Boafgift, dobbelt boafgift
Fra : Kim

Dato : 16-10-08 22:55

Vores farfar dør, efterlader et gældsfrit hus med en handelsværdi på 2 mill.
Der er 4 børn som arver hvoraf vores far er den ene. Vores far er derfor
arving til ca. 500.000. Ugen efter dør vores far og vi børn er ene arvinger
til vores far. Han efterlader en kontantbeholdning på ca. 500.000 + hans arv
fra sin egen far. Vi børn vil så arve fra begge afdøede, men vil vi blive
afregnet 15% + 15% boafgift af den del som kommer fra vores farfar ?
Vil vi kunne afslutte og få udbetalt vores egen arvesag fra vores far selvom
den anden ikke er afsluttet ? Den vil jo nok tage væsentligt længere tid da
der er et hus som skal sælges først.

Fra : Kurt Lund

Dato : 16-10-08 23:45

Kim wrote:

> Vil vi kunne afslutte og få udbetalt vores egen arvesag fra vores far
> selvom den anden ikke er afsluttet ? Den vil jo nok tage væsentligt
> længere tid da der er et hus som skal sælges først.

Det er jo ikke muligt at afslutte sagen så længe jeres farfars hus ikke er
solgt.
Hvis I har en advokat som bobestyrer (hvad jeg varmt vil anbefale), kan I
snakke med ham om at få udbetalt forskud på arven, når der er overblik over
kreditorerne. Det er ikke en unormal procedure.

--
Kurt Lund

Fra : Kim

Dato : 17-10-08 08:25

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> snakke med ham om at få udbetalt forskud på arven, når der er overblik
> over kreditorerne. Det er ikke en unormal procedure.

Tak for bekræftelsen. Syntes det virker som en simpel sag, ihvertfald vores
far's. Vi har ikke taget stilling til om der skal advokat på. Vil derfor
godt høre hvad en advokat vil kunne hjælpe med som vi ikke selv har viden om
/ forstand på. Er det normalt at man tilknytter advokat på en arvesag. Det
er jo ikke noget almindelige mennesker er ude i særligt tit.
Mvh
Kim

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 17-10-08 14:58

Kim wrote:
> [...]
> selv har viden om / forstand på. Er det normalt at man tilknytter
> advokat på en arvesag. Det er jo ikke noget almindelige mennesker er

Hvis det er en ukompliceret arvesag, så er der ingen grund til at
ofre penge på en advokat.
Da min svigerfar i sin tid døde klarede vi ihvertfald ærterne selv med
hjælp fra skifteretten. Han hensad i uskiftet bo efter min svigermor
og efterlog sig et gældfrit hus. Der var to arvinger: Min kone og
hendes halvbror. Sidstnævnte arvede så kun sin afdøde mor (min
svigermor).
Det gik problemfrit og jeg kan ikke se, hvilken nytte, vi ville have
haft af en advokat.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-10-08 08:20

Kim skrev:

> fra sin egen far. Vi børn vil så arve fra begge afdøede, men vil vi blive
> afregnet 15% + 15% boafgift af den del som kommer fra vores farfar ?

Procenterne skal jeg ikke kloge i, men det er to forskellige
arvesager der skal afregnes hver for sig.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 17-10-08 08:50

"Kim" <kibXXX@privatXX.dk> skrev

> [...]
> + hans arv fra sin egen far. Vi børn vil så arve fra begge afdøede, men
> vil vi blive afregnet 15% + 15% boafgift af den del som kommer fra vores

Du skriver selv boafgift, og ikke arveafgift.
Boafgift er noget boet efter afdøde skal betale, så der er en boafgift fra
begge afdøde.
Hvis en af de afdøde sad i uskiftet bo er der bundfradrag fra førstafdøde.

> Vil vi kunne afslutte og få udbetalt vores egen arvesag fra vores far
> selvom den anden ikke er afsluttet ? Den vil jo nok tage væsentligt
> længere tid da der er et hus som skal sælges først.

Nej, en endelig opgørelse må vente.

Lov om skifte af dødsboer:

§ 31. Arvingerne udarbejder en boopgørelse over boets aktiver, passiver,
indtægter og udgifter med angivelse af fordelingen mellem legatarer og
arvinger. Den seneste skæringsdag, der kan anvendes i opgørelsen, er
1-års-dagen for dødsfaldet. I henvisningsboer, jf. § 2, er den senest
anvendelige skæringsdag dog 1-års-dagen for henvisningen.

Stk. 2. Skifteretten kan tillade, at endelig opgørelse vedrørende en endnu
ikke oppebåret indtægt, et betinget eller omtvistet krav eller andre nærmere
afgrænsede dele af boet henskydes til tiden efter boets slutning.
Tillægsopgørelse, for hvis indlevering skifteretten kan fastsætte en frist,
skal indleveres snarest muligt efter hindringens bortfald.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 17-10-08 14:14

On Thu, 16 Oct 2008 23:54:45 +0200, "Kim" <kibXXX@privatXX.dk> wrote:

>Vores farfar dør, efterlader et gældsfrit hus med en handelsværdi på 2 mill.

Skal vi ikke vente med at tage forskud på glæderne til huset faktisk
er solgt? Med de tilstande der er for tiden kan det sagtens ryge
30-40% ned i pris, specielt når det er et dødsbo uden nogen mulighed
for at tegne ejerskifteforsikring!

Fra : Kim

Dato : 17-10-08 14:37

> [...]
> er solgt? Med de tilstande der er for tiden kan det sagtens ryge
> 30-40% ned i pris, specielt når det er et dødsbo uden nogen mulighed

Tak for alle svarerne, det var mest fremgangsmåden jeg var interesseret i og
ikke beløbet størrelse. Det er jo trods alt kun ekstra penge som der ikke er
kalkuleret med alligevel.

Jeg skrev boafgift da jeg troede at arveafgift ikke blev brugt mere, men
måske det så er arveafgift. Så vidt jeg har forstået, så kommer vi børn til
at betale 2 gange afgift af den del af arven som kommer fra vores farfar og
vores far's bo bliver ikke frigivet før vores farfar's bo er afsluttet.
Mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 17-10-08 15:12

"Kim" <kibXXX@privatXX.dk> skrev

> Jeg skrev boafgift da jeg troede at arveafgift ikke blev brugt mere, men
> måske det så er arveafgift.
Nej det er boafgift arveafgift findes ikke, men netop ordet boafgift i sig
selv skulle kunne give et indtryk af hvad det handler om.

>Så vidt jeg har forstået, så kommer vi børn til at betale 2 gange afgift
>af den del af arven som kommer fra vores farfar.
Nej I kommer ikke til at betale noget som helst, boet efter farfar betaler
boafgift, boet efter far betaler boafgift.

Du kan da med samme ret sige at I betaler 3 gange afgift efter oldefar, og 4
gange afgift efter hans forældre.
Noget af farfars midler kommer jo formentlig derfra.

Når afgiften er betalt deler arvingerne resten, sådan er systemet, at det
rent faktisk i mange tilfælde er arvingerne der betaler afgiften er noget
andet, det kunne også være en bobestyrer, en advokat der først betaler
afgift, derefter sig selv og til sidst arvingerne.

>og vores far's bo bliver ikke frigivet før vores farfar's bo er afsluttet.
Det kan sagtens frigives men det kan ikke afsluttes når man ikke ved hvor
stort boet er, og det ved man først når boet har arvet farfar.

mvh
Alex Christensen