Rå kaffebønner til ristning
Fra : Rainman

Dato : 16-10-08 13:18

Hvor køber I rå kaffebønner til selvristning? Nogle mærker som er
specielt anbefalelsesværdige?

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 16-10-08 14:18

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse
> Hvor køber I rå kaffebønner til selvristning? Nogle mærker som er specielt
> anbefalelsesværdige?

Jeg køber oftest hos risteriet.dk, men også hos moccabox.dk,
www.coffeecollective.dk, og kaffeagenterne.dk. Og i gamle dage hos
espressokaffe.dk

Alle steder har fint udvalg og god kaffe. jeg anbefaler gerne nogle bønner,
men skal det være til stempel, filter, espresso eller evt. kolbekaffe ?
Og skal det være en lys aromatisk kaffe eller en mørk "cowboykaffe" ?

Anders
http://spisdrik.blogspot.com (blog om mad og drikke)

Fra : Rainman

Dato : 16-10-08 14:29

Anders Halskov-Jensen wrote:
> [...]
> men skal det være til stempel, filter, espresso eller evt. kolbekaffe ?
> Og skal det være en lys aromatisk kaffe eller en mørk "cowboykaffe" ?

Tak Anders. Jeg vil gerne have en god kraftig kaffebønne til stempel,
ikke espresso. Det med om det bliver en "lys aromatisk" eller "cowboy"
kaffe, har det ikke primært noget med hårdheden af ristningen at gøre?
Jeg foretrækker bestemt en god kaffearoma fremfor noget mørkristet stads

Fra : Rainman

Dato : 16-10-08 20:05

Rainman wrote:
> Hvor køber I rå kaffebønner til selvristning? Nogle mærker som er
> specielt anbefalelsesværdige?
Er der ingen supermarkeder der sælger råbønner? Var en smut omkring
Superbrugsen idag, men så vidt jeg kunne se var det udelukkende ristede
hele bønner de forhandler. Rart lige at prøve det af inden man bestiller
flere kg hjem fra en netbutik

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 17-10-08 09:15

> [...]
> Superbrugsen idag, men så vidt jeg kunne se var det udelukkende ristede
> hele bønner de forhandler. Rart lige at prøve det af inden man bestiller

Mig bekendt er der ingen. Men bor du i nærheden af Roskilde, kan man købe rå
bønner hos Roskilde Vin & specialiteter. Ja, det kan man faktisk også selvom
du ikke bor i nærheden af Roskilde, men så falder relevansen en anelse......
Hvordan har du tænkt dig at riste? I ovn, popcornmaskine eller kafferister?

Anders

Fra : Rainman

Dato : 17-10-08 13:57

> [...]
> Hvordan har du tænkt dig at riste? I ovn, popcornmaskine eller kafferister?

I ovn. Så en guide hvor det så nemt ud, men det må jo komme an på en
prøve

Fra : Max

Dato : 17-10-08 16:48

Hej Rainman

> I ovn. Så en guide hvor det så nemt ud, men det må jo komme an på en
> prøve

Så stil den ud i haven, det lugter af helvede til :)

Ps: jeg har en miniovn i garagen til formålet.

--
Mvh Max

Fra : -V-

Dato : 23-10-08 07:41

On Oct 17, 2:56 pm, Rainman <rain...@rainman.com> wrote:

> I ovn. Så en guide hvor det så nemt ud, men det må jo komme an på en
> prøve

I en periode ristede jeg mine bønner med en varmluftspistol i et
dørslag. Umådeligt nemt at styre, omend noget tidskrævende.

-V-

Fra : oleandersen@bbsyd.dk

Dato : 18-10-08 07:55

Jeg køber hos espressokaffe.dk
De giver 10% rabat ved køb over 5 kg.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-10-08 18:24

On Oct 16, 5:17 am, Rainman <rain...@rainman.com> wrote:

> Hvor køber I rå kaffebønner til selvristning? Nogle mærker som er
> specielt anbefalelsesværdige?

Skulle du tilfældigvis bo i nærheden af Randers, kunne du prøve Farm
Mountain Coffee i Rosengade. De rister selv, men du kan også købe de
uristede bønner. Jeg har aldrig selv prøvet dem; kafferistning
overlader jeg til folk, som har forstand på den slags (og det har jeg
ikke).

--
Michael Knudsen