Optøset brød, tegn på at det
Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-10-08 14:27

Jeg er begyndt at nedfryse brød. Det er praktisk, fordi jeg kan købe 4-5
pakker når der er tilbud, og så have til et langt stykke tid i fryseren.

Tidligere kiggede jeg på sidste holdbarhedsdato, og gik så ofte én dag
over (helt uden problemer), men nu kan jeg jo ikke længere holde mig til
holdbarhedsdatoen, så hvilke tegn skal jeg kigge efter, varsler om at nu
har brødet været optøet så længe at jeg bør smide resten ud?

Når en pakke brød har været optøet i omkring 3 dage, så begynder jeg at
inspicere skiverne, visuelt og med næsen, men hvad er det egentlig jeg
skal kigge efter?

Jeg har én gang mødt muggent brød, det var nogle boller jeg havde haft
stående i et skab og så glemt alt om. De var meget mugne og jeg var slet
ikke i tvivl om at de var uegnet som såvel menneskeføde som dyreføde
(jeg fik det ret dårligt af lugten), men mug starter jo i det små.
Desuden kan der være andre ting jeg skal være opmærksom på, som jeg ikke
ved hvad er...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hauge

Dato : 19-10-08 14:39

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> til holdbarhedsdatoen, så hvilke tegn skal jeg kigge efter, varsler
> om at nu har brødet været optøet så længe at jeg bør smide resten ud?

Hvis der er 8 dages holbarhed tilbage når du putter det i fryseren, så har
du 8 dage når du tager det op igen.

Mvh Hauge

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 19-10-08 10:47

On 19 Okt., 15:26, Peter Knutsen <pe...@sagatafl.invalid> wrote:

> Når en pakke brød har været optøet i omkring 3 dage, så begynder jeg at
> inspicere skiverne, visuelt og med næsen, men hvad er det egentlig jeg
> skal kigge efter?

Som med frisk brød: Du kan ikke regne spor med holdbarhedsdatoen. Og
særligt når vi taler om brød er holdbarheden afhængig af en lang række
faktorer.

Mug starter naturligvis i det små, men hvis du hverken kan se det
eller lugte det, skader det dig heller ikke spor, og du kan roligt
spise brødet. Med andre ord: Du vil ikke være i tvivl, når brødet er
dårligt. Er du i tvivl, så spis det frimodigt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Knutsen

Dato : 19-10-08 21:50

edelvang@gmail.com wrote:
> [...]
> spise brødet. Med andre ord: Du vil ikke være i tvivl, når brødet er
> dårligt. Er du i tvivl, så spis det frimodigt.

Tak for svar, til dig og Hauge

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Rene Hansen

Dato : 20-10-08 19:41

(SNIP)

>Tidligere kiggede jeg på sidste
> [...]

(SNIP)

>Jeg har én gang mødt muggent brød,
> [...]

Hej Peter,
Nu bager jeg selv alt mit brød, og en del af det ryger også i
fryseren.
Min erfaring er at når man snuser til posen med brød skal den
lugte lækkert af brød, og når lugten forsvinder er det sidste
dag før der er mug...
Så altså hvis det ikke lugter af brød mere kan du spise det vil,
men resten er kan du forære til skraldemanden, smide til kompost
eller hvad du nu plejer.