Warning ved brug af foreach (glob)
Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-10-08 08:29

Hej gruppe..

Jeg har en folder /cache hvor der skal tjekkes efter filer, der alle
starter med et unix timestamp.
Hvis filen er ældre end 1 minut skal det slettes:

foreach (glob("cache/*") as $filename) {
   $filename2 = substr("$filename", 6, 10);
   if ($filename2 < time()-60) {
      unlink($filename);
   }
}

Og det virker fint efter hensigten. Men når der ingen filer er i /
cache folderen så gives der en Warning output til browseren:

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in index.php on line
2

Linie 2 er: foreach (glob("cache/*") as $filename) {

Jeg har prøvet at lave en $filename = ""; inden foreachen fordi jeg
troede den brokkede sig over det tomme variable, men det ændre ikke
noget.

Mvh
Stig

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-08 15:49

Stig Sørensen skrev:

> [...]

> Og det virker fint efter hensigten. Men når der ingen filer er i /
> cache folderen så gives der en Warning output til browseren:

Ja, man kan ikke foreache over et tomt array. Løsningen er at teste først:

$filsamling=glob("cache/*");
If (count($filsamling))
   foreach ($filsamling as $filename)
      if (substr("$filename",6,10) < time()-60) unlink($filename);

Det er med vilje jeg ikke har brugt {}, men det er en smagssag.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-10-08 15:55

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev

> Det er med vilje jeg ikke har brugt {}, men det er en smagssag.

Jeg var slet ikke klar over at man kunne udelade tuborgklammerne.
Jeg ville tro at den så havde problem med at vide hvad der hørte ind under
if-sætningen, og hvad der ikke gjorde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-08 17:50

Philip Nunnegaard skrev:

> Jeg var slet ikke klar over at man kunne udelade tuborgklammerne.

1 (1) ((1)) og (((1))) er det samme.

x=7; {x=7;} {{x=7;}} og {{{x=7;}}} er det samme.

Det betyder at hvis man kun har ét statement, så er klammer ikke
nødvendige.

> Jeg ville tro at den så havde problem med at vide hvad der hørte ind under
> if-sætningen, og hvad der ikke gjorde.

Slet ikke. Semikolon af slutter et statement.

   if (x==2) y=5;

Her går det galt for programmøren (ikke for PHP):

   if (x==2)
      y=6;
      z=13;

Første statement afsluttes ved første semikolen, og z=13 udføres
uanset hvad x er. Derfor er klammer nødvendige hvis der er mere
end et statement der er underlagt en betingelse eller en løkke:

   if (x==2) {
      y=6;
      z=13;
   }

Man kan altså godt konekvent anvende klammer hvis man synes det
er en fordel. Selv vil jeg have så meget info på skærmen ad
gangen som muligt, så jeg vil ikke spilde linjer på overflødige
klammer, og derfor bruger jeg også startklamme på samme linje -
altså:

   if (x==2) {

og ikke

   if (x==2)
   {

Jeg skriver også på én linje hvis det ikke bliver for langt

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-10-08 17:49

On Sat, 18 Oct 2008 16:49:08 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, man kan ikke foreache over et tomt array. Løsningen er at teste først:

Min php (5.2.6) brokker sig nu ikke over en foreach på et tomt array.
Der sker selvfølgelig ikek noget, men der kommer ingen warnings.
Til gengæld får jeg en warning hvis jeg laver en foreach over f.eks en
streng eller en boolean.

>$filsamling=glob("cache/*");
>If (count($filsamling))

Den kan stadig fejle:
$id = "streng";
if (count($id)) {
   foreach($id as $val) {

..... vil give en fejl
Det vil være mere rigtigt at teste med
if (is_array($id))
   foreach($id as $val) {

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-10-08 10:02

On Oct 18, 4:49 pm, Bertel Lund Hansen <unosp...@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>                 if (substr("$filename",6,10) < time()-60) unlink($filename);
>
> Det er med vilje jeg ikke har brugt {}, men det er en smagssag.

Det giver stadig samme warning:

[...]

Forstår ikke hvorfor.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 18-10-08 10:08

Det hjalp ved at benytte !empty i stedet for et count.

Mange tak for hjælpen.