Oliefyr i Octavia virker ikke rigtigt
Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 09:25

Jeg har netop fået installeret et Webasto oliefyr i min nye Octavia 2.0
diesel. Jeg fik den fra forhandleren i går aftes og glædede mig til at
afprøve den her til morgen, men ak, skidtet virker ikke som det skal.
Oliefyret varmer fint motoren op, men der kommer ikke varme i kabinen. Bilen
har Climatic aircondition, ikke Climatronic.
Forhandleren skal selvfølgelig have den igen, men er der noget, jeg selv kan
gøre her i weekenden for at få det til at virke?

--
mvh/ Preben
slet SLETDETTE hvis du svarer direkte

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 09:53

"Preben Andersen" skrev

> Forhandleren skal selvfølgelig have den igen, men er der noget, jeg selv
> kan gøre her i weekenden for at få det til at virke?

Du kunne starte med at finde ud af hvorfor der ikke kommer varme,
er det blæseren der ikke starter eller kommer der ikke varmt vand igennem
varmeapparatet.

Måske hjælper det at stillee varmeknappen på varmt for at oliefyret kan
sende varmt vand igennem.
Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 10:49

> Måske hjælper det at stillee varmeknappen på varmt for at oliefyret kan
> sende varmt vand igennem.
> Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den.

Nu er jeg jo ikke helt idiot, så selvfølgelig er varmeknappen skruet helt op
og blæseren står på trin 2, som anbefalet i brugsanvisningen
Blæseren starter i øvrigt fint, så det ser ud som om, der ikke kommer varmt
vand til varmeapparatet.

Fra : Polo

Dato : 18-10-08 11:44

Mon ikke du skal søge hjælp andre steder end her i gruppen...

Hvis de indkomne forslag blot besvares som du netop har gjort, har jeg i
hvert fald svært ved at tage dig alvorligt...

Tænk over dine svar... Hvis du synes at de svar du får er tåbelige, så sig
blot tak og håb at en anden har et bedre forslag.

Lars.

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 12:03

"Polo" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Tænk over dine svar... Hvis du synes at de svar du får er tåbelige, så sig
> blot tak og håb at en anden har et bedre forslag.

Prøv at læse mit indlæg ordentligt inden du begynder at skabe dig.
I øvrigt bør du svare under det, du svarer på, ikke over.

Fra : Kent Glerup

Dato : 18-10-08 14:17

Preben Andersen skrev:

> "Polo" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Prøv at læse mit indlæg ordentligt inden du begynder at skabe dig.
> I øvrigt bør du svare under det, du svarer på, ikke over.

Burde nok ikke foreslå det næste, tonen taget i betragtning...

Havde du tænding på bilen da du skruede fuldt op for varmen? Nogle
varmeanlæg har ikke mekanisk forbindelse fra varmeknappen, hvorved de
ikke virker uden tænding på.

Virkede i en ´06 Zafira.

/Kent Glerup

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 16:02

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> Burde nok ikke foreslå det næste, tonen taget i betragtning...

Nå, du så heller ikke min ,men tak alligevel fordi du svarede.

> Havde du tænding på bilen da du skruede fuldt op for varmen? Nogle
> varmeanlæg har ikke mekanisk forbindelse fra varmeknappen, hvorved de ikke
> virker uden tænding på.
>
> Virkede i en ´06 Zafira.

Og det virker sørme også her. Alt i den skønneste orden. Mærkeligt at det
ikke er nævnt med et eneste ord i brugsanvisningen.
Tusinde tak for hjælpen.

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-10-08 12:42

"Polo" <odensegalaxy@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tænk over dine svar... Hvis du synes at de svar du får er tåbelige, så
> sig blot tak og håb at en anden har et bedre forslag.

Så du ikke smiley'en ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : John T.

Dato : 18-10-08 18:08

> [...]
>
> Tænk over dine svar... Hvis du synes at de svar du får er tåbelige, så sig
> blot tak og håb at en anden har et bedre forslag.

I det store hele er jeg enig med dig, MEN der kommer, af og til, de
mest tåbelige svar: "Har du husket at tænde for strømmen"
Så man bliver da fristet til at svare som Preben, men du har ret i at man
skal tænke sig om og blot ryste på hovedet hjemme i privaten
og lade være med at at reagere.
En venlig hilsen
John T.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 18-10-08 18:44

"John T." <duer-ikke@pc.dk> wrote in

> I det store hele er jeg enig med dig, MEN der kommer, af og til, de
> mest tåbelige svar: "Har du husket at tænde for strømmen"

Nu var det Alex der forsøgte at vejlede Preben. Alex er i mine øjne en af
de meget kompetente skribenter i nyhedsgruppen.
Han starter som regel på det niveau spørgsmålet er stillet og bliver ved
med relevante spørgsmål indtil løsningen er fundet.

> Så man bliver da fristet til at svare som Preben, men du har ret i at
> man skal tænke sig om og blot ryste på hovedet hjemme i privaten
> og lade være med at at reagere.

Enig.

--
vh, Erik BH

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 19:01

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Han starter som regel på det niveau spørgsmålet er stillet og bliver ved
> med relevante spørgsmål indtil løsningen er fundet.

Når Alex svarer, som han gør, tolker jeg det, som om han implicit anklager
mig for at være idiot, og derfor svarede jeg, som jeg gjorde, men godt nok
med en smiley til sidst, men den var der jo mange, som valgte at overse.
Et svar som:

"Måske hjælper det at stillee varmeknappen på varmt for at oliefyret kan
sende varmt vand igennem.
Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den."

anser jeg som en fornærmelse, så derfor...

Fra : John T.

Dato : 18-10-08 19:33

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sende varmt vand igennem.
> Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den."
>
> anser jeg som en fornærmelse, så derfor...

Det var netop det jeg var inde på, med : Har du husket at tænde på kontakten
!!!!!!
Man krummer tæer, men det klogeste er nok at lade som ingenting,
fordi svaret vil afstedkomme utrolig mange ligegyldige tråde til stor gene
for dem
der seriøst følger tråden uden at deltage. ( Dem tror jeg der er mange af )
Pøj, pøj med varmen.
Hilsen John T.

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 19:50

"Preben Andersen" skrev

> "Måske hjælper det at stillee varmeknappen på varmt for at oliefyret kan
> sende varmt vand igennem.
> Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den."
> anser jeg som en fornærmelse, så derfor...

Muligvis men det var ikke desto mindre rigtigt, du havde ikke åbnet for
varmen.
Jeg forsøgte at hjælpe men du stillede dig bare fornærmet op.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 22:07

> Muligvis men det var ikke desto mindre rigtigt, du havde ikke åbnet for
> varmen.

Som jeg skrev til dig, havde jeg jo netop sat varmeknappen på varmt.
Hvad jeg så ikke var opmærksom på var, at varmeknappen ikke er mekanisk
styret, men elektronisk så den kræver, at tændingen er slået til, før den
virker.
Det kunne du måske have fortalt mig?

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 22:30

"Preben Andersen" skrev i

> Hvad jeg så ikke var opmærksom på var, at varmeknappen ikke er mekanisk
> styret, men elektronisk så den kræver, at tændingen er slået til, før den
> virker.
> Det kunne du måske have fortalt mig?

Ikke lige uden videre, men jeg var måske kommet frem til det, først ville
jeg vide om det var et blæserproblem eller et vandproblem.
Så kunne man gå videre derfra.
Jeg ved heller ikke om Octaviaen har vandhane eller varmespjæld, men også
det kunne man finde ud af, men nu fik du løsningen og så er alt jo godt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-10-08 09:37

Preben Andersen skrev:

> [...]
> Hvad jeg så ikke var opmærksom på var, at varmeknappen ikke er mekanisk
> styret, men elektronisk så den kræver, at tændingen er slået til, før

Alligevel en svært flabet tone du fører der...
Specielt taget i betragtning af at Alexbo normalter temmelig kompetent
til at hjælpe folk!

/Kent Glerup

Fra : Polo

Dato : 19-10-08 10:24

> Alligevel en svært flabet tone du fører der...
> Specielt taget i betragtning af at Alexbo normalter temmelig kompetent til
> at hjælpe folk!
>
> /Kent Glerup

Lige nøjagtig det jeg forsøgte at pointere i tidligere indlæg... Og som blev
opfattet som om jeg skabte mig... Tja.. Om jeg skabte mig ved jeg ikke?, men
det lader til at en del andre i gruppen havde samme opfattelse... Hvilket
selvfølgelig ikke er ensbetydende med at vi havde ret... God søndag til
alle...

Lars.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-10-08 10:43

On Sat, 18 Oct 2008 20:00:51 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

> [...]
>sende varmt vand igennem.
>Måske skal blæseren stå tændt for at fyret kan starte den."
>
>anser jeg som en fornærmelse, så derfor...
Du kan ikke forvente at dem der læser hvad du skriver på forhånd kan
vide hvor klog/dum du er.

Nogle folk kommer med tonsvis af relevante/urelevante informationer
når de har et problem de ønsker at få løsningsforslag til, andre
kommer med så få informationer at det ikke en gang er muligt at se
hvad problemet drejer sig om. Folk har forskellige forudsætninger for
at stille spørgsmål.

Det er jo så et spørgsmål om at få filtreret i informationerne og
samtidig få tilført evt. relevante informationer for at sporer sig ind
på problemet. Og det er ikke nødvendigvis den opringelige spørger der
er herrer over hvad der er relevant information.

Nu er det jo ofte sådan at selv de mest indlysende ting ikke altid er
taget i ed i den virkelige verden, derfor kan der komme spørgsmål der
kan få "problemejeren" til at fremstå som mindre begavet, men det er
som oftes ikke formålet med spørgsmålet, det er kun for at få afklaret
en problemstilling.

At du så tager det ilde op, udstiller så lige præsist dig som værende
den idiot du mener du ikke er. Det kunne du jo havde undgået.

/Hans

Fra : Kent Glerup

Dato : 19-10-08 10:48

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
>
> At du så tager det ilde op, udstiller så lige præsist dig som værende
> den idiot du mener du ikke er. Det kunne du jo havde undgået.

HØRT

/Kent Glerup

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-08 11:01

> [...]

For lige at få tingene helt på plads:
Ovenstående kommentarer, som blev skrevet af Alex, er IMO formuleret på en
sådan måde, at de giver udtryk for en antagelse om, at det har jeg
selvfølgelig ikke kunnet finde ud af, og tonen er særdeles nedladende.
Derfor reagerede jeg, som jeg gjorde. Er det så svært at forstå?
Hvis han f.eks. havde skrevet: Har du husket at stille varmeknappen
på....... og har du husket at tænde blæseren....
havde jeg selvfølgelig ikkke reageret sådan.

EOD herfra

Fra : alexbo

Dato : 19-10-08 11:34

"Preben Andersen" skrev

> [...]
> sådan måde, at de giver udtryk for en antagelse om, at det har jeg
> selvfølgelig ikke kunnet finde ud af, og tonen er særdeles nedladende.

Næh det var bare nogle forslag, nogle oliefyr kan selv finde ud af det,
andre kan ikke.
Jeg havde ingen anelse om hvorvidt du havde en brugsanvisning eller om du i
så fald havde læst den, jeg vidste kun hvad du skrev, at der ikke kom varme
i bilen.
Du skrev intet om brugsanvisning, intet om hvad du rent faktisk havde gjort,
intet om at blæseren kørte, ingen information der kunne hjælpe dem du
spurgte om hjælp.

Hvad du kan eller ikke kan finde ud af vidste jeg ikke på det pågældende
tidspunkt, det ved jeg mere om nu.

Noget andet er at jeg synes at oliefyr skal monteres sådan at de giver strøm
til blæseren og ikke kun til blæserknappen.
Varmehanen eller varmeklappen kan være vanskeligere, men det er da muligt
at få et oliefyr til selv at åbne for varmen.
Men som regel er varmen alligevel åbnet i sæsonen for oliefyr, men blæseren
kan man ikke gå ud fra er tændt når bilen parkeres.

At man tilsyneladende stadig ikke kan sætte Webasto's timer til at tænde
alle hverdage og ikke weekend, kan også undre mig.

mvh
Alex Christensen

Fra : alexbo

Dato : 18-10-08 13:13

"Preben Andersen" skrev

> Nu er jeg jo ikke helt idiot, så selvfølgelig er varmeknappen skruet helt
> op og blæseren står på trin 2, som anbefalet i brugsanvisningen

Det er ikke særlig selvfølgeligt, der er ikke noget der forhindrer et
oliefyr i at starte blæseren uanset knapstilling, og der er ikke noget der
forhindrer et oliefyr i selv at åbne for varmeapparatet.
Det er kun et spørgsmål om hvordan det fungerer på netop dette fyr.

Dit indlæg gav indtryk af at du bare havde sat dig ind i bilen og opdaget
der ingen varme var, du gad da i hvert fald ikke skrive noget om hvad du
selv havde gjort.

Det er for den sags skyld ikke ualmindeligt, der kommer mange spørgsmål her
i gruppen der stort set bare handler om at der er noget galt med bilen, hvad
kan det dog være.

Jeg regner dig ikke for hel idiot, og jeg kan forstå du har prøvet alt, så
vil jeg undlade at foreslå næste trin.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-10-08 16:05

> [...]
> forhindrer et oliefyr i selv at åbne for varmeapparatet.
> Det er kun et spørgsmål om hvordan det fungerer på netop dette fyr.

For mig var det selvfølgeligt, da det stod i brugsanvisningen, at der skulle
åbnes for varmeapparatet og blæseren skulle stå på trin 1 eller 2

> Dit indlæg gav indtryk af at du bare havde sat dig ind i bilen og opdaget
> der ingen varme var, du gad da i hvert fald ikke skrive noget om hvad du
> selv havde gjort.

Det er min fejl, at jeg ikke detaljeret skrev, hvad jeg havde gjort, det har
du ret i.

> Jeg regner dig ikke for hel idiot, og jeg kan forstå du har prøvet alt, så
> vil jeg undlade at foreslå næste trin.

Jeg har vist ikke påstået, at jeg har prøvet alt, men problemet er løst nu
takket være Kent.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-10-08 13:08

> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har vist ikke påstået, at jeg har prøvet alt, men problemet er løst nu
> takket være Kent.

Jo jo ... og på trods af din manglende præcise beskrivelse af symptomerne ;)

--
Per

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-10-08 12:44

> [...]
> Forhandleren skal selvfølgelig have den igen, men er der noget, jeg
> selv kan gøre her i weekenden for at få det til at virke?

Kontroller at der er vand nok på systemet, varmeapparatet er typisk der
vandet først forsvinder fra.
Er der en ekstern vandpumpe eller skal vandet selvcirkulere ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henning

Dato : 18-10-08 19:46

On Sat, 18 Oct 2008 10:24:37 +0200, "Preben Andersen"
> [...]

>Forhandleren skal selvfølgelig have den igen, men er der noget, jeg selv kan
>gøre her i weekenden for at få det til at virke?
Jge fik samme problem i min Mazda6 for noget tid siden (fyret havde
fungeret i mere end tre år). Det viste sig at vandpumpen var gået -
jeg havde formodentlig ikke opdaget det, hvis ikke jeg havde savnet
varmen i kabinen? (Det var lige før 120.000km eftersyn, hvor man
alligevel skifter pumpen for en sikkerheds skyld.)