Aftensmad med linser
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-08 14:31

Hej

Hvad skal vi have til aftensmad? Jeg har aldrig før lavet mad med
grønne linser, men vil gerne prøve det.

I køkkenet, eller udenfor, har jeg diverse grøntsager: Løg, rødløg,
porrer, gulerødder, kartofler, bønner, rødbeder og selleri. Kød må vi
enten undvære eller ned og hente hos købmanden.

Det må gerne være noget der kan moses, mases eller blendes, så det kan
spises af en halvårig.

Nogle ideer? (Jeg kender godt Google, så gerne noget I har erfaring med.)

Mvh Trine

Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-10-08 12:01

On 15 Okt., 15:30, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Hvad skal vi have til aftensmad? Jeg har aldrig før lavet mad med
> grønne linser, men vil gerne prøve det.

Ja, du kan ikke nå det til i dag, men til en anden gang er her to
forslag fra mit elskede italienske køkken:

Begge forslag starter med at du koger (eller egentlig simrer) linserne
i vand med lidt salt, et par laurbærblad, et halvt løg, et stykke
selleri (eller stængel) og en gulerod i halvanden times tid. Derefter
dryppes linserne af. Nu har du to muligheder: Den ene er at lave en
god tomatsovs på lidt pancetta (kan erstattes af lidt røget spæk eller
god bacon), som steges i fem minutter ved middelkraftig varme med
fintsnittet løg, gulerod og lidt selleri. Flåede tomater tilsættes, og
det simrer gerne i timevis, men mindst 20 minutters tid. Tilsæt
linserne ti minutter før servering. Så hedder de Lenticchie in umido.

Ellers kan du purere linserne efter afdrypning og koge dem ind med
fløde eller tilsætte lidt smør under en opkogning.

Hvis du nogensinde kommer i besiddelse af en cotechino (en særlig
italiensk "kødpølse") poster jeg også gerne en opskrift på cotechino
med grønne linser, som enhver romer med respekt for sig selv spiser
nytårsaften. Jeg har kun set pølser i SuperMarco i Kbh. Måske kan de
fremstilles i hjemmet, men jeg har aldrig forsøgt mig.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-08 19:50

edelvang@gmail.com writes:

> Begge forslag starter med at du koger (eller egentlig simrer) linserne
> i vand med lidt salt, et par laurbærblad, et halvt løg, et stykke
> selleri (eller stængel) og en gulerod i halvanden times tid.

Halvanden time? Så er de da helt kogt ud.

Jeg endte med en gang almindelige pølser og løg der blev svitset i en
gryde. Så tilsatte jeg fire gulerødder, en porre, en god håndfuld
bønner, et par kviste timian og et par laurbærblade og noget vand. Det
stod en god times tid og det var noget velkogt.

Det var i hvert fald nemt nok at mose til Ellen. Og hun nød det -
præcist ligesom hun har nydt alt andet jeg har serveret for hende. :)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-10-08 13:29

On 15 Okt., 20:49, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Halvanden time? Så er de da helt kogt ud.

De skal heller ikke koge, men snarere simre. Ganske lav varme.

> [...]
> bønner, et par kviste timian og et par laurbærblade og noget vand. Det
> stod en god times tid og det var noget velkogt.

Det lyder da også godt.

> Det var i hvert fald nemt nok at mose til Ellen. Og hun nød det -
> præcist ligesom hun har nydt alt andet jeg har serveret for hende. :)

Ja, det er rart at have et taknemmeligt madøre i barnestolen. Vores på
13 mdr. æder også alt, hvad der bliver sat for ham :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bjarne K.

Dato : 15-10-08 19:44

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med fuldt sortiment i de søde Gjøltrolde

Jeg kan godt lide linser. De kan egentlig gøre det ud for kød i noget ala
sammenkogt, men synes nu det klæder dem med noget flæsk.

Eller kan det gøres med et løg, hvidløg, Chili og noget dåse tomat. (lidt
ala grundopskriften til porotos/frijoles refritos el. refried beans), hvis
du vil vil søge på en opskrift.

--

Bjarne K.

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 15-10-08 19:49

On Wed, 15 Oct 2008 15:30:44 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
>porrer, gulerødder, kartofler, bønner, rødbeder og selleri. Kød må vi
>enten undvære eller ned og hente hos købmanden.

Ok -- det bli'r måske nok først næste gang, eksperimentet med bønner
skal stå neden for er relevant, men alligevel:

Jeg har et par selvprøvne bud med henholdsvis lam & and -- men kødet
kan sagtens varieres. Lammekødet er dog klart mest anbefalelsesværdigt
synes jeg.

Lammeculotte med grønne linser fra Puy
http://www.bergholt.net/lammeculotte_provence_linser_puy.html

Pocheret andebryst m. samme grønne linser og provenceagtigt tilbehør
http://www.bergholt.net/andebryst_med_linser_fra_puy.html

Alternativt kunne du lave en suppe på løg, rødløg, porrere, gulerod,
kartofler, selleri og nogle grønne urter -- bredbladet persille,
selleritop, tomat (evt. fra dåse) grøntsagsfond eller hønsefond og så
jævne supplere op med linserne. Brød til. Guf for en halvårig vil jeg
tro.

---
Mvh.
Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Bergholts opskrifter. Senest -- 30-timers
okseklump -- gratineret).

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-10-08 20:21

Kasper Bergholt <mxnxgx@tiscali.dk> writes:

> Lammeculotte med grønne linser fra Puy
> http://www.bergholt.net/lammeculotte_provence_linser_puy.html

Jeg tror jeg skal prøve med at stege dem næste gang.

> [...]
> selleritop, tomat (evt. fra dåse) grøntsagsfond eller hønsefond og så
> jævne supplere op med linserne. Brød til. Guf for en halvårig vil jeg

En slags minestrone med linser. Det giver mening. Og mon ikke også
Ellen vil kunne lide det? Jeg tror vi har fået en altædende unge -
halvt ged, tror jeg. :)

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 15-10-08 13:35

On 15 Okt., 21:21, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> Jeg tror vi har fået en altædende unge -

Min opfattelse er, at børn bliver nøjagtig så kræsne, som forældre får
dem til at blive :)

Mvh
Kevin Borbye Edelvang