iBook, hive det sidste kraft ud af den
Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-10-08 15:16

Hvilket styresystem er egentlig hurtigst på iBook. De seneste
opdateringer fra med Leopard etc. er fancy men er til en pris.
Vil jeg få den gamle hastighed tilbage ved at bruger Tiger? Eller vil
det bare give mig mange andre problemer?
Det er især Pages der er blevet meget sløv.

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-08 15:49

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> [...]
> det bare give mig mange andre problemer?
> Det er især Pages der er blevet meget sløv.

hvilken iBook ? .. G3 eller G4 ? Hvor meget ram, hvor meget HD og hvor
stor processor ?

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-10-08 17:47

> hvilken iBook ? .. G3 eller G4 ? Hvor meget ram, hvor meget HD og hvor
> stor processor ?

1,2 GHz, G4, 768 Mb, 10.5.5, 120 Gb HD, 36 Gb tilgængelig HD,

Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-10-08 18:31

> 1,2 GHz, G4, 768 Mb, 10.5.5, 120 Gb HD, 36 Gb tilgængelig HD,

det burde være ok til 10.5, bortset fra ram ... , den kan klare op til
1.25 GB så find en 1 GB klods at smide i den ..

Er den opdateret til 10.5 fra 10.4 ? .. måske en god gang oprydning, og
geninstallering fra bunden vil hjælpe ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-10-08 23:25

> det burde være ok til 10.5, bortset fra ram ... , den kan klare op til
> 1.25 GB så find en 1 GB klods at smide i den ..

Okay, tak. Men jeg har nu aldrig set den ramme loftet, ikke en gang tæt
på, selvom jeg har haft oceaner af ting kørende. Men jeg sætter en 1 Gb
klods i.

> Er den opdateret til 10.5 fra 10.4 ? .. måske en god gang oprydning, og
> geninstallering fra bunden vil hjælpe ..

Jeg har nu installeret 10.4 fra bunden og ladet den opdatere til
10.4.11. (Min 10.5 var installeret fra bunden af.).

Jeg tror nu nok jeg vender tilbage til Leopard, da jeg ellers skal
geninstallere en mullion ting. TimeMachine vil blive sat på prøve her.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-10-08 23:42

Flemming Rubini skrev:

> Okay, tak. Men jeg har nu aldrig set den ramme loftet, ikke en gang tæt
> på, selvom jeg har haft oceaner af ting kørende. Men jeg sætter en 1 Gb
> klods i.

Hvad definerer du som loftet? Hvis det er "ikke mere hukommelse" så
snupper den bare mere og mere af disken.

Prøv at se om det gør en forskel :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-10-08 23:54

> Hvad definerer du som loftet? Hvis det er "ikke mere hukommelse" så
> snupper den bare mere og mere af disken.
>
> Prøv at se om det gør en forskel :)

Ifølge Aktivitetsmonitor var der en del ledighukommelse under Leopard.
Og minimal diskaktivitet.
Men i Tiger, ser jeg nu at jeg kun har 12 Mb ledig med kun småting
kørende. Hm ...
Hvis jeg altså husker rigtigt, ser det altså ud til at Leopard allokerer
hukommelsen bedre end Tiger, hvor jeg helt klart har ramt loftet.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-08 20:05

> 1,2 GHz, G4, 768 Mb, 10.5.5, 120 Gb HD, 36 Gb tilgængelig HD,

GÃ¥ tilbage til 10.4.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-10-08 21:58

> Gå tilbage til 10.4.

Det prøver jeg.

Kan nogen anbefale et link til drøftelse af dette, da det viser sig at
være en smule langhåret at gå baglæns?

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 18-10-08 16:22

Flemming Rubini skrev:
> [...]
> det bare give mig mange andre problemer?
> Det er især Pages der er blevet meget sløv.

Du har fyldt den op med RAM? Det er nok den bedste investering man kan
gøre :)

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-10-08 22:50

> Du har fyldt den op med RAM? Det er nok den bedste investering man kan
> gøre :)

Okay, tak. Jeg fylder op. Der var plads til 512 mere. (768 Mb -> 256 Mb
+ 1 Gb). (Euro 49 inkl. porto hos Crucial.com).

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-08 15:14

> Du har fyldt den op med RAM? Det er nok den bedste investering man kan
> gøre :)

Jeg er simpelthen så glad. Min verdens-bedste-computer (12" 1.2 GHz
iBook) )kører igen optimalt. Årsagen til mine problemer, var en
kombination af øgede forventninger til hvad man kan have åbent i
baggrunden, krævende hjemmesider, og manglende RAM.

Jeg har nu installeret max RAM, ved at sætte en 1 Gb klods i. (+512).

Nu hænger Pages ikke længere når jeg skriver. Faktisk virkede det ikke
helt godt straks, men så gik Pages ned med et brag, og efter starten
kører den hurtigt nok og mere reponsivt. (Damn dér røg argumentet for en
MBP).

Da jeg kunne udelukke hukommelse som fejlkilde, gik jeg på jagt efter
andre "sløvere."

Det ser ud til at diverse hjemmesider æder temmelig meget af min CPU, og
at det i høj grad sløver mit system; så meget at jeg reelt kke kan have
en browser kørende i baggrunden.

Hvis jeg med Safari eller Firefox er inde på fona.dk eller dr.dk, så
sløver det min iBook (1,2 GHz G4) så meget at Pages bliver ubrugelig.
En mere uskyldig hjemmeside som fx www.ku.dk giver ingen problemer. I
aktivitetsmonitor ses det at Firefox belaster CPU'en med 45-80
henholdsvis 0-10.

Min foreløbige konklusion er, at jeg kan fortsætte med Pages i Leopard,
sålænge jeg ikke har browser på ressourcekrævende hjemmesider kørende i
baggrunden.

Helt optimalt ville sikkert være Tiger, men så mister jeg Timemachine,
som selv jeg kan bruge i søvne.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-10-08 19:41

Flemming Rubini skrev:

> Hvis jeg med Safari eller Firefox er inde på fona.dk eller dr.dk, så
> sløver det min iBook (1,2 GHz G4) så meget at Pages bliver ubrugelig.

Det er nok Flashprogrammørene der er gået amok. Firefox har en plugin
(Flashblocker hedder den vist) der deaktiverer flash indtil man klikker
på det. Den bruger jeg selv til at slippe for de værste farver og striber.

> Helt optimalt ville sikkert være Tiger, men så mister jeg Timemachine,
> som selv jeg kan bruge i søvne.

Time Machine er ret fikst. Jeg har dog ikke fisket noget ud af det
endnu. Det kommer nok.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-08 20:07

> [...]
> på det. Den bruger jeg selv til at slippe for de værste farver og striber.

> Time Machine er ret fikst. Jeg har dog ikke fisket noget ud af det

Det er jo der den tit hænger .. hvor tit tester folk om deres backup
overhovedet virker ?!?

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-10-08 20:11

On 22/10/08 21.07, Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo der den tit hænger .. hvor tit tester folk om deres backup
> overhovedet virker ?!?

Jeg har lige prøvet at gendanne en 'ny' maskine fra en TM backup fra en
'gammel' maskine. Det var ikke nogen god oplevelse.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 22-10-08 20:16

Peter Farsinsen skrev:

> Jeg har lige prøvet at gendanne en 'ny' maskine fra en TM backup fra en
> 'gammel' maskine. Det var ikke nogen god oplevelse.

Kan du uddybe det lidt?

Bare jeg kan fiske mine datafiler ud, er jeg som udgangspunkt ret godt
tilfreds :)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-10-08 20:25

On 22/10/08 21.16, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Kan du uddybe det lidt?

Ja.

Det bør muligvis ikke virke, da jeg gendannede til en anden maskine
(lidt anderledes bestykket) end den hvorfra backuppen stammer.

Bootede fra en Leopard DVD og valgte at gendanne fra seneste Time
Machine backup, hvilket gik fint (og relativt hurtigt).

Da maskinen bootede brokkede den sig over, at der manglede nogle filer,
men derudover så det 'hjemligt' ud. Mine filer var der, settings etc. så
ud til at i orden.

Jeg turde ikke tage chancen og klonede derfor efterfølgende disken med
SuperDuper!. Det virkede fint (men var lidt langsomt) og det kører
perfekt nu.

Jeg har ingen ide om, hvad der gik/var galt med installationen der blev
gendannet fra TM.

> Bare jeg kan fiske mine datafiler ud, er jeg som udgangspunkt ret godt
> tilfreds :)

Det kan man. Det har jeg da prøvet.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-10-08 22:13

> [...]
>
> Bootede fra en Leopard DVD og valgte at gendanne fra seneste Time
> Machine backup, hvilket gik fint (og relativt hurtigt).

Men hvordan gjorde du det? Jeg troede, at man skulle installere Mac OS X
fra ny, og i slutningen af installationen fik man mulighed for at
gendanne harddiskens indhold fra en Time Machine backup. Hvis du bare
booter fra en Leopard DVD, hvor vælger du så at gendanne fra Time
Machine?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-10-08 22:15

> [...]
> gendanne harddiskens indhold fra en Time Machine backup. Hvis du bare
> booter fra en Leopard DVD, hvor vælger du så at gendanne fra Time

efter installationen...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 22-10-08 22:44

On 22/10/08 23.13, Henrik Münster wrote:

> [...]
> gendanne harddiskens indhold fra en Time Machine backup. Hvis du bare
> booter fra en Leopard DVD, hvor vælger du så at gendanne fra Time

Hmm. Der var vist godt nok en frisk installation af 10.5.1 på maskinen.
Jeg troede egentlig alt blev overskrevet og de filer der ikke er
inkluderet i backup'en blev taget fra dvd'en.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-08 23:14

> [...]
> gendanne harddiskens indhold fra en Time Machine backup. Hvis du bare
> booter fra en Leopard DVD, hvor vælger du så at gendanne fra Time

Nej nej. Du bruger Timemachine som ethvert andet værkstøjsprogram, hvor
du har bootet fra en system cd. Du behøver ikke at installere noget.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-08 16:46

> Nej nej. Du bruger Timemachine som ethvert andet værkstøjsprogram, hvor
> du har bootet fra en system cd. Du behøver ikke at installere noget.

Men skal man ikke starte installeren først? Time Machine laver jo ikke
backup af selve styresystemet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-08 16:52

> Men skal man ikke starte installeren først? Time Machine laver jo ikke
> backup af selve styresystemet.

jo .. rent praktisk så installerer den først et rent system som den så
"merger" med din backup .. men du vælger den lige inden du går igang med
at installere .. mener jeg ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-10-08 17:20

> jo .. rent praktisk så installerer den først et rent system som den så
> "merger" med din backup .. men du vælger den lige inden du går igang med
> at installere .. mener jeg ..

Det er vist rigtigt, kan jeg se i "Mac-hjælp". Jeg er kun vant til at
installere styresystem, når vi får en ny computer. Der er det som regel
i slutningen, man bliver spurgt, om man vil importere en bruger fra en
anden computer eller harddisk eller gendanne en Time Machine backup.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-10-08 17:22

> jo .. rent praktisk så installerer den først et rent system som den så
> "merger" med din backup .. men du vælger den lige inden du går igang med
> at installere .. mener jeg ..

Undervejs bedes du om at acceptere at den sletter din disk, deraf er det
givet at hele dynen installeres på ny.

Jeg vidste ikke den lavede en clean install. Dvs. man rask væk kan bruge
Timemachine som del af sin generelle problemløsning. Men mærkeligt at de
ikke skriver det. Jeg har da til tider rodet lidt med kernen, og ville
da blive mobset, hvis det var væk.

Er der nogen som ved, om Timemachine tillader at jeg partionerer disken
om, inden jeg lægger tingene tilbage? Jeg vil gerne lave en lille bitte
Tigerpartion? Og jeg ved heller ikke om

Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 23-10-08 17:30

> hvor tit tester folk om deres backup
> overhovedet virker ?!?
>
> /thomas

Hver tredie måned, sådan cirka......hvis jeg da er folk

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-10-08 19:02

> Hver tredie måned, sådan cirka......hvis jeg da er folk

Så er du en af de få dygtige... du får en småkage ;)

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-10-08 23:01

> Det er nok Flashprogrammørene der er gået amok. Firefox har en plugin
> (Flashblocker hedder den vist) der deaktiverer flash indtil man klikker
> på det. Den bruger jeg selv til at slippe for de værste farver og striber.

Flashblock. Den er god. Tak. Den flytter belastningen for dr.dk fra 80%
til 5%. Cirka

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-10-08 18:18

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> Vil jeg få den gamle hastighed tilbage ved at bruger Tiger? Eller vil
> det bare give mig mange andre problemer?

Altså - hvis den er en +900mhz iBook, vil jeg nok smide Leopard på den
under alle omstændigheder. 'Leo' _er_ hurtiger end tigeren. - Jeg sidder
fx. med en ældre MDD dual 1ghz, og der er ikke tvivl om, at leopard er
den hurtigste.

For at speede Leopard endnu mere op, kan det godt være en idé at slette
alle de sprog, du ikke bruger og kun beholde fx. dansk og engelsk - fx. med

Monolingual 1.3.9
removes unwanted languages from OS X
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/22468

'Leo' vil jo gerne have masser af fast føde i form af enorme mængder
RAM, og det er jo begrænset, hvad der kan hældes i div. iBooks. Så
udover at fjerne unødvendige sprog, vil den også bruge en del mindre RAM
og derved igen komme over sine ting.

> Det er især Pages der er blevet meget sløv.

Tja, jeg bruger ikke Pages af flere grunde, men selv på min MacPro synes
jeg, den er dræææææææææbende langsom...............

mvh. Erik Richrd

Fra : Palle

Dato : 19-10-08 08:58

In article <48fa0fd3$0$11593$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> For at speede Leopard endnu mere op, kan det godt være en idé at slette
> alle de sprog, du ikke bruger og kun beholde fx. dansk og engelsk - fx. med

Hvorfor? Er det ikke bare harddisk plads det tager?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-08 09:01

Palle <2.0diesel@gmail.com> wrote:

> In article <48fa0fd3$0$11593$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,

> Hvorfor? Er det ikke bare harddisk plads det tager?

jo... lad være med det .. det giver flere problemer end det hjælper..
sprog bliver kun loadet hvis det er brug for dem ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-08 18:45

Thomas von Hassel wrote:

> jo... lad være med det .. det giver flere problemer end det hjælper..
> sprog bliver kun loadet hvis det er brug for dem ..

Stop nu det ævl Thomas! - Selvfølgelig bliver systemet hurtigere, når
der ikke er så mange dele i fx. kernen, der skal startes op. Det er kun
selve GUI'en, der ikke loades, før det er nødvendig.

Prøv at sætte to hardware identiske maskiner op med hver sin 10.5.5, og
strip så den ene. - Du vil blive overrasket over resultatet!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-08 18:48

> [...]
> op, kan det godt være en idé at slette >>> alle de sprog, du ikke bruger
> og kun beholde fx. dansk og engelsk - fx. med >> Hvorfor? Er det ikke bare
> harddisk plads det tager? > > jo... lad være med det .. det giver flere
> problemer end det hjælper.. > sprog bliver kun loadet hvis det er brug for
> dem ..
>
> Stop nu det ævl Thomas! - Selvfølgelig bliver systemet hurtigere, når der
> ikke er så mange dele i fx. kernen, der skal startes op. Det er kun selve
> GUI'en, der ikke loades, før det er nødvendig.

Hvad snakker vi nu om .. ? ... du vinder intet ved at hive
sprogversioner ud af systemet udover plads.

> Prøv at sætte to hardware identiske maskiner op med hver sin 10.5.5, og
> strip så den ene. - Du vil blive overrasket over resultatet!

heh ... tror mig, jeg har dimset med den slags .. men har efterhånden
fundet ud af at den tid jeg bruger på at dimse ikke kan svare sig i
forhold til hvad du vinder i den anden ende.

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-10-08 21:31

Erik Richard Sørensen skrev:

> Stop nu det ævl Thomas! - Selvfølgelig bliver systemet hurtigere, når
> der ikke er så mange dele i fx. kernen, der skal startes op. Det er kun
> selve GUI'en, der ikke loades, før det er nødvendig.

Naturligvis, men har du ikke fx spansk slået til, bliver de filer slet
ikke rørt. Derfor gør det ikke nogen forskel.

Iøvrigt dristigt af dig at sige at andre ævler Det kunne blive
efterårets trend *dukker sig*

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-10-08 22:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Naturligvis, men har du ikke fx spansk slået til, bliver de filer slet
> ikke rørt. Derfor gør det ikke nogen forskel.

Jeg har faktisk en del sprogpakker slået til - qua, at jeg jo tester så
meget især tekstbehandling - Openoffice og Nisuswriter, - så er det
nødvendig. Udover dansk har jeg US engelsk, UK engelsk, tysk, fransk,
norsk, svensk, hebraisk, græsk, arabisk, traditionel kinesisk, japansk
og thai...

> Iøvrigt dristigt af dig at sige at andre ævler Det kunne blive
> efterårets trend *dukker sig*

Zoooooooooooonk...! - Pokkers, - jeg ramte ikke..-))

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-08 18:39

Palle wrote:

> Hvorfor? Er det ikke bare harddisk plads det tager?

En del af det er sparet HD plads, men ved at visse dele af systemet
'slankes', bliver den altså en hel del hurtigere.

Én, jeg kender, lavede det nummer med en QuickSilver 933mhz og en 10.5,
hvor han strippede systemet kun til dansk. Han påstod, at den maskine
blev noget nær dobbelt så hurtig som med OS x 10.4.11.

Jeg vil ikke sige, at en QS bliver dobbelt så hurtig med 10.5.x, men jeg
kan se på min egen QS dual 1,8ghz, at den er ca. 30% hurtigere i alle
processer med 10.5.5 end med 10.4.11. - alt reagerer urtigere, opstart,
åbning af programmer, gemning, konvertering osv.osv.... - Og så er mit
system end ikke strippet...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 19-10-08 21:29

Erik Richard Sørensen skrev:

> En del af det er sparet HD plads, men ved at visse dele af systemet
> 'slankes', bliver den altså en hel del hurtigere.

Lige sprogfilerne tror jeg nu ikke gør den store forskel.

Du må da gerne måle, hvis det regner en hel weekend :)

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 19-10-08 22:32

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lige sprogfilerne tror jeg nu ikke gør den store forskel.
>
> Du må da gerne måle, hvis det regner en hel weekend :)

Nej, sprogpakkerne alene gør det ikke, men der fjernes jo også en hel
del mere end bare lige dem. - Desværre har jeg ikke to identiske
maskiner, så en måling vil ikke være retvisende..-) - Og jeg orker
simpelthen ikke at skulle til at partitionere en disk på en af
maskinerne og installere to identiske systemer og så strippe den ene...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-10-08 22:35

> [...]
> simpelthen ikke at skulle til at partitionere en disk på en af
> maskinerne og installere to identiske systemer og så strippe den ene...

hvad vil du så fjerne når nu sprogfiler ikke giver nogen fordel udover
harddisk plads ... ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-08 23:52

Thomas von Hassel wrote:

> hvad vil du så fjerne når nu sprogfiler ikke giver nogen fordel udover
> harddisk plads ... ?

Der fjernes også dele i kernen samt andre dele i frameworks, extensions
osv.. Det er især de asiatiske sprog, der kan gøre en forskel, da 'input
method' delene også fjernes.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-08 01:12

> Tja, jeg bruger ikke Pages af flere grunde, men selv på min MacPro synes
> jeg, den er dræææææææææbende langsom...............

Svøgrer du stadig til Nissus eller er der andre der er lynhurtige? Er
Nissus hurtig?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-08 01:32

Flemming Rubini wrote:

> Svøgrer du stadig til Nissus eller er der andre der er lynhurtige? Er
> Nissus hurtig?

De to klart hurtigste tekstprogrammer på både 10.4.x og 10.5.x er
Nisuswriter Pro og så det nye lille program Bean 1.3.3. - Den kan ikke
så meget, men det, den kan, gør den godt!

Og så er der selvfølgelig også Nisuswriter Express 3.x, men jeg synes
ikke, den er helt så hurtig som Pro, og så er grafikhåndtering et
ikke-eksisterende 'fænomen' på Express, ligesom tabeller ikke er helt så
gode som på NWP. - Og i øvrigt er Nisuswriter pro nu også med dansk
interface takket være Mogens Thyregod... - Du kan stadig hente en demo
og prøve den.

Men ellers bruger jeg nu kun Openoffice 3.0 til alt det rigtig tunge.
Desværre er den endnu ikke kommet i PPC version - kun i Intel...

Bean 1.3.3 (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33925

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-10-08 01:44

> [...]
>
> Men ellers bruger jeg nu kun Openoffice 3.0 til alt det rigtig tunge.
> Desværre er den endnu ikke kommet i PPC version - kun i Intel...

Tak. Det kunne være jeg skulle give det er forsøg.
For Pages som jeg ellers er glad for, er håbløs til mit brug på en 1,2
GHz iBook. Åh ja Oppenoffice er vel også for langsomt.
Forresten kører Timemachine i Tiger?

Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-10-08 08:51

Flemming Rubini wrote:

> Tak. Det kunne være jeg skulle give det er forsøg.
> For Pages som jeg ellers er glad for, er håbløs til mit brug på en 1,2
> GHz iBook. Åh ja Oppenoffice er vel også for langsomt.

Jeg har kørt OpenOffice 3.0rc2 på en quicksilver 800mhz, og det gik
forbavsende godt og rimelig hurtig, men selvfølgelig er der forskel på
en 800mhz og så en QuadCore 2,66ghz i hastighed og performance. Pt.
kører jeg med Openoffice 3.0rc4 (PPC) på både min store qS og en dual
1ghz MDD. Det kører godt. Og jeg glæder mig til, den endelige OOo 3.0
også kommer til PPC...

> Forresten kører Timemachine i Tiger?

Jeg tror det ikke... - Hvis du vil have noget ala TM, der kan køre på
10.4.x, så kan jeg anbefale Bckuplist+ 6.1. Den kan også både lave
kloning, alm. backup og incremental backup, og den kører rigtig godt på
10.4.x PPC maskiner.

Backuplist+ 6.1 (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/29671

mvh. Erik Richard