Afdelingsmøde referat falsk?
Fra : Jubii

Dato : 14-10-08 13:14

I referatet til et afdelingsmøde er formandens beretning refereret som:
"Afdelingsbestyrelsens beretning blev fremlagt af xxxx(formanden), efter
nogle indlæg/kommentarer blev beretningen sat til afstemning"
Stemmer for
Stemmer imod
Beretningen blev godkendt.

(xxxx (formanden)) er min udeladelse af navn.

Nu var det sådan at et indlæg gik ud på at stemme nej til beretningen på
grundlag af bestyrelsens brud på tavshedspligten. En længere debat gik i
gang hvor formanden indrømmede at bestyrelsen havde brudt
tavshedspligten.

Jeg vil mene at en opfordring til at stemme nej til beretningen er et
mistillidsvotum til bestyrelsen og at det må fremgå af referatet at et
sådant blev fremsat.

Referanten påstår at når beretningen er godkendt, så skal referatet ikke
indeholde andet end at referatet blev godkendt, punktets tekst som
anført ovenfor, og så og så mange stemmer for og imod.

Kan man ikke kræve at referatet indeholder tekst om hvad der reelt skete
på det punkt på dagsordenen?

Et andet foreningsretsligt spørgsmål.

Under punktet indkomne forslag havde en beboer blot skrevet
"Mistillidsvotum til bestyrelsen",
Referatet siger:
"Dirigenten afviste forslaget, idet der inden punkt 2,
afdelingsbestyrelsens beretning, af dirigenten var blevet gjort
opmærksom på, at det var her man skulle stemme for eller imod, for at
give afdelingsbestyrelsen et mistillidsvotum"

Det mener jeg er noget vrøvl og at dirigenten ikke kan afvise et forslag
til mistillidsvotum på noget som helst tidspunkt på mødet, og specielt
ikke når det fremkommer i et lovligt indsendt forslag.

Havde dirigenten ret eller skulle forslaget være optaget til debat?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 14-10-08 16:29

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Kan man ikke kræve at referatet indeholder tekst om hvad der reelt skete
> på det punkt på dagsordenen?

Første punkt på næste afdelingsmøde bør være godkendelse af referat. Her kan
du f.eks. gøre indsigelser.

Fra : Jubii

Dato : 14-10-08 18:42

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message

> Første punkt på næste afdelingsmøde bør være godkendelse af referat.
> Her kan du f.eks. gøre indsigelser.

Det kan ikke lade sig gøre ifølge vedtægterne idet dagsordenen *skal*
indeholde de punkter der er skrevet i vedtægterne. Undtagelse hvis der
skal holdes regnskabsmøde. Godkendelse af forige referat er ikke et
punkt på den tvungne dagsorden. Mener du man alligevel kan kræve det?

Så er der mulighed for ekstrordinært møde, hvis 25% mener det skal
holdes.

Så er det bedre at referatet, der er skrevet nu, bliver ændret, så
spørgsmålet er stadig aktuelt.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 14-10-08 18:22

Jubii <jubii@msn.com> wrote:

> Kan man ikke kræve at referatet indeholder tekst om hvad der reelt skete
> på det punkt på dagsordenen?

Hvis det kun er et beslutningsreferat, så er det vel OK.

mvh
Ole-J

Fra : Jubii

Dato : 14-10-08 18:45

"Ole V Jensen" <not@available.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis det kun er et beslutningsreferat, så er det vel OK.

Ved ikke hvad du mener, det er et mødereferat, som man gerne så ændret
så det udviser hvad der reelt skete. Nemlig et mistillidsvotum til
bestyrelsen.
At det ikke gik igennem skulle ikke bevirke at det ikke nævnes.

Fra : dw

Dato : 14-10-08 18:48

Jubii skrev:
> [...]
> bestyrelsen.
> At det ikke gik igennem skulle ikke bevirke at det ikke nævnes.

så skal det vel bare komenteres når referatet skal godkendes?
Hvis det først er om et år, kan det være en god ide at tage kontakt til
bestyrelsen med ændringen allerede nu.

Fra : Jubii

Dato : 14-10-08 19:08

"dw" <dw@sletheleadressenogforventenmassesvar.dk> skrev i meddelelsen

> så skal det vel bare komenteres når referatet skal godkendes?

Referaterne skal aldrig godkendes. Måske er det derfor de skriver hvad
de har lyst til.
Dirigent og referant er begge fra boligforeningen.

> Hvis det først er om et år, kan det være en god ide at tage kontakt
> til bestyrelsen med ændringen allerede nu.

Mener du boligforeningens bestyrelse?
Det er vel næste trin hvis referanten ikke vil ændre referatet.
Hvis jeg får lidt mere krudt så jeg kan fyre noget bedre af end blot en
protest der ikke er kommet særlig langt.
Så jeg mangler svar på mine spørgsmål.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-10-08 19:41

> Kan man ikke kræve at referatet indeholder tekst om hvad der reelt skete
> på det punkt på dagsordenen?

Nej, ikke hvis der blot tages beslutningsreferat, hvilket der typisk gør på
den slags, da det er fuldstændig håbløst at finde ud af hvem der har sagt
hvad i kampens hede. Normalt står der "Der blev diskutteret frem og tilbage
og besluttet at.....".

> [...]
> ikke når det fremkommer i et lovligt indsendt forslag.
>
> Havde dirigenten ret eller skulle forslaget være optaget til debat?

Generalforsamlingen er jo højeste myndighed, og den har godkendt dirigentens
udlægning. Dermed er den vedtaget.

Mvh Maria

Fra : Jubii

Dato : 14-10-08 20:20

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> der har sagt hvad i kampens hede. Normalt står der "Der blev
> diskutteret frem og tilbage og besluttet at.....".

Der er ikke i vedtægterne nogen bestemmelse om hvad slags referat der
skal skrives, så der må være plads til et mere fyldelstgørende referat
hvis det kræves. Ganske vist kræves det efter referates udsendelse, men
ændringer må det være muligt at kræve. Og referanten benægter ikke i sit
svar til kravet om ændringer, at der blev debatteret et nej til
beretningen på grund af et brud på bestyrelsens tavshedspligt.

Kan man med en, ifølge vedtægterne, tvungen dagsorden kræve mødet
optaget og kræve referatet mere fyldestgørende inden første punkt på
dagsordenen?
Der bliver brugt "en vandrende mikrofon" som gengives i et
højtaleranlæg.
Akustikken er så dårlig, plus der bruges 2 rum, at en båndoptager
stående "løs" i et af lokalerne, ikke vil opfatte andet end hvad der
tilfældigvis kan høres fra højtalerne, nåhja og måske nærmeste talere.