Prag
Fra : Mort1s1

Dato : 15-10-08 19:29

Jeg skal 3 dage til prag - selvfølgelig skal jeg have nogle lokale penge
med, men hvor stort er behovet, og er det en fordel at have kontanter - jeg
tænker på om man ikke klarer det meste med Visa eller Master kort?

Mort1s1

Fra : Jebir

Dato : 15-10-08 19:38

> Jeg skal 3 dage til prag - selvfølgelig skal jeg have nogle lokale penge
> med, men hvor stort er behovet, og er det en fordel at have kontanter -
> jeg tænker på om man ikke klarer det meste med Visa eller Master kort?

Var selv i Prag i starten af Juni.
Vi havde ikke andet med end nogle Euro, som primært skulle dække benzin til
turen derned.
Der kan bruges VISA de fleste steder, og der er heller ikke langt mellem
hæveautomaterne - så jeg ville vælge at hæve når jeg kom frem - alt efter
tidspunkt mv. selvfølgelig

Go' tur!

Fra : Charlotte

Dato : 16-10-08 09:02

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med, men hvor stort er behovet, og er det en fordel at have kontanter -
> jeg tænker på om man ikke klarer det meste med Visa eller Master kort?

Hej
Jeg er lige kommet hjem fra Prag efter 3 skønne dage. Jeg havde købt for
1.500 danske kroner og fik 5000 af Tjekkisk valuta - det passede
nogenlunde - jeg havde betalt hotel, så beløbet var kun til mad, drikke og
indkøb......der er jo det gule marked som de fleste skal besøge, så hvis man
skal købe sko og tøj med hjem, så skal man nok regne med at ha lidt flere
penge med. På det gule marked betaler man kontant. Og når du regner på hvor
meget en ting koster i danske kroner, så kan du ca dele det med 3
Hvis man godt kan li flæskesteg eller smagen af gris, så skal du prøve at
spise deres "knæ" Det er ligesom et stykke griseskank som er blevet stægt og
grillet - hertil får man enten hesteradisser eller dumplings Og så er
deres øl jo både koldt og billigt.
Rigtig god fornøjelse.

Hilsen Lotte

Fra : Thomas Thomassen

Dato : 16-10-08 19:28

Hæv i automaterne, altid bedste kurs, selv om det angiveligt
koster kr. 30,00 i gebyr i DK.

Men her kommer nogle få gode informationer om byen, samlet genem
mange års rejser:

Læs gerne denne side om byen: www.jakulff.com eller
Politikens: Turen går til Prag
En anden dansk side om Prag: www.tjekinfo.dk/

Eller denne: www.aerenlund.dk/tjekkiet/index.html
Eller denne: http://users.cybercity.dk/~bta1010/index.htm

Info om byen på engelsk: www.aroundprague.cz/ www.prague-
spot.com/ www.pis.cz/a/

Kort over Prag: www.mapy.cz

Men, men ingen tur uden mad og drikke, så her kommer adresserne
på nogle gode spisesteder:

Over Karlsbroen mod borgen, kryds sporvognsskinnerne, forbi
kirken og skråt til højre, så findes gaden: Nerudova, brolagt og
stejl. Find nr. 4, kendemærke en stor trold, se: www.ucerta.cz
Her ses trolden tydeligt sammen med gadenavnet. Godt spisested.
Se engelsk side med priserne på menuen.

www.ambi.cz/ambi_pastafresca_kontakt_eng.php Italiensk. Der
kan forekomme lidt støj i kælderen (store rum). Adressen er:
Celetna 11. Gågaden fra centrum, på venstre side, ned mod
krudttårnet. Se menukortet. Fremragende mad.

www.npivovar.cz/index.php?page=en lille bryggeri i byen,
rimelig tæt på centrum. God mad. Se engelsk side, menuen og især
prislisten.

www.laryfary.cz/idex.php?language=en&flash=1 adresse: Dlouhá
30, 110 00 Praha. Peg på Lary Fary i oversigten til venstre. Se
menuen, men deres spydretter (skewers) er virkelig gode!! Meget
hyggeligt i kælderen.

www.kozel.cz Peg på engelsk flag og i den tomme rubrik under
månedsnavnet skrives eks. 1940. Find restaurant øverst. Tjekkiet
vises. Peg på Prag. Herefter fremkommer en række navne til
højre. Find (U Cerneho vola), som bare er værtshuset. Byens
bedste øl, iflg.de tjekker, jeg gennem årene har talt med. Der
er korthenvisning.
Eller find Loretta Klostret på Borgen. I stedet for at gå ned
mod klostret, så se til venstre, find åbningen mellem de to
kolonnader, mønjerød port, voila. Det mørke øl bedst.

Men, som altid i Prag, prøv de lokale spisesteder.
Og lad nu være med at tage på U Fleku, Prags største
turistfælde.
Se hvad Jakulff (se øverst på siden) skriver om stedet: ”Berømt
værtshus og turistfælde i Prag. Uagtet at det er den værste
turistfælde, jeg kender i byen, laver de noget glimrende mørkt
øl, man som turist bør føle sig forpligtet til at smage.
Øllet duer ikke til stedets alt for dyre mad, da du straks efter
at have drukket et krus er nødt til at styrte ud for ikke at
blive helt tosset! Vil du ikke også have Becherovka eller andet
til en uforskam-met høj pris, så afvis det bestemt, inden
tjeneren lader det lande på bordet!”

V.h.

Og god tur.
Skal forhåbentlig afsted til november, da en bekendt skal have
lavet service på sin Toyota. Prisforskellen mellem DK og
Tjekkiet betaler turen, opholdet m.m.