Flytning af jordbær m.m. nu?
Fra : Mikkel Mikkelsen

Dato : 19-10-08 12:15

I næste weekend flytter vi i eget hus, efter at have siddet i et lejet hus.
Udlejer har sagt, at når vi er flyttet, bliver køkkenhaven nedlagt.

Vi vil derfor medtage jordbærplanter, krydderurter og andet flerårigt. Der
bliver ikke tid til at stå og plante det hele i potter, så jeg har tænkt
mig at grave det op med jordklump, putte det i nogle kasser og tage det
med. Det er vel ok, men hvad og hvornår skal jeg gøre hvad, når vi er
flyttet ind? Der er ikke forberedt jord til køkkenhave, så jeg kan kun se
muligheden for at potte det hele og vante med at plante ud til foråret. Er
det forsvarligt?

Hvad med persilleplanter? Er de et-årige? Hvis nej, kan det så betale sig
at tage dem med? De står ualmindelig flot endnu.

Vi graver alt op af gulerødder, rødbeder o.s.v. Kan de holde sig i et
papkasse og hvor længe? Skal jeg aftoppe og skylle jorden af?
--
/ Mikkel

Fra : V Hansen

Dato : 19-10-08 13:20

> [...]
>
> Vi graver alt op af gulerødder, rødbeder o.s.v. Kan de holde sig i et
> papkasse og hvor længe? Skal jeg aftoppe og skylle jorden af?

Helt fint med at sætte de flerårige i kasser, husk at sætte etiketter ved,
så du ved hvad der er hvad, lad dem stå i kasserne
men sørg for at de ikke tørrer ud.
Jordbærplaneter, der har jeg erfaring for at det skal være planter fra i år,
dem kan du med fordel potte fordi deres rødder er sarte.
Persille kan du have glæde af hele vinteren, og så så nyt til næste år.

Rødbeder og gulerødder aftoppes, kommes i kasser, men vask endelig ikke
jorden af, ellers udtørrer de meget nemmere.
Papkasser er måske ikke så godt, rødderne skal kunne ventilere, og kasserne
går meget let i stykker når de bliver fugtige, find nogle
plastkasser (på torvet eller en gr.handler har overskud, som de alligevel
smider ud..

God flytning
Vibeke

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-10-08 15:40

On Sun, 19 Oct 2008 13:15:06 +0200, Mikkel Mikkelsen
<mikkel@mikkelserver.invalid> wrote:

> [...]
>muligheden for at potte det hele og vante med at plante ud til foråret. Er

Hvis du kan finde et sted i haven at plante det midlertidigt vil det nok
være nemmere.
At potte det hele er også fint, men bliver det tørt skal du huske at
vande potterne. Og at der er dræn nok, så vand også kan komme væk igen,
hvis det bliver en våd vinter.

Bliver det hele sat et midlertidigt sted i haven, så behøver du ikke
være helt så opmærksom på vandingen.

>Vi graver alt op af gulerødder, rødbeder o.s.v. Kan de holde sig i et
>papkasse og hvor længe? Skal jeg aftoppe og skylle jorden af?

De kan godt holde sig i en papkasse, men regner du med at gemme dem i
mere end nogle få uger, så lad være med at skylle jorden af dem. Jorden
beskytter dem lidt. Det er vigtigt at de ikke ligger for varmt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 09:37

Hej.
Har prøvet noget tilsvarende.

Jeg skulle nedlægge et jordbærbed og oprette et nyt.

Tog planter, mest nye udlæggere med rod, men også gode kraftige gamle
planter, og puttede dem over i et hjørne af haven.
I løbet af efteråret og vinteren nedlagde vi det gamle og lavede et nyt.
Da arbejdet var færdigt flyttede vi jordbærene fra det midlertidige hjørne
til det nye bed.
Vi fik de dejligste jordbær også den sommer.

Med hensyn til persille, purløg o.s.v., hvis du har et særligt forhold til
den så tag den med, men ellers købe en pose frø.
Du kan sagtens flytte på det, bare pas på med udtørring - eller sæt det i et
hjørne af haven sammen med dine jordbær.
Vi har flyttet rundt på mange urter og andet grønt, min erfaring siger, få
en rodklump med jord med og hold dem fugtige.

Fordelen ved at sætte dem i et hjørne af haven, er at indendørs er det en
opgave at holde dem fugtige og der bliver let for varmt.
De fleste uddendørsplanter har det bedst udendørs, nogen skal endda have
lidt frost for at komme igang næste år.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)