Stempelkaffe
Fra : sjp

Dato : 15-10-08 13:38

Hvordan laver man den bedste stempelkaffe ? Jeg har købt en kaffekværn og
nogle colombia bønner men har svært ved at doserer den. Hvilke bønner er
bedst, hvor lang tid skal den trække ? osv.

Mvh. Stig

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-08 16:15

SJP skrev:

> Hvordan laver man den bedste stempelkaffe ? Jeg har købt en
> kaffekværn og nogle colombia bønner men har svært ved at
> doserer den.

Prøv at beskrive hvordan det går galt. Bliver kaffen for tynd eller
for stærk? Eller kommer den til at smage for meget af kaffegrums?
Bliver den bitter?

Til en stempelkande der kan indeholde et stort tekrus kaffe bruger
jeg 2 mål (spsk?) bønner. Jeg koger vand og lader det køle en smule
af inden jeg hælder det på bønnerne. Derefter rører jeg rundt i
blandingen så alle de malede bønner bliver våde, hvorefter jeg stille
og roligt presser stemplet i bund (hvis man venter et par minutter
kan det ske uden besvær, men den fremgangsmåde giver en smule mere
bitter kaffe end hvis man trykker stemplet i bund umiddelbart efter
at vandet er hældt på og man har rørt rundt).

Til en hel [stor] kande bruger jeg 5-6 mål, afhængig af ristnings-
graden og bønnernes smag.

Den bedste stemplekaffe har jeg fået ved at bruge en AeroPress (den
laver ikke espresso, på trods af hvad reklamen lover):

· http://www.aerobie.com/Products/aeropress_story.htm

I en 30 års tid har jeg brugt stempelkande (afvexlende med de der
små 6-kantede dampfætre), og gennem alle årene har jeg regnet det
for den bedste måde at lave kaffe på, men smagen bliver nu en hel
del blødere med aeropressen.

Som bønner har jeg i lang tid brugt Donna Irma (hele bønner som jeg
selv maler umiddelbart før brygningen). Det giver en super hverdags-
kaffe.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-10-08 18:47

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:gd51cq$fuf$1
@zdani.szn.dk:

> Den bedste stemplekaffe har jeg fået ved at bruge en AeroPress (den
> laver ikke espresso, på trods af hvad reklamen lover):

Ser spændende ud. En maskine kan jeg nok skaffe, men hvor får du filtre
fra?

Den løser mit største irritationsmoment ved mine stempelkander, nemlig at
de er ganske upraktiske at rengøre for grums. Hvis det ovenikøbet giver en
blødere kaffe, ja så er jeg på!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-10-08 19:21

Kent Oldhøj skrev:

> Ser spændende ud. En maskine kan jeg nok skaffe, men hvor får
> du filtre fra?

Nu må du ikke rive hovedet af mig hvis det ikke passer, men jeg mener
at der hørte filterskiver med da jeg købte kræet. Efterfølgende har
jeg købt filtre hos KiteSailing (der kan man i øvrigt osse købe
presseren, ser jeg nu):

· http://www.kitesailing.dk/products/productlist.aspx?MenuItemID=173

> Den løser mit største irritationsmoment ved mine stempelkander,
> nemlig at de er ganske upraktiske at rengøre for grums. Hvis det
> ovenikøbet giver en blødere kaffe, ja så er jeg på!

Aeropresserens design virker gennemtænkt og solidt, men man skal være
klar over at den laver små portioner kaffe ad gangen: ca. som en
lille stempelkande (det passer fint til et tekrus til mig om morgenen,
og så er der osse plads til mælk). Dimsen er for bred til at kunne
gå ned i en lille kaffekop, så man skal enten brygge kaffen ned i et
tekrus eller en lille kande.

I starten var jeg i tvivl om hvorvidt den blødere smag var bar ind-
bildning, men da jeg efter nogle uger smagte almindelig stempelkaffe,
og den smagte grumset og "uren", var jeg ikke i tvivl længere. Det
er en ulempe at man skal købe filtre til presseren - jeg synes at det
er meget sympatisk at stempelkander har nok i sig selv - men det er
åbenbart omkostningen for en bedre kaffe (til der er nogen der opfinder
et genbrugeligt guldfilter i den rette størrelse til presseren).

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-10-08 20:46

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote in news:gd5ca2$364$1
@zdani.szn.dk:

> Nu må du ikke rive hovedet af mig hvis det ikke passer, men jeg mener
> at der hørte filterskiver med da jeg købte kræet.

Det gør der, men de holder jo ikke evigt

> Efterfølgende har jeg købt filtre hos KiteSailing

Godt så.

> (der kan man i øvrigt osse købe presseren, ser jeg nu)

Og endda meget billigt i forhold til hvad jeg har fundet den til i f.eks.
Tyskland. Så jeg har bestilt!

> Aeropresserens design virker gennemtænkt og solidt, men man skal være
> klar over at den laver små portioner kaffe ad gangen

Jamen det er netop til mit brug. Jeg har sjældent brug for at lave mere
end 2 kopper god kaffe, og til de tilfælde har jeg jo min store
stempelkande.

> Dimsen er for bred til at kunne gå ned i en lille kaffekop, så man skal
> enten brygge kaffen ned i et tekrus eller en lille kande.

Jeg foretrækker min kaffe mobil, så jeg drikker den gerne af tekrus.

> I starten var jeg i tvivl om hvorvidt den blødere smag var bar ind-
> bildning, men da jeg efter nogle uger smagte almindelig stempelkaffe,
> og den smagte grumset og "uren", var jeg ikke i tvivl længere.

Uh, jeg glæder mig!

Hmmmm, har hidtil købt formalet kaffe i små portioner, men måske er det
nu jeg skal begynde at male selv...

Men jeg vil ikke have et stort skrummel af en kaffekværn stående.
Spørgsmålet er om de små jeg har set rundt omkring rent faktisk duer? Kan
de holde og giver de et tilfredsstillende resultat? Erfaringer?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 15-10-08 16:53

sjp <s-jesperpedersen12@hotmail.com> wrote:

> Hvordan laver man den bedste stempelkaffe ? Jeg har købt en kaffekværn og
> nogle colombia bønner men har svært ved at doserer den. Hvilke bønner er
> bedst, hvor lang tid skal den trække ? osv.

Du fik ikke en vejledning med stempelkanden?

Jeg bruger selv en måleskefuld per kop, du kan jo starte der.

Vandet skal have en 20 sekunder til at gå af kog og trækketiden er 4
minutter. Længere trækketid sker der ikke noget ved (andet end at kaffen
kan blive kold).

De små 2 koppers stempelkander kan godt være temmelig utætte mellem
filter og glas, det kan hjælpe at købe et ekstra filter at skrue på.

Det meste kaffe er rigeligt hårdt ristet efter min smag. Det kan bedst
brygges som filterkaffe og drikkes med mælk eller sort. Til sukker og
fløde skal man have en aromatisk kaffe med noget syre. Jeg har haft held
med økologisk Cirkel kaffe og også luksus blanding fra Føtex. Min lokale
Føtex får dog kun nyristet kaffe en gang i kvartalet, så man skal have
øjnene med sig. Af dyrere kaffe har jeg tidligere haft held med Estate
Coffee. Jeg mindes en Minas Gerais (Brasiliansk) og en vinder af Cup of
Excellence. Den kenyanske har også været god. Jeg lader mig stadig
friste en gang imellem, men de har vidst ændret den måde de rister
kaffen efter at lyrikken uden på poserne begyndte at tale om "slow
roast". Ak.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 15-10-08 18:54

"sjp" <s-jesperpedersen12@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle colombia bønner men har svært ved at doserer den. Hvilke bønner er
> bedst, hvor lang tid skal den trække ? osv.

55 gram kaffe pr liter vand. Trækketid fire minutter. Længere tid trækker
uønskede bitterstoffer ud af kaffen.

Kaffen skal males relativt groft(partikelstørrelse ca. ½-1 mm), så kaffen
ikke bliver for mudret.

Juster styrken på kaffen med kaffemængde, IKKE med trækketid. Mørkristet
kaffe skal måske, afhængig af smag doseres lidt lavere.
Køb gerne kaffen hos et af de efterhånden mange små risterier, så er du
sikker på at den er frisk, hvilket gør stor forskel.
Vandet skal ikke være kogende, men ca. 96 grader. For koldt vand giver sur
kaffe, for varmt vand giver bitter. Rør rundt med en træpind, når du har
hældt vand på, og placer derefter filteret så kaffen er under overfladen
mens den trækker. Vær opmærksom på at frisk kaffe kan skumme en del, så den
kan være nødvendigt at røre og efterhælde et par gange.

Kaffesmagen varierer meget efter bønnetype, så prøv dig frem. En Kenya AA er
en god kaffe, der falder i de flestes smag.

Anders
http://spisdrik.blogspot.com blog om mad og drikke, senest med anmeldelse
af et Chablis-hus

Fra : sjp

Dato : 16-10-08 04:16

Tak for jeres svar der er lidt at gå videre med. Jeg vil forsøge mig med
nogle andre bønner da der ikke er de store smagsnuancer i de bønner jeg har.
Endvidere har jeg nok brugt for varmt vand.

Mvh. stig

Fra : sjp

Dato : 16-10-08 18:56

> [...]
> nogle andre bønner da der ikke er de store smagsnuancer i de bønner jeg
> har. Endvidere har jeg nok brugt for varmt vand.

Kenya bønner er et hit !!

Mvh. Stig