Køb/valg af tørretumbler
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 09:08

Hej,

Nu skal der vælges tørretumbler - MEN... hvad skal man vælge...
Jeg er noget i tvivl om aftræk eller kondens... mærker og prisleje har jeg
nogenlunde styr på...

Jeg har hørt nu indtil videre 3 forklaringer på forskellen mellem disse to
systemer - og kan se fordele ved begge...
Der hvor tumbleren skal stå er der lavet klar til aftræk, men jeg ved bare
ikke om vi vil have tørretumbleren til at stå der altid...
så er det nemmere med kondens - hvis bryggerset alligevel laves om på et
tidspunkt...
Jeg kan også godt li princippet i kondenstumbleren med at man jo "beholder"
varmen indendøre i stedet for at suge masser af luft ud af huset... (vi har
i forvejen også planer om Genvex senere)..

Hvad er jeres erfaringer / holdninger??

mvh
Rasmus

Fra : Jacob Andersen

Dato : 18-10-08 09:15

> Hvad er jeres erfaringer / holdninger??

Min holdning er at det er et frygteligt energifrås - tør tøjet udenfor hvis
du overhovedet kan.

Mvh
Jacob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 11:23

"Jacob Andersen" <i@dk> wrote in message

> Min holdning er at det er et frygteligt energifrås - tør tøjet udenfor
> hvis du overhovedet kan.

har du børn???
sikkert ikke...

klaphat...

Fra : Holst

Dato : 18-10-08 11:28

Rasmus M. Jensen wrote:

> har du børn???
> sikkert ikke...
>
> klaphat...

Kan børnetøj da ikke tørre udendørs?

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 11:42

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote in message

> Kan børnetøj da ikke tørre udendørs?

jeg er da 100% ligeglad med om en eller anden synes det er energifrås at
bruge en tumbler...
det var ikke det jeg spurgte om !!!

Fra : Holst

Dato : 18-10-08 11:50

Rasmus M. Jensen wrote:

> jeg er da 100% ligeglad med om en eller anden synes det er energifrås at
> bruge en tumbler...
> det var ikke det jeg spurgte om !!!

Næh, det var det ikke. Men hvorfor så ikke bare ignorere svaret i stedet
for at bringe nogle børn ind i billedet.

Og du besvarede heller ikke mit spørgsmål. Kan børnetøj ikke tørre udendørs?

Fra : Jacob Andersen

Dato : 18-10-08 19:40

"Rasmus M. Jensen" <rmje03@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob Andersen" <i@dk> wrote in message

> har du børn???
> sikkert ikke...

Ja jeg har to styk blebørn så der bliver vasket godt igennem.

> klaphat...

Den reaktion havde jeg halvvejs ventet. Men jeg tror vi skal til at vende os
til at vores energiforbrug ikke er en privat sag.

Mvh
Jacob

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-10-08 08:14

> Den reaktion havde jeg halvvejs ventet. Men jeg tror vi skal til at vende
> os til at vores energiforbrug ikke er en privat sag.

sikkert nok ja hvis du spør' gammelkommunisten Villy S.

/Rasmus

Fra : Bo

Dato : 18-10-08 11:40

On 18 Okt., 11:15, "Jacob Andersen" <i@dk> wrote:

> Min holdning er at det er et frygteligt energifrås - tør tøjet udenfor hvis
> du overhovedet kan.
>
> Mvh
> Jacob

Korrekt - skinner solen og der er tørvejr, får tøjet en anden frisk
lugt ved at hænge til tørre udendørs, brænder nabo haveaffald af og
griller den anden nabo, så vil jeg ikke have tøjet på, det lugter
fælt ! vh Bo

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 18-10-08 10:38

"Rasmus M. Jensen" <rmje03@kom.aau.dk> wrote in

> Nu skal der vælges tørretumbler - MEN... hvad skal man vælge...
> Hvad er jeres erfaringer / holdninger??

Ud over at det er noget bøvl at lave en aftrækskanal, kommer der kold luft
ind ad den.

Der er stor komfort forskel på et bryggers med aftrækstumbler og et uden.

Jeg var ikke i tvivl.

--
vh, Erik BH

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 11:23

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote in message

> [...]
> ind ad den.
>
> Der er stor komfort forskel på et bryggers med aftrækstumbler og et uden.

ok... nu er sagen den at der godt nok allerede er lavet aftrækskanal... men
jeg ser hvor du vil hen...

mvh
Rasmus

Fra : Michael

Dato : 18-10-08 11:01

"Rasmus M. Jensen" <rmje03@kom.aau.dk> wrote in message
> [...]
> "beholder" varmen indendøre i stedet for at suge masser af luft ud af
> huset... (vi har i forvejen også planer om Genvex senere)..

Varmegenvinding harmonerer slet ikke med aftræk eller andre former for
"huller" i huset. Valget er enkelt: kondens

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 11:24

"Michael" <a@b.dk> wrote in message

> Varmegenvinding harmonerer slet ikke med aftræk eller andre former for
> "huller" i huset. Valget er enkelt: kondens
ok... måske også den jeg hælder mest til - men du mener måske ikke der er
hold i nogle af de negative ting man hører om ved en kondens...?

mvh
Rasmus

Fra : Holst

Dato : 18-10-08 11:29

Rasmus M. Jensen wrote:

> ok... måske også den jeg hælder mest til - men du mener måske ikke der er
> hold i nogle af de negative ting man hører om ved en kondens...?

Hvilke negative ting hører du om kondens?

Fra : Klaus G.

Dato : 18-10-08 14:49

> Hvilke negative ting hører du om kondens?
At man skal lufte ud, ellers dugger alt til i rummet.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 18-10-08 15:49

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in news:48f9e947$0$90264$14726298
@news.sunsite.dk:

> At man skal lufte ud, ellers dugger alt til i rummet.

Vi har haft kondenstumbler i snart 4 år og vinduerne i bryggerset har
aldrig dugget?

--
vh, Erik BH

Fra : Michael

Dato : 19-10-08 08:50

> [...]
> @news.sunsite.dk:

> Vi har haft kondenstumbler i snart 4 år og vinduerne i bryggerset har

Heller ingen problemer her med fugt i rummet.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 19-10-08 10:11

"Michael" <a@b.dk> wrote in news:2bac9$48fae641$55181416$25229
@news.arrownet.dk:

> Heller ingen problemer her med fugt i rummet.

Nej, men da vi går ind og ud af huset via døren i bryggerset skaber det nok
en naturlig udluftning.
Desuden svinger bruget af den meget. Den bruges ved haste opgaver og hvis
vejret er alt for fugtigt til at det kan tørre i carporten.

--
vh, Erik BH

Fra : Heidi

Dato : 19-10-08 17:44

Erik B. Hansen wrote:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in
> news:48f9e947$0$90264$14726298 @news.sunsite.dk:

> Vi har haft kondenstumbler i snart 4 år og vinduerne i bryggerset har
> aldrig dugget?

Nøjagtigt det samme er tilfældet her.

--
Heidi

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-08 12:17

Rasmus M. Jensen skrev bl.a.:

> [...]
> man jo "beholder" varmen indendøre i stedet for at suge masser
> af luft ud af huset... (vi har i forvejen også planer

Jeg har i næsten 15 år brugt en Bauknecht kondens-tumbler.
(Banker under bordet), den virker perfekt og holder endnu.
Det med udendørs tøjtørring bruger jeg kun sjældent. Fx
hvis det er stille og solskinsvejr, bliver tøjet helt stift.

Og i tilgift - hvis man har brug for afkalket, næsten
destilleret vand - så har man noget af det i beholderen
efter hver eneste tørring.

--
Herluf :·)

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 12:21

"Rasmus M. Jensen" skrev

> Nu skal der vælges tørretumbler - MEN... hvad skal man vælge...

Vi skiftede fra aftræk til kondens for nogle år siden og vil ikke skifte
tilbage.

Der er dog nogle praktiske forskelle man skal tage i betragtning, det
fnuller der tidligere røg ud med aftrækket skal nu fjernes manuelt, d.v.s at
en kondens kræver oftere "service" end en aftræk.
Vi har valgt en model med vandafløb, den mulighed har vist de fleste, men
der findes modeller hvor en vandbeholder skal tømmes efter stort set hver
tørring.
Fugtproblemer i det meget lille gæstetoilet hvor vaskesøjlen står har vi
ikke noget af.
Økonomien i den ene eller anden type kan jeg ikke udtale mig om, hverken pr.
tørring eller i den store helhed.
Jeg vil godt anbefale en kondens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 18-10-08 12:58

> [...]
>
> Nu skal der vælges tørretumbler - MEN... hvad skal man vælge...
> Jeg er noget i tvivl om aftræk eller kondens... mærker og prisleje har jeg

tak for svarene...!
kondenstumbleren bliver valgt så...

mvh
Rasmus

Fra : Henning

Dato : 18-10-08 13:25

>Jeg har hørt nu indtil videre 3 forklaringer på forskellen mellem disse to
>systemer - og kan se fordele ved begge...

Jeg fik en gang forklaret, at en kondenstumler skal have minimum 20m2
plads, ellers er der ikke luft nok? Der er rigtig meget - jeg tror
måske der var ment 20m3 i stedet? Under alle omstændigheder skal du
have masser af luftcirkulation omkring tumbleren for at den ikke skal
blive for varm. I den konventionelle tører ryger den varme luft lige
ud til fuglene, nu bliver den i huset lige omkring tørreren.