Lovliv afmeldingsprocedure for relame-emai~
Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-10-08 15:14

Jeg har frivilligt tilmeldt en af mine emailadresser en række
reklamefirmaer, og givet dem lov til at spamme mig. Nu er jeg så begyndt
at afmelde dem igen, idet jeg gerne vil have flyttet spammen over på en
anden emailadresse. Det går som regel rimelig godt.

Her i dag fik jeg dog en email på min gamle adresse, der som langt de
fleste andre har indeholdt et afmeldingslink.

Når jeg klikker på dette link, åbnes en side i min browser, hvori der
står at jeg nu vil få tilsendt en email med et link, jeg skal klikke på,
for at "gennemføre min framelding".

Fint nok for mig, hvis det virker, selv om det er en smule omstændigt,
set i forhold til tidligere tilfælde.

Men er det lovligt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-10-08 17:56

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> "gennemføre min framelding".
> Fint nok for mig, hvis det virker, selv om det er en smule omstændigt, set

Confirmed in, confirmed out, det burde være tvunget, men det er nok
ønsketænkning.
Det kan være ligeså irriterende at blive afmeldt, som tilmeldt uden
samtykke.

> Men er det lovligt?

http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/Markedsf_ring_og_jura/spamvejledningpdf.pdf
Ovenstående Nævner "gebyrfri og let adgang".. og det må man trods alt sige
at det er.

Ser ikke ud til at være ulovligt, og dermed..

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-10-08 18:02

Sune Storgaard wrote:

> Confirmed in, confirmed out, det burde være tvunget, men det er nok
> ønsketænkning.
> Det kan være ligeså irriterende at blive afmeldt, som tilmeldt uden
> samtykke.

Den gængse afmeldingsprocedure er jo at der, nederst i de reklamemails
som man går, er en URL som man klikker på.

Der sker så enten det at URL indeholder éns email sådan at man ved
klikket alene afmeldes. Den procedure sikrer ret godt mod uønskede
fejlafmeldinger.

I andre tilfælde er det sådan at URL bare fører til en side med en boks
hvori man skal indtaste sin email. Den adresse man indtaster bliver så
afmeldt. Den metode er en lille bitte smule mere arbejdskrævende, og
hvis man så desuden som du er bekymret over at der ske afmelding ved en
fejl eller grundet i chikane, så er det egentlig en dårlig metode.

> [...]
> at det er.
>
> Ser ikke ud til at være ulovligt, og dermed..

Det forekommer mig også at være et grænsetilfælde. Lidt omstændigt, men
også kun lidt.

Som opfølgning kan jeg desuden nævne at jeg aldrig fik den omtalte 2.
email med bekræftelseslinket. Måske er jeg allerede blevet afmeldt i 1.
ombæring, selv om siden altså fortalte noget andet.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org