-10-08 18:58

<ehmsen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

----------------------------

Hvis du bare isolere det stykket på loftet (du skriver 1-2 m) så får du
praktisk taget ingen kondens. Da det er der temp. forskellen vil være størst
fx. om vinteren. Har du aftræk fra badeværelse, er det "vel" også isoleret.
Da du jo kan komme ud for det samme der.

Mvh Michael

Fra : ehmsen.martin@gmail.~

Dato : 20-10-08 12:20

On Oct 20, 7:06 pm, "Erik B. Hansen"
<erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:
> ehmsen.mar...@gmail.com wrote in news:56fe4d3f-ed10-4236-8a2a-f0d3d452f987
> @p31g2000prf.googlegroups.com:

> Hej Martin,
>
> har du overvejet en kondenstumbler?

Ja, men prisforskellen er 1500 kr. imellem de to jeg overvejer (i
favør for aftræk) og så tjekkede jeg EU's energimærkning og fandt ud
af at en C-mærket aftrækstørretumbler svarer ca (energiintervallet er
ikke helt identisk, men næsten) til en B-mærket kondenstørretumbler.
Derudover, har jeg ikke meget lyst til fugt og evt. medfølgende svamp
i huset (det er nok en ubegrundet frygt).

> Se evt. tråden "Køb/valg af tørretumbler" fra weekenden.

Tak for henvisning. Jeg tjekker den lige.

Mvh.
Martin

Fra : ehmsen.martin@gmail.~

Dato : 20-10-08 12:24

On Oct 20, 7:57 pm, "Michael Hansen" <mhan...@jyde.dk> wrote:
> [...]
> fx. om vinteren. Har du aftræk fra badeværelse, er det "vel" også isoleret.
> Da du jo kan komme ud for det samme der.

Stykke på loftet er allerede isoleret, og nu du nævner det, så
tjekkede jeg lige aftrækket fra badværelset og det er også lodret og
isoleret på samme måde (jeg har netop købt huset, så jeg skulle lige
tjekke
Det må vel betyde at det sagtens kan lade sig gøre... dejligt!

Martin