Dårlig afkøling af fjernvarmevand
Fra : Robert

Dato : 20-10-08 02:26

Hej gruppe

Sidste år fik jeg skiftet min varmeveksler + en del af rørene idet de
havde levet deres liv. Kort tid efter udskiftningen opdagede jeg at
jeg at afkølingen var meget dårligt og kontaktede vvs-firmaet. Jeg
mener at det eneste de gjorde var at rense en snavssamler hvorefter
afkølingen var fin igen. Nu er afkølingen igen dårlig, og jeg vil
derfor høre om jeg selv kan rense snavssamleren? (tror det var ved
fremløbet?)

Er der nogen som har en set en vejledning på nettet evt. suppleret
med
billeder? –eller som kort kan forklare hvad jeg gør?

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 09:46

Hejsa.
En snavssamler er en forholdsvfis enkel ting at holde vedlige.
Kan ligne en lille afgrening med bundprop, men det er der så meget andet der
gør - så det er måske lidt svært for den utrænede at finde den.

Din fejl kan skyldes noget helt andet, snavssamleren kan ikke give dig
dårlig afkøling, det er snadsynligvis en ventil eller omstiller du skal have
set til.
Nu er det ved at være sæson for opvarmning og her kommer uløste problemer op
til overfladen.
Snavssamleren kan sidde i både fremløb eller returløb eller i begge rør.

Det bedste du kan gøre er at kontakte dit lokale fjernvarmeselskab og spørge
om ikke de vil hjælpe dig med at blive klog på dit anlæg.
Så er jeg ret sikker på at der så kommer en venlig person forbi og giver dig
vejledning og gode råd, samtidig spørger du.: Hvor sidder min snavssamler
egentlig - jeg har hørt den skal renses jævnligt"
Når du har spurgt om det får du den at se og vejledning i at rense.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)