Dimensionering af rem i carport?
Fra : Niels Munk

Dato : 19-10-08 10:56

Hej

Jeg står overfor at skulle bygge en dobbelt carport, med tegltag og høj
rejsning (30grader).
Den kommer til at måle 6x6 meter udv. mål. Jeg regner med at have en
stolpeafstand på 1,5meter. (4x4" trykimprægnerede stolper). Spærene bliver
noget gitterspær af en slags.

Hvordan skal jeg dimensionere rem'en for at undgå at det hænger under, når
det hele har sat sig? Er 3x6" nok?

/Niels Munk

Fra : Jørgen

Dato : 19-10-08 11:30

Niels Munk wrote:

> [...]
> noget gitterspær af en slags.
>
> Hvordan skal jeg dimensionere rem'en for at undgå at det hænger under, når

Du kunne overveje at købe den som et samlesæt her.
http://www.carportcentret.dk/216-146-6061.htm Deres løsning med kopbånd
betyder at stolpeafstanden øges. Du kan se dimensionerne ved at klikke å
materialebeskrivelse for en af modellerne.

For snart mange år siden byggede jeg en af deres modeller. Kvaliteten af
træværket var i top - og er det stadig - og alt passede perfekt.

- jørgen

Fra : Armand

Dato : 19-10-08 14:00

Jørgen skrev:
Niels Munk wrote:

> [...]
> betyder at stolpeafstanden øges. Du kan se dimensionerne ved at klikke å
> materialebeskrivelse for en af modellerne.

Da jeg på et tidspunkt overvejede at bygge en carport kom jeg forbi
Ebay, og det er absolut til overkommelige priser at man kan få samlesæt
i alle kvaliteter syd for grænsen.
Se f.eks:
<http://stores.ebay.de/PRIKKER-Fachmarkte_Carports_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ7248097QQftidZ2QQtZkm>
Umiddelbart er forsendelse til DK ikke nævnt, men dét plejer en
henvendelse at kunne klare op på og til ca. 10.000,-kr er der en sjat at
bruge på transport!

--
Armand.

Fra : Morten

Dato : 19-10-08 13:04

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Hej har en carport på ca 6x 12 meter med cementtegl og remmen er 2x8 og
>stolpeafstand ca det samme som det du regner med
Carporten er fundet på nettet som specialmål og udregnet derefter pris på
carport var ca 30 kilo leveret for 2 år siden

Fra : Anders Sørensen

Dato : 19-10-08 20:27

On Sun, 19 Oct 2008 11:56:25 +0200, "Niels Munk"
<spamfilter@sejeniels.dk> wrote:

> [...]
>Den kommer til at måle 6x6 meter udv. mål. Jeg regner med at have en
>stolpeafstand på 1,5meter. (4x4" trykimprægnerede stolper). Spærene bliver

Vi har købt en hos www.vaerebro.dk
Den er 6x11.1 m og med 3.1 m mellem stolperne som er 5x5". Remmen er
en dobbelt 45x195 mm.

Fra : Twinm.tdp@gmail.com

Dato : 21-10-08 15:09

For at dimensionere en rem skal du vide lidt om egnelast, snelast,
vindlast samt et statisk system (Indspændte søjler, vindkryds...)
Find en ingeniør, der gider at hjælpe dig med at udføre statiske
beregninger, ellers det hele bliver et dingleværk!

Mvh
//Tom

Fra : Armand

Dato : 21-10-08 23:26

Twinm.tdp@gmail.com skrev:
> [...]
> Find en ingeniør, der gider at hjælpe dig med at udføre statiske
> beregninger, ellers det hele bliver et dingleværk!

At sammenligne med hvorledes andre lignende konstruktioner er
dimensioneret, er nu heller ikke en helt umulig måde at gøre det på!

--
Armand.

Fra : Niels Munk

Dato : 22-10-08 10:04

> At sammenligne med hvorledes andre lignende konstruktioner er
> dimensioneret, er nu heller ikke en helt umulig måde at gøre det på!

Det er nemlig rigtigt, Armand! Hvis man så endda sørger for at
"overdimensionere" en smule, evt. ved at nedsætte en ekstra stolpe, eller
vælge en rem, som er nummeret større, ja så går det nok ikke helt galt.
Endda helt uden at have en dyr ingeniør ind over.

Det skal siges at jeg ikke er interesseret i at købe færdige løsninger. Jeg
laver min egen, ikke mindst af økonomiske hensyn. Derfor kan man
selvfølgelig godt skule lidt til dimensioneringen i de der pakkeløsninger,
hvor man kun skal tilsætte vand, og røre rundt.

Pt. går jeg efter en rem på 50x200 eller 75x200. Det burde så rigeligt kunne
bære det, med en stolpeafstand på 150cm.

Mange tak for svarene. Yderligere inputs er selvfølgelig velkomne!

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 22-10-08 18:38

Niels Munk skrev:

> Det skal siges at jeg ikke er interesseret i at købe færdige løsninger. Jeg
> laver min egen, ikke mindst af økonomiske hensyn.

Den pris som man kunne få samlesæt til i Tyskland kan meget vel være
billigere end tømmerprisen herhjemme!

--
Armand.