Prøvetur i en E39 BMW 528i
Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 20:54

Nå, fik endelig taget mig sammen til at påbegynde prøveturene.

Bilen var sølvgrå med sort læderindtræk og automatgear (Mögens insisterede
på det med aut, og kaldte mig ellers Granberg i en anden sammenhæng
bagefter...).

Gode ting:
Bilen var rigtig pæn, hvad jeg vil kalde 99% i orden for en bil af den
årgang.
Kabinen fremstod på det nærmeste som fabriksny.
Ditto for motorrum.
Bilen virker uhyre "fast", i alt man rører og tager ved.
Finish og materialekvalitet er i min optik et stykke over, hvad BMW
præsterer i dag, alt ser lækkert ud, og føles som nævnt meget solidt.
Umiddelbart meget støjsvag, subjektivt som en 2008 E90 325i, jeg har adgang
til. Måske endda lidt mere stille,
Motorgangen og gear er i kategorien superlækkert. :)
Udstyret er komplet, selv fjernstyret motorkabinevarmer og elgardiner..

Dårlige ting:
Bilen virker overraskende langsom med automatgearet, kan dog være en
funktion af støjdæmpningen, for jeg blev nu ikke overhalet på motorvejen...
Men jeg sad lidt med følelsen af, der godt måtte ske noget mere. (Sorry
Mogens, men vil altså gerne prøve den med manuelt...)
Den har tendens til lidt vuggende fra side til side opførsel på motorvejen.
(nogen som ved, om de gør det med standardundervognen, eller det måske bare
er tid til at kigge lidt på fjedre og støddæmpere?), det var lidt rigeligt
til min smag.
Over 100 km/t kom der vindstøj inde fra instrumentbrættet? Kan det være
listen omkring forruden? Det synes, jeg at læse på nettet kan være et
problem. Det var meget hørbart, for resten af bilen var nærmest som graven.

Alt i alt, var det dog en imponerende bil og turen har kun tændt mig mere på
at finde den helt rigtige. Jeg overvejer dog, at se mig om efter en
postfacelifts 525i eller 530i, da man trods alt får en noget nyere bil, til
ikke så meget mere, end den bil jeg kiggede på. Kan jeg finde en med fastere
undevogn og minus vindstøjsproblemet, har jeg svært ved at forestille mig en
bil, som jeg hellere ville have, der stadig er til at betale.

Mvh.

Frederik

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-10-08 21:00

Hej Frederik

Frederik wrote:
> [...]
> en med fastere undevogn og minus vindstøjsproblemet, har jeg svært ved
> at forestille mig en bil, som jeg hellere ville have, der stadig er til

Hehe, der kan du bare se :) Kan ikke selv genkende de problemer du
nævner, men har ikke haft den på motorvej (altså den jeg prøvekørte).

Der er faktisk kun een bil jeg hellere ville have og det er den nye Ford
Mustang. Har haft lejet en i et døgn (4.6L GT udgave) og den er pænt
nice. Men kvaliteten af kabinen er slet ikke i nærheden af BMW.

Det kan da iøvrigt nemt være en slidt undervogn - det er trods alt en
bil der er 10 år gammel. Prøv evt. en der har kørt væsentligt mindre og
se om du kan finde samme problem eller ej.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 21:20

> nice. Men kvaliteten af kabinen er slet ikke i nærheden af BMW.

Man skal gøre op med sig selv, om man nusser
med sit interiør eller vil ha' sjæl og historie pakket
ind i et rigtigt maskulint og lækkert design.

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 21:24

"Eque" <-> skrev i meddelelsen

> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Man skal gøre op med sig selv, om man nusser
> med sit interiør eller vil ha' sjæl og historie pakket
> ind i et rigtigt maskulint og lækkert design.

NUSSER!!!

:)

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 22:25

"Frederik" <info@fjernenmasseduelundaudio.com> skrev i en meddelelse

> NUSSER!!!

Ja så er det ikke den RÅ Ford du skal satse på *S*

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-10-08 21:41

Hej!

Eque wrote:

> Man skal gøre op med sig selv, om man nusser
> med sit interiør eller vil ha' sjæl og historie pakket
> ind i et rigtigt maskulint og lækkert design.

Helt enig. Og jeg var da også 100% solgt på en Mustang, men ofrer altså
ikke de 500kkr den koster brugt pt. for en GT.

Og så GAD folk overhovedet ikke udfordre det mindste. Ikke engang de
normale "brian typer" i lyskryds eller lignende. Øv da osse, nu man
endelig havde lidt muller under hjelmen :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 22:26

> Og så GAD folk overhovedet ikke udfordre det mindste. Ikke engang de
> normale "brian typer" i lyskryds eller lignende. Øv da osse, nu man
> endelig havde lidt muller under hjelmen :)

Jamen de ved jo godt de ikke kan hamle
op på hverken rå power eller image/stil.
Og så behøver man jo ikke prale i en 'Stang.

Det var jo noget andet med BMW'en...

Fra : Lars

Dato : 24-10-08 23:24

On Mon, 20 Oct 2008 23:25:45 +0200, "Eque" <-> wrote:

>Jamen de ved jo godt de ikke kan hamle
>op på hverken rå power eller image/stil.
>Og så behøver man jo ikke prale i en 'Stang.
>
>Det var jo noget andet med BMW'en...

Ahja... Specielt i vores gamle 530dAut stc. - og specielt når fruen
kørte den så var der rigtig mange der lige skulle vise at deres V70
eller Passat lige kunne rykke fra sådan en chick i en alt-for-stor
bil. Sjovt nok som oftest midaldrende(+) mænd... Det kan de bare ikke.
Med den nye 330iAut sedan er det mere en fremtonen og lyd der får de
unge fyre i Seat og Golf og andet i den stil (aka "normale brian
typer") til at skulle vise sig. Og mest egentlig nok når jeg selv
kører den, også stille og roligt - men ja - den HAR nok lidt en "come
and get me" lyd også når man bare gi'r den moderat gas...

En Mustang er super cool udefra og GT'en lyder fantastisk, men jeg
syntes bestemt der var for meget US plastic inden i den jeg var ude og
lure lidt på... Der er der lidt mere helhed over min 330'er, selv om
jeg så må nøjes med 6 ben på række og 3 liter...

Men held og lykke med at finde en 5'er... Det er super lækre biler,
uanset om det er en 525, 528 eller 530 du finder. Og vil tilslutte mig
Mogens, sådan en bil SKAL have automatgear.

hilsen Lars

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 21:29

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> der er 10 år gammel. Prøv evt. en der har kørt væsentligt mindre og se om

Du har helt ret, en 12 år gammel bil er jo trods alt ikke ny, så ting man
ikke kan se (støddæmpere o.a.) kan jo sagtens være udskiftningsmodne.

Men den bestod da "hold da kæft" testen...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 20-10-08 21:38

Hej!

Frederik wrote:
> Du har helt ret, en 12 år gammel bil er jo trods alt ikke ny, så ting
> man ikke kan se (støddæmpere o.a.) kan jo sagtens være udskiftningsmodne.

Korrekt. Der kan jo også være nogle bøsninger i undervognen som har
slup, og skal skiftes. Men det er da til at overkomme :)

> Men den bestod da "hold da kæft" testen...

Samme synes jeg. Man kan godt mærke, at det er en bil til over 700.000kr
i nyvognsværdi man har med at gøre. Selvom den selvfølgelig koster under
halvdelen i "virkeligheden".

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 21:45

> [...]
>
> Samme synes jeg. Man kan godt mærke, at det er en bil til over 700.000kr i
> nyvognsværdi man har med at gøre. Selvom den selvfølgelig koster under

Den er bare smooooth... :)

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 21:05

> Nå, fik endelig taget mig sammen til at påbegynde prøveturene.

Kanon !

> Bilen var sølvgrå med sort læderindtræk og automatgear (Mögens insisterede
> på det med aut, og kaldte mig ellers Granberg i en anden sammenhæng
> bagefter...).

He he - større motorer kræver aut. IMO

> [...]
> Finish og materialekvalitet er i min optik et stykke over, hvad BMW
> præsterer i dag, alt ser lækkert ud, og føles som nævnt meget solidt.

Det er kram

> [...]
> Motorgangen og gear er i kategorien superlækkert. :)
> Udstyret er komplet, selv fjernstyret motorkabinevarmer og elgardiner..

Ja, det er sgu en dejlig bil sån een :)

> [...]
> motorvejen... Men jeg sad lidt med følelsen af, der godt måtte ske noget
> mere. (Sorry Mogens, men vil altså gerne prøve den med manuelt...)

Jamen så gør du det. Det er sikkert stilheden, der snyder dig...

> [...]
> motorvejen. (nogen som ved, om de gør det med standardundervognen, eller
> det måske bare er tid til at kigge lidt på fjedre og støddæmpere?), det

Altså sån en E39 skal jo have sportschassis med atu. niveauregulering

> [...]
> listen omkring forruden? Det synes, jeg at læse på nettet kan være et
> problem. Det var meget hørbart, for resten af bilen var nærmest som

Kender jeg ik noget til !

> Alt i alt, var det dog en imponerende bil og turen har kun tændt mig mere
> på at finde den helt rigtige.

Du skal nok sørge for, at den har sportsstolene samt den sænkede undervogn
med niveauregulering (sportschassis)

> [...]
> vindstøjsproblemet, har jeg svært ved at forestille mig en bil, som jeg
> hellere ville have, der stadig er til at betale.

Du skal blot holde øje med de tyske bilbaser - dér findes den rigtige bil

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 21:23

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> med niveauregulering (sportschassis)

> Du skal blot holde øje med de tyske bilbaser - dér findes den rigtige bil

Har selv tænkt det samme med M-undervognen. Angående de tyske biler, så
synes jeg generelt de afgiftsættes højt, ift. hvad priserne er i DK. So far,
vil jeg dog bare få prøvet et par stykker til... :)

Der er ingen tvivl om, at automatgearet er virkelig behageligt, men det er
jo gratis at prøve en med manuelt. Eller meget dyrt... ;)

Er der nogen som ved, om undervognen sættes hårdere op efter faceliftet, som
de gjorde ved E46'eren?

Mvh.

Frederik

Fra : Mogens

Dato : 21-10-08 05:08

> Har selv tænkt det samme med M-undervognen.

Dét er et must for en ung mand som dig og mig :)

> Angående de tyske biler, så synes jeg generelt de afgiftsættes højt, ift.
> hvad priserne er i DK.

Normalt for man mere for pengene ved import - og man får desuden præcis den
bil, man ønsker og ikke et kompromis

> So far, vil jeg dog bare få prøvet et par stykker til... :)

Tag Kim i hånden

> Der er ingen tvivl om, at automatgearet er virkelig behageligt, men det er
> jo gratis at prøve en med manuelt. Eller meget dyrt... ;)

Jow jow - du skal jo selv vurdere

> Er der nogen som ved, om undervognen sættes hårdere op efter faceliftet,
> som de gjorde ved E46'eren?

Nøh...

Fra : Frederik

Dato : 21-10-08 22:36

> [...]
> med niveauregulering (sportschassis)

> Du skal blot holde øje med de tyske bilbaser - dér findes den rigtige bil

Englænderne er gode til BMW'er:

http://www.pistonheads.com/sales/731051.htm

Desværre er de jo højrestyrede..

Fra : Frederik

Dato : 22-10-08 09:03

> [...]
> http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=82538990&pageNumber=1&__lp=4&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=22&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&minFirstRegistrationDate=2000-01-01&maxFirstRegistrationDate=2003-12-31&siteId=GERMANY&features=LEATHER_SEATS&features=NAVIGATION_SYSTEM&negativeFeatures=EXPORT&colors=BLUE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&maxMileage=125000&customerIdsAsString=&tabNumber=2

Ja, nu er det så lige en diesel, men du har da ret.

En detalje er dog, at den tyske står til ca. 90k og den engelske til 58k.
Markedet er brudt helt sammen derovre. Højrestyringen er så bare stadig et
problem.

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 22:12

Frederik wrote:
> Umiddelbart meget støjsvag, subjektivt som en 2008 E90 325i, jeg har
> adgang til. Måske endda lidt mere stille,

Jeg synes bestemt IKKE at en 3-serie er støjsvag, og da slet ikke på
motorvej. Det er både hjul- og vindstøj.
Men måske er det fordi jeg kommer fra en 2006 MB C-klasse, for der er ro.

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 22:20

"Peter S" <ingen mail> skrev i meddelelsen

> Jeg synes bestemt IKKE at en 3-serie er støjsvag, og da slet ikke på
> motorvej. Det er både hjul- og vindstøj.
> Men måske er det fordi jeg kommer fra en 2006 MB C-klasse, for der er ro.

Pudsigt, jeg havde for nylig en 2008 C-klasse 220CDI i en weekend. Den
oplevede jeg som mere støjende end den omtalte 325i, særligt vindstøj. Jeg
tror, dækmontering har meget at sige.

Alt er jo relativt, jeg triller rundt i en '84 230E, og der er i hvert fald
mere støj end dem alle sammen... (til sammen)

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-08 03:36

Frederik wrote:
> Pudsigt, jeg havde for nylig en 2008 C-klasse 220CDI i en weekend. Den
> oplevede jeg som mere støjende end den omtalte 325i, særligt
> vindstøj. Jeg tror, dækmontering har meget at sige.

En 2006 C-klasse er W203. En 2008 er W204. Jeg bryder mig heller ikke om den
nye.

Fra : Frederik

Dato : 21-10-08 21:32

> En 2006 C-klasse er W203. En 2008 er W204. Jeg bryder mig heller ikke om
> den nye.

I know, derfor jeg skrev: "Det er meget lang tid siden, jeg har kørt en
W203, så støjniveauet kan jeg
ikke huske."

Det kunne jo være, jeg skulle genopfriske oplevelsen. Har du erfaring med
dem før og efter faceliftet. Er klar over, at kabinen+motorer ændredes
noget, men hvad med komfort og køreegenskaber?

Mvh.

Frederik

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-08 15:02

Frederik wrote:
> Det kunne jo være, jeg skulle genopfriske oplevelsen. Har du erfaring
> med dem før og efter faceliftet. Er klar over, at kabinen+motorer
> ændredes noget, men hvad med komfort og køreegenskaber?

Hvis du er til BMW, så falder en Mercedes helt igennem. De "gamle" MB
modeller (inkl. W203) styrer som en båd (dvs. meget indirekte) og sejler
lidt rundt. Speeder-respons findes ikke i aut.gears versionerne Men
netop alt det kan jeg rigtig godt li. Det er komfort og bløde bevægelser.
Ingen ryk og rusk men dejlig smooth. Jeg har kørt i en C180 med kompressor
siden 2006 (W203) fra ny, og elsker den bil. Dejlig støjsvag. Sæderne er
formidable og kørestillingen perfekt. Men KUN med aut.gear. Jeg har prøvet
den med maneult gear, og kørestillingen fungerer bare ikke...man ligger jo
nærmest ned i en W203 da sæderne ikke er ret langt over gulvet. Og når man
skal træde en koblig i liggende stilling, så går det galt.
Før faceliftet (var det i 2003?) var undervognen noget blødere og styretøjet
meget indirekte. Efter liftet fik den strammet undervognen lidt op og
styretøj blev mere direkte. MB kaldte begge dele for Direct Drive. Men
stadig langt fra BMW og Audi. Og det var jo netop det der adskilte MB fra de
andre. Men det er desværre blevet ødelagt med den nye C-klasse. Den kører
ligeså elendigt som alle de andre (i mine øjne) hehe
Motoren i min er den mindste, men takket være kompressoren så mangler jeg
ikke kræfter. Motoren er mere støjsvag end i den nye. Indendørs er
instrumentbrættet meget flottere i den faceliftede udgave, og den fik
klarglas forlygter.
Styretøjet er tungt men med en dejlig "elastik-fornemmelse" som MB altid har
haft. Jeg har også kørt i E-klasse (både W210 og W211) men har nu den lille
C180K, hvilket jeg ikke har fortrudt. Det er en km-æder som befinder sig
lige godt i byen som på motorvej.
Men man skal vænne sig til at tingene sker lidt langsommere og blødere og
tungere i sådan en bil. Men det er vi jo nogen der kan li. Rust har jeg ikke
set skyggen af, men den er jo også kun 2 år (7-9-13).
Hvis du skal ud og prøve en C-klasse, så vil jeg råde dig til den
faceliftede og to andre ting: Tjek dæktryk. Det skal stå temmelig lavt, men
mange udstillingsbiler står med >3,0 bar for at dækkene forbliver runde. Og
dernæst sæt sædet helt i bund og ligeså rattet. Helt tilbage med rattet og
helt ned i skødet. Og så stiger du ind bagefter. Så ligger man godt! hehe

Mvh Peter

Fra : Frederik

Dato : 22-10-08 17:37

"Peter S." <ingen> skrev i meddelelsen

> [...]
> rattet og helt ned i skødet. Og så stiger du ind bagefter. Så ligger man

Nu har jeg kørt en w123 230 E i 2 år, så det med mageligt og langsomme
bevægelser, er jeg helt med på...

Er i øvrigt helt enig i din beskrivelse.

Fra : Frederik

Dato : 20-10-08 22:30

> [...]
> motorvej. Det er både hjul- og vindstøj.
> Men måske er det fordi jeg kommer fra en 2006 MB C-klasse, for der er ro.

2008 C220CDI Noise at 70mph 68 dbA Autocarmag
BMW 330d M Sport auto Noise at 70mph 68 dbA Autoexpress

Lige hvad jeg kunne finde.

Uagtet, at det ikke er det samme blad, så kan der ikke være en verden
imellem dem. Jeg tror som sagt, individuel dækmontering kan spille ind.

Det er meget lang tid siden, jeg har kørt en W203, så støjniveauet kan jeg
ikke huske. W204 oplevede jeg, som lidende af vindstøj, den kører jo også
med trucksidespejle. Jeg har også kunne læse på en del amerikanske sider, at
de klager over netop det.

Hvorom alting er, jeg oplevede 528i'eren som mere stille end ventet.

Mvh,

Frederik

Fra : Lars

Dato : 24-10-08 18:49

On Mon, 20 Oct 2008 21:54:25 +0200, "Frederik"
<info@fjernenmasseduelundaudio.com> wrote:

>Dårlige ting:
>Bilen virker overraskende langsom med automatgearet, kan dog være en
>funktion af støjdæmpningen, for jeg blev nu ikke overhalet på motorvejen...

Man skal også lige blive "dus" med gearkassen. Ellers sætter du den i
S mode Og nu er sådan en E39 jo som udgangspunkt en flyder.

> [...]
>er tid til at kigge lidt på fjedre og støddæmpere?), det var lidt rigeligt

Hvor langt har den kørt? Det lyder som min E39, der var det
støddæmperne der var færdige. Skiftede dem og den lå perfekt igen.

** Lars

Fra : Frederik

Dato : 24-10-08 23:54

"Lars" <nomail@nothing.here.se> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvor langt har den kørt? Det lyder som min E39, der var det
> støddæmperne der var færdige. Skiftede dem og den lå perfekt igen.

Tak for den oplysning. Hvad var omkostningerne ved det?

Fra : Lars

Dato : 25-10-08 10:25

On Sat, 25 Oct 2008 00:53:46 +0200, "Frederik"

>Tak for den oplysning. Hvad var omkostningerne ved det?

Jeg betalte omkring 7.000 dkk for nye støddæmpere i anerkendt mærke
hele vejen rundt inkl. arbejdsløn derefter kørte bilen igen som en
drøm. Den havde kørt 190.000 km dengang. Det blev lavet af Schmiedmann
i Greve. Er du frisk på en tur til Sverige kan jeg godt anbefale Jarls
Bilservice i Helsingborg til den slags reperationer - dem har jeg
brugt siden med god tilfredshed. De udfører service på Alpina og BMW,
men er ikke autoriserede, men gør generelt et rigtig godt stykke
arbejde.

http://www.jarlsbilservice.com/

hilsen Lars