Wienerkarbonader..?
Fra : Allig8or

Dato : 17-10-08 00:45

Nogen der kan fortælle, hvad en wienerkarbonade består af..?
Har googlet,men ikke fundet noget brugbart,ud over, der er nogle forskellige
køkkener, der serverer det,men ingen opskrift...

Henning Holm

"Its nice to be Important..
but its more important,to be Nice"

allig8or125@hotmail.com

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-10-08 06:09

Allig8or skrev:

> Nogen der kan fortælle, hvad en wienerkarbonade består af..?

Carla Meyer (1936):
Wienerkarbonade. Ingredienser se [... klip].
Hertil bruges Kød af Kalvebov eller Kalvebryst,
der hakkes med Kartofler, Salt, Peber og Persille
og røres op med Mælken. De formede karbonader
dyppes i Rasp, steges og serveres med Grønsager
Nr. 290 ell. flg. Nr. eller Kartofler [...]

--
Herluf ·

Fra : Emil

Dato : 17-10-08 21:38

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

>Carla Meyer (1936):
> og serveres med Grønsager
> Nr. 290 ell. flg. Nr. eller Kartofler [...]

Det lyder som om, at du har den bog jeg søger. Navnet Carla Meyer
siger mig ikke noget specifikt desangående; men det fik dog nogle
klokker til at ringe. Nummereringen af opskrifterne er unik for min
søgen.

Specielt husker jeg de forskellige kartoffelopskrifter som mummereret
fra omkring 100 til omkring 148 eller lidt derover.

Hvad hedder originaludgaven? Det er snart 15 år siden jeg mistede mit
eksemplar, som jeg flittigt brugte til inspiration.

Bogen er senere genoptrykt med et helt andet navn, som jeg heller ikke
kan huske.

Formatet er ca. omkring A5 og i sort indbinding.
Bogen er på dansk, og beskriver kort (hovedsageligt) de franske udtryk
for div. tilberedninger.

Håber nogen kan hjælpe, for jeg savner den virkeligt.

m.v.h. Emil

Fra : Kasper

Dato : 17-10-08 21:45

On Fri, 17 Oct 2008 22:38:11 +0200, Emil <emilsen@nowhere.invalid>
wrote:

> [...]
>siger mig ikke noget specifikt desangående; men det fik dog nogle
>klokker til at ringe. Nummereringen af opskrifterne er unik for min

Ku' det være den her (et digert værk andrgende omkring 500 sider)?

MEYER, CARLA: NUTIDS MAD OG HUSFØRELSE. 1940 Husmoderens håndbog i det
daglige liv, ernæring - husførelse - økonomi, anden udgave, Gyldendal
1940

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-10-08 06:07

Emil skrev:

> Det lyder som om, at du har den bog jeg søger. Navnet
> Carla Meyer siger mig ikke noget specifikt desangående;
> men det fik dog nogle klokker til at ringe. Nummereringen
> af opskrifterne er unik for min søgen.

Ja, det er præcis som Kasper nævner, NUTIDS MAD og
HUSFØRELSE. Den er kommet i 2 udgaver og mange oplag,
så den skulle være til at skaffe antikvarisk.

> [...]
> Formatet er ca. omkring A5 og i sort indbinding.

Min udgave, som jeg har overtaget efter min mor, måler
19 X 24 cm og er i rødt bind med grå lærredsryg. 522 sider.

P.s.
Jeg har også "Dansk Husmoderleksikon", i to bind, Standard
Forlaget, 1952.

Begge de nævnte opslagsværker er spækket med fornuftige
og gode råd. Men hold da op, hvor var husførelse omstændeligt
på den tid. Meget underholdende læsning i dag.

--
Herluf :·)

Fra : Emil

Dato : 19-10-08 23:19

"Herluf Holdt, 3140" wrote:

>Ja, det er præcis som Kasper nævner, NUTIDS MAD og
>HUSFØRELSE. Den er kommet i 2 udgaver og mange oplag,
>så den skulle være til at skaffe antikvarisk.

Tak til Kasper og dig, for et samstemmende godt bud.

>Min udgave, som jeg har overtaget efter min mor, måler
>19 X 24 cm og er i rødt bind med grå lærredsryg. 522 sider.

Allerede her har jeg indset, at det ikke er den jeg søger.
Men jeres beskrivelse har vakt min nysgerrighed. Efter hvad jeg kunne
finde rundt omkring af beskrivelser m.v., ser den lovende ud som
insprationskilde, så den ER kommet på min liste over bøger som skal
anskaffes.

> [...]
>og gode råd. Men hold da op, hvor var husførelse omstændeligt
>på den tid. Meget underholdende læsning i dag.

Præsist. Jeg har haft stor fornæjelse af "Danske sæder og skikke" (2
tykke bind) som rækker fra dengang man sov i alkover og havde åbent
brændefyret ildsted til madlavning, og op til sidst i 1940érne.
Interesant og morsom læsning, set i nutidens lys.

m.v.h. Emil

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-10-08 08:56

"Allig8or" <allig8or125@hotmail.com> writes:

> Nogen der kan fortælle, hvad en wienerkarbonade består af..?
> Har googlet,men ikke fundet noget brugbart,ud over, der er nogle
> forskellige køkkener, der serverer det,men ingen opskrift...

I min lille verden er en wienerkarbonade en ganske almindelige
karbonade der er paneret, stegt og pyntet med citron, peberrod,
ansjoser og kapers. Serveret med brasekartofler og jeg kan også godt
lide ærter til.

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-10-08 19:51

Trine Kornum Christiansen skrev:

> I min lille verden er en wienerkarbonade en ganske
> almindelige karbonade der er paneret, stegt og pyntet
> med citron, peberrod, ansjoser og kapers. Serveret
> med brasekartofler og jeg kan også godt lide ærter til.

Det lyder nærmest som en wienerkarbonade der er
kamufleret som en wienerschnitzel.

--
Herluf ·

Fra : Max

Dato : 17-10-08 20:33

Hej Herluf

> Det lyder nærmest som en wienerkarbonade der er
> kamufleret som en wienerschnitzel.

Nærmere som en billigudgave til de tandløse :)

--
Mvh Max

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-10-08 20:47

In news:48f8e851$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:
> Hej Herluf

> Nærmere som en billigudgave til de tandløse :)

Joeh, men så er man da sikker på at den er mør

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allig8or

Dato : 18-10-08 15:43

"Tove Krieger" <minimiv@privat.dk> skrev i meddelelsen
> In news:48f8e851$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
> Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> typed:

> Joeh, men så er man da sikker på at den er mør

> [...]
Jeg takker for alle de fine indlæg.....