AeroPress Coffee Maker
Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-10-08 00:22

Efter anbefaling her i gruppen bestilte jeg ovenstående hos kitesailing.dk,
og jeg fik den så i går aftes.

En fantastisk lille maskine! Solidt og gennemtænkt lavet, og den er genial
til en hurtig kop kaffe eller 2.

Smagen er fremragende! Kaffen bliver.... ja blødere, rundere i smagen end
f.eks samme bønne lavet på min stempelkande.

I modsætning til min stempelkande er kaffen helt fri for grums, og langt
lettere at rengøre. Og brygningen er pærelet og hurtig. Hvis man varmer
vandet i mikroovn, kan man lave en kop kaffe på 2-3 min inkl. maling af
bønner.

Og allerbedst: Den er ikke større og tungere end jeg kan have den med på
rejser. Aldrig mere "spændende" hotelkaffe!

Jeg overvejer faktisk om ikke jeg skal have en stående på arbejde osse...

Fra : Rainman

Dato : 19-10-08 08:20

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> rejser. Aldrig mere "spændende" hotelkaffe!
>
> Jeg overvejer faktisk om ikke jeg skal have en stående på arbejde osse...

Det er jo et af de hersens indlæg som giver vi andre noget godt
feedback. Men man sidder midt med en grim eftersmag i munden om det evt.
er et reklamespot Har lidt svært ved at tro på at denne dims skulle
give afgørende anderledes kaffe end alm. stempelkaffe. Og at det skulle
være så nemt at bruge/rengøre i forhold til en stempelkande virker også
noget søgt. Umiddelbart synes jeg den ser ud til at være en del mere
bøvlet at rengøre og den består af mange enkeltdele.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-10-08 09:38

Rainman skrev:

> Men man sidder midt med en grim eftersmag i munden om det evt.
> er et reklamespot

Det er det ikke, selv om det måske godt kan lyde sådan.

> Har lidt svært ved at tro på at denne dims skulle give afgørende
> anderledes kaffe end alm. stempelkaffe.

Så må du finde en der har en aeropress og bede om at blive inviteret
på en kop kaffe. Den er go' nok.

> Og at det skulle være så nemt at bruge/rengøre i forhold til
> en stempelkande virker også noget søgt.

Jeg kunne aldrig finde på at købe en aeropress pga. rengøringen, men
hvis den jeg har går i stykker, vil jeg helt sikkert købe en ny pga.
smagen.

> Umiddelbart synes jeg den ser ud til at være en del mere bøvlet
> at rengøre og den består af mange enkeltdele.

Mange og mange . . . selve aeropressen består af en cylinder, et stempel
og en filterholder, alle med glatte flader der er lette at skille ad og
rengøre.

Skal man have gjort en stempelkande ordentlig ren, skal stemplet skilles
ad, og så står man med låg+stempelstang, et filter, to filterholdere og
en skrue - plus selve kanden. Det er godt nok mindst lisså mange dele
som en aeropress.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-10-08 11:35

Rainman <rainman@rainman.com> wrote in

> Men man sidder midt med en grim eftersmag i munden om det
> evt. er et reklamespot

Jeg forstår til fulde din skepsis når jeg genlæser mit indlæg Men jeg
har intet med produktet at gøre, udover at jeg nu er en glad bruger.

> Har lidt svært ved at tro på at denne dims
> skulle give afgørende anderledes kaffe end alm. stempelkaffe.

Jeg havde også min skepsis, og havde aldrig blot vist den mindste
interesse for produktet hvis ikke jeg havde set det anbefalet her.

Jeg har endnu ikke interesseret mig for hvorfor den skulle lave
bedre/anderledes kaffe, men umiddelbart ser jeg 2 årsager: Vandet er ikke
i kontakt med bønnerne mere end 30 sekunder hvorfor bitterstofferne i
kaffen ikke har en chance for at dominere, og pga. filteret bliver kaffen
helt fri for grums og deraf følgende smagspåvirkninger.

> Og at
> det skulle være så nemt at bruge/rengøre i forhold til en stempelkande
> virker også noget søgt.

Slet ikke. Efter endt brygning er der kun en hårdt sammenpresset klump
bønner i den ene ende. Filteret skrues af og efterlader klumpen blotlagt,
klumpen bankes af i skraldespanden, og de sidste rester af bønner skylles
af stemplet. Så let er det faktisk.

> Umiddelbart synes jeg den ser ud til at være
> en del mere bøvlet at rengøre og den består af mange enkeltdele.

Egentlig ikke. Der er selve pressen (2 dele), filterbundstykket og en
rørepind.

Derudover følger der en måleske, en holder til filtre og en tragt med,
men de er ikke nødvendige til kaffefremstillingen.

Fra : Rainman

Dato : 19-10-08 16:18

Kent Oldhøj wrote:
> Rainman <rainman@rainman.com> wrote in

> Jeg forstår til fulde din skepsis når jeg genlæser mit indlæg Men jeg
> har intet med produktet at gøre, udover at jeg nu er en glad bruger.

Jamen, så må jeg jo vist hellere prøve det af!
Min største anke ved stempelkaffebrygning er den sjat "mudder" man altid
ender med i bunden af koppen. Den vil jeg bestemt gerne være fri for

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-10-08 17:50

Rainman skrev:

> Jamen, så må jeg jo vist hellere prøve det af!
> Min største anke ved stempelkaffebrygning er den sjat "mudder"
> man altid ender med i bunden af koppen. Den vil jeg bestemt
> gerne være fri for

Det er ikke kun grumset på bunden af koppen, du bliver fri for, men
osse den grumsede smag (som man ikke nødvendigvis er klar over før
man har prøvet at være fri for den).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Emil

Dato : 20-10-08 01:21

"Kent Oldhøj" wrote:

>En fantastisk lille maskine! Solidt og gennemtænkt lavet, og den er genial
>til en hurtig kop kaffe eller 2.

Det er næsten korrekt. Men .........

>Smagen er fremragende! Kaffen bliver.... ja blødere, rundere i smagen end
>f.eks samme bønne lavet på min stempelkande.

Her vil jeg nedlægge en protestant: Hvis man følger vejledningen, får
man kaffesuppe, som er noget en rutineret kaffedrikker vil betegne som
noget i retning af "varmt vand med et strejf af kaffe".
Der SKAL være lidt syre og kaffesmag i kaffe.

Vejledningens 80 grader varmt vand er for koldt. Vandet skal være
omkring 90 grader, da det afkøles en del under ophældning og omrøring.

Trækketiden (10 sek. omrøring + 20 sek. pressetid) er alt for kort.
Normalt anses en trækketid på 4-5 min. for passende. Købere af dette
produkt vil sandsynligvis foretrække en mindre trækketid, for at undgå
bitter- og syrestofferne.
Efter smag kan de så begynde at eksperimentere ud fra 2 min. i alt.
Så får de både i pose og sæk.

Dette er dog vanskeligt, da vandet fra start løber hurtigt gennem
filteret. Der er to løsninger:
Enten deler man vandpåfyldningen i to intervaller, eller man bruger 2
filtre hver gang.

Iagttager man disse forbehold, kan dyret faktisk være nyttigt, hvis
man nu lige kun ønsker en enkelt kop frisklavet kaffe.

> [...]
>lettere at rengøre. Og brygningen er pærelet og hurtig. Hvis man varmer
>vandet i mikroovn, kan man lave en kop kaffe på 2-3 min inkl. maling af

Det er næsten korrekt. Kaffen er helt fri for grums (mudder) svarende
til alm. filterkaffe - altså i modsætning til stempelkaffe, hvor
bundsjatten i koppen burde spises med kniv, ske og gaffel, medmindre
man har inversteret i en kaffekværn, hvor man kan indstille ønsket
kornstørrelse for brug i stempelkaffemaskinerne.

Rengøringen vil jeg betegne som tæt på fraværende, da det blot er at
ryste filteret og proppen af kaffegrums ud i skraldespanden, herefter
en let afskylning.

Stemplet er hult, kan rumme en normal (DK) kop vand og er velegnet til
micro-ovn. Det kan IKKE rumme 2 kopper (DK) vand.
Fra man går i køkkenet, til man kan nyde EN frisklavet kop kaffe, går
der typisk 10 min.

En helt anden ting, som man skal være opmærksom på er, at
filterholderen skal kunne gå ned i koppen man brygger i.
Diameteren skal, indvendigt i koppen, være mere end 75 mm.
Beklageligvis er mange kaffekopper her i DK et par mm for små, så et
krus er påkrævet. Det kan med fordel forvarmes nogle sekunder i
microvn med lidt vand i bunden af kruset.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-10-08 07:44

Emil skrev:

> Vejledningens 80 grader varmt vand er for koldt. Vandet skal
> være omkring 90 grader, da det afkøles en del under ophældning
> og omrøring.

Hvad temperaturen er, ved jeg ikke, men jeg plejer at slukke for vandet
når det koger, og så gå i gang med at putte filter i aeropressen, male
bønner. Og så hælder jeg vand på. Det fungerer fortrinligt. Der er
osse helt ok at hælde vandet direkte fra gryden over i aeropressen, uden
at køle den af først, det bliver kaffen ikke meget dårligere af.

> Dette er dog vanskeligt, da vandet fra start løber hurtigt
> gennem filteret.

Har du praktisk erfaring med aeropressen, eller er der udelukkende tale
om teoretiske overvejelser?

Ja, der løber måske 1 spsk kaffe gennem filteret af sig selv mens man
rører rundt i bønnerne, osse selv om man strækker omrøringen til et
par minutter. Dels er filtret tættere end et normalt kaffefilter,
dels stopper bittesmå kaffebønnepartikler filtret til, så der skal
anvendes stempel for at presse kaffen gennem. Det er i hvert fald
sådan jeg oplever det med den maling af kaffebønner jeg bruger.

> Enten deler man vandpåfyldningen i to intervaller, [...]

Nej, det er unødvendigt.

> [...] eller man bruger 2 filtre hver gang.

Nej, så bliver det for svært at presse kaffen igennem. Det kan være
svært nok i forvejen (afhængigt af malingen, selvfølgelig).

> [...]
> svarende til alm. filterkaffe - altså i modsætning til stempel-
> kaffe, hvor bundsjatten i koppen burde spises med kniv, ske og

Hvis man rør rundt i stempelkanden og lader kanden stå 3-4 minutter inden
man presser stemplet ned, kommer der stort set ingen grums i kaffen. Men
selv om man tilbereder stempelkaffen på den måde, smager den alligevel af
grums i sammenligning med kaffe lavet på aeropress.

Om man vil kalde aeropressens kaffe for kaffe eller kaffesuppe kommer
ganske an på ens kaffekultur. Tænk hvor mange måder der er at lave
vandigt udtræk af kaffebønner på. Så sku' vi osse kalde produktet fra
den ældre metode med tragt og kaffefilter for kaffesuppe.

Jeg har ingen problemer med at kalde det der kommer ud af aeropressen for
kaffe - endda en ganske delikat kaffe - og hvis jeg indbød gæster til
en kop, ville de helt sikkert sige »Sikke en dejlig kop kaffe, du har
lavet!«

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Hm

Dato : 20-10-08 15:50

Kan se jeg har fået et mindre problem
Var i gang med at købe en Senseo og et filter, da jeg kun drikker et krus
kaffe om dagen - maler bønnerne selv.
Nu ser jeg lige denne tråd, så nu er jeg faktisk på den.
Men umiddelbart ser det alt i alt ud til at denne ikke skulle være så dårlig
enda, er det ikke sådan det skal opfattes ??

Hanne/ som atter har fået noget at tænke over

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-10-08 16:22

Hanne skrev:

> Var i gang med at købe en Senseo og et filter, da jeg kun
> drikker et krus kaffe om dagen - maler bønnerne selv.

/me er ikke imponeret over Senseo

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-10-08 16:31

"Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote in

> Men umiddelbart ser det alt i alt ud til at denne ikke skulle være så
> dårlig enda, er det ikke sådan det skal opfattes ??

Smag og behag er jo forskellig. Jeg har længe foretrukket stempelkande, og
har en 1 kops kande til den lille hurtige kop.

Smagsmæssigt ligger Aeropress på linie med stempelkaffe bortset fra 2
punkter: Kaffen er mindre syret (blødere i smagen), og helt uden den
grumsede (let bitre) eftersmag. Og kaffen er helt fri for kaffegrums.

Hvis man er til kraftige espressokaffer kan det godt være man ikke synes om
Aeropress.

At den så er langt mere praktisk end en stempelkande er jo bare et ekstra
plus, når man bare skal brygge en hurtig kop kaffe.

Men jeg smider nu ikke mine stempelkander ud.

Fra : Hm

Dato : 20-10-08 18:27

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> punkter: Kaffen er mindre syret (blødere i smagen), og helt uden den
> grumsede (let bitre) eftersmag. Og kaffen er helt fri for kaffegrums.

Det lyder fint, jeg er til "blød" Kaffe og ingen kaffegrums

Hanne

Fra : Emil

Dato : 20-10-08 20:56

Klaus Alexander Seistrup wrote:

>...... Der er
>osse helt ok at hælde vandet direkte fra gryden over i aeropressen, uden
>at køle den af først, det bliver kaffen ikke meget dårligere af.

OK. Det er jeg så også kommet frem til.

>Har du praktisk erfaring med aeropressen, eller er der udelukkende tale
>om teoretiske overvejelser?

jeg var lige startet med at afprøve dyret, dagen før mit 1. svar.
Når der skal afprøves nye maskiner eller opskrifter, starter jeg altid
med at følge vejledningen; og her blev jeg meget skuffet - derfor
citerede jeg det første ord, som spontant faldt mig ind: Kaffesuppe.

>Ja, der løber måske 1 spsk kaffe gennem filteret af sig selv mens man
>rører rundt i bønnerne, .............. Det er i hvert fald
>sådan jeg oplever det med den maling af kaffebønner jeg bruger.

Sådan virker det også, når jeg har brugt en kaffemølle til male med.
Med en kaffekværn, indstillet til stempekaffe, går det for hurtigt.

>Men
>selv om man tilbereder stempelkaffen på den måde, smager den alligevel af
>grums i sammenligning med kaffe lavet på aeropress.

Netop derfor ville jeg afprøve Aeropressen, og den er klart vinderen.

> [...]
>kaffe - endda en ganske delikat kaffe - og hvis jeg indbød gæster til
>en kop, ville de helt sikkert sige »Sikke en dejlig kop kaffe, du har

Nemlig. Men hermed er nye brugere advaret imod at starte med at følge
brugsforvirringen, så de ikke opgiver fra start. Mine smagsløg siger
mig:

Brug alm. malet kaffe, ikke den til stempelkande.
Maler man selv, så brug en kaffemølle.
Vandet må gerne være lidt over 90 grader.
Trækketid omkring 2-4 minutter, længst for nybegyndere.
Men her skal man selv eksperimente ud fra sin egen smag.

Tak for dit indspark. Det lyder mere realistisk end brugsforvirringen.

m.v.h. Emil

Fra : Hm

Dato : 20-10-08 21:17

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men her skal man selv eksperimente ud fra sin egen smag.
>
> Tak for dit indspark. Det lyder mere realistisk end brugsforvirringen.

Så er det man - atter engang - er glad for at være i denne gruppe.

Hanne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-10-08 12:14

Emil skrev:

> [...] jeg [ville] afprøve Aeropressen, og den er klart vinderen.

Det glæder mig at du er enig.

> Men hermed er nye brugere advaret imod at starte med at følge
> brugsforvirringen, så de ikke opgiver fra start.

God idé.

> [...]
> Trækketid omkring 2-4 minutter, længst for nybegyndere.
> Men her skal man selv eksperimente ud fra sin egen smag.

Det lyder ikke helt forkert.

Jeg har altid brugt fintmalet (ikke som i 'espresso', blot som i
'almindelig kaffe') kaffe til stempelkande, så jeg har slet ikke
overvejet at bruge andet til aeropressen.

Uden at have taget tid på det, vil jeg anså at jeg bruger en trækketid
på lidt under 1 minut (fra vandet er hældt på bønnerne til stemplet er
i bund) - det passer til min smag.

Jeg kan se af Google Groops [¹] at jeg har brugt aeropress siden for-
sommeren 2007, og allerede dengang var der kritiske indvendinger fra
folk som ikke havde prøvet tingesten (jeg kunne såmænd selv have været
én af dem, så jeg er ikke ude på at pege fingre ad nogen), men dens
egen fremstilling af sig selv virker nu heller ikke troværdig ved første
øjekast.

Mvh
Klaus

[¹] http://xrl.us/aeropress2007   (kort link til groups.google.com)
--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 21-10-08 12:21

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> [...]
>
> Sådan virker det også, når jeg har brugt en kaffemølle til male med.
> Med en kaffekværn, indstillet til stempekaffe, går det for hurtigt.

Det er vel meget logisk at jo mere fintkornet kaffen er malet, jo
hurtigere kan smagen trækkes ud. Når man bruger groftkværnet kaffe til
stempelkande er det for at reducere slamproblemet, ikke fordi det er en
fordel iøvrigt.

Jeg har lige modtaget min og jeg kan se at doseringsskeen er væsentligt
større end den jeg normalt bruger. Enten er det for at den skal passe
til et krus, eller også er det for at man skal bruge mere kaffe for at
kompensere for en kortere trækketid.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-10-08 12:25

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Jeg har lige modtaget min og jeg kan se at doseringsskeen er
> væsentligt større end den jeg normalt bruger.

Jeg bruger min 'gamle' måleske, og bruger i øvrigt samme mængde kaffe
til en fuld aeropress som jeg gjorde til en lille stempelkande.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/