RMA - stille kunden ringere?
Fra : JBJ

Dato : 18-10-08 12:47

Hejsa, er der en med juridisk viden der kan svare på dette her:

Jeg har en 2 uger gammel hdd som sandsynligvis er defekt. Den skal så
sendes til RMA og ifølge Seagate vil den blive undersøgt og finder de at
den er defekt sender de mig en refurbished hdd - altså en brugt repareret
hdd.

Er det ikke imod dansk lovgivning? Da de jo stiller mig ringere end det jeg
har købt.

Harddisken er købt hos Getmore her i DK. Getmore vil ikke bytte den på det
grundlag at de ikke mener at den fejler noget, Seatools 207 siger nemlig at
hdd ikke har nogen fejl, men der er en lyd (tap - tap - tap(ikke den
normale kliklyd alle hdd's laver) som jeg nu har diskuteret med en support
afdeling (hos en anden forhandler jeg har handlet med i årevis), de har
haft den sag et par gange før og det er næsten altid endt med at Hdd er
stået af indenfor 1 år. Nogle dog efter reklamationsretten er ophørt. Andre
hdd's af samme model har ikke den lyd og fungerer fint.

De mener heller ikke at det er en normal lyd, men derimod et tegn på at hdd
vil fejle indenfor kort tid.

http://zantra.dk/temp/strange_sound1.mp3 man kan høre den normale kliklyd
når hdd arbejder, men indimellem er der så den her tap lyd.

Jeg har dog svært ved at få Seagate og Getmore overbevist om det. Getmore
siger at lyden alene ikke er nok til at bytte, når Seatools siger at hdd er
ok. Nu er det bare at Seatools ikke kan undersøge mekanisk fejl. Og jeg
holder på at hvis dette var en normal lyd så skulle alle hdd's af den model
have den lyd og det er ikke tilfældet.

Jeg har søgt på nettet og der er enkelte der har oplevet samme lyd fra
deres hdd af samme model. Men som sagt skulle det være en normal lyd, så
skulle man tro at mange flere ville stille spørgsmål til hvad det er for en
lyd. Den er temmelig markant når man downloader.

Det drejer sig om denne:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?vgnextoid=c7de03cf785c6110VgnVCM100000f5ee0a0aRCRD&locale=en-US

Jeg har selv lavet support på computere i over 20 år og har hørt masser af
forskellige hdd's når de arbejder, men den her lyd synes jeg aldrig jeg har
hørt før. Jeg er dog ikke ekspert på S-ATA hdd's, men lydene burde være de
samme da forskellen mellem IDE og S-ATA ikke er så store.

JBJ

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 12:55

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev

> [...]
> hdd.

> Er det ikke imod dansk lovgivning? Da de jo stiller mig ringere end det

Næh, det stiller dig på samme måde som hvis din harddisk bliver repareret,
det går bare hurtigere.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBJ

Dato : 18-10-08 13:14

> "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev

> Næh, det stiller dig på samme måde som hvis din harddisk bliver
> repareret, det går bare hurtigere.
>
> mvh
> Alex Christensen

Ok:) Men hvad med det at Getmore ikke vil bytte den fordi de ikke mener at
lyden alene er et prej om at der er noget galt?

Lyttede du foresten til optagelsen? Hvad synes du om lyden?

JBJ

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 13:27

> [...]
> lyden alene er et prej om at der er noget galt?
> Lyttede du foresten til optagelsen? Hvad synes du om lyden?

Nej jeg svarede på den mere juridiske side af sagen og som du kan læse af
Jespers indlæg ikke helt godt,
det er dit eget valg om du ønsker at modtage en ombytter, eller vente på rep
af din egen.
Først hvis det tager uforholdsmæssig lang tid, har du krav på en ny.

Jeg kan se du skriver i forbrugergruppen og hardvaregruppen også, måske
skulle du lade hardvarefolkene lytte til lyden.

mvh
Alex Christensen

Fra : JBJ

Dato : 18-10-08 18:55

> [...]
>
> Jeg kan se du skriver i forbrugergruppen og hardvaregruppen også, måske
> skulle du lade hardvarefolkene lytte til lyden.

Hej Alex, jeg er selv en af HW folkene:) Men der er allerede andre der har
lyttet til lyden, og har kommenteret den. Nu ville jeg bare høre om det var
en lyd du kunne tænke dig på din egen hdd og din personlige mening om den.

JBJ

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 20:20

"JBJ" skrev

> [...]
> lyttet til lyden, og har kommenteret den. Nu ville jeg bare høre om det
> var en lyd du kunne tænke dig på din egen hdd og din personlige mening om

Der er bare det ved det at hvis jeg ville udtale min mening om hardware
ville jeg abonnere på gruppen og der skrive min mening om lyde og andre
fortrædeligheder,
Jeg ville ikke bruge en juragruppe eller forbrugergruppe.

Jeg kan godt forstå du skriver i flere grupper, brug HWgruppen til at få
bedømmmelse af det tekniske, er der en fejl og hvad kan fejlen være.
Denne gruppe er fin til dit oprindelige spørgsmål om hvorvidt du skal lade
dig spise af med en istandsat brugt hvis fejlen anerkendes, men den er ikke
velegnet til at bedømme om der rent faktisk er en fejl.

Din returret er afhængig af at harddisken ikke er taget i brug, grænsen
mellem ibrugtaget og afprøvet er så lidt flydende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-08 13:13

alexbo wrote:

> "JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev

> Næh, det stiller dig på samme måde som hvis din harddisk bliver
> repareret, det går bare hurtigere.

Reparation skal være af samme vare (enhed). Ombytning skal ske til en
fabriksny vare, hvis der oprindeligt er leveret en fabriksny vare
<http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/>

Jeg havde et lignende issue med en defekt Viewsonic skærm for et par år
siden. Forhandleren henviste til producent supporten, der kun ville
ombytte med en refurbished enhed. Udgangen blev at jeg rettede mine krav
mod forhandleren, som er lidt diskussion accepterede ophævelse af købet.

OPs sag er måske lidt mere tricky fordi det ikke er oplagt at harddisken
er defekt, men hvis der er tale om en mangel, er ombytning til en
repareret vare ikke acceptabelt.

--
Jesper Lund

Fra : Carsten Matzon

Dato : 18-10-08 13:24

JBJ wrote:

> De mener heller ikke at det er en normal lyd, men derimod et tegn på at
> hdd vil fejle indenfor kort tid.

Jeg har prøvet at modtage en HD der havde en sær klikkelyd. Den sendte
jeg til RMA og fik en ny retur.

--
Carsten

Fra : Henning

Dato : 18-10-08 13:28

> [...]
>den er defekt sender de mig en refurbished hdd - altså en brugt repareret

Er det ikke ligegyldigt? Jeg vil nærmere sige det er bedre - der har
været rigtige menneskehænder på denne disk, den er opdateret i henhold
til måske kendte fejl? Så længe du stadig får fabriksgaranti kan du
kun være tilfreds.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-10-08 18:58

On Sat, 18 Oct 2008 13:46:39 +0200, JBJ wrote:

> [...]
> hdd.
>
> Er det ikke imod dansk lovgivning? Da de jo stiller mig ringere end det jeg

Du har handlet med Getmore, ikke Seagate, og Getmore skal naturligvis
overholde lovgivningen. Det betyder, som Jesper Lund skriver, at du har
krav på en ny vare, hvis din defekte vare bliver ombyttet. At Getmore så
får en refurb disk retur, når de sender din (måske) defekte til
reparation kan du for såvidt være ligeglad med - det må være et
mellemliggende mellem Getmore og deres grossist.

Hvis du selv sender disken til Seagate kan du ikke "banke" dem oveni
hovedet med købeloven eftersom du jo ikke har handlet med dem. Du må
derfor tage til takke med de betingelser som Seagate har fastsat - og
heri fremgår nok at de ombytter til refurb.

PS: Hvis det er mindre end 14 dage siden du købte disken kan du jo
benytte dig af returretten (forudsat at det er et forbrugerkøb).

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : JBJ

Dato : 18-10-08 19:41

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> /Jesper
>
> Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
> Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Hej Jesper, jeg tvivler lidt på at jeg kan returnere disken når den har
været brugt(monteret og kørt windows på), men det var da et ekstra
spørgsmål til juristerne:)

JBJ

Fra : JBJ

Dato : 18-10-08 20:09

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Hej Jesper, jeg tvivler lidt på at jeg kan returnere disken når den har
> været brugt(monteret og kørt windows på), men det var da et ekstra

Hmm jeg fandt lige ud af at jeg havde købt HDD d. 6/10, men den var først
hos mig d. 7/10, så burde det vel betyde at jeg har 14 dages returret fra
d. 7/10.

Men er det 14 hverdage eller gælder lørdag og søndag med?

Og har jeg iøvrigt returret når HDD har været monteret og windows
installeret?

Nu kom HDD bare i en antistatisk pose der havde været åbnet, og var tapet
sammen og så rullet ind i bobbleplast. Det lå så i en kasse sammen med det
eksterne HDD kabinet som jeg havde bestilt, ikke videre godt pakket ind
efter min mening. Men det er vel iorden at jeg returnerer det på samme
måde, eller hvad?

Getmore skriver følgende i deres betingelser:

MANGLENDE ORIGINAL EMBALLAGE MEDFØRER OFTEST EN FORRINGELSE AF
SALGSVÆRDIEN,
HVORFOR DE UD FRA EN VURDERING FORETAGET AF GETMORE A/S, VIL BLIVE
KREDITERET ET TILSVARENDE MINDRE BELØB SVARENDE TIL FORRINGELSEN.
I VÆRSTE FALD KAN MANGLENDE ORIGINAL EMBALLAGE M.V. MEDFØRE, AT KØBET IKKE
KAN FORTRYDES.

BEMÆRK: ORIGINALEMBALLAGEN UDGØR I NOGLE TILFÆLDE EN DEL AF VARENS
SALGSVÆRDI OG VAREN KAN I DISSE TILFÆLDE IKKE ANSES FOR RETURNERET I
VÆSENTLIG SAMME STAND OG MÆNGDE HVIS EMBALLAGEN IKKE MEDFØLGER OG ER
UBESKADIGET. DET MEDFØRER AT FORTRYDELSESRETTEN IKKE KAN UDNYTTES, HUSK
DERFOR ALTID AT PASSE PÅ EMBALLAGEN TIL DU VED OM DU VIL BEHOLDE VAREN.

JBJ

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-08 20:08

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev :

>Hej Jesper, jeg tvivler lidt på at jeg kan returnere disken når den har
>været brugt(monteret og kørt windows på), men det var da et ekstra
>spørgsmål til juristerne:)

Man skelner vist mellem at at afprøve og tage i brug :

--
Jan_stevns

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-08 20:12

JBJ wrote:

> Men er det 14 hverdage eller gælder lørdag og søndag med?

14 kalenderdage.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-08 20:55

JBJ wrote:

> Det forstår jeg ikke helt, da man ikke kan returnere noget om søndagen.
> Så hvordan foklares det og er der nogen steder jeg kan læse dette?

Så skal du formentlig returnere dagen før. I praksis kan det ikke være et
stort problem, da du næppe modtager pakken en søndag, men der kan være
perioder med helligdage.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 18-10-08 21:04

Jesper Lund wrote:

> Så skal du formentlig returnere dagen før. I praksis kan det ikke være
> et stort problem, da du næppe modtager pakken en søndag, men der kan
> være perioder med helligdage.

Forkert Se Alexbo's link.

--
Jesper Lund