Hvad laver Mogens lige nu?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 17-10-08 14:20

Det véd jeg.

Han render rundt om sit nye spansk/tyske vidunder, sammen med en glat
sælger, og får fremvist apparatet, med savl i begge mundvige.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : HB

Dato : 17-10-08 18:52

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> Det véd jeg.
>
> Han render rundt om sit nye spansk/tyske vidunder, sammen med en glat
> sælger, og får fremvist apparatet, med savl i begge mundvige.

Ja - Der fiser sikkert en diesel-raket rundt i Malmø lige nu...
Han har jo også næsten ventet lige så længe på den, som når man skal være
forældre..
Så lad ham dog!!

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 19-10-08 20:43

"HB" <HB@@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - Der fiser sikkert en diesel-raket rundt i Malmø lige nu...
> Han har jo også næsten ventet lige så længe på den, som når man skal være
> forældre..
> Så lad ham dog!!

ROFL - "han" kørte sig en tur til Thy og hjem igen i week-end'en. Undervejs
nedlagde han en række chiptunede VAG'er på motorvejen, idet de ikke kunne
hænge på i mellemaccelerationerne. Kæft den bil (Leon TDI 170 FR) har
kræfter og moment at spille med

Fra : TDN

Dato : 20-10-08 05:36

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Undervejs nedlagde han en række chiptunede VAG'er på motorvejen, idet de
> ikke kunne hænge på i mellemaccelerationerne. Kæft den bil (Leon TDI 170

Kan du ikke fortælle noget mere om den, "Vi" har trods alt måtte vente længe
på den

Mvh
Thomas

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 06:17

"TDN" <tdnfjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke fortælle noget mere om den, "Vi" har trods alt måtte vente
> længe på den

He he - det bliver jo nok et entusiastisk førstehåndsindtryk så

Nuvel - jeg fik den fredag kl 15 og kørte umiddelbart efter vestpå. VAG
havde tanket den halvt, så det var jo fint. Dog må man sige, at de 14 km/l i
gennemsnit på turen ikke var så godt ift. det, jeg er vant til - bliver
sikkert bedre med tiden (rimelig høj tempokørsel hjem). I starten var den
hårde TDI-lyd påfaldende, idet jeg er vandt til den bløde HDI, men det er
nok en smagssag. I fart er der ingen forskel - kun de helt lave omdrejninger
/ tomgang.

Bilen kører som en sportsvogn - både i handling og præstation. Den har 17"
og fabrikssænket undervogn, hvilket gør den hård og fast afstemt (ikke
ubehagelig for mig), hvilket er en fornøjelse. Den viger ikke en tomme, når
man har lagt den ind i et sving. På vej over Storebælt var der meget kraftig
sidevind (hvornår er der ikke det?), men bilen rørte sig ikke overhovedet,
når man passerede en pylon / bropille.

Som jeg skrev er den ret hurtig, og det er simpelthen kanon på motor- og
landevej. Da der er 6 gear, vælger man blot det rette gear ift. aktuel
hastighed / max moment, og overhaling er udført på få sekunder. Altså ikke
noget med at skulle vurdere, om man kan nå det eller ej (landevej) - man
trykker bare lidt mere på speederen. Den trækker formidabel - også ved 180
km/t, så mellemaccelerationer er en smal sag. De mange HDI / TDI, der ruller
på vejene idag, havde ikke en chance, selvom det var tydeligt, at de liiige
skulle prøve

Interiør og finish er i top - indretningsmæssigt er der tænkt over tingene.
Jeg er 2 m høj, og sæderne er perfekte. Det er relativt dybe sportssæder,
som er høje - også ved skuldrene. Yder perfekt støtte, hvilket den
kvindelige medpassager bemærkede. Tommetykt sportsrat, hvor styringen er
progressiv - dejlig let ved lav hastighed og direkte fast ved høj hastighed.
Gearkasse og -spring perfekt afstemt - det er et helt kapitel for sig selv !

Selvom bilen er stoppet med udstyr og teknik, var det ikke nødvendigt at
læse nogen af manualerne. Alt virker logisk opbygget og fungerende. Da der
er multimedie med DVD-navi, kunne dette måske kræve gennemlæsning af en
manual, men nope. Al betjening giver sig selv - ganske uproblematisk, og man
går bare igang.

Negativt:
Bilen støjer for meget ift. de HDI'er, jeg senest har kørt i. Jeg havde læst
lidt om det, og det kan det nemt gøres noget ved. Støjen var mindre
påfaldende i medvinden hjem, men dækstøj fra bagenden skal reduceres.

En anden ting var bi-zone klimanlæget, som virkede alt for koldt trods 25
grader indstilling. Det er ikke umuligt, at jeg indstillede det forkert, men
trods en del eksperimenter, fandt vi aldrig den rette indstilling, og Sus
sad faktisk og frøs en del hjemad. I min Porsche kan man slå kompressoren
fra separat, men den mulighed havde Leon ikke - skidt.

Nuvel, jeg må slutte her - skal ud at rulle lidt i min nye bil, og på onsdag
er det så Jönköping, here I come. He he jeg glæder mig sgu

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-08 15:53

Mogens skriver:

> [...]
> sad faktisk og frøs en del hjemad. I min Porsche kan man slå kompressoren
> fra separat, men den mulighed havde Leon ikke - skidt.

Har den ikke en "Eco" knap ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 17:26

> Har den ikke en "Eco" knap ?

Jow, men det giver ingen ændring...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-08 18:25

Mogens skriver:

> Jow, men det giver ingen ændring...

Det burde slukke for kompressoren (hint: læs brugsanvisningen). Det gør
det på Touran'en....

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 18:32

> Det burde slukke for kompressoren (hint: læs brugsanvisningen). Det gør
> det på Touran'en....

Det er meget sjovt, for forhandleren løb meget let hen over ECON-knappen.
Iaften vil jeg naturligvis læse det afsnit i manualen - igen. Som uddannet
ingeniør har jeg naturligvis gennemlæst manualen

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 18:41

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Det er meget sjovt, for forhandleren løb meget let hen over ECON-knappen.
> Iaften vil jeg naturligvis læse det afsnit i manualen - igen. Som uddannet
> ingeniør har jeg naturligvis gennemlæst manualen

ECON afbryder kompressor, men regulerer stadig temperatur.
Det funker ikke

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 21:49

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Som uddannet
>ingeniør har jeg naturligvis gennemlæst manualen

Så er det ikke nu jeg skal fortælle om en ingeniør, der nok havde
gennemlæst sin manual til sit finde nye B&o TV , men glemt at sætte
stikket i væggen ? Hehe....
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 21-10-08 05:01

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Så er det ikke nu jeg skal fortælle om en ingeniør, der nok havde
> gennemlæst sin manual til sit finde nye B&o TV , men glemt at sætte
> stikket i væggen ? Hehe....

Står det i manualen?

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-08 22:09

>Står det i manualen?

Ja, faktisk !

--
Jan_stevns

Fra : John Sahl

Dato : 20-10-08 16:15

Mogens wrote:
> [...]
> trods 25 grader indstilling. Det er ikke umuligt, at jeg indstillede
> det forkert, men trods en del eksperimenter, fandt vi aldrig den

Jeg har hørt rygter om at det er et generelt problem i de biler.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 17:26

"John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt rygter om at det er et generelt problem i de biler.

Jeg har spurgt forhandleren, men dét får man ham næppe til at indrømme

Fra : John Sahl

Dato : 20-10-08 17:57

Prøv lige at høre drengene på www.seatclub.dk

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 18:21

> Prøv lige at høre drengene på www.seatclub.dk

Jep - kender godt siden og fulgt lidt med der. De skal nok vide det :)

Fra : John Sahl

Dato : 20-10-08 18:47

Mogens wrote:

> Jep - kender godt siden og fulgt lidt med der. De skal nok vide det :)

Jeg mente nok jeg havde set det der inde:
http://www.seatclub.dk/viewtopic.php?f=6&t=9066&start=15

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 18:55

> Jeg mente nok jeg havde set det der inde:
> http://www.seatclub.dk/viewtopic.php?f=6&t=9066&start=15

Tak for det !!

Nuvel, det er jo ik' nogen BMW eller Porsche :)

Fra : HB

Dato : 20-10-08 20:35

> "John Sahl" <spamcatcher1@fotofaelden.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for det !!
>
> Nuvel, det er jo ik' nogen BMW eller Porsche

Tillykke med Sportsdieselen. Lyder som et dejligt stykke automobil - trods
ovenstående

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 20-10-08 20:57

> Tillykke med Sportsdieselen. Lyder som et dejligt stykke automobil - trods
> ovenstående

Jow tak - jeg tror, det bliver en dejlig bil de næste 150.000 km

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-08 21:48

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> skrev :

>Jow tak - jeg tror, det bliver en dejlig bil de næste 150.000 km

Hvordan stiger du egentligt ud af bilen, uden at banke knoppen i den
der taglinie ??

Min kusine har købte en lignende potte, nok lidt mindre motoriseret -
Føj det gjorde nas at stige ud af den
--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 21-10-08 05:02

> Hvordan stiger du egentligt ud af bilen, uden at banke knoppen i den
> der taglinie ??

Drejer i sædet og stiger ud.
Mit sæde er helt tilbage, så derfor kan jeg ikke bare stige ind og ud, men
må fedte mig udenom B-stolpen. Dét gør forskellen, tror jeg - hvis man
forstår

Fra : Mogens

Dato : 21-10-08 19:35

> Jeg har spurgt forhandleren, men dét får man ham næppe til at indrømme

Dét havde han ikke hørt om før

Nuvel - en lidt mere manuel betjening af bi-zone-klimaanlæget end jeg er
vant til, løser tilsyneladende problemet. Det handler om fra tid til anden
at skifte mellem AUT. ECON og AUT.

Fra : Mogens

Dato : 27-10-08 19:32

> He he - det bliver jo nok et entusiastisk førstehåndsindtryk så

Efter 2.500 km er "man" stadig oppe i skyerne. De der har prøvet den, er
også begejstrede - især over udstyrsniveau og trækket. Både bundtræk og
acceleration som sådan. Bilen rykker jo, når man trykker på speederen. Nuvel
sidst på ugen skal den så testes på en rigtig motorvej

> Bilen kører som en sportsvogn - både i handling og præstation. Som jeg
> skrev er den ret hurtig, og det er simpelthen kanon på motor- og landevej.
> Den trækker formidabelt...

LÅL - folk har ikke chance, men mange forsøger sgu

> Gearkasse og -spring perfekt afstemt - det er et helt kapitel for sig selv
> !

Kæft den gearkasse er en nydelse - tæt gearing (close ratio) og et
formidabelt skifte (mekanik)

Bilens skal køres som en benzinbil, idet den har 16 ventiler. Den løber IKKE
tør for omdrejninger, som de fleste dieselmaskiner ellers gør. Vælg 170
hk-maskinen, hvis du skal have en TDI fra VAG - merprisen er givet godt ud !

Fra : Brian

Dato : 29-10-08 17:44

Mogens wrote:

> [...]
> løber IKKE tør for omdrejninger, som de fleste dieselmaskiner ellers
> gør. Vælg 170 hk-maskinen, hvis du skal have en TDI fra VAG -

Hvis så bare den kunne kobles på en DSG kasse i en Seat...

Jég ville have valgt Cupra'en, men benzinmotor behovet får du jo dækket på
anden vis

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 29-10-08 19:46

> Hvis så bare den kunne kobles på en DSG kasse i en Seat...

For kraftig...

> Jég ville have valgt Cupra'en, men benzinmotor behovet får du jo dækket på
> anden vis

Jeg kører for meget til, at benzin er en god idé for mig. Desuden skal en
tankes ofte, og det gider jeg ikke forretningsmæssigt. Bilen skal kunne køre
800 km på en tank - og dét kan en Cupra ikke (7 km/l).

Fra : Brian

Dato : 30-10-08 16:59

Mogens wrote:
> "Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse

> For kraftig...

Naa, kombinationen findes i VW regi. Selve kassen skulle kunne holde til
omkring 400nm.

> Jeg kører for meget til, at benzin er en god idé for mig. Desuden
> skal en tankes ofte, og det gider jeg ikke forretningsmæssigt. Bilen
> skal kunne køre 800 km på en tank - og dét kan en Cupra ikke (7 km/l).

Jeg kender ikke til forbruget på en Cupra, men 7km/l lyder noget
pessimistisk - eller meget høj fart. Under alle omstændigheder, er det nok
svært at klemme 800Km ud af en tankfuld.

/Brian

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 12:42

> Naa, kombinationen findes i VW regi. Selve kassen skulle kunne holde til
> omkring 400nm.

OK, vidste jeg ikke. Så må det være salgsstrategisk, at man vælger 170 TDI
DSG fra hos Seat

> Jeg kender ikke til forbruget på en Cupra, men 7km/l lyder noget
> pessimistisk - eller meget høj fart. Under alle omstændigheder, er det nok
> svært at klemme 800Km ud af en tankfuld.

Jeg kender 2 ejere af 2008 Cupra, og de kører ikke længere pr liter. Om det
hænger sammen med deres unge alder, skal jeg lade være usagt.

Jeg har nu rullet 6.000 km i min TDI 170 FR (fik den for 15 dages siden), og
armene har svært ved at komme ned i rette leje. KÆFT den bil rykker på
motorvejen. Spørg blot ejerne af Passat W8, Audi A4 2,8, div Peugeot'er med
diverse maskiner - ROLF. Den kører 14 km/l nu - gennemsnitligt...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 13:59

On Sat, 01 Nov 2008 11:41:38 GMT, "Mogens"
<nyhedsgrupperSLET@jubii.dk> wrote:

> [...]
>motorvejen. Spørg blot ejerne af Passat W8, Audi A4 2,8, div Peugeot'er med
>diverse maskiner - ROLF. Den kører 14 km/l nu - gennemsnitligt...

Du må s'gu undskylde at jeg sidder og smiler lidt, når jeg læser dit
skriv.

Jeg har stadig i klar erindring, da du og junior var med ude at køre i
min nye Stilo, der dengang havde en af markedets bedste common-rail
dieseler.

Det var mildest talt ikke noget for dig.

Der var mildest talt ikke måde med hvor mange argumenter du kunne
trylle frem, for at slippe for ejerskab af sådan en oliebrænder.

Godt hjulpet på vej af BeeJay.

Nu er du så kommet i besiddelse af en sådan stinkadorus, oven i købet
i en PD udgave, som ikke går nær så kultiveret, og er i tilgift ved at
pådrage dig muskelinfiltrationer i skuldrene p.gr.a. den
uhensigtsmæssige måde du har armene siddende på. )

Må jeg minde om J. O. Krag.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 14:07

> [...]
> pådrage dig muskelinfiltrationer i skuldrene p.gr.a. den
> uhensigtsmæssige måde du har armene siddende på. )

Jamen dog - eller måske snarere: I guder mand.
Der er sgu da sket en helvedes masse med udvikling af dieselmaskiner i den
mellemliggende tid, mand !!

Hvad nu hvis vi liiige dragede en parallel til PC'erne -
dieselmotorudviklingen ligger helt på linie i hastighed med den, Folmer.

Men lad mig blot forklare dig Folmer, hur det hænger sammen. Min diesel er
en 16V-udgave og det betyder faktisk, at en skal køres som en benzinmotor,
hvis du forstår? Og SÅ bliver det sgu morsomt du, fordi så oplever du til
eksempel ikke, at motoren løber tør for omdrejninger. Tværtimod oplever du
ofte - indtil du kender bilen - at omdrejningstælleren ryger op i det røde
felt (over 4.000 omdr).

Lyden i tomgang er elendig - helt enig. Gangkulturen "dérnede" ligger
MILE-vidt fra Peugeot, f.eks. Men så ophører al det negative også vedr. TDI
170 16V. Med Shells V-power diesel i tanken kører/trækker den suverænt på
den tyske motorvej.

Men klart Folmer - jeg tog da helst min benzindrevne i garagen hvergang...

Fra : BJ

Dato : 01-11-08 14:36

KLIP

> Godt hjulpet på vej af BeeJay.

Har ingen oliebrænder (ikke en gang til opvarmning af mit hus) og skal så
vidt vides aldrig have en oliebrænder.

De sviner ad helvede til.....

Jeg følger lettere interesseret på sidelinien og kan ikke lade være med at
smile ad Mogens enorme entusiasme for biler....specielt hans egne køb eller
for den sags skyld udlånte til ham.

Nu er det så Seat som er state of the art...

Kan i fortsat have det godt begge 2...

mvh/Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 01-11-08 14:38

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> smile ad Mogens enorme entusiasme for biler....specielt hans egne køb
> eller for den sags skyld udlånte til ham. Nu er det så Seat som er state

Ja, han er sgu da en klovn. Helt enig.

> Kan i fortsat have det godt begge 2...

Tak.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 01-11-08 14:43

On Sat, 1 Nov 2008 14:36:13 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Har ingen oliebrænder (ikke en gang til opvarmning af mit hus) og skal så
> [...]

Det er jo det de gør.

> [...]

>for den sags skyld udlånte til ham.
>
>Nu er det så Seat som er state of the art...

Man kunne måske gå så vidt som til at sige, at der er lidt vindbeutel
over ham?

>--

>Kan i fortsat have det godt begge 2...

>--

Tak, og i lige måde, og tak for at du kiggede ind.

--

Venlig hilsen
Folmer