Brunkål
Fra : sjp

Dato : 16-10-08 04:26

Jeg skal ha et par venner til brunkål (har de ønsket) Det er en del år siden
jeg sidst lavede den ret og kiggede lidt på nettet efter en opskrift. De er
til min overraskelse ret forskellige. Nogle bruger også gulerødder og
selleri ?
Hvilke stykker kød bruger I ? jeg forestiller mig skank og revelsben/ eller
kogeflæsk. 2-3 gode senneper og tjekkisk pilsner til.

Mvh Stig

Fra : kim rasmussen

Dato : 16-10-08 10:20

"sjp" <s-jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Hej Stig

Jeg bruger et godt stykke røget flæsk, grisehaler og skank.
Dertil, godt rugbrød god grov sennep ,øl og snaps.

laver som regel så meget at der kan blive lidt til fryseren og bedre tider.
hilsen Kim

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-10-08 10:37

In news:48f70757$0$90269$14726298@news.sunsite.dk,
kim rasmussen <kim@lechef.dk> typed:
> "sjp" <s-jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej Stig
>
> Jeg bruger et godt stykke røget flæsk, grisehaler og skank.
> Dertil, godt rugbrød god grov sennep ,øl og snaps.

Nemlig. Jeg synes også at der skal bacon i brunkål. Alle de "udenoms"
grøntsager kan godt undværes, kålen alene har en dejlig smag, og det er da
også en god idé at supplere bacon med grisehaler og skank.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 16-10-08 11:29

sjp wrote:
> [...]
> Hvilke stykker kød bruger I ? jeg forestiller mig skank og revelsben/
> eller kogeflæsk. 2-3 gode senneper og tjekkisk pilsner til.

Uha,,, jeg ææælsker brunkål
her vil jeg slå et lille slag for trykkogeren (som jeg tror er udviklet med
brunkål for øje )

Min brunkål:
1 lille hvidkålshovede
1 dl sukker
50 gr. smør
1 kg røget bacon
1 kg letsaltet flæsk (evt. ribbensteg)
5-10 peberkorn
og...l en trykkoger
ingen yderligere væde, der er rigeligt i kålen og kødet....

Sukkeret smeltes ved rimelig høj varme, derefter tilsættes smøret og røres
til en karamel der er chokoladebrun. Nu tilsættes den fintsnittede hvidkål
et par håndfulde ad gangen og vendes rundt. peberkorne tilsættes efter de
før´ste par håndfulde kål. Når der er plads i gryden tilsættes bacon og
flæsk. begge i et stykke og ikke udskåret.
Låget monteres og når ventilen lukker fortsættes kogningen i 20/25 min.
Derefter slukkes for pladen til ventilen åbner.

Kødet fjernes og nu smages til med evt. ekstra salt og peber. Intet
andet.....

Serveres med ristet rugbrød og øl og snaps....
Englene synger og alle er glade

En god overgæret øl skader ikke....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-08 17:16

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Serveres med ristet rugbrød og øl og snaps....
> Englene synger og alle er glade
>
> En god overgæret øl skader ikke....

Til brunkål med snaps? Så foretrækker jeg godt nok en god, undergæret
pilsner.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-10-08 18:12

"sjp" <s-jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvilke stykker kød bruger I ? jeg forestiller mig skank og revelsben/
> eller kogeflæsk. 2-3 gode senneper og tjekkisk pilsner til.

Når jeg laver brunkål er det med tykke skiver af bacon eller røget snitte,
helst det sidste.
Kålen bliver brunet over lang tid UDEN brug af sukker. Der kommer ikke andet
i udover salt og peber, samt evt. kogte kartofler ved servering. Smager
endnu bedre 2 og 3 dag Jeg drikker også gerne en pilsner til.

Steen

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-08 18:14

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Kålen bliver brunet over lang tid UDEN brug af sukker.

Øh? Hvordan pokker gør du det? Det er da det karameliserede sukker, der
giver farven (og smagen - ikke mindst).

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-10-08 18:20

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse

> Øh? Hvordan pokker gør du det? Det er da det karameliserede sukker, der
> giver farven (og smagen - ikke mindst).

Tålmodighed min ven, og da det er den slags jeg er vokset op med,er det den
rigtige smag for mig. Jeg kan ikke lide den søde og våde udgave med sukker
i.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-08 18:26

> Tålmodighed min ven, og da det er den slags jeg er vokset op med,er
> det den rigtige smag for mig.

Fint nok. Jeg forstår bare ikke, hvordan du får hvidkål til at blive brunt
over lang tid uden brug af sukker. Du må jo mindst riste det.

> Jeg kan ikke lide den søde og våde
> udgave med sukker i.

Og din bliver ikke våd? Det er hvidkål, du bruger?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Linde

Dato : 16-10-08 18:39

> [...]
> over lang tid uden brug af sukker. Du må jo mindst riste det.

> Og din bliver ikke våd? Det er hvidkål, du bruger?

Hvidkål indeholder 4-6% sukker, så mon ikke det vil brune på et tidspunkt,
når det er trængt ud af kålen. Det skal da nok tage en krig, men så får han
også den tørre brunkål, da meget af vandet vil være dampet væk også. Der er
lidt mormor over denne slags brunkål, men jeg kan egentlig også godt lide
den.

Mvh
Linde

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 16-10-08 19:00

> [...]
> over lang tid uden brug af sukker. Du må jo mindst riste det.

> Og din bliver ikke våd? Det er hvidkål, du bruger?

Fuldstændig rigtigt, ligesom Linde beskriver.

Steen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-08 19:21

> Fuldstændig rigtigt, ligesom Linde beskriver.

Jamen så er der jo ingen vej uden om. Det må prøves.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 16-10-08 20:35

"Steen Jakobsen" wrote:

>Når jeg laver brunkål er det med tykke skiver af bacon eller røget snitte,
>helst det sidste.

Her i huset skæres god (mager), røget bacom i små tern (ca 0,5 cm på
hver led) som ristes let i gryden til lys brun.

>Kålen bliver brunet over lang tid UDEN brug af sukker. Der kommer ikke andet
>i udover salt og peber, samt evt. kogte kartofler ved servering.

Her tilsættes løg i skiver, som tilfører retten en smule krydderi og
en god del sødme. Ca. 5 store løg til et stort hvidkålshoved.

Ellers samme fremgangsmåde som din, bortset fra, at jeg starter med en
slat vand - ca 1 dl, for hurtigere at få retten til at falde sammen.
Det bliver supergodt; men det skal simre i mange timer.

m.v.h. Emil

Fra : Ralph

Dato : 16-10-08 20:51

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
> Når jeg laver brunkål er det med tykke skiver af bacon eller røget snitte,
> helst det sidste.

Hvad er forskellen? Vi spiser MEGET bacon her i huset, og går altid efter
den magreste - som så ikke kan producere nok fedt til at stege i sig selv,
så der suppleres med lidt olie.

--
Ralph

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-10-08 00:36

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den magreste - som så ikke kan producere nok fedt til at stege i sig selv,

Snitte bliver ikke trevlet som bacon nogen gange kan blive.

Steen

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 23-10-08 15:33

On 16 Okt., 05:26, "sjp" <s-jesperpederse...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Hvilke stykker kød bruger I ? jeg forestiller mig skank og revelsben/ eller
> kogeflæsk.  2-3 gode senneper og tjekkisk pilsner til.

Af grøntsager bruger jeg kun hvidkål og en smule løg.
Af kød foretrækker jeg kålpølser eller medister og tykke bacontern.
Det skal serveres med hjemmebagt rugbrød og sennep.

CHR IV