Kartoffelklöße eller Kartoffelknödel - fin~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-08 13:51

Flere gange, når jeg har spist på restaurant i
Berlin eller i Bayern, har tilbehøret været
"Kartoffelklöße" eller "Kartoffelknödel" - evt. også
kaldet "Reiberknödel". I alle tilfælde har disse
"boller" været *klæge* på en måde jeg ikke
kan fordrage.

Nu har jeg vænnet mig til at bestille kogte
eller stegte kartofler i stedet. Men mit spørgsmål
her, er om nogle af jer har oplevet at få nogle
af disse tingester, som ikke var klæge, og som
måske ligefrem var delikate og spiselige?

P.s.
I dag hørte jeg Kjeld Koplev i drp1 fortælle om
de italienske "Gnocchier". Det skulle være noget
i samme stil som de tjekkisk/tyske Knödeln/Klöße.
Gad vide om de findes (eller kan laves) uden
indbygget klæghed?

--
Herluf ·

Fra : Hauge

Dato : 18-10-08 14:16

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Men mit spørgsmål
> her, er om nogle af jer har oplevet at få nogle
> af disse tingester, som ikke var klæge, og som
> måske ligefrem var delikate og spiselige?

Jeg køber selv nogle fibriksudgaver i kogeposer, ala tebreve..
Koster ikke ret meget i Aldi i tyskland og smager faktisk ganske godt. Men
klægheden bestemmes meget af hvordan man behandler dem før kogning.
Men ok, jeg kan godt se at hvor de kan købes i tyskland, ikke er specielt
interessant for dig, andet end hvis du skal den vej omkring alligevel ;)

Men uanset hvad, så er det en papæske med vistnok 8 knödel halb und halb.

Mvh Hauge

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-08 15:40

Hauge skrev:

> Jeg køber selv nogle fibriksudgaver i kogeposer, ala tebreve..
> Koster ikke ret meget i Aldi i tyskland og smager faktisk
> ganske godt. Men klægheden bestemmes meget af hvordan
> man behandler dem før kogning.

Tak. Jeg vil opsøge en Aldi i Tyskland ved næste lejlighed.
Jeg vil også lige se om ikke Aldi i Gilleleje måske har varen.
Her kommer faktisk en del tyske turister og bor.

--
Herluf ·

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 18-10-08 15:17

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> P.s.
> I dag hørte jeg Kjeld Koplev i drp1 fortælle om
> de italienske "Gnocchier". Det skulle være noget

Spiselige ja, når man er godt sulten og der ikke er meget andet, delikate
nej.

Steen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-08 15:47

Steen Jakobsen skrev:

> Spiselige ja, når man er godt sulten og der ikke
> er meget andet, delikate nej.

I så fald kan man jo undre sig over at kokkene
dernede kan finde på at ødelægge den "dejlige knold",
som kartoflen er.

--
Herluf ·
- klæge klumper er en hån mod madelskere

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-10-08 17:43

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in news:48f9dba3$0
> [...]

> her, er om nogle af jer har oplevet at få nogle
> af disse tingester, som ikke var klæge, og som
> måske ligefrem var delikate og spiselige?

Kartoffelknödel bør laves af gamle melede kartofler. Det skulle ikke undre
om nogen laver dem af nye(re) kartofler og tilsætter ekstra stivelse m.m.
for at få dem til at hænge sammen. Det kunne forklare konsistensen.

De er ikke svære at lave, så prøv evt. selv:

500 g melede kartofler
1 løg
25 g smør
ca. 50 g stivelse (kartoffelmel, maizena el.lign)
1 æg
ca. 50 g rasp
salt, muskatnød
100 g hakket persille

Kog kartoflerne møre i saltet vand. Hak løget fint og steg dem klare i
smør.

Mos kartoflerne og rør dem til en dej med stivelse, æg og rasp. Dejen skal
nærmest have konsistens som fars. Smag til med revet muskat og salt, og
bland persille og løg i.

Form 8-10 kugler af dejen med fugtige hænder eller 2 skeer.

Bring rigeligt saltet vand i kog, lemp kartoffelkuglerne ned i det kogende
vand, sænk temperaturen så de kun lige simrer og lad dem trække ca. 5 min
til de er møre. De må endelig ikke koge.

Når de stiger op til overfladen er de færdige, fiskes op af vandet og
drypper af. Serveres straks.

Personligt er jeg mere til kartoffelmos, men de mere krydrede knödel
varianter har da deres berettigelse.

Fra : Erling Hansen

Dato : 20-10-08 12:07

Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
> drypper af. Serveres straks.
>
> Personligt er jeg mere til kartoffelmos, men de mere krydrede knödel

Leberknödel - samme opskrift + noget knust kalvelever -
aldeles dejligt tilbehør til en god schweinhaxe + de andre alm.
grøntsager.

Gnocci fås ofte i Irma - og altid i det italienske SuperMarco ude bag
fisketorvet i København.
mvh
erling

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 20-10-08 17:10

On 18 Oct 2008 16:42:39 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

> [...]
>for at få dem til at hænge sammen. Det kunne forklare konsistensen.
>
>De er ikke svære at lave, så prøv evt. selv:

Tak for opskriften, Kent!

Den skal prøves. Østrigsk vin i glasset, jeg er sikker på, det bliver
et hit!

---
Mvh.
Kasper Bergholt