Liste med alle taste genveje og muligheder~
Fra : Autocadster

Dato : 20-10-08 00:57

Findes der en liste med alle taste genveje og muligheder som man kan
udføre med OSX ?

Autocadster / 2620

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 20-10-08 07:30

Autocadster wrote:
> Findes der en liste med alle taste genveje og muligheder som man kan
> udføre med OSX ?

Jeg ved ikke om der er en "autoriseret", men der er adskillige at finde
på google. Generelt synes jeg ikke Mac er til at betjene med tastaturet.

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 20-10-08 08:10

On 20/10/08 08.29, Lars Kongshøj wrote:

> Jeg ved ikke om der er en "autoriseret", men der er adskillige at finde
> på google. Generelt synes jeg ikke Mac er til at betjene med tastaturet.

Ahva? Jeg har brugt Windows i >10 år, inden jeg skiftede til Mac. Jeg
har aldrig brugt så mange genveje som nu...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 08:40

Peter Farsinsen wrote:
> Ahva? Jeg har brugt Windows i >10 år, inden jeg skiftede til Mac. Jeg
> har aldrig brugt så mange genveje som nu...

På en PC taster man bare alt-w for at få adgang til Window-menuen,
derefter et tal/bogstav for det vindue, man ønsker. Kan gøres uden at
kigge på skærmen. På mac skal man aktivt sidde og cykle gennem viduerne
og stoppe når man finde det rigtige. Irriterende, når man typisk
arbejder i 10-15 vinduer ad ganger og gerne vil koncentrere sig om det
man arbejder med, fremfor at sidde og cykle viduer.

Men jeg synes nu også at det er besværligt at betjene alle mulige andre
vinduer end redigeringsvinduer med tastaturet, altså vinduer med en
masse knapper og tabs - men der kunne andre OS'er også lære noget.

Filvalgsvinduet er også mere besværligt end under Windows og KDE.

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 08:56

On 23/10/08 09.40, Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> arbejder i 10-15 vinduer ad ganger og gerne vil koncentrere sig om det
> man arbejder med, fremfor at sidde og cykle viduer.

Du kender godt til Expose ikke? Jeg bruger det ikke selv, men det er
vist det nærmeste, man kommer ovenstående. Desværre kan man, så vidt jeg
ved, ikke vælge vinduer med andet end mus eller piletasterne.

> Men jeg synes nu også at det er besværligt at betjene alle mulige andre
> vinduer end redigeringsvinduer med tastaturet, altså vinduer med en
> masse knapper og tabs - men der kunne andre OS'er også lære noget.

Det er sjovt. Under Windows brugte jeg /altid/ musen (bortset fra
ctrl+c/x/v/b/i osv.) men under OS X bruger jeg praktisk talt aldrig
musen. Det er skægt, at man kan være så forskelligt indrettede.

> Filvalgsvinduet er også mere besværligt end under Windows og KDE.

Må jeg (uden at lyde smart eller flabet) spørge, hvor længe siden det
er, du skiftede?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 09:25

Peter Farsinsen wrote:
> Du kender godt til Expose ikke? Jeg bruger det ikke selv, men det er
> vist det nærmeste, man kommer ovenstående. Desværre kan man, så vidt jeg
> ved, ikke vælge vinduer med andet end mus eller piletasterne.

Ja, men det er meget nemmer at trykke alt-w 3 hvis man ved hvad der
ligger i vindue 3 blandt en række næsten identiske vinduer.

> Må jeg (uden at lyde smart eller flabet) spørge, hvor længe siden det
> er, du skiftede?

To måneder. Det rokker dog ikke ved min holdning om at filvælgeren skal
være fleksibel og intuitiv. Jeg skal gerne senere kommentere dens mangler.

/Lars

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 09:42

On 23/10/08 10.24, Lars Kongshøj wrote:

> Ja, men det er meget nemmer at trykke alt-w 3 hvis man ved hvad der
> ligger i vindue 3 blandt en række næsten identiske vinduer.

Det kan jeg godt se. Som sagt har jeg ikke selv behovet, så det er ikke
det store problem for mig. Har du kigget på diverse shortcut
hjælpeprogrammer?

> To måneder. Det rokker dog ikke ved min holdning om at filvælgeren skal
> være fleksibel og intuitiv. Jeg skal gerne senere kommentere dens mangler.

Gerne. Jeg ved at mange er trætte af Finder, men jeg savner egentlig
ikke rigtig noget. Når man lige lærer genvejene, synes jeg faktisk, den
klarer opgaven meget godt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-10-08 15:09

Lars Kongshøj skrev den 23-10-2008 09:40:

> [...]
> arbejder i 10-15 vinduer ad ganger og gerne vil koncentrere sig om det
> man arbejder med, fremfor at sidde og cykle viduer.

Det er vist temmeligt programspecifikt. Hvilket program er det du
bruger hvor det fungerer sådan?

(Og hvorfor har de et nummer?)

Jeg vil til gengæld gerne vide hvordan jeg fra tastaturet hiver et
vindue op der er minimeret til docken?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 15:30

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Det er vist temmeligt programspecifikt. Hvilket program er det du
> bruger hvor det fungerer sådan?
> (Og hvorfor har de et nummer?)

Med forbehold for at jeg forstår dit spørgsmål ret:

Hvis du klikker på Window-menuen i Seamonkey, så får du en nummereret
liste over vinduer. Så hvis du ved at du altid har din mail kørende i
vindue 1, kan du i windows bare trykke alt-w 1 helt uden at skulle
fjumre med musen.

Under windows har jeg arbejdet meget med Toad, hvor jeg typisk har åbnet
5 databaseforbindelser eller flere (med mindst to vinduer per
forbindelse), er det jo også godt at vide hvilket nummer vinduet har.
Alternativet: cykle - tjekke databasenavn - cykle videre...

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-10-08 17:09

Lars Kongshøj skrev:

> [...]
> liste over vinduer. Så hvis du ved at du altid har din mail kørende i
> vindue 1, kan du i windows bare trykke alt-w 1 helt uden at skulle

Ah, ligesom jeg trykker Æble-1 i Thunderbird. Jamen, det ER
programspecifikt. Hvis Seamonkey ikke er som du vil have, må du klage
til udviklerne.

> [...]
> forbindelse), er det jo også godt at vide hvilket nummer vinduet har.
> Alternativet: cykle - tjekke databasenavn - cykle videre...

Gah, Oracle gå væk!

Er ikke glad for autistiske programmer :(

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 17:23

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Ah, ligesom jeg trykker Æble-1 i Thunderbird. Jamen, det ER
> programspecifikt. Hvis Seamonkey ikke er som du vil have, må du klage
> til udviklerne.

Jeg synes at en god brugergrænseflade er kendetegnet ved at så mange
funktioner som muligt er integreret i brugergrænsefladen, så de fremstår
konsistent på tværs af programmerne.

> Gah, Oracle gå væk!
> Er ikke glad for autistiske programmer :(

Rønnebærene er sure

/Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-10-08 18:24

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg synes at en god brugergrænseflade er kendetegnet ved at så mange
> funktioner som muligt er integreret i brugergrænsefladen, så de fremstår
> konsistent på tværs af programmerne.

Jamen enig, men det er de altså bare ikke. Så vidt jeg ved. Pyt, så
har du styr på din mus.

> Rønnebærene er sure

Næh, men Oracle bliver det ret nemt. Jeg får rigeligt min lyst styret
med DB2/400 - det har også nogen sjove knaster, men det er ikke så slemt
som Oracle.

Pyt, du har sikkert gjort noget slemt i dit forrige liv siden du skal
plages med den slags i dette.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 18:24

On 23/10/08 18.22, Lars Kongshøj wrote:

> Jeg synes at en god brugergrænseflade er kendetegnet ved at så mange
> funktioner som muligt er integreret i brugergrænsefladen, så de fremstår
> konsistent på tværs af programmerne.

Lige på den konto er jeg ikke helt vild med Mozillas produkter. Det er
et ærgeligt mixup af Cocoa og XUL, som gør, de ligner native OS X apps,
men ikke helt virker som sådanne.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 16:04

On 23/10/08 16.09, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg vil til gengæld gerne vide hvordan jeg fra tastaturet hiver et
> vindue op der er minimeret til docken?

cmd+tab hen til det minimerede program, tast og hold alt
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 23-10-08 17:10

Peter Farsinsen skrev:

> cmd+tab hen til det minimerede program, tast og hold alt

Smart. Det virker med iTunes, men ikke i Firefox hvis jeg har både
minimerede og uminimerede vinduer. Hvad gør man SÅ, oh store guru?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-10-08 18:26

On 23/10/08 18.10, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Smart. Det virker med iTunes, men ikke i Firefox hvis jeg har både
> minimerede og uminimerede vinduer. Hvad gør man SÅ, oh store guru?

Pas... Bruger tabs?!

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jon

Dato : 23-10-08 15:15

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> På en PC taster man bare alt-w for at få adgang til Window-menuen,
> derefter et tal/bogstav for det vindue, man ønsker.

Men det kan du på Mac, jo? Bare tenk annerledes: Ctrl-F3 får frem
Docken, så taster du den/de første bokstav(-er) i det program du vil ha
- enten det er åpent eller ikke. <Enter>, og hey, presto.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 15:34

Jon wrote:
> Men det kan du på Mac, jo? Bare tenk annerledes: Ctrl-F3 får frem
> Docken, så taster du den/de første bokstav(-er) i det program du vil ha
> - enten det er åpent eller ikke. <Enter>, og hey, presto.

Ja, men det er jo ikke et program jeg skal finde, men et vindue i et
allerede åbent program.

/Lars

Fra : Jon

Dato : 23-10-08 16:03

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Ja, men det er jo ikke et program jeg skal finde, men et vindue i et
> allerede åbent program.

Unnskyld, jeg misforsto...

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-08 17:20

> [...]

> arbejder i 10-15 vinduer ad ganger og gerne vil koncentrere sig om det
> man arbejder med, fremfor at sidde og cykle viduer.

Du vil gerne koncentrere dig om det, du arbejde med - ved IKKE at kigge
på skærmen!(?) Jeg synes da netop, det drejer sig om at kigge på skærmen
hele tiden og så betjene tastaturet i blinde. Ellers får man da hele
tiden afbræk i sin koncentration.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-10-08 17:33

Henrik Münster wrote:
> [...]
> på skærmen!(?) Jeg synes da netop, det drejer sig om at kigge på skærmen
> hele tiden og så betjene tastaturet i blinde. Ellers får man da hele

Tja - hellere bruge et halvt sekund mens jeg taler i telefon på at kalde
mailen frem med en nem tastekombination, i stedet for at bruge 10-20
sekunder på at sidde formålsløst og kigge vinduer igennem for at finde
det rette.

Og man siddder da ikke kun og kigger på skærmen, mens man arbejder ved
en computer, man kan da også sidde og taste mens man kigger på notater,
dokumentation, mødereferater og andre udskrifter, taler i telefon.

/Lars

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-08 23:37

Autocadster <autocadster@gmail.com> wrote:

> Findes der en liste med alle taste genveje og muligheder som man kan
> udføre med OSX ?

Jeg abonnerer på Mac OS X knowledge base, og sjovt nok dumpede der en
liste ind i aften:

<http://support.apple.com/kb/HT1343?locale=da_DK>
--
Henrik Münster